KOMUNIKAT PRASOWY
Fuzja platform cyfrowych Canal+ Group i UPC w Polsce
Pary¿/Amsterdam/Warszawa, 10 sierpnia 2001 roku
CANAL+ Group, oddzia³ zajmuj¹cy siê produkcj¹ telewizyjn¹ i filmow¹ w ramach Vivendi Universal oraz United Pan-Europe Communications N.V. (UPC) podpisali dzisiaj ostateczne porozumienie dotycz¹ce po³¹czenia platform cyfrowych Cyfra+ i Wizja TV oraz kana³u CANAL+ Polska w jedn¹ platformê oferuj¹c¹ najlepsze programy z pakietów obu spó³ek. Obydwie firmy uzgodni³y ponadto, ¿e CANAL+ Polska bêdzie dystrybuowany w sieciach kablowych UPC, nad którymi UPC zachowa 100% kontrolê, umo¿liwiaj¹c widzom szerszy i ³atwiejszy dostêp do tego kana³u premium.
Nowa firma (TKP) zarz¹dzana i kontrolowana przez dotychczasowych udzia³owców TKP (CANAL+ i PolCom, spó³kê zarz¹dzan¹ przez Lwa Rywina, Przewodnicz¹cego Rady Nadzorczej TKP) przyczyni siê do rozwoju silnej i jeszcze bardziej zró¿nicowanej oferty telewizji cyfrowej w Polsce. UPC poprzez polsk¹ filiê wniesie do TKP swoje aktywa zwi¹zane z platform¹ cyfrow¹ w zamian za 25% udzia³ów w nowej spó³ce oraz 150 milionów Euro w gotówce. CANAL+ Group obejmie pozosta³e 75% udzia³ów (CANAL+ Group i PolCom po 49% i 26%). Docelowo, po okresie przejœciowym, ca³a dzia³alnoœæ firmy bêdzie prowadzona w Polsce. Do ostatecznego po³¹czenia platform dojdzie z chwil¹ uzyskania zezwoleñ odpowiednich w³adz. Transakcja nie wymaga zgody posiadaczy obligacji UPC.
Abonenci nowej platformy cyfrowej wkrótce zyskaj¹ dostêp do nowej, bardziej atrakcyjnej oferty, obejmuj¹cej szeroki wachlarz polskich i zagranicznych programów radiowych i telewizyjnych, bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Skorzystaj¹ równie¿ z szerokiej gamy nowych us³ug interaktywnych. Fuzja nie spowoduje ¿adnych niedogodnoœci dla abonentów, poniewa¿ nie bêd¹ oni musieli wymieniaæ posiadanych dekoderów i anten.
Ponadto abonenci Wizji TV i sieci kablowych UPC zyskaj¹ po raz pierwszy dostêp do programów CANAL+ Polska. CANAL+ Polska jest kana³em premium, który oferuje szeroki wybór premier telewizyjnych polskich i zagranicznych filmów oraz transmisje na wy³¹cznoœæ wa¿nych wydarzeñ sportowych, w tym rozgrywki Polskiej Ligi pi³ki no¿nej, a tak¿e mecze najlepszych lig europejskich.
Transakcja ta pozwoli uzyskaæ efekt synergii i stworzyæ platformê cyfrow¹ o masie krytycznej niezbêdnej do osi¹gniêcia dochodowoœci. Po³¹czenie platform znacznie przyspieszy uzyskanie progu rentownoœci dla obu firm w Polsce. Od pierwszego dnia istnienia nowej platformy bêdzie ona mia³a ponad 700 000 abonentów.
Pierre Lescure, Dyrektor Zarz¹dzaj¹cy Vivendi Universal i Prezes Zarz¹du CANAL+ Group, powiedzia³: "Po niedawnym zrestrukturyzowaniu naszych operacji we W³oszech i Skandynawii, porozumienie z UPC w Polsce jest realizacj¹ celów Grupy w 2001 roku. Stanowi potwierdzenie konsekwentnej realizacji naszej strategii i aktywnej obecnoœci w Polsce od 1995 roku, a tak¿e determinacjê Grupy w rozwijaniu i umacnianiu naszej dzia³alnoœci w Europie. Zbudowaliœmy solidne fundamenty, na których dalej bêdziemy rozwijaæ nasz biznes i spe³niaæ oczekiwania obecnych i przysz³ych abonentów. Polski widz skorzysta na tym porozumieniu otrzymuj¹c wyj¹tkowy produkt i ³atwiejszy, szerszy dostêp do CANAL+ Polska. Zawieraliœmy porozumienie w konstruktywnej atmosferze, co - jak wierzê - jest doskona³ym fundamentem przysz³ej wspó³pracy miêdzy naszymi firmami."
Mark Schneider, Dyrektor Generalny UPC, powiedzia³: "Jesteœmy bardzo zadowoleni z rezultatów porozumienia. Od pewnego czasu mówiliœmy, ¿e zamierzamy skoncentrowaæ siê na kluczowych dziedzinach naszej dzia³alnoœci. Transakcja ta umo¿liwia nam realizacjê tego celu - dziêki po³¹czeniu platform zracjonalizujemy nasz¹ dzia³alnoœæ zwi¹zan¹ z telewizj¹ satelitarn¹. Dodatkowo, zachowuj¹c pe³n¹ w³asnoœæ naszych sieci kablowych, bêdziemy kontynuowaæ ich rozwój, a wzbogacenie oferty o CANAL+ Polska z pewnoœci¹ bêdzie korzystne dla naszych abonentów. Ponadto uzyskane w wyniku tej transakcji 150 milionów Euro w gotówce wzmocni pozycjê finansow¹ UPC. Cieszymy siê z mo¿liwoœci wspó³pracy z CANAL+ Group, a dzisiejsze porozumienie stworzy podstawy do podobnej wspó³pracy tak¿e na innych rynkach."
Christian Kozar, Dyrektor Generalny i Prezes Zarz¹du TKP, powiedzia³:
"Jestem bardzo szczêœliwy, ¿e dzisiaj mo¿emy poinformowaæ o rozpoczêciu wspólnego projektu, który - jestem tego pewien - zapocz¹tkuje zupe³nie now¹ erê rozwoju telewizji p³atnej w Polsce. Stworzymy wyj¹tkowy produkt, zarówno pod wzglêdem jakoœci, jak i ró¿norodnoœci, oparty na najlepszych propozycjach obu platform. Abonent Cyfry+ i Wizji TV oraz CANAL+ Polska bêdzie mia³ dostêp do najciekawszych meczów pi³ki no¿nej w Polsce i za granic¹, najciekawszych filmów polskich i zagranicznych oraz najnowoczeœniejszego pakietu us³ug interaktywnych."
Bruce M. Massey, Dyrektor Generalny UPC Polska, powiedzia³: "Stworzenie wspólnej platformy jest krokiem milowym w rozwoju polskiego rynku mediów. Cieszê siê, ¿e w efekcie tego porozumienia mo¿emy zapewniæ naszym abonentom produkt wyj¹tkowej jakoœci, dostêp do nowoczesnych technologii, atrakcyjniejszy wybór programów oraz profesjonaln¹ obs³ugê na najwy¿szym poziomie. Jesteœmy szczêœliwi, ¿e mo¿emy uczestniczyæ w tworzeniu wspólnej platformy, która z pewnoœci¹ osi¹gnie sukces. Na porozumieniu skorzystaj¹ równie¿ abonenci naszych sieci kablowych, którzy zyskaj¹ dostêp do jeszcze ciekawszej oferty programowej o bardzo wysokiej jakoœci."
CANAL+ Group, oddzia³ Vivendi Universal, zajmuj¹cy siê produkcj¹ telewizyjn¹ i filmow¹, drugi pod wzglêdem wielkoœci na œwiecie koncern medialno-telekomunikacyjny jest europejskim liderem telewizji p³atnej z prawie 16 milionami Abonentów kana³u premium oraz platform cyfrowych. CANAL+ jako kana³ premium jest oferowany w 11 krajach europejskich, tak¿e w Polsce od marca 1995 roku. CANAL+ zainicjowa³ dzia³alnoœæ swojej pierwszej europejskiej platformy cyfrowej we Francji w 1996 roku ( Canalsatellite ), a nastêpnie utworzy³ podobne pakiety programów radiowych, telewizyjnych oraz us³ug interaktywnych w innych krajach, gdzie nadawany jest kana³ premium.
Grupa jest numerem 1 w Europie w dziedzinie telewizji cyfrowej, z 5.8 milionami abonentów cyfrowych pod koniec czerwca 2001. Vivendi Universal TV & Film ³¹czy dzia³alnoœæ CANAL+ Group oraz Universal Sudio i jest potentatem w produkcji i dystrybucji filmów, kana³ów telewizji p³atnej, technologii telewizji cyfrowej, Internetu i kana³ów tematycznych.
United Pan-Europe Communications N.V. (UPC) z siedzib¹ w Amsterdamie jest jedn¹ z najnowoczeœniejszych firm oferuj¹cych szerokopasmowe us³ugi telewizyjne i telekomunikacyjne w Europie. Za poœrednictwem swoich sieci szerokopasmowych UPC oferuje klientom indywidualnym us³ugi telewizji kablowej, szybkiego dostêpu do Internetu i telefoniczne. Œwiadczy równie¿ us³ugi telefoniczne i internetowe przedsiêbiorstwom, ponadto tworzy programy telewizyjne i interaktywne us³ugi telewizyjne, które oferuje w swoich sieciach telewizji kablowej oraz innym operatorom kablowym i satelitarnym. Dzia³a w 17 krajach europejskich i Izraelu.
Sieci UPC obejmuj¹ ³¹cznie 10,8 miliona okablowanych domów. Liczba abonentów pakietu podstawowego wynosi 7,2 miliona. Ponadto UPC ma
409 000 abonentów internetowych, 440 000 abonentów us³ug telefonicznych oraz 33 000 abonentów cyfrowej telewizji kablowej. Oprócz us³ug zwi¹zanych z telewizj¹ kablow¹ UPC - za poœrednictwem swoich platform satelitarnych w Europie Œrodkowej - oferuje 466 000 abonentom cyfrow¹ telewizjê satelitarn¹. Powy¿sze dane s¹ z koñca marca 2001 roku i nie obejmuj¹ planowanych transakcji ani udzia³ów mniejszoœciowych.