Een belletje en alle medische gegevens stonden op de fax

S

stephopper

Hoe willen ze dit ooit waar maken. de post van ene verstandloze stuurt het ongeadresseerd aan bewoners van dit pand.

Heb reclame nee!!! op de brievenbus en alle ongeadresseerde gaat direkt de vuilnisbak in.(papiercontainer)

Tevens kreeg je maar 1 exemplaar met hier 4 inwoners ff copieren zeggen ze. jah duh.wil je niet mee doen jagen ze je op kosten door ook nog eens uittrekkels van de gemeente te halen.

Zijn de procedures omgedraaid? normalieter moet je toestemming geven om aan dingen mee te doen.

Nu bij niet reageren doe je automatisch mee waarvan duizenden geen kosten willen maken en deels niet bezorgd is of als reclame is gezien en de container in is gegaan.

Tevens is het systeem zo lek als een mandje. en je medische gegevens liggen zo op straat.

Met Deze actie van Klink heeft weer aardig wat centjes/euro,s duizenden gekost aan verzendskosten.

Dit bewijst weer eens hoe ezelachtige figuren ons land besturen. met hun natte dromen.
____________________________________________________________________________

Een belletje en alle medische gegevens stonden op de fax
Van onze verslaggeefster Maud Effting
gepubliceerd op 13 november 2008 02:45, bijgewerkt op 13 november 2008 07:32

AMSTERDAM - TV-maker Johan Overdevest belde enkele ziekenhuizen met het verzoek hem een dossier op te sturen. Geen probleem.

Dat het met de veiligheid van medische gegevens niet al te best gesteld is, werd deze week aangetoond door programmamaker Johan Overdevest van Omroep West. Hij liet zien hoe gemakkelijk het is om medische dossiers van pati?nten uit ziekenhuizen op te vragen.

Overdevest deed zich voor als co-assistent of secretariaatmedewerker van een ziekenhuis, en belde onder een valse naam afdelingen met de vraag of hij de ?medische brieven? van enkele pati?nten kon krijgen. Hij wist van deze pati?nten alleen de naam, geboortedatum en de afdeling van het ziekenhuis waarin ze hadden gelegen.

Zes van de acht ziekenhuizen die hij belde, faxten hem zonder verdere controle de dossiers van de pati?nten toe. In de dossiers stonden onder meer de ziektegeschiedenis, operatieverslagen, medicijngebruik en laboratoriumuitslagen.

Het gaat om het LUMC Leiden, MCH Antoniushove Leidschendam, het Reinier de Graaf Gasthuis in Delft, het Bronovo in Den Haag, het Diaconessenhuis in Leiden en het MCH Westeinde in Den Haag. Alleen het Leyenburg in Den Haag en het Lange Land in Zoetermeer weigerden gegevens te verstrekken zonder handtekening en toestemming van de pati?nt.

Overdevest kwam op het idee toen hij iemand vergezelde naar een ziekenhuis. ?Daar zag ik aan de balie hoe iemand aan de telefoon even een medisch dossier opvroeg. Ik dacht: h?, zo gemakkelijk gaat dat dus, dat kan ik ook.?

Hij zocht op internet wat hij moest vragen. ?Ik kwam er bijvoorbeeld achter dat ik niet moest doen of ik specialist was; die vragen zelf geen dossiers op. Dat laten ze anderen doen. Ik heb er wel even over gedaan om dat soort dingen uit te zoeken. Maar toen ik eenmaal ging bellen, ging het snel. Binnen 3 minuten rolde de eerste fax binnen. Verbijsterend. E?n dossier was acht pagina?s lang, daar stond de hele medische geschiedenis van die pati?nt in vanaf 1964.?

Overdevest vroeg alleen naar dossiers van vrienden. Die hadden hem van tevoren toestemming verleend. Eigenlijk was het niet eens nodig te weten op welke afdeling ze hadden gelegen, aldus de journalist. ?Als ik bijvoorbeeld naar gynaecologie belde, vroeg ik of ze nog andere dossiers van die pati?nt zagen zitten. Sommige ziekenhuizen stuurden die zo mee. Anderen zeiden dat ik dan zelf naar die afdeling moest bellen.?

Bij de ziekenhuizen die weigerden, drong hij aan. ?Ik zei dat er haast bij was, maar ze zeiden: nee, we hebben echt een handtekening van de pati?nt nodig.?

De betrokken ziekenhuizen reageerden geschokt op het onderzoek van Omroep West. ?Wij zijn geschrokken. Dit schaadt het vertrouwen in de zorg?, zegt medisch directeur Renee Barge van het LUMC. Ze zegt niet blij te zijn dat de journalist zich onder valse naam bij hen meldde, maar bekijkt wel hoe de veiligheid kan worden verbeterd. ?We zouden afdelingen kunnen verplichten om altijd ter controle terug te bellen. Maar in spoedsituaties is dat niet te doen. Het moet wel werkzaam zijn. Hier is nog geen waterdichte procedure voor. Als mensen kwaad willen, zijn er altijd manieren om ons te bedonderen.?



Grtz/..
 
Klink rijdt gevaarlijke schaats met Elektronisch Pati?nten Dossier
Gepubliceerd: 12 november 2008 09:54 | Gewijzigd: 12 november 2008 10:16
In de brief van minister Klink over het Elektronisch Pati?nten Dossier wordt niets gezegd over de nadelige gevolgen van dit systeem. Terwijl daar de discussie over moet gaan, vinden David de Boer en Saskia Reuling.
Door David de Boer en Saskia Reuling
Opinie - Elektronisch Patienten Dossier kan nooit tegen vakmanschap arts op
Opinie - Ik had tien jaar terug een schimmelnagel. Nou en?
Link - De systeembeheerder weet straks alles van de pati?nt (column Frank Kuitenbrouwer)

De brief over het Elektronisch Pati?nten Dossier (EPD) van minister Klink die 2 november jl. bij de burger op de mat is gevallen, is prematuur en ondemocratisch. Het is een oneigenlijke poging om steun te organiseren voor zijn standpunt onder de noemer van informatieverstrekking. De brief heeft meer weg van een verkapte reclame-uiting dan van objectieve voorlichting.


Het wetsontwerp EPD is nog niet behandeld/goedgekeurd in de Tweede Kamer en is dus nog geen wet. Door hierop vooruit te lopen probeert de minister een fait accompli te cre?ren: indien een relatief klein aantal burgers gebruikt maakt van de mogelijkheid tot bezwaar levert hem dit een belangrijk argument pro op voor de discussie in het parlement. Onterecht: doordat de voorlichting aan het publiek eenzijdig en gemankeerd is ?n het maken van bezwaar omslachtig, cre?ert de minister bij voorbaat de door hem gewenste uitkomst. In de brief wordt bovendien de suggestie gewekt dat het maken van bezwaar nadelige gevolgen kan hebben: ?uw huisarts of apotheker kan u vertellen wat de mogelijke gevolgen voor u zijn als u bezwaar maakt. Uiteraard kunt u uw bezwaar ook altijd weer intrekken?.


Wat het EPD zelf voor nadelige gevolgen kan hebben wordt in de brief onvermeld gelaten, terwijl d?t nu juist het punt is waarom de discussie moet gaan. Is het systeem wel waterdicht en kan geen misbruik worden gemaakt van deze zeer privacygevoelige informatie door onbevoegde derden, waaronder verzekeringsmaatschappijen?


Volgens de kenners is het kraken van het EPD-systeem niet ingewikkeld. Tot het bewijs van het tegendeel is geleverd moet er dus rekening mee worden gehouden dat vertrouwelijke gegevens veel eenvoudiger dan nu het geval is kunnen worden verkregen door instanties als ziekte- en arbeidsongeschiktheidsverzekeraars. Maar ook door de farmaceutische industrie, overheidsinstanties en willekeurige derden.


Juist deze week is bekend geworden dat in de Verenigde Staten een vergelijkbaar systeem is gehackt en dat, indien niet betaald wordt, de vertrouwelijke gegevens openbaar zullen worden gemaakt. Chantage dus. Ook kwam deze week in het nieuws dat creditcardgegevens van Nederlanders voor 5 euro kunnen worden gekocht in Duitsland. Onvoldoende digitale beveiliging is schering en inslag en voordat een belangrijk project als het EPD wordt ingevoerd dient hierover maximale duidelijkheid en zekerheid te bestaan. Daarvan is op dit moment geen sprake.


Ook de aanname in de brief dat door het EPD minder fouten zullen worden gemaakt, is twijfelachtig. Bij de invoer van gegevens kan immers ook van alles mis gaan. Een computer volgt wat de mens doet. De foutenbron blijft afhankelijk van menselijke handelingen. Bij een computersysteem is bovendien een ingevoerde fout moeilijker te herstellen, omdat meer handelingen vereist zijn juist in verband met de beveiliging. Daar komt bij dat in de arts-pati?ntrelatie er ook een belangrijke verantwoordelijkheid bij de pati?nt zelf ligt om informatie te verstrekken. Ook heeft de pati?nt het recht om op bepaalde momenten en bij bepaalde artsen niet altijd zijn volledige ziektegeschiedenis op tafel te leggen.


Tot slot suggereert de brief van minister Klink dat de zorgverleners achter het EPD staan. Dit is in strijd met de waarheid. Zo heeft de Landelijke Huisartsen Vereniging kortgeleden een brief gestuurd aan alle huisartsen in Nederland waarin juist wordt gewaarschuwd voor de invoering van het systeem op korte termijn. Een citaat uit die brief: ?de resultaten zijn echter nog niet van dien aard dat wij het verantwoord vinden om op korte termijn met het EPD te gaan werken.?


Het lijkt de standaard aanpak van het ministerie van WVC te worden om dingen door te zetten zonder te luisteren naar de mensen die er verstand van hebben. Een ander voorbeeld daarvan is de vaccinaties van jonge vrouwen tegen baarmoederhalskanker. Alleen naar de argumenten pr? wordt geluisterd, maar de gezaghebbende argumenten en bewijzen t?gen worden genegeerd. Bij het EPD kan dit nog worden voorkomen. Maar inhoudelijke discussie heeft weinig zin als de minister, zoals hij met zijn brief doet, in feite al bezig is met de invoering.

David de Boer is huisarts. Saskia Reuling is advocaat.


Grtz/..
 
Pati?ntdossier ?te snel en te moeilijk?
PEILING, Samira Ahli
gepubliceerd op 11 november 2008 02:45, bijgewerkt op 23:19

Amsterdam - De invoering van het elektronisch pati?ntendossier (EPD) leidt tot rumoer. Pati?nten en professionals in de zorg vrezen problemen.

Na ontvangst van de brief van minister Klink (Volksgezondheid) ruim een week geleden hebben 20 duizend mensen bezwaar gemaakt tegen aansluiting op het elektronisch pati?ntendossier (EPD). Bij de Nederlandse Pati?nten en Consumenten Federatie (NPCF) stromen bezorgde telefoontjes binnen, op internetfora en in brieven aan de media worden de bezwaren geuit.

Nelleke Niemantsverdriet (62), Tilburg:

?Wij hebben een nee-sticker op de brievenbus tegen ongeadresseerd drukwerk, de ongeadresseerde brief van de minister hebben we niet ontvangen. We maken alsnog bezwaar. Het is volstrekt onduidelijk wat er wel en niet in komt.?

Atie Schipaanboord, adjunct-directeur NPCF:

?In het EPD wordt alleen informatie over medicatie uitgewisseld en een samenvatting van het dossier van de huisarts, met daarin de laatste consulten. Artsen en apothekers hebben toegang tot de informatie, ze moeten zich iedere keer authenticeren als ze deze opvragen en ze moeten toestemming hebben van de pati?nt.?

Cees Janssens (61), Oosterhout:

?Dat er informatie wordt uitgewisseld tussen artsen vind ik niet slecht, maar niet op deze manier en niet op zo?n korte termijn. Mogen mensen er even goed over nadenken en dan zelf beslissen??

Saskia ter Kuile, woordvoerder ministerie van Volksgezondheid:

?Het ministerie heeft de brief verzonden om te kunnen voldoen aan een eis van het College Bescherming Persoonsgegevens. Aan ieder individu moest kenbaar worden gemaakt dat het EPD er zou komen en iedereen moest de mogelijkheid krijgen om er niet in opgenomen te worden. Dan wordt het burgerservicenummer (het oude sofinummer red.) geblokkeerd.?

Jan Willem de Haan (70) en Nanny Rupp (70), Leiden:

?Waanzinnig hoeveel handelingen je moet verrichten om uit dat EPD te blijven. Uittreksels halen, kopie?n maken, geld uitgeven. Voor veel mensen is het te moeilijk. Denk aan bejaarden, allochtonen en leeszwakken. ?

Hans Kip (58), Amsterdam:

?Zo op het eerste oog een goede zaak, het EPD. Het kan zeker vertraging en fouten voorkomen. Maar moet ik nu toestemming geven om een dossier te laten inzien, waarvan ik zelf niet weet wat erin staat??

Lodewijk Bos,voorzitter van het International Council on Medical & Care Compunetics (Internationale Raad voor ICT in de zorg) op de website van het ICMCC:

?Vastgelegd moet worden dat gegevens pas worden vrijgegeven n? toestemming van de pati?nt. Maar hoe wordt toestemming verleend en geregistreerd? Is het een mondelinge afspraak? Dan zal een onafhankelijke derde getuige moeten zijn, ter voorkoming van toekomstige problemen, wanneer het gaat om het woord van de arts tegen dat van de pati?nt.?

Heilco Visserman, manager huisartsenpraktijk De Pleisterplaats, Groningen:

?De uitwisseling van medische gegevens is alleen relevant voor pati?nten met ingewikkelde medicatie die door verschillende specialisten worden behandeld. Dat is misschien tien procent van het bestand. En er is een alternatief. Pati?nten die dat willen kunnen nu al een eenvoudige geheugenstick of een chippas bij zich dragen met daarop hun medische geschiedenis.?

Grtz/..
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan