Verleden week dit schrijven aan de Consuwijzer doen toekomen:
Zoals u wellicht gehoord of gelezen hebt is Canaldigitaal momenteel bezig met een kaartwissel van hun smartcards. Deze kaartwissel is enkel en alleen nodig ter beveiliging tegen hackers. Het heeft niets met de kwaliteit van het zenderaanbod te maken, zoals ze in een begeleidend schrijven willen doen geloven. Maar omdat de beveiliging van de huidige smartcard achterhaald schijnt te zijn, vind canaaldigitaal het nodig om deze te vervangen. Echter, voor deze vervanging wordt een bijdrage van 9,95 euro door hun gevraagd. Dit stuit mij tegen de borst, het is toch van de zotte dat ( omdat hun beveiliging tegen hackers niet meer afdoende is) dat de abonnees daarvoor moeten betalen! Bovendien bezitten zij een monopoliepositie zodat er geen alternatieve zijn. Je wordt dus als klant gedwongen te betalen of het risico lopen dat je over een poosje geen beeld meer hebt. Wat mij ook bevreemd is dat er met twee maten gemeten wordt, de abonnees welke een uitgebreider pakket hebben genomen behoeven geen 9,95 euro te betalen. Ik vind dit een vorm van rechtsongelijkheid, die z.g.n betere beveiliging dient toch voor alle pakketten? Ik vermoed dat ze aan abonnees met het standaard- of basispakket te weinig verdienen en op deze manier de kans hebben gezien om van die abonnees wat meer geld te genereren. Stel dat de nieuwe smartcard binnen de kortst mogelijke keer wederom gehackt wordt, en er wederom een andere smartcard nodig zou zijn, moet de abonnees dan wederom hun knip trekken? Zo kunnen we wel aan de gang blijven. Ik vind dat de beveilliging van de smartcards onder de verantwoordelijkheid van Canaldigitaal valt en kosten i.v.m.wijzigingen c.q vervangen van smartcards niet op de abonnees verhaalt dienen te worden! Mijn vragen aan u: *Mag Canaaldigitaal nogmaals geld vragen voor een smartcard ( je hebt er tenslotte al voor betaald bij de 1e aanmelding!!) * Mag er onderscheid gemaakt worden tussen de goedkopere en duurdere pakketten? In afwachting van uw reactie en met vriendelijke groet,
Dit was hun antwoord:
Hartelijk dank voor uw e-mail van 2 april 2009. Uit uw e-mail komt naar voren dat Canal Digital bezig is met een kaartwissel van hun smartcards omdat deze beter geveiligd moet zijn voor hackers. Volgens u heeft het in ieder geval niets met de kwaliteit van het zenderaanbod te maken. U dient echter wel 9,95 te betalen voor de nieuwe smartcard. U zegt dat canal digital een monopoliepositie heeft en u daardoor niet de keuze heeft om naar een andere aanbieder te gaan. U wordt gedwongen om dit te betalen. U vraagt zich daarom af wat u kunt doen en of u vrplicht bent hiervoor te betalen. Wij kunnen u als volgt adviseren.
Bij overeenkomsten met een langere looptijd, zoals een abonnement, kunnen prijsverhogingen in de voorwaarden zijn geregeld. Dat betekent echter niet dat de dienstverlener vrij is zijn prijzen zomaar te verhogen. Een prijsverhoging moet redelijk zijn en passen bij omstandigheden waardoor de ondernemer genoodzaakt is zijn prijzen te verho gen. Dit moet in de voorwaarden staan omschreven. Bovendien moet u tijdig in kennis gesteld worden van de prijswijziging. De aanbieder moet wijzigingen in de algemene voorwaarden minimaal vier weken van tevoren bekend maken. Als een wijziging voor u als consument - op welk punt dan ook - nadelig is, mag u op dat moment zonder verdere kosten uw abonnement opzeggen/ uw overeenkomst ontbinden.
De aanbieder moet u actief wijzen op deze mogelijkheid. De aanbieder moet de abonnee op de hoogte stellen van de inhoud van de voorgenomen wijziging.
Prijsverhogingen die niet passen in de in de voorwaarden geregelde situatie geven u ook het recht om de overeenkomst te be?indigen met ingang van de wijziging. Prijsverhogingen binnen drie maanden na sluiten van een abonnement worden altijd als onredelijk beschouwd.
Wat kan ik doen?
U kunt, indien u niet tevreden bent met de manier waarop uw aanbieder een dergelijke wijziging heeft aangekondigd, bezwaar maken tegen de w ijze van informeren. Wij adviseren u uw klacht schriftelijk (aangetekend) in te dienen bij uw aanbieder. Mocht dit geen resultaat hebben dan kunt u overwegen uw geschil in te dienen bij de rechter. Voor informatie omtrent uw specifieke rechtspositie en eventueel haalbaarheid van een rechtzaak verwijzen wij u door naar het Juridisch loket (T) 0900 - 8020, (I):
www.juridischloket.nl) of (indien van toepassing) naar uw rechtsbijstandsverzekering.
Economische machtspositie
Overigens geldt voor ondernemingen met een economische machtspositie, dat zij op basis van de Mededingingswet geen buitensporige hoge tarieven mogen vragen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) ziet er op toe dat ondernemingen zich aan deze wet houden.
Een onderneming heeft een economische machtspositie, indien zij haar gedrag kan bepalen zonder rekening te houden met concurrenten, afnemers of leveranciers. Daarbij is het van belang op te merken dat het niet verboden is om een economische machtspositie te hebben. Slechts het misbruiken van een dergelijke dominante positie kan een overtreding van de Mededingingswet betekenen.
Canal Digitaal heeft geen economische machtspositie op de markt voor doorgifte van radio- en televisiesignalen. Tot deze markt behoren ook bedrijven die doorgifte van radio- en televisiesignalen verzorgen via de kabelnetwerken, de ether (Digitenne), glasvezelnetwerken en DSL (Internet). Canal Digitaal heeft slechts een beperkt marktaandeel op deze markt.
Indien u niet tevreden bent met de dienstverlening van Canal Digitaal, zou u dus over kunnen stappen naar een andere aanbieder van (digitale) radio- en televisie.
Wij danken u voor uw melding. U hebt hiermee een signaal afgegeven aan de toezichthouders achter ConsuWijzer: de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa), de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) en de Consumentenautoriteit. Deze toezichthouders hebben wettelijke middelen om in te grijpen als bedrijven zich niet aan de regels houden.
Waarom laat ConsuWijzer mij niet persoonlijk weten of een toezichthouder actie onderneemt op mijn klacht?
De toezichthouders ontvangen via ConsuWijzer jaarlijks tienduizenden meldingen. Helaas kunnen toezichthouders tijdens een onderzoek vaak niet bekend maken om welk bedrijf het gaat en wat er onderzocht wordt. Dat kan het onderzoek belemmeren. Het bedrijf zou met die informatie immers haar voordeel kunnen doen. Maar de uitkomst van een onderzoek kan natuurlijk ook zijn dat een bedrijf de wet n?et overtreedt. Meestal moet er dus eerst een uitspraak zijn voordat een toezichthouder de bedrijfsnaam en overtreding bekend kan maken. Uitspraken die openbaar zijn communiceert ConsuWijzer onder andere via
www.consuwijzer.nl en in kranten.
Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee beantwoord te hebben. Mocht u naar aanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact op met ConsuWijzer, bij voorkeur per telefoon. Het telefoonnummer is 088-0707070. Vermeld daarbij uw contactnummer 2988710. Op
www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.
Met vriendelijke groet,
Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
(T) 088 - 070 70 70
Postbus 1031
Nogmaals een poging gedaan:
Geachte mevrouw Bijlenga,
Hartelijk dank voor uw snelle reactie.
Graag wil ik u op het volgende wijzen;
U schrijft:
Canal Digitaal heeft geen economische machtspositie op de markt voor doorgifte van radio- en televisiesignalen.
Voor doorgifte van de betreffende zenders via de kabel heb je helemaal geen smartcard nodig, en ik heb toch duidelijk in mijn schrijven heb aangegeven dat de problematiek over de smartcard gaat.
Voor doorgifte via de satelliet heeft Canal Digitaal wel degelijk een economische machtspositie!!!
Canal Digitaal heeft slechts een beperkt marktaandeel op deze markt.
Canal Digitaal heeft voor de ontvangst via de satelliet een 100% marktaandeel voor wat betreft het doorgeven van de Nederlandse zenders!!
Ik zou iig niet weten welke andere aanbieder hiervoor in de markt is.
Het opzeggen van het abonnement ( zoals u diverse malen in schrijven adviseert) is dus geen optie.
met vriendelijke groet,
Hierop het antwoord van Mevr. Bijlenga:
Vriendelijk dank voor uw reactie. U stelt dat Canal Digitaal wel een economische machtspositie heeft. Wij kunnen u hierover de volgende informatie geven.
Of een bedrijf een economische machtspositie heeft, hangt af van het marktaandeel. Om dat te berekenen moet je eerst weten wat de relevante markt dan precies is. OPTA heeft gezegd dat de relevante markt hier de markt voor het doorgeven van radio- en televisiesignalen is. Op deze markt heeft Canal Digitaal zoals gezegd geen economische machtspositie. Er zijn namelijk alternatieve manieren, zoals televisie via de kabel, digitale televisie of via internet. Satelliet televisie is dus geen aparte productmarkt.
Omdat Canal Digitaal geen economische machtspositie heeft, kan de NMa niet optreden. Zij mogen dus geld vragen voor een nieuwe kaart.
Voor meer informatie over een misbruik van een economische machtspositie verwijs ik u graag naar de speciale pagina op de Consuwijzer:
http://www.co nsuwijzer.nl/Consumententhema_s/Misbruik_van_economische_machtspositie
Wij vertrouwen erop uw vraag hiermee beantwoord te hebben. Mocht u naaraanleiding van deze e-mail nog vragen hebben, neemt u dan gerustcontact op met ConsuWijzer, bij voorkeur per telefoon. Het telefoonnummer is 088-0707070. Vermeld daarbij uw contactnummer 2989710. Op
www.consuwijzer.nl vindt u naast informatie over uw rechten als consument ook handige infobladen en voorbeeldbrieven.
Met vriendelijke groet,
Mw. mr. P.C.M. Bijlenga
Hoofd ConsuWijzer
Conclusie:
Ze zijn daar doof en blind, en weten beslist niet waar ze over praten.