De wereld op zijn kop

Klimaat afkoeling?
Ja zoiets
Of meer de zelfde richting denken als de rest, klimaat boeit toch niet blijkbaar.
Mensen met een variabel contract profiteren namelijk ook niet van de gratis stroom in het weekend.
Ow hij is fijn had ik nog niet gelezen met de drukte...
Nog ff paar maand dan heb ik jaar vol en krijg ik de budget korting of een fikse discussie.
Heb Variabel bij die oplichters dus...
Maar goed die discussie kan er ook nog wel bij .. zucht...
 
Heb Variabel bij die oplichters dus...
Misschien kun jij dan een vraag aan mij beantwoorden, iets wat ik me altijd afvraag.
Om welke reden nemen mensen (in dit geval jij) in vredesnaam een jaarcontract als het toch variabel is. Waarom dan niet gewoon even geen contract? Want dan zit je ook aan variabele prijzen. Ik zie het verschil niet echt.

Of het voor mensen met zonnepanelen interessant is om een nieuw vast contract bij BE te nemen is nog maar de vraag als je moet gaan betalen voor teruglevering.
 
Het is geen jaar contract
Alleen als je een jaar bij hun blijft krijg je korting
Tenminste dat was zo of dat nu nog geld...
En waarom ik bij die club ben tja...
Vatten dingges verhoogde de prijzen alleen maar, terwijl budget op een goedkope bleef hangen.
Soms tussen de 25 en 50% verschil.
Had ik dan die vattenval moeten spekken?
Zeker met het verbruik in een oud huis viel ons dat zwaar en het contact met Vattenfall was net ten einde en dus zicht ik de goedkoopste.
Volgens mij was dat in maart of april toen we zijn overgestapt dus die terug lever gezeik zie ik niet zo een probleem ten opzichte van de jaar korting.
Daarna zien we wel weer.
Weet alleen dat als men iets gaat doen waar denhaag je min of meer toe dwingt dat je aan de andere kant in je reet gebeten wordt.
 
Alleen als je een jaar bij hun blijft krijg je korting
Als het geen jaarcontract is kun je dus ook gewoon elke maand overstappen na een ander, alleen krijg je dan die korting niet.

Soms tussen de 25 en 50% verschil.
Nou dus echt niet. Ik heb elk jaar de prijzen zitten vergelijken. Wel dan voor vast jaarcontract. En Vattenfal verhoogde wel de prijzen, maar daarmee hoef je per definitie duurder te worden dan een ander. CZ verhoogde ook meer dan VGZ en toch zijn ze nog steeds iets goedkoper.
Bij de eerste verhoging van Vattenfal enkele jaren geleden zaten ze prijstechnisch ook nog altijd onder de prijs van menig andere.

En 25 tot 50%??? Ik weet niet waar je dat getal vandaan tovert maar dat is ongeloofwaardig.
Niet kijken naar maandbedragen he, want dat zegt dus totaal niets, die fout maken velen. Of reken je die 240 euro korting mee?
Je moet kijken naar de prijs per kWh stroom en de prijs per kuub gas die je betaald en dan mag je al bijzonder blij zijn als je in de buurt van de 5% verschil komt, laat staan de percentages die jij noemt.
 
Zo schoolmeester
Ga hier niet eens op in
 
Zo schoolmeester
Nja, kijk eerst eens naar jouw manier van schrijven zou ik zeggen.
Ik was eerder nieuwsgierig omdat wat jij zegt mijns inziens niet mogelijk is.

Dan ga je er maar niet op in, maar er is geen provider waarbij je stroom voor 15 cent krijgt of je zit bij iemand met dagvergoedingen. En 15 cent is 50% korting. Dat kost de belasting alleen al zoiets.

Maar als jij niet wilt verduidelijken hoe jij dan aan die enorme verschillen zou komen dan niet, maar dan blijft het roepen zonder argumentatie, dan moet je ook niet roepen en daarmee mensen laten denken dat het zoveel beter kan.
Ben zelfs bij Vattenfal gaan kijken en die zijn zelfs goedkoper dan BE momenteel, dus volgens mij zit ik er niet naast.
 
ok nog een poging
heb de zaken ff opgedoken
oud 26ct per kw zakelijk vattenvall incl blijven loont (maart 2023 opgezegd)
nieuw 20 ct per kwh maar die was toen variabel budget ex korting als je een jaar klant blijft (jaar stopt dus maart 2024)
gas 1,43 per kuub bij vattenvall (afrekening december 2022, daarna was ie hoger (prijs plafond) maar heb ik zo de bewijzen niet bij de hand dus hou deze ff aan)
gas 1.39 budget vanaf maart 2022

alles ex btw en ander heffingen
verbruik wat toen 3000 kuub 6000 kwh
dus ga maar rekenen
investeren in isolerende maatregelen? zou wel willen maar ben dat geld kwijt aan belastingen
sorry ben beetje pissed van dit gemier in dit land
zet je de kachel uit , vest aan,
stop je je klein beetje spaargeld in panelen om de kwh naar beneden te trappen krijg je dit gezeik met terug leveren.
vandaar ooit eens de opmerking om goedkoop je huis te verwarmen, zelf in de fik steken!
verhuizen naar huur? kan maar dan ben je helemaal de controle kwijt en is per maand duurder
wat mij het meeste stoort is dat hier nog geen 3km vandaan over de grup in duitsland alles kan kwa energie
 
sorry ben beetje pissed van dit gemier in dit land
Ja dat kan ik me wel voorstellen. Dat werkt hier ook maar ik probeer er rustig onder te blijven, lukt ook niet altijd.

Alleen dat is voor mij een beetje lastig rekenen, want wat ik aan tarieven zie is altijd incl. belastingen en b.t.w.. Ik heb me in eind november en december 2022 gaan oriënteren aangezien per 1 januari 2023 mijn vaste contract met lage prijzen af zou lopen.
En ben dus een jaar blijven kijken wat het moest. Die 1,43 per kuub gas, is dat dan niet incl b.t.w.? Met het prijsplafond hou ik even geen rekening want dan zijn het vaste bedragen.

Als je excl. b.t.w. met een zakelijk contract gaat rekenen, ja dan zijn de prijzen een stuk lager. Aan 50% kom je dan nog altijd niet zoals ik zie. Maar als het van 26 naar 20 gaat dan is dat wel 25%. Maar er stond niet bij dat het om zakelijk zonder b.t.w. en belastingen ging. En met belastingen wordt het nog hoger.
Ik ga er wel van uit dat die bedragen wel zullen kloppen trouwens dus bewijzen hoef je niet aan te leveren wat mij betreft.

Maar wij gewone doorsnee mensen moeten allemaal b.t.w. en belastingen betalen. Dus is het ook vrij logisch dat dit meer voor de happy few is en wij rekenen inclusief belasting en b.t.w. uiteraard.
Daar zijn en waren de verschillen eerder met 2 of 3 cent max. op 30 cent.

In elk geval is op dit moment Vattenfal goedkoper dan Budget. In december afgelopen jaar was Budget weer goedkoper dus het wisselt nogal.

stop je je klein beetje spaargeld in panelen om de kwh naar beneden te trappen krijg je dit gezeik met terug leveren.
Klopt Dat is bijzonder frustrerend. En het is niet eens een beetje geld he. Wil je fatsoenlijk wat opgeleverd krijgen moet je toch een aantal panelen liggen en ben je snel tussen de 4.500 en 6000 euro kwijt. Voor veel mensen is dat niet een beetje.
Ik vraag me af of ze hier nog iets aan gaan doen. Want de regering zegt eerst dat de salderingsregeling vanaf 2025 afgebouwd gaat worden en nu gaan de energiemaatschappijen op eigen initiatief opeens geld tellen voor teruglevering. En dat terwijl ze ook nog eens stroom tekort komen.
Wie begrijpt daar nog iets van?
Het wordt inderdaad wel hoe langer hoe gekker in dit land. Net als de motorruigenbelasting zodat mensen maar elektrische voertuigen aanschaffen. Maar als dat weg valt in 2026 zijn ze daarmee bakken duurder uit dan met een gewone benzine auto.

De (r)overheid lokt je ergens in, zogenaamd in het kader van bezuiniging en goed voor het milieu, en als er dan genoeg mensen in zitten krijgen ze de rekening opeens betaald. Zo gaat het altijd. :(
 
Die 1,43 per kuub gas, is dat dan niet incl b.t.w.? Met het prijsplafond hou ik even geen rekening want dan zijn het vaste bedragen.
ex
prijs plafond was pas daarna zo ff uit mijn hoofd.
Wil je fatsoenlijk wat opgeleverd krijgen moet je toch een aantal panelen liggen en ben je snel tussen de 4.500 en 6000 euro kwijt.
daar had ik een gelukje dat ik zelf redelijk wat kan en ruimte heb
lichamelijk komen er wat klachten bij maar goed

ik had een vast contract bij vattenvall die was net afgelopen voor poetin.. nouja we weten hebt allemaal
dus die was bij vattenvall al variabel want je kon niks meer afsluiten voor vast
dan komt de eind nota omdat ik aandrong op een tussen nota voor januari 2023
ff 1900 bij dokken... 1900... lijkt niet veel maarja je moet het wel ff ophoesten
dus toen ben ik vrij gaan plannen en heb dagen lopen zoeken en rekenen
tot aan het plaatsen van een houtkachel aan toe (kan redelijk aan hout komen) maarja... buisje in de lucht 1500,- incl btw maar je moet hem zelf monteren dus voor je die er ook weer uit hebt...
grootste probleem is dat ik een direct gestookte hete lucht ketel heb en kan nog geen geschikte warmte wisselaar vinden die daar tussen kan want het ook nog een combi cv ketel
heel verhaal maar is nu een x zo gekomen.
wil graag die hetelucht er uit maar dan moet de vloer er uit en dan alles plaatsen beton er op en aansluiten op verdeler blablabla kosten ergens tussen de 4 en 6 duizend zelf aan leggen wat je kunt!
dus iemand een oplossing? graag!
achteraf had ik misschien eerder moeten verbouwen maar dan had ik een nog hogere hypotheek gehad of nu in de schuld hulp
geen zin in eigenlijk dus we ploeteren voort
 
1900... lijkt niet veel maarja je moet het wel ff ophoesten
Ja ik heb echt geluk gehad dat mijn contract tot 1 januari vorig jaar liep. Daarna kwam ik in aanmerking voor die 1300 euro energiefonds en nog een euro'tje of 400 van het noodfonds. En in 2023 was het energieplafond.
Mijn dochter heeft begin november 2021 afgesloten en dat zou 1 december 2021 in gaan. Net voor 1 december ging het al mis vlak met de angst voor de oorlog in de Oekraine (die dus in 2022 begon) en vlogen de prijzen al omhoog. Dus ze had net op tijd verlengt voor 3 jaar.

Als je even 1900 euro moet bij dokken is een behoorlijke bak geld. Zeker als je geen recht hebt op het energiefonds. Sommige mensen hadden wel recht op het noodfonds of een deel daarvan, maar velen wisten dat niet.

Die warmtewisselaar is dat in plaats van een CV? Dat schijnt ook niet alles te zijn. Zijn er veel van terug aan het komen omdat ze het niet warm genoeg gestookt krijgen.
Dan kan men beter nog een goede CV ketel nemen, want nu mag dat nog, straks niet meer.

V.w.b. de rest dat is eerlijk gezegd mijn afdeling niet, eigen huis en verbouwen en zo, daar zullen sommige anderen hier een stuk meer verstand van hebben dus misschien dat die je nog wat ideeën aan de hand kunnen doen.
 
Wij hebben nergens recht op alleen maar dokken.
Wat betreft die warmte wisselaar
Als ik die tussen mijn hete lucht zet is het een indirect gestookte en dus draait ding dan op een normale cv ketel
Lijkt me goedkoper tussen oplossing als de hele vloer er uit.
 
Ik zit de laatste tijd hier alleen maar wat te lezen wil niet gek worden van al die ergernis.
Een direct gestookte lucht verwarming is duur. Heb ik ook gehad. Maar kijk eens op mp daar staan nu indirect voor een prikkie. Wij waren de helft minder aan gas kwijt.
Misschien ook even zoeken op mp naar een houtkachel die ook cv water verwarmt.
 
Oowja einde van de maand wordt mijn warmtepomp in bedrijf gesteld.
Achteraf vreselijk stom natuurlijk.
Heb zonnepanelen genoeg om op nul uitgekomen maar moet nu straks vlink dokken.
Buiten unit 12 kw en binnen unit gaat nog meer gebruiken als de buiten unit het te moeilijk krijgt.
 
Sorry verkeerd gelezen.
Ik dacht dat je al een hout kachel had.
Ik heb hier ook een nog een staan maar dat is een downflo.
Ik dacht dat die van mij stuk was en voor rep. kon ik er niet bij dus voor 200 euro op mp.
Er kwam te weinig lucht maar met die van mp ook. Later zag ik een stuk isolatie liggen in een bocht.
 
Als ik toch moet verbouwen maakt me up of down flow niet zoveel uit.
Had ook al gezocht naar een losse radiator/ warme wisselaar maar die zijn ook niet goedkoop helaas.
Op mp staat er welgeteld 1
Contact gezocht nog geen bericht
 
dat is weer typisch k.t Nederland.
ik vindt dat ze de mensen hun keus moeten laten, wel of geen panelen
 
@edbe
die keus is er min of meer ook wel alleen nu er "teveel" panelen komen wil men een graantje mee pikken links om of rechts om.
beetje het zelfde als iedere burger uit het ov jagen in de auto
wat denk je dat er met de kosten van een auto gebeuren
 
we hebben 2 jaar geleden een nieuwe huis gekocht, waarbij er al zonnepanelen erop zaten en deze moest je overnemen op huurbasis, ik vindt dat de als je nieuwe bewoner bent/wordt dat je een keuze moet hebben of je ze wel of niet over wilt nemen.
 
Ja leuk dat soort dingen... Las deze ook

"Bij nieuwbouw van bijna energieneutrale gebouwen (BENG) bent u vanaf 2021 verplicht een deel hernieuwbare (duurzame) energie toe te passen, zoals zonnepanelen. "

Kortom naar mijn id is het nu zo langzamerhand wel duidelijk dat je als burger niks meer te vertellen hebt over je eigen spullen
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan