De wereld op zijn kop

boets

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
16 mrt 2001
Berichten
1.496
Waarderingsscore
258
Punten
83
Leeftijd
64
Locatie
boetsenbos

Gratis groene stroom in de zomerweekends, maar heb je zonnepanelen dan moet je betalen​

Budget Energie gaat in de lente en zomer in het weekeinde groene stroom gratis weggeven. Klanten met zonnepanelen moeten juist gaan betalen voor het terugleveren van hun opgewekte stroom. Volgens directeur Caroline Princen is dit ‘echt eerlijker’.
Ton Voermans 16-01-24, 03:00 Laatste update: 08:54


De energieleverancier hoopt met de ‘rigoureuze stap’ zoals het bedrijf het zelf noemt dat haar 800.000 klanten door die prikkels vaker energie gaan gebruiken op het moment dat er veel groene stroom is. In het weekeinde van april tot en met augustus van 12 tot 17 uur betalen klanten met een nieuw vast contract niets voor hun elektriciteit, behalve dan de 13 cent per kWh aan energiebelasting. Per kWh is dat een voordeel van ruim 20 cent per kWh. Op die tijden de wasmachine, droger, en broodbakmachine laten werken kan op jaarbasis een aardig bedrag besparen. Wie een elektrische auto heeft, kan nog meer verdienen.


De regeling geldt alleen in het weekeinde, doordat de industrie dan stil ligt is er al snel te veel groene stroom.

Wie levert moet betalen​

Maar wie klant is bij Budget Energie en zonnepanelen heeft, die moet vanaf 1 maart gaan betalen. Hoe meer er wordt geleverd aan het net hoe meer er moet worden betaald. Het tarief schommelt voor het gros van de klanten tussen de 3 en de 20 euro per maand.


Volgens directeur Caroline Princen van Budget Energie is het ‘echt eerlijker’ om de klanten met zonnepanelen te laten betalen voor de kosten die het energiebedrijf maakt. Volgens Princen gaat het bij haar bedrijf om tientallen miljoenen per jaar.
,,Nu worden die kosten betaald door de mensen zonder zonnepanelen. En in die groep zitten meer gezinnen in kwetsbare situaties dan bij de groep mensen met zonnepanelen die veelal een eigen huis hebben.’’

Stroom van de buurman​

Ze is niet bang dat klanten met zonnepanelen boos zullen worden omdat zij moeten betalen voor het terugleveren van de stroom die door de buurman die ook klant is bij Budget gratis uit het stopcontact komt. Princen benadrukt dat een zonnepaneleninstallatie ook met de terugleverkosten nog altijd een goede investering is die zich binnen zeven jaar terugverdient. ,,En vaak zie je dat mensen die de panelen al een paar jaar hebben dat ze dankzij de salderingsregeling al lang uit de kosten zijn.’’

Ongeveer 65 procent van de klanten van Budget Energie heeft geen zonnepanelen. Zij kunnen dus gaan profiteren van gratis stroom in het weekeinde als ze een jaarcontract nemen.

Salderingsregeling​

Het is niet voor het eerst dat Budget probeert om de kosten van de salderingsregeling - waarbij verbruikte en geleverde elektriciteit tegen elkaar weggestreept worden - te laten betalen door de mensen die ze veroorzaken. Twee jaar geleden probeerde het bedrijf dat door per maand te gaan salderen in plaats van jaarlijks. Dat voornemen schopte de facto de bodem onder de salderingsregeling uit. Met de Consumentenbond voorop kwamen klanten in het geweer en het plan werd weer geschrapt.
Sindsdien zijn er op honderdduizenden woningen zonnepanelen geïnstalleerd en langzaam maar zeker verwordt zonnestroom tot een afvalprobleem. Op dagen dat de zon hoog aan de hemel staat, wordt zoveel zonnestroom opgewekt dat energiebedrijven soms moeten betalen om het kwijt te kunnen. Weggeven is lucratiever.

Geen vlees of vliegtuig​

Princen: ,,Ons idee is goed voor de portemonnee en het klimaat. En we maken het weekend ook nog eens extra leuk. Zo simpel kan het zijn. En ook leuk voor de mensen. We mogen al zoveel niet meer, niet meer vliegen of vlees eten. Nu mag je in het weekeinde gratis stroom verbruiken.’’
Helemaal zeker dat alle klanten enthousiast zullen reageren is Budget niet. Voorlopig geldt de gratis stroom alleen voor nieuwe vaste contracten van één jaar en niet voor variabele contracten of meerjaarscontracten.
De stap van Budget om terugleverkosten in rekening te brengen is niet uniek. Meer bedrijven doen dat. Energiebedrijf Vandebron begon er vorig jaar als eerste mee en sindsdien brengen bedrijven soortgelijke kosten in rekening als zitten die vaak verstopt in andere posten zoals een hoger vastrecht of het onthouden van een cash back als je een contract sluit. Vandebron stelt dat de stap aanvankelijk klanten kostte maar daarna veel nieuwe klanten zonder zonnepanelen opleverde doordat het stroomtarief daalde.
Volgens Budget Energie is het de hoogste tijd om het energieverbruik af te stemmen op de tijdstippen dat er veel groene stroom is. ,,Dan hoeft het elektriciteitsnet ook minder te worden verzwaard.’’

Bron: Algemeen Dagblad
 
Nou lekker dan... had ik dat geweten had ik nog eventjes gewacht met mijn nieuwe contract.
 
Het is weer typisch Nederland!

Eerst iedereen lekker maken met de voordelen, en dan weer terug krabbelen?

Ik laat die krengen voorlopig nog liggen, maar het moet niet gekker worden.
 
Het is betalen voor teruggeleverde stroom. En als compensatie krijg je in het weekend van ik dacht 12-17u gratis kwh tjes en in de maanden april tot september.
En het addertje je moet een vast jaarcontract hebben. Heb je variabel of meerjarig contract dan kun je 🪈🪈
 
Veel van die panelen zijn met subsidie aangeschaft waar die "buurman zonder panelen" ook aan heeft bijgedragen (belasting). Voor wie een overschot aan panelen heeft kan een thuisaccu handig zijn om het teveel opgewekte elektriciteit zelf op te slaan voor de minder zonnige dagen.
 
Voor wie een overschot aan panelen heeft kan een thuisaccu handig zijn
Moet je het nog wel kunnen dokken.
Maar goed het is echt weer NL
Wij moeten van ons gas af en Duitsland gaat op het gas.
Zonnepanelen worden niet meer gewaardeerd in NL en in Duitsland tig potjes om ze aan te kunnen schaffen.
In NL moeten rond 2028 alle daken asbest vrij desnoods onder dwang.
In Duitsland leggen ze er pannelen op die de zon op vangen.
Und soweiter und sofort
 
Het is de tweede. Eerder ging Vattenfal al betaling vragen voor teruglevering. Nu dus Budget Energie met nieuwe contracten (niet met bestaande), dus ga er maar van uit dat anderen het ook zullen gaan doen.
 
dus ga er maar van uit dat anderen het ook zullen gaan doen.
Die kans is heel groot. Het stroomnet is overbelast en moet dringend opgewaardeerd worden. Nu zijn zonnepanelen ook eigenlijk bedoeld voor eigen gebruik, dus voor de meeste mensen zal er weinig aan de hand zijn. En het schijnt dat je het terug leveren zelf uit kan schakelen via de software ;)
 
Ik denk dat de energie maatschappijen zich zelf in de benen schieten.
Straks gaan hele buurten gezamenlijk een grote accu aanschaffen en Jan en alleman gaat op het net klooien. Dan zijn de rapen pas echt gaar.
 
Gratis stroom in het weekend? Ik denk dat ik het complete stroomnet vacuum zou gaan trekken en de bedrading roodgleoiend maak..
Ook zou ik een betaalde laadpaal neerzetten voor mensen met een elektrische auto!

..als zij het zo willen, dan kunnen zij het bij mij zo krijgen. :biggrin:
 
@Dr.Z
Als er een paar zijn die dat doen dan gaan de energie Maatschappijen nog meer de zelfde trekjes vertonen als onze roverheid.
Die laatste was al niet te vertrouwen en nu de energie Maatschappijen
Coa hoort ook in die rij
Wie is de volgende?
 
Ook zou ik een betaalde laadpaal neerzetten voor mensen met een elektrische auto!
Ik verhuur me auto wel zodat jij hem gratis kan opladen. 😉
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Nog even wachten tot de AI-thuisaccu’s goedkoper worden of zouden ze nu juist duurder worden omdat er strx teveel vraag naar gaat komen?
 
Ik verhuur me auto wel zodat jij hem gratis kan opladen.
Dat lijkt slim maar is het niet ,
De geleverde stroom kwh prijs = 0 maar je betaald nog altijd btw en overige heffingen die harder aantikken dan die kale kwh prijs.

Dat is nu het verschil tussen gratis en voor niks
 
Vanaf maart wel.
Nee ook niet vanaf maart. Ik heb zelf van BE te horen gekregen dat dit niet voor bestaande contracten zal gelden en indien ik nu zonnepanelen zou aanschaffen ik dus ook buiten die regeling zou vallen en niet hoef te betalen.
Dus alles is pas vanaf nieuwe contracten, zowel het betalen voor teruglevering alsook het gratis krijgen van stroom in de weekenden in de zomer.
 
Tot zover nos bericht geving.....
Die hadden het er over dat zelfs bestaande klanten vanaf maart hiermee te maken kregen.
 
Ff opgezocht
Vanaf 1 maart betalen klanten met een variabel contract voor het terugleveren van elektriciteit aan het net.
Ff in de gaten houden anders deze zomer de airco maar vol aan met raam open in het kader milieu...
 
met een variabel contract
Ja die wel. Maar wij hadden het over een jaarcontract dus vast contract.
Mensen met een variabel contract profiteren namelijk ook niet van de gratis stroom in het weekend.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan