dreambox 5600 stuk??

C

cain77

Hallo mijn naam is danny kosman ik heb hier een DreamBox 5620 ik denk zelf dat deze hardware matig stuk is.

Dit denk ik omdat ik hem serieel met een null modemkabel niet meer kan flashen.

En omdat mijn probleem begon met blokkerig beeld en dit met een snr van 81%.

Op een gegeven moment was meer dan 80% van het beeld zwart en de rest blokkerig ook het geluid was in stukjes.

Nu reageert mijn DreamBox ook niet meer op dream up.

Het enige wat hij nu doet is de text (5600) in het display knipperen maar als ik de box langer aan laat staan wordt het knipperen van de text

steeds langzamer tot dat de text weer gaat lopen (5600 boot) normaal gaat na deze melding de box starten maar nu blijft de text (5600 boot) oneindig door lopen.

Mijn vraag is weet iemand precies wat er aan de hand kan zijn of iemand die mijn box weer kan fixen.

Ik zou eens proberen de elco van 100 uF in de voeding te vervangen. Het knipperen van de tekst, lijkt op het niet goed starten van de voeding. Vaak is het dan zo als de voeding warm word, dat ie het dan beter doet. Wat betreft je signaal, kan het zijn dat er 2 elco`s op het moederboard bol staan of lekken.

Probeer het evt. ook eens met een andere versie DreamUp, dat wil (evt. na de voorgestelde reparatie) ook nog wel eens helpen om de box te benaderen.

Hele goeie foto en tip Ptje.

Let er op dat je wanneer je zulke bolle elco's gaat vervangen, dat deze dan niet alleen dezelfde capaciteit (dat is de waarde van een elco) en minimaal dezelfde spanning kunnen hebben, maar ook dat je er dan types inzet die tegen 105 graden celsius kunnen.

Standaard elco's gaan tot 80 graden, maar waarschijnlijk zijn de elco's die er nu in zitten ook 105 graden types.

Bedankt voor jullie reactie ik ga het proberen te fixen

elco's zijn besteld

----- Added 3/8/2008 at 04:28:00 -----

als je op de linker foto kijkt de elco die is aan gewezen vanuit dat punt recht omhoog

op de voeding print zitten twee elco's naast elkaar de onderste van die twee staat bij mijn bol (2200uf 10v 105c) een groene

dus mag ik aan nemen dat deze kapot is

ik ben zojuist bij een electroman geweest hij heeft mijn een elco mee gegeven van 2200uf 25volt 105c volgens hem maakt het niets uit dat deze elco 25 volt is kon volgens hem

geen kwaad.

ik zou graag een reactie willen hebben hoe jullie hier over denken.

Laatst bewerkt:
Let er op dat je wanneer je zulke bolle elco's gaat vervangen' date=' dat deze dan niet alleen dezelfde capaciteit (dat is de waarde van een elco) en minimaal dezelfde spanning kunnen hebben, maar ook dat je er dan types inzet die tegen 105 graden celsius kunnen.
Dat is dus wat ik al vermeldde; gaan met die bannaan !

De elco van 100 uF op de voeding, is een kleintje, maar zie je vaak niets aan. Meestal is dat toch de oorzaak van het niet goed starten van de voeding.

zo elco vervangen en zowiezo één storing er al uit het knipperen is weg de text gaat meteen weer lopen nu nog ff kijken of ik hem kan benaderen.

in elk geval iedereen hartelijke dank voor jullie expertise

Die 2 elco`s van de foto, kunnen slecht signaal veroorzaken.

Terecht dat Ptje je blijft wijzen op de andere elco's.

Storingen waar de componenten exploderen (deze elco's zijn heel langzaam geëxplodeerd, maar dat kan ook lekker spectaculair gebeuren), of zwart blakeren, zijn gemakkelijk te vinden.

Maar dezelfde defecten kunnen optreden zonder dat dat zichtbaar hoeft te zijn.

Of dat ze pas in een later stadium zo duidelijk worden.

Door warmte op langere termijn kunnen elco's deze defecten gaan vertonen.

Daarom is het helemaal niet zo'n slecht idee om alle elco's die je tegen komt te gaan vervangen.

En als er mensen zijn die je dus adviseren om bepaalde elco's te vervangen, dan is dat waarschijnlijk wel op ervaring gebaseerd en daarom raadzaam om dat advies te volgen.

Wanneer je box het nu weer gewoon goed doet, lekker laten gaan zou ik zeggen.

maar als je weer wat tegen komt, weet je gelijk waar je het moet zoeken.

In dat geval zou ik in ieder geval alle elco's gaan vervangen.

pjte ik denk inderdaad dat ik die van 100uf ook ga vervangen en de rest ook.

want mijn box start nog steeds niet goed door de text (5600 boot) blijft nu

alleen nog maar rond lopen.

dus alle elco's op de voedings print vervangen maar ook op het main board?

----- Added 4/8/2008 at 01:55:54 -----

Alle elco's vervangen op voeding print ook die van 25volt 100uf maar de text (5600 boot)

blijft lopen.

Ik kan ook met verschillende dream up's de box niet benaderen.

zou dan meschien de boot loader er uit kunnen liggen??

Zo ja hoe en wat dan??

vriendelijke groet danny.

Laatst bewerkt:
In dat geval kun je alleen met een J-tag interface je box nog redden, maar ik vraag me wel af of je dan die tekst wel krijgt te zien.

Hoe lang heb je gewacht ?

Het ligt er maar net aan of je denkt dat vaker te gaan gebruiken, of dat je het wellicht heel interessant vind om zo'n interface aan te schaffen en ermee te spelen.

Maar overweeg anders om iemand in je omgeving te zoeken die daar een exemplaar van heeft en die je er mee wil helpen.

Voor je echter het allerergste gaat vermoeden, zou ik je aanraden eerst even je box op te starten met zo min mogelijk apparatuur aangesloten.

Daarmee bedoel ik dat je er geen harde schijven in of aan hebt hangen, geen USB apparaatjes en ook geen DiSEcQ switch of motor.

Bij voorkeur wel een LNB, en kijk dan eens of ie nog steeds niet wil starten.

Gaat ie het dan wel ineens doen, dan moet je toch maar verder gaan speuren in je voeding circuit.

Probeer de box wel te flashen met een van de eerste Dreamups. 1tje die speciaal voor de 5620 was, niet die je nu bij dream download.

Ik heb mijn box weg gebracht de bootloader lag er inderdaad uit en mijn tuner was stuk.

Toevallig had hij geen tuner meer liggen dus moet ik nog ff wachten.

Maar allemaal hartelijk bedankt voor jullie suport ik ben er weer een heel stuk wijzer van geworden.

danny kosman.

op dit topic mag een slotje

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan