Dreambox en linux

B

BiG_G

Ok, ik zit met een serieus probleem:
Mijn image is aan gort, en ik heb geen windows.

Dreamup is er alleen voor windows, dreammultimedia is niet van plan om voor linux een dreamup te maken.

Hoe kan ik nu via een null modem kabel mijn nieuwe image erop zetten?

Hoe werkt dreamup? wat doet ie? en HOE doet ie ut?

Als we dat weten, kunnen we een paar programeurs aan het werk zetten...

G

(en dan ben ik uit mijn lijden verlost.)

Met Linux kun je wel FTP-en toch.

Oplossing is de image naar je dreambox te ftp'en en vanaf je Dreambox de boel in de lucht te krijgen.

Ik ga ff kijken voor een howto beschrijving.

Groetjes,

Cliff

Met ftp lukt het ja, oplossing staat bij Sjerom, je image renamen naar cramfs.nogwat of zoiets en in een bepaalde directory zetten en dan in de Dreambox manual update geven.
Goede kans dat het hier ook nog bij de tips staat, maar dat is dus een mogelijkheid.

Ok, dus jullie denken dat ftp via com1 moet kunnen, terwijl de hdd niet gemount is?

Het probleem: flash is mislukt. de dream boot, na dreamlogo in lcd, krijg ik de melding:
press enter to enter console (oid, ben nu op mijn werk)

Hij kan z'n image ook niet vinden. (de onderdelen daarvan)
Hierdoor heeft hij geen IPadres meer... en mijn ervaring met comuniceren via compoorten is ook niet meer als wat het geweest was.

G

Wat je moet doen is het IP adres van je dream zien te achterhalen.
Dit kan je doen door hem te pingen.
Als je het IP adres hebt moet je de dream middels poort 21 benaderen.
Als je 1 op 1 met CAT5 je dream gaat benaderen...niet vergeten een cross-over kabel te gebruiken.

Kijk i.d.d. even bij sjerom of vraag het aan de boys van dream zelf: http://www.dream-multimedia-tv.de/board/index.php

Succes met het herstarten.

Cliff

Tja, adress is meestal 192.168.0.40
Dat zit er standaard in.

Ik zal dit vanavond wel ff proberen...

Nee je kunt natuurlijk niet ftp'en via de compoort. Maar als je het leeg.img draait of hoe heet dat ding, maak je hem ook compleet image leeg en herinnert ie zich toch een ip adres.
Om te kunnen connecten met dreamup moet je hem immers weer starten en daarmee kan men pingen.

Het is dus het proberen waard, men weet maar nooit.
Als dat niet lukt zul je inderdaad serieel aan de gang moeten, alleen weet ik zo vlug ook geen utility om de dream via linux aan te spreken via seriele kabel.
Maar het lijkt me dat die er wel zijn moeten, misschien op een van de Duitse dream sites?

Kijk even bij Sjerom > veel gestelde vragen > foutmelding. Daar staat bovenaan de link naar: "Mijn dreambox boot niet meer. Ook niet na opnieuw flashen. Wat nu?"

Van daar af denk ik dat je een heel end komt. Ik verwacht dat je netwerkverbinding niet zal werken. Is de netwerkkaart alleen niet ge?nitialiseerd? Doe dan een ifconfig met je gewenste ipadres en mask:
  • ifconfig
    ifconfig eth0 [<address>] [netmask <address>] [dstaddr <address>] [up|down]

Tja, dan rijst de vraag:
Wat is / doet dreamup?
Niet meer dan een reeks commando's.
Dat kan je prima doen met linux. ok je hebt geen grafisch schermpje...

Dus daarom vraag ik me af:
ik heb een start commando nodig (dan start je de dreambox)
vervolgens een upload commando en niet te vergeten flasch erase commando.
Dreamup geeft nl alleen maar die commando's door naar de dreambox. Deze zullen in de eprom zitten, denk ik...

G

Code:
Start op je PC Telnet of HyperTerminal op en gebruik de volgende instellingen:

Bits per seconde : 115200
Databits : 8
Pariteit : Geen
Stopbits : 1
Datatransportbesturing : Xaan/Xuit

Zet dan je Dreambox aan.

Dan krijg je deze melding in beeld :

Dreambox DM7000
loaded at: 00500000 006061F8
relocated to: 00400000 005061F8
board data at: 00503128 00503168
relocated to: 0040555C 0040559C
zimage at: 00405A98 00502280
avail ram: 00507000 02000000

Linux/PPC load: console=none root=/dev/mtdblock/0

Zo gauw je die laatste rode regel ziet verschijnen druk je op de BACKSPACE toets en je wist de gehele regel. Dan type je :

console=ttyS0,115200 root=/dev/mtdblock/0

Nu zie je diverse meldingen over je scherm heen lopen. Wacht totdat er niets meer gebeurt, en dan type je

eraseall /dev/mtd/1

Als het goed is wordt de flash nu gewist van de Dreambox, als die dan op 100% staat probeer de opnieuw de firmware / image er in te Flashen. (Op de gebruikelijke manier)

Oke, eerste vraag is beantwoord...
en de flasherase vraag ook...
Nu de image upload nog...

Denk ik...
Als ik dit heb uitgeprobeerd zal ik het meteen posten voor het nageslacht....

Aangezien Linux ook Java ondersteunt zou het handig zijn om hier een applett voor te schrijven.

Dan kunnen we zowel onder Windows als onder Linux de Dream aanspreken.

We zouden bijv kunnen denken aan een browser gebaseerde applett.

Heren programmeurs??

Ik weet de programeurs wel die zoiets zouden kunnen.

Het gaat er nu om: wat doet dreamup?

G

Originally posted by cliff
Heren programmeurs??
Dat is de hoe-hou-ik-de-gebruiker-dom methode. Ik wil weten, zoals BiG_G al aangeeft: "wat doet dreamup?"

Als dat helder is, vind ik het best als er een vrolijke Frans iets omheen schrijft. Ik geef de voorkeur aan een zelfgemaakt scriptje. Dan kan iedereen altijd zien wat er werkelijk gebeurt.

idd, ik heb gisteren tot 02:30 allemaal howto's zitten lezen over ttyS verbindingen en telnet opties, maar ik heb het niet werkend kunnen krijgen.
Ik ben toch van mening dat dit gewoon mogelijk moet zijn: Wat windhoos kan, kan linux Zeker!

maarja... hoe?

Het is zowiezo belachelijk dat je een systeem op linux uitbrengt, met alleen maar tools voor windows.

G

Het is zowiezo belachelijk dat je een systeem op linux uitbrengt, met alleen maar tools voor windows.
Is dat wel zo?
De tools die uitgebracht zijn, werden uitgebracht naar rato van waar de meeste gebruikers gebruik van maken en dat is nog altijd windows. Linux betreft nog altijd een zeer kleine groep vergeleken bij het aantal windows gebruikers.
Jammer maar helaas, en daarmee is het geenszins belachelijk om alleen maar tools voor windows uit te brengen.

De bedoeling die er achter steekt om geen linuxtools ook online te zetten, is om te proberen te voorkomen dat users zelf te veel gaan prutsen zoals bij Dbox2.
Dat houden ze echter toch niet tegen, maar het is waar de commercie voor kiest. Dream was helemaal een baggerdoos toen ie op de markt gezet werd, dat weet je zelf ook.
Dus ook van kwaliteits oogpunt uit is het niet vreemd dat ze geen linuxtools beschikbaar hebben.
In feite hebben de gebruikers de doos gemaakt tot wat hij nu is met de mooie alternatieve firmware, da's echt geen compliment voor Dream en de andere gebreken (zoals het uitblijven van linuxtools) is een logisch gevolg hiervan.

Voor wie het wil testen ...

- Start Terminal op, druk enter om te connecten. Kies 'direct to com1'
- Start dan DreamUp en doe je ding.

In Terminal kan je intussen alles meevolgen wat er tussen de Windows en de Linux wordt verteld. Dus ook alle commando's en hetgeen er als antwoord van de Dream terug komt.

Zo deden wij dat vroeger om traffic te tracen vb om passwoorden te onderscheppen. Dit zou nog altijd moeten werken ....

Let wel effe op of LOCAL ECHO niet op ON staat.

Veel plezier er mee.

PS : bovenstaande is niet zonder gevaar, het zou kunnen dat de image hierdoor corrupt wordt en dat je nog eens zal moeten flashen.

Deze info zou je moeten toelaten om zelf een DREAMUP software te maken, op om het even welk platform.

CU
Red

Originally posted by Black Tiger
Is dat wel zo?
De tools die uitgebracht zijn, werden uitgebracht naar rato van waar de meeste gebruikers gebruik van maken en dat is nog altijd windows. Linux betreft nog altijd een zeer kleine groep vergeleken bij het aantal windows gebruikers.
Jammer maar helaas, en daarmee is het geenszins belachelijk om alleen maar tools voor windows uit te brengen.
Nee, dat is onzin. Als je een linux bak maakt, omdat dat allemaal voordelen heeft tov windows (wat net zo makkelijk had zijn geweest) dan is het logisch dat je ook linux tools maakt.
Je kan ook wel verwachten dat mensen die linux draaien eerder gesharmeerd zijn van een linux ontvanger dan mensen zonder linux.
En anders kan je verwachten dat er zeker een grote groep van de consumenten linux draait.
Daarnaast is het foute commercie om voor enkel M$ te kiezen. Maar zo zijn er meer...

Ik vind het achterbaks, dat je geen linuxtools uit zal brengen.
Ik heb nu op een forum gevraagd aan programmeurs of ze eens willen kijken naar het betreffende programma.
Ik hoop dat ze hier wat tijd en effort in willen steken.

De bedoeling die er achter steekt om geen linuxtools ook online te zetten, is om te proberen te voorkomen dat users zelf te veel gaan prutsen zoals bij Dbox2.
Dat houden ze echter toch niet tegen, maar het is waar de commercie voor kiest. Dream was helemaal een baggerdoos toen ie op de markt gezet werd, dat weet je zelf ook.
Dus ook van kwaliteits oogpunt uit is het niet vreemd dat ze geen linuxtools beschikbaar hebben.
In feite hebben de gebruikers de doos gemaakt tot wat hij nu is met de mooie alternatieve firmware, da's echt geen compliment voor Dream en de andere gebreken (zoals het uitblijven van linuxtools) is een logisch gevolg hiervan.

Het wel of niet prutsen en om die reden geen tools uit te brengen op andere besturingssytemen is net zo'n grote onzin.
Dat de box op linux draait is dus met elke computer aan te passen!
Sterker nog, iemand met een beetje fantasie doet het direckt op de dream zelf... (met een toetsen bord en een lijntje naar buiten, kom je ver)

Je vergeet daarnaast dat de box werdt verkocht (en nog steeds) als ultieme hobbydoos!
Vertel mij dan wat ze nu willen....

G

Tja je kunt het allemaal onzin noemen, maar zo werkt de commercie wel.
Als windows goed zou werken op een ontvanger hadden ze wel een ontvanger uitgebracht die op windows werkt, maar dat lijkt me nu niet de beste keuze.

Dat het onzin is dat ze geen linuxtools uitbrengen ben ik wel met je eens, daar gaat het niet om, maar mijn uitspraken zijn wel gedachtengangen waarvan me bekend is dat fabrikanten en handelaren er op die manier mee omgaan.
Dat dit voor een gebruiker onzin is, kan ik begrijpen, maar doet niets aan het feit af.

Ik hoop echter dat je acties succes hebben en dat er voor de linuxgebruikers meer tools op de markt komen om echt onder linux te gebruiken.

Ik heb er maar een mailtje aan gespendeerd naar Dreambox.
Op hoop van goede zegen.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan