boomerang weer te zien

l.oosterhoff

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
10 feb 2001
Berichten
6.933
Waarderingsscore
92
Punten
48
Leeftijd
63
Locatie
nijega
hoi,

boomerang is nu op de oude plek van ngc wild te zien met nederlandse ondertiteling

11739 v 27500

via ngc wild op 11798 h is nu ook nederlandse ondertiteling beschikbaar

 
Je moet alleen voor de EPG naar de oude plek op Astra 1.

Dat zal vandaag ook wel goed komen denk ik.

 
Hahaha, ja klopt, vanmorgen om 06.30 uur zat er nog een NGC EPG op.:)

 
CDS kan net zo goed Boomerang weer terug zetten op zijn oude plek Astra 19.2

Op deze plek is nog steeds de EPG actief en de orginele ondertiteling.

Kunnen ze er net zo goed beeld en geluid bij zetten.

Hoeveel kijkers kunnen de zender nu zien sinds het in mpeg 4 uitgezonden wordt?

Dat zijn er heel wat minder dan op de oude plek.

 
Die oude plek is niet in beheer van CanalDigitaal maar van UPC Direkt. En deze gaat op korte termijn het gehele zenderaanbod van de Astra1 satelliet weghalen. Deze gaat in zijn geheel naar de Thor satelliet op 1 graad west.

 
Ik ben pissed. Begrijp wel van een kant dat ze themazenders allemaal in HD gaan uitzenden alhoewel ze dat ook behoorlijk wat klanten gaat kosten. Niet alle klanten die een Thema abo hadden laten zich op die manier dwingen om een HD ontvanger te kopen.

Verder is Boomerang voor de kids en er is geen enkele, mar dan ook geen enkele noodzaak om een kinderzender in HD te gaan uitzenden. Belachelijk dus en ja inderdaad hopen kijkers minder. Vooralsnog staat hier de DM800 ook nog steeds niet aan.

De 7020 vind ik gewoon fijner werken en is een behoorlijk stukje sneller.

 
Voor de duidelijkheid. De themakanalen worden niet in HD uitgezonden. Deze worden nog gewoon in SD uitgezonden. De gehele transponder waarop deze zenders worden uitgezonden is echter in MPEG4 met daaraan gekoppeld DVB-S2 gaan uitzenden. Hierdoor zijn ze niet meer met een SD-satellietontvanger maar alleen nog maar met een HD-satellietontvanger te bekijken. Niet dus omdat ze in HD uitzenden maar omdat alleen de HD-ontvangers overweg kunnen met MPEG4 en DVB-S2.

De reden voor deze omschakeling is dat er een bandbreedte reductie van 15 tot 30 procent heeft plaatsgevonden en men dus meer zenders in dezelfde kwaliteit op één transponder kan plaatsen.

 
Waar ik nu bang voor ben is dat ze, om nog meer te besparen, de streekzenders ook in mpeg4 gaan uitzenden.

CD is nog nooit de abonnees tegemoet gekomen, die zien daar dus geen enkel probleem in.

Ook zal het me niet verbazen als ze tzt geheel overstappen op Astra 3 om kosten te besparen.

Aan de klanten verkopen ze het als besparing op je installatie. Je hebt dan geen dubbele lnb nodig. Alles op één satelliet, gemakkelijker kunnen we het niet maken.

 
De streekzenders, en ik ga er dan vanuit dat je de regionale zenders bedoeld, gaan voorlopig zeker niet in MPEG4 uitzenden. CanalDigitaal heeft daar ook geen invloed op. Heel veel mensen denken dat CanalDigitaal de regiozenders via de satelliet doorgeeft. Dat is niet waar. ROOS, het overlegorgaan van de regionale omroepen, heeft zelf met SES Astra een overeenkomst gesloten voor satellietdistributie. Deze huren dus zelf de transponderruimte. CanalDigitaal verzorgt wel de technische kant maar heeft dus feitelijk geen invloed op de regiozenders.

Dat alles naar MPEG4 gaat overschakelen is inderdaad slechts een kwestie van tijd. En dat geldt niet alleen voor CanalDigitaal maar voor elke televisieaanbieder in Nederland. Of ze nu via de ether (Digitenne), kabel, satelliet of IPTV de televisiezenders aanbieden. Overschakeling naar de Astra3 satelliet is denk ik ook een kwestie van tijd. Deze satelliet is vele malen goedkoper en met hetzelfde geld aan huur van transponders op de Astra1 satelliet kan je bijna tweemaal zoveel bandbreedte huren op de Astra3. En daar moet je natuurlijk ook wel bijzeggen dat die DUO LNB op dit moment nog slechts drie tientjes kost.

 
ROOS, het overlegorgaan van de regionale omroepen, heeft zelf met SES Astra een overeenkomst gesloten voor satellietdistributie.
Dat klopt inderdaad. Het was zelfs zo dat L1 als eerste lokale omroep op de satelliet zat. Zij betaalden de transponder geheel uit eigen zak. Dit is inmiddels te duur geworden en als ik me niet vergis zitten ze nu ook in ROOS (please correct me if I'm wrong).

@Satwatcher: Waarom is de Astra 3 zoveel goedkoper? Heeft dat met de footprint te maken?

 
Astra1 is duurder omdat Europese televisieaanbieders van de grotere Europese landen van deze satelliet gebruik maken. Daardoor is veel van de beschikbare bandbreedte voor langere tijd vastgelegd. En omdat deze grotere Europese televisieaanbieders ook willen uitbreiden met meer SD, maar vooral, HD kanalen is de vraag naar bandbreedte op dit moment vrij hoog. Als er dan een analoog kanaal uitgeschakeld wordt staan er veel gegadigden in de rij. Je kent het spel van vraag en aanbod wel. Hoe meer vraag des te hoger de prijs. Omdat het hele frequentiespectrum op de Astra1 is gevuld wordt het dus alleen maar duurder daar.

Astra3 heeft die vraag (nog) niet. Dus als je nu, zoals M7 doet, transponders voor langere termijn huurt kan je dus "relatief" goedkoop bandbreedte op deze satellietpositie huren. En dan kom je ongeveer, niet helemaal hoor, op de helft van de kosten van de Astra1 uit. En als deze Astra3 positie zo populair wordt dat ook hier het vraag en aanbod spel gespeeld gaat worden krijg je hetzelfde als nu met de Astra1. Het is dan ook zaak om nu voor langere tijd transponderruimte tegen een nog gunstige prijs te huren. Daarom is het eigenlijk te hopen dat men binnen enkele jaren de beslissing neemt alleen op de Astra3 te gaan uitzenden. Dan ben je voor hetzelfde geld verzekerd van meer bandbreedte zodat je in de toekomst, zonder veel extra te hoeven te investeren, het zenderaanbod verder kan uitbreiden.

Dat wil dat overigens niet zeggen dat uitbreiding van het zenderaanbod hierdoor geen verhoging van abonnementgelden zou gaan inhouden. Bandbreedte is slechts één onderdeel van de prijs van een abonnement. Als je meer zenders nodig heb dan heb je bijvoorbeeld ook meer licentie-eenheden van je codering nodig, moet je meer encoders hebben en moet je de zenders die je doorgeeft betalen voor doorgifte.

 
Da's toch interessant om te weten, ben benieuwd. Bedankt voor de uitgebreide aanvullende informatie!(Y)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan