Hoi Roufa.
De hardware is gewoon beter verzorgd dan bij de 7000 serie.
Allereerst zit de voeding nu apart en niet meer op de hoofdprint gemonteerd hetgeen sowieso al een verbetering is.
Verder is me opgevallen dat de tuner ook een stuk beter is. Gisteren toevallig even moeten switchen met een 7000 en daar bleek het signaal op dezelfde satelliet een stuk minder te zijn dan bij de 7020. Dat ligt niet alleen aan misschien een betere signaalmeter in de 7020 (wat ook zou kunnen) maar de beeldkwaliteit is ook beter.
Verder heeft de 7020 nu ook een RF aansluiting, bij bepaalde images (zoals Gemini) kun je die apart aan en uitzetten en zelf het kanaal aangeven waarop je hem hebben wilt, bijv. 36 of een ander kanaal als je videorecorder op kanaal 36 zit. Dat is dus heel erg handig als je geen tv met scart hebt.
Dan softwarematig.
Hydra moet je eigenlijk niet meer draaien op de 7020 die is te oud. Maar er zijn enkele uitstekende vervangers zoals de Gemini die ik zelf gebruik en ook hoor ik veel goed nieuws over de PLI images voor de 7020.
Het opstarten van de 7020 duurt stuk langer dan de 7000 maar op zich mag dat de pret niet drukken.
Verder heeft hij gezien zijn grotere flash wat meer mogelijkheden softwarematig dan de 7000. Wat ook erg leuk is (hoort eigenlijk bij hardware) is dat je op een CF kaart een backup kunt zetten. De 7000 heeft ook een CF slot maar daar kan dat voor zover ik weet niet mee.
Bij de nieuwere types (ik heb een van die nieuwste types) is het netwerk iets beter doch nog niet wat het zijn moet. Dus iets slechter als bij de 7020 maarja, daar merk je op zich weinig van. Er zijn inmiddels ook images, zoals de Gemini, waar je een ingebouwde "network fix" kunt activeren waardoor zaken beter gaan.
Van echte problemen met het netwerk heb ik niets gemerkt, behalve bij mijn vorige 7020 maar dat lag echt aan het toestel want die had meer problemen en is dan ook omgeruild in garantie voor die nieuwe.
Een 7000 zou ik nu niet meer kopen aangezien deze niet meer geproduceerd worden door Dream. Als je geen twin-tuner nodig hebt en een Dream wilt kopen zou ik gaan voor de 7020 of als je al die mogelijkheden niet nodig hebt en alleen netwerk voor cardsharing en legale kaart in de kaartlezers kun je ook kiezen voor de veel goedkopere Dream 500 als ik het goed onthouden heb.
Persoonlijk ben ik zeer tevreden over de 7020. Er zitten nog wel wat kinderschoen foutjes in, zo blijft hij wel eens hangen bij het opzetten van de settingslijst als je met een motor bezig bent en hij vindt het signaal niet.
Iets wat af en toe bij een 7000 ook nog voor komt dus....
Verder kun je niet zoals de 7000 resetten door de drie knoppen in te drukken, maar daarentegen heeft de 7020 wel een echte aan/uit schakelaar achterop hetgeen ook weer een verbetering is mijns inziens.
Mocht je nog meer willen weten, dan vraag er maar op los, voor zover ik kan wil ik graag antwoorden.