Formule 1 2025

Ik vond de 5 seconden buitenproportioneel,
Tja ik weet het niet, dat wordt al enkele jaren uitgedeeld voor "leaving the track gaining an advantage" dus kunnen ze nu niet opeens zeggen van "nja laat maar zitten". Er zal straf voor moeten zijn.

Dat met die regels ligt iets anders. Als je net voorop ligt bij de Apex heb je voorrang, maar je zag ook dat Max daar net iets gas nog gaf om daar voor te kunnen komen, zo kon hij ook die bocht niet halen en dat speelt wel mee bij die regel en dat is waarom Piastri gelijk heeft gekregen.
Dat is nadien uitgelegd door Olav Mol maar als je niet naar diens commentaar luistert dan weet je dat ook niet want anderen leggen dat niet uit.
Het was een beetje te enthousiast van Max en hij had slimmer moeten zijn en hem voor moeten laten want hij wist dat Piastri sneller was en dan nadien proberen te pakken met DRS of op andere wijze. Nu heeft hij feitelijk nog geluk gehad met Norris zijn gepruts en dat hij die 5 seconden goed kon maken.

Dat gezegd hebbende is die 5 seconden straf inderdaad wel veel maar dat is al lang zo.
Wat mij betreft zou 1 seconde en teruggeven van de positie de straf moeten zijn. Maar dan moeten ze die strafregel gewoon wijzigen, want zoals gezegd, dat is al heel lang zo.

Deze straf geeft als "resultaat" dat iedereen um straks aan de binnenkant laat staan hopende dat de buitenkant dan toch een straf krijgt.

Nou dat ligt er aan. Het is sowieso al regel dat als je aan de buitenkant inhaalt, je er voor moet zitten voor de Apex en ook de bocht moet kunnen halen. Niet zoals Max deed die nog vooruit schoot toen het qua snelheid eigenlijk al niet meer mogelijk was om de bocht te halen.

Ik las van een Engelse journalist of oud racer dat ze eigenlijk moesten invoeren wat al vaker aangekaart was, namelijk dat degene die op pole staat mag kiezen of hij van de linker of rechterkant van de baan mag beginnen. Dat gezien het feit dat er minstens een tweetal circuits zijn, waarvan ook dit circuit, waarbij de eerste bocht erg dichtbij is en degene op pole dan aan de buitenkant zit en minste kans heeft die te halen.

Als ze toch met regels aan het knutselen zijn lijkt me dat een meer redelijke regel.

Ik denk dat ik mijn mening moet bijstellen. Er werd namelijk door de wedstrijdleiding geoordeeld over bocht 2 en niet bocht 1.
Bocht 1 was naar links maar het is daar een S bocht, dus gelijk daarna komt een bocht naar rechts.
In bocht 1 was te onduidelijk of Max wel of niet net ervoor zat bij de Apex, maar dat hoeft niet, hij hoeft er minimaal maar naast te zitten. En volgens de wedstrijdleiding zat hij daar dus dat was voldoende.
En ik dacht ook dat hij die bocht niet kon halen, maar dat scheen toch te kunnen volgens de experts.

Naar wat ik nu lees, vond de wedstrijdleiding dat Max ernaast zat en dus ruimte moest geven aan Piastri, hetgeen hij ook deed. Maar de volgende bocht is naar rechts en dan moet Piastri dus ook ruimte geven aan Max en dat heeft Piastri niet gedaan. En dus is er sprake van "forcing another driver of the grid".
Vervolgens heeft de wedstrijdleiding niet correct de regels toegepast want op dat punt zat Piastri fout omdat Max de binnenbocht had.

Die volledige analyse is voor de geïnteresseerden hier (klik) te lezen en als ik dat eens rustig na lees, dan klopt lijkt die analyse wel te kloppen. En gezien Max de regels goed kent begrijp ik nu ook wel dat hij boos is, temeer daar eerder (bij Hamilton) geen 5 sec straf gegeven werd in een vergelijkbare situatie.
Hoe dan ook... water door de zee.

Nog zo'n achterlijke regel weer erbij, mede reden waarom Max er niets meer over wil zeggen.
The FIA have amended the International Sporting Conduct to now reflect 'misconduct' as a broad range of expressions, including offensive language, gestures and statements that could be perceived as causing moral injury or loss to the FIA or its representatives. A breach could even result in a monetary fine, a one-month ban and even world championship points deduction.
En in emotie van onrechtvaardigheid kun je wel eens een gebaar maken of iets zeggen wat men dan weer "ongepast" vindt met alle gevolgen vandien.
Dit lijkt voor geen meter meer op F1 autoracen. :(

Zoals op de foto te zien is miste Piastri de eerste Apex en lag Max voor en liet hij Piastri leven. Alleen mis ik de regel van de eerste ronde; laten we racen! Ik ben van mening dat ze niet hadden moeten ingrijpen.

Nog zo'n achterlijke regel weer erbij, mede reden waarom Max er niets meer over wil zeggen.

En in emotie van onrechtvaardigheid kun je wel eens een gebaar maken of iets zeggen wat men dan weer "ongepast" vindt met alle gevolgen vandien.
Dit lijkt voor geen meter meer op F1 autoracen. :(
Dat is gewoon reinste dictatuur.

Wat jammer nu van die sprintrace, weg punten door een fout van zijn team. :(
Helaas het is niet anders.
Geweldige prestatie van nieuwkomer Antonelli natuurlijk!

Maar hoe krijgt hij het toch weer voor elkaar, weer nipt pole position weten te pakken.
Of hij die lang zal houden zondag is maar de vraag want de McLarens waren volgens de berekeningen op alle lange stukken sneller en dan komt er nog DRS bij.
Hoe dan ook, knap staaltje werk weer!

En..... ook van Tsunoda. Die het dus wel haalt tot Q3, iets wat Perez regelmatig niet lukte. Eens zien hoe vaak dit gaat gebeuren, ik mag die kleine Chinees wel. :)

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan