Even wat bij Ali bestellen loopt straks in de papieren: ook btw bij bestellingen onder 22 euro

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.163
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Het was Nederlandse webshops al lang een doorn in het oog.
Bij een bestelling van een EU-burger bij een webshop binnen de EU moet altijd btw worden afgedragen, hoe klein het bedrag ook is.

Bij eenzelfde bestelling bij een webshop buiten de EU hoeft er pas btw betaald te worden boven een bedrag van 22 euro.

Dat is oneerlijke concurrentie”, zegt Martijn Hos van Thuiswinkel.org, de brancheorganisatie van Nederlandse webshops.

Vooral van Chinese webshops.
Daar worden veel kleine bestellingen gedaan.
Je moet goed je best doen om veel geld uit te geven op AliExpress.”

21 procent duurder​

Voor Nederlanders betekent het dat het pakketje van buiten de EU 21 procent duurder wordt. In andere EU-landen gelden weer andere btw-tarieven.

Hos verwacht dat de Europese webshops beter in staat zullen zijn te concurreren met aanbieders uit andere landen.
Het wordt veel minder lucratief om voor kleine bestellingen naar aanbieders buiten de EU uit te wijken.

Bol.com, een van de grootste webwinkels in Nederland, is blij met de wetswijziging.
De online retailer ergerde zich al jaren aan het ongelijke speelveld voor webshops binnen en buiten de EU.

Nu dat verschil verdwijnt verwacht Bol.com de concurrentie beter aan te kunnen.
Het bedrijf waagt zich overigens niet aan een concrete voorspelling over extra omzet die het hoopt te genereren.


Bron: AD
 
Voor de geinteresseerden, betreffende nieuwe wetgeving gaat in per 1 juli 2021 en was uitgesteld, zou oorspronkelijk 1 januari zijn.
Best jammer, want nu zullen veel zaken duurder gaan worden. Nog snel dus e.e.a. bestellen. ;)
 
Ach dat zal wel loslopen, die Chinezen zijn ook niet gek. Zeer druk bezig met het openen van distributiecentra in de EU.
Regelmatig koop ik via Ali spullen vanuit Frankrijk Spanje of Polen. En dan bedragen die v groter zijn dan de beoogde 22€

Ze verzenden de bestellingen gewoon eerst naar die distributiecentra en worden omgekit naar eu landen adressen.

Ook dit gebeurt in NL. alle ali bestellingen komen aan in een nederlands distie en worden voor postnl gelabeld.
 
Maar in de distributiecentra in Europa betaal je vaak ook meer dan je betaald als je China kiest, dus je gaat hoe dan ook meer betalen.
Althans ik heb er al vaker gezien.
Echter de kans is groot dat ze dan meer gaan verschepen, dat komt uiteindelijk voor de klanten in de b.t.w. toch wat lager uit vermoedelijk.
 
Ik bestel ook vaak iets wat leverbaar is vanuit een magazijn in Europa.

Het enige verschil wat ik tot nu toe gezien heb in de prijs is dat je een beetje bij betaald als het via DHL laat leveren, maar dan is het nog steeds stukken goedkoper.
 
wat is 21 procent bij een product dat bijna 50 procent goed koper is..
 
Hoezo 11,5? De b.t.w. in dit land is nog altijd 21%. Of bedoel je 11,5% goedkoper?
 
Product hier in NL 100€
Bij ali nu 50€

Straks bij ali 61,50
Is 11,5% duurder tov 100€.
 
50 x 1.21 is volgens mij 60.50

voor een product van 100 hier in nl scheelt dat toch nog bijna 40 euri
 
Sowieso is lang niet alles 50% goedkoper, dat om mee te beginnen. Daarnaast begin ik me af te vragen of ze voor de invoerrechten dan wel de oude tarieven aanhouden of dat dit ook gaat veranderen.
Even nog los van het feit dat je voor een product van 50 euro nu ook al 61,50 betaald, want boven de 45 euro dus dan komt er ook b.t.w. op.
 
Tja, maar er zijn ook steeds meer webshops hier in Nederland die er stiekum van profiteren door misleidende advertenties te plaatsen, voor op FB, en het veel duurder door verkopen, maar het zelf op Ali bestellen.

Ik ben er helaas al 2 keer ingetrapt gewoon om ik niets gelezen had. :ieks2:
 
want boven de 45 euro dus dan komt er ook b.t.w. op.
dit is zover ik weet normaal boven de 22 maar je kunt geluk hebben en dat het pakket in de massa mee rolt
als straks alles btw belast is gaat dat ook niet meer lukken.
@freggel1 ik probeer de levertijd te achterhalen als deze sneller is als bij ali normaal gesproken dan kun je er over na gaan denken of je het prijs verschil reëel vind.
 
Het is boven de 22 euro, tenzij je het een gift is, als je het zodanig aanmerkt is de limiet 45 euro.
Ligt ook een beetje er aan hoe je het laat versturen. Met China post kan het wel eens met de massa mee rollen. Ga je het via een van de betaalde methodes doen zoals bijv. DHL of zo dan heb je altijd pech en betaal je vaak een vast bedrag wat nog veel duurder is.
 
net pakket (zaterdag) € 65.11 via dhl...
hebben ze niet opgelet weer winst lol
 
Ben dan maar blij dat het geen PostNL was anders was het gelijk iets van 13 of 19 euro geweest incl. handlingskosten.
 
dan had het nog uit gekund in dit geval
dingen zijn hier over de 200
 
Waar ik het meeste bang voor ben dat straks alles ingeklaard wordt en dat wordt dan door de vervoerder gedaan die dan kosten in rekening brengen.
Laatst een ipcamera uit china gekocht 25€ Incl verzendkosten.
Is eruit gepikt en ik kreeg via PostNL het verzoek de originele nota op te sturen en wat het product inhoudelijk was.
BtW + handelingskosten 19€75 betalen.
Als ze straks ook de kleine pakketjes zo gaan behandelen is het finito.
 
Dat is precies waar ik over sprak in bericht #16. Heb ik ook aan de hand wist alleen niet meer of 't 13 of 19 euro was, inmiddels dus al 19,75 zelfs.
Ik geef altijd bij de Chinees aan dat ze 23 dollar moeten opschrijven, weet ik zeker dat 't onder de 22 euro zit en geen probleem. Met zoiets als een camera van 25 euro dan. Met grotere dingen niet, maar koop zelden iets duurders aldaar. Eens goed op de koffie gekomen met een GSM en sindsdien doen we dat niet meer.
Maar zou me niet verbazen als PostNL daar weer een leuk winstidee in ziet. Zou echter ook kunnen dat de BTW afdracht bij de verkoper komt.
De EU heeft al met bepaalde landen afspraken dat als ze aan EU landen leveren dat ze b.t.w moeten tellen. Dat is ook het geval bijv. bij Engeland na de Brexit.
 
ik neem de gok
zeker als ik de eventuele belastingen over het geheel trek zal het mee vallen.
maar goed we kunnen weer zien waar het meeste geld blijft want wat komt niet uit china tegenwoordig
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan