Pfoeh, waar moet ik beginnen....
@ Peppi: ik had 2 mogelijkheden met de compoort: of verkeerd ingesteld (wat geen vreemde mogelijheid was)
of stuk (wat achteraf bleek).
Dat Dreamuplan een grotere kans van fout gaan heeft, ben ik zeker met je eens, maar jij zal ook met mij eens moeten zijn dat dat niet een veel voorkomend iets is.
Daarnaast, als hij fout gaat heb je (bijna) altijd je nullmodem nog. (heb je hem niet, dan heb je garantie omdat hij stuk was... toch?

)
Ook is het wijs dat je ALTIJD beide mogelijkheden tot je beschikking hebt.
Wat overigens ook een mogelijk heid is: is je img per FTP over te zetten en in een bepaalde dir (ik weet um nu ff niet uit mijn hoofd, zit op mijn werk) te zetten en te renamen naar root.cramfs.
(komt nog in mijn docje)
@alberto
Dergelijke progjes werken op zich goed. Maar ik persoonlijk adviseer mensen eerst via de commandline proberen te werken. Begrijp wat je doet.
Ook kan je enkele cmdline commando's via ftp door zenden zonder dat je daar bv telnet voor hoeft op te starten (niet zozeer eenvoudiger, maar sneller)
En in je vraag hoe je met ftp dingen kan bewerken is in cmdline FTP makkelijker dan de grafische progjes, het is wel een kwestie van wennen.
Wat betreft je vraag voor een aanleiding: Start telnet op in dos modus:
start => uitvoeren => cmd => enter
telnet =>
open 192.168.0.**
ls
ls /etc
ls /var
cd /var_init
een paar commando's die je kan proberen.
een vraagteken (?) geeft de commando's voor het programma telnet weer.
een aardige aanleiding leek mij zo. Mocht je een HANDleiding bedoelen, die ben ik met een paar andere aan het schrijven. helaas heb ik niet al te veel tijd, dus zul je verlopig het met gewoon vragen moeten doen.
@bert50
Leeftijd boeit me niet, wil om te leren echter wel!
Je kan middels telnet het volgende commando geven:
ps -A
let op: de A is een hoofdletter, en in tegenstelling tot windhoos is LINUX hoofdletter gevoelig.
Je krijgt nu een lijst met processen te zien.
Voor elk process staat een PID, een ProcessID. dit is een getal.
wanneer je weet om welk process het gaat en die wil je eruit hebben kan dat met het volgende commando:
kill PID
PID is dus dat getal!
Het is wellicht niet de meest nette manier maar hij gaat wel.
mocht ie toch niet gaan, dan kan je een erg heftig commando gebruiken:
kill -9 PID
onherroepelijk gaat hij er uit.
Indien je wilt weten welke commando's de DB bezit:
ls /bin en ls /sbin
daar in zitten de ROOT commando's
de gesharede zitten meestal in /usr/bin en /usr/sbin.
LET OP: wees voorzichtig met commando's, er zitten hele gevaarlijke tussen.
Wat aangaande de spelletjes, die heb ik er niet opzitten.
A) ik speel geen spelletjes
B) ze maken de box minder stabiel.
@peppi:
Ik denk dat hij DreamUpLan bedoelt.
@albert:
je hebt DreamUp, dit gebruikje om je DB te voorzien van een image via de COM-poort of wel nullmodem.
DreamUpLan gebruik je om via het netwerk ofwel UTP je img te laden.
Zo, ik hoop dat dit wat meer inzicht geeft in dit prachtige apparaat.