De geur alleen al...

Ha lekker, het is weer de goede tijd van het jaar! :)
 
Ik vond het gewoon lekker en leuk om even te doen, ik had namelijk afgelopen zomer die planken te "leen" gekregen,
en ook nog een paar echte oude.

Morgen is die persoon jarig, die krijgt 1 van die speculaaspoppen, met nog wat pepernoten/kikkers en schuimpjes.

Dus helaas voor @sat-ed, die andere eten we lekker zelf op. :giggle:
 
nouja!

we helpen je waar we kunnen en dan...
je had ook gewoon meer kunnen maken ipv ons ff lekker maken....
;)
 
Ik kan ook het recept sturen...

Was van 1 of andere bakkersmolen, maar ik mag geen reclame maken.
 
Niks recept sturen. Wij van de funclub zijn van mening dat je gewoon meer kunt maken. Is veel gemakkelijker als je toch al eenmaal bezig bent.
En dan weten wij ook meteen dat het goed is. Bespaart ons weer het nodige werk, nog even los van diegenen die ondanks recept toch niet koken kunnen want dat komt ook voor.

Ik zie mij in deze dus genoodzaakt de motie van @sat-ed bij deze te onderschrijven en vorderen tot meer baksel teneinde ons van goede smaak te voorzien bij jouw volgende bakwerkzaamheden.
:biggrin:
 
Ik geef BT groot gelijk freggel.
Straks staat mijn schuurtje weer in brand. :flame:
 
@freggel
Ik hoef niks.
Reden ik heb als kind al veel geleden. ,
Zoals je weet hadden wij in mijn jeugd een bakkerij en moest ik als 10 jarige na schooltijd achter de speculaas molen , alsmaar poppetjes draaien uren achtereen in november.

Die platen gingen in de oven en tja er misluktte wel eens een plaat bij het uitstorten. Dus beloning, en dat iedere dag, trouwens het ongebakken deeg was al heerlijk .

Nadat we de bakkerij moesten verlaten werd mijn vader chef bakker in een speculaas fabriek. Dus hij regelde voor mij een vakantie baan. En wederom vreten vreten en vreten.
Na 3 weken had ik het voor gezien en nam kotsmisselijk mijn ontslag. En sindsdien heb ik een speculaas pepernoten trauma.

Sinds mijn 16e nooit maar dan ook nooit meer pepernoten en speculaas gegeten.
Mijn vrouw werkte 20 jaar hier in A.....O bij bolletje die al in augustus begonnen met de pepernoten .
Dat waren moeilijke tijden
Maar eerlijk is eerlijk de reuk van vers gebakken speculaas en pepernoten is een feest in je neus. Maar eten 🤢🤮🤮

Tip, doop een speculaas heel kort in een warme kop koffie en snel in de mond,
Dat is me bijgebleven , een kop koffie 10 speculaasjes doop hap,

Maar zelfs die herinnering kan me niet overhalen. .
 
Laatst bewerkt:
Tja, in jouw situatie kan ik me dat inderdaad helemaal voorstellen.
Als je niets anders doet, uren en dagen achter elkaar, en er zoveel van snoept, dan kun je ze op een gegeven moment gewoonweg niet meer zien.

Maar hij kan ook allerlei andere lekkere dingen bakken dus we kunnen evt. de motie nog aanpassen. :cool2:
 
had @freggel1 ook niet net een nieuwe over er bij?

voorstel motie aanvulling
" tot de oven versleten is voorziet @freggel1 de leden van de funclub jaarlijks van speculaas en bossche bollen"
als de oven versleten is gaan we crowdfunding actie houden :p
 
Bossche bollen zou een prima alternatief zijn. 🌰🌰
Dan lijkt mij een taart geschikter, ik hou wel van Chocolade maar die bollen is niet mijn fijnste alternatieve keuze, hij kan veel meer.

voorstel motie aanvulling
Voorstel tot wijziging van het voorstel tot motie aanvulling:

" tot de oven versleten is voorziet @freggel1 de leden van de funclub jaarlijks van speculaas en andere lekkernijen na gezamenlijk beraad"
aldus we middels goed overleg tot een geschikte keuze voor de meerderheid kunnen komen. De crowdfunding lijkt me een prima idee. :)
 
@BT
misschien wel maar een goede grote roomsoes maken tot een mooie bol is niet zo eenvoudig als het lijkt en het vullen met STEVIG blijvende slagroom is alleen te doen met toevoegen van .... Freggel zal wel weten hoe dat "vaste klop" moet. En chocolade rondom de bol is voor de ex chocolatier geen probleem.
 
dan moet er ook nog een regel in dat iedereen invloed kan uit oefenen behalve @freggel1 lol
 
Arme freggel is er nou niemand die hem steunt.
Hij stuurt ook geen berichten meer.
Denk dat hij achter het fornuis is gekropen.
 
nonnevotten en poefelen maken
 
Arme freggel is er nou niemand die hem steunt.
Hij is in tweede termijn aan de beurt, als wij het eens zijn over de toe te passen motie, dan kan hij in tweede termijn zich daar tegenover verdedigen.
Dus hij is nog niet aan de beurt. :biggrin:
 
Nou freggel1 had vandaag even een ander probleem, de auto is vandaag met de ambulance naar Tilburg vervoerd, want we reden even in de mist!
Ergens een slang oid dergelijks geklapt, en in no time geen koelvloeistof meer in de auto.
Ter plaatse niet te repareren, dus vervoerd naar Tilburg, we stond aan de kant in Rijen, en hij wordt maandag naar de garage in Achtmaal gebracht waar de auto in onderhoud is. Gelukkig zijn we voor bovenstaande verzekerd, maar ik ben benieuwd wat er kapot is, en wat dit grapje weer gaat kosten.

Maar dat laat bij mij de pret niet drukken, ik zie het verder wel, en koop anders een oldtimer waar je zelf alles aan kunt repareren.

Terug on topic.

En dan ga ik even verder op de opmerkingen van @Matrix, ook een ouwe Brabantse bakker.

Jij weet ook dat ik ook in diverse bakkerijen gewerkt heb, als eerste als kind van een jaar of 10, lekker worstenbroodjes maken en slagroomtaarten maken, daarna in een andere bakkerij, schoonmaken en van allerlei klusjes doen zoals auto's wassen en het dak repareren. Dit kon vroeger allemaal nog voor 2 gulden per uur, en als je naar huis ging kreeg ik ook nog 2 verse worstenbroodjes mee die met het naar huis fietsen natuurlijk al op waren voordat ik thuis was.

Speculaas, dat werd bij ons het hele jaar door gemaakt, om de 2 weken kwam de ouwe heer, en die maakte op maandag het deeg, gewoon met zijn recept zoals hij het al jong ventje geleerd had in de jaren 30, zijn dikke receptenboek lag in de schuif, en ik wou dat ik deze in mijn bezit had!!!
Er stond bij ons onder de werkbank altijd een lege emmer waar Jelfix in gezeten had, en daar werden alle "kontjes" van het bisquitbeslag wat over was ingegooid, slagroom en boterbeslag zat er gewoon op en in. Oude eierkoeken, het stond lekker warm en droog...

Zodra de koek gemaakt werd dan ging dit er allemaal doorheen, en op dinsdag kwam de handmachine op de koude tafel, die ook in het warme gedeelte stond daar op tafel. [ wij hadden geen koud gedeelte in de bakkerij alles werd toen in 1 ruimte gedaan] in die wals zat 1 rol, meer hadden we er niet, en ik moest toen gaan draaien, een flinke dot in die wals, en aan het eind van dat bandje lag een kartonnetje, en daar vielen de plakjes speculaas op, die werden door Dolf, de ouwe heer op de bakplaat gelegd.

Na het draaien en dan bakken deden de we de speculaas meteen in de speculaaszakken, en deze werden met een nietje gesloten.

Dit moet je nu dus niet meer doen!!!

De geur waar het hier mee begon was toen geen probleem, de schoorsteen was onder de vloer naar buiten geplaatst, en buiten stond er een pijpje van 30 centimeter, en de walm vloog over de straat, dus door die geur lokte je de klanten naar binnen.
We zaten toen al in een tijd dat dit niet meer mocht, er moest een pijp van een meter of 5 boven de oven geplaatst worden.

De volgende, Moorkoppen, zo werden ze bij ons genoemd...

1 keer per week werden er bij ons 40 gemaakt, bij de afwerking ging er een pan chocolade op de bovenkant van de oven, en daar ging een klein beetje frietvet bij...

De slagroom was ook even een strijd, maar als je deze te ver klopte dan ging hij in de schift.
Wat er toen in die 5 liter pakken zat weet ik niet @Matrix, maar die kreeg je niet kapot geklopt. de luchtigheid haalde je door niet in de hoogste stand te kloppen...

Maar ik stop nu met het schrijven, we zijn een ander forum, maar ik denk dat ik hierover toch een een boek ga schrijven, of zelfs eens een website of forum van ga maken. ;)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan