Formule 1 is weer begonnen, laten we de stand bijhouden! wie wint er dit jaar?

Uitslag kwalificatie GP Europa
Door Sander (sanger) op zaterdag 21 juli 2007 15:35
Bron: FOK!sport

Kimi Räikkönen heeft de snelste tijd gereden in de kwalificatie voor de GP van Europa. De Fin was sneller dan Fernando Alonso en Felipe Massa. De kwalificatie heeft geruime tijd stilgelegen door een harde crash van Lewis Hamilton.

Spyker F1 was al vroeg op de baan te vinden Zowel Adrian Sutil als Markus Winkelhock lieten de eerste tijden noteren. Desondanks wisten beide Spyker-coureurs niet verder dan de laatste startrij te komen. Opvallend was dat Sutil bijna anderhalve seconde tekort kwam op David Coulthard, die als twintigste kwalificeerde. Winckelhock kwam nog eens anderhalve seconde tekort op Sutil. Jenson Button, Scott Speed en Vitantonio Liuzzi waren de overige afvallers in de eerste sessie.

In de tweede sessie duurde het lang voordat er auto’s op de baan kwamen. Van de toppers was Kimi Räikkönen de eerste die de baan op kwam. McLaren Mercedes wachtte tot de laatste zes minuten voordat het een run maakte. Met nog twee minuten op de klok gingen alle teams, met uitzondering van McLaren en Scuderia Ferrari, voor een laatste run. Jarno Trulli spinde in zijn laatste ronde, dit had echter geen gevolgen voor de Italiaan. Mark Webber wist knap de zevende tijd te noteren. Opvallendste afvaller was Giancarlo Fisichella, die niet verder kwam dan de dertiende tijd. Ook Nico Rosberg, Alexander Wurz, Anthony Davidson en Takuma Sato wisten zich niet te kwalificeren voor de derde kwalificatiesessie.

Aan het begin van de derde sessie stonden Ferrari en McLaren vooraan om als eerste hun ronden te rijden. Zoals gebruikelijk werd er voornamelijk gereden om brandstof te verbruiken voordat de snelle ronden worden gereden. Met name Felipe Massa en Lewis Hamilton zaten vlak bij elkaar, zelfs na hun eerste pitstop halverwege de sessie. Met nog 05.13 minuten te gaan zorgde Lewis Hamilton voor een rodevlagsituatie. In de Schumacher S-bocht kreeg hij een lekke rechtervoorband waarna hij hard in de bandenstapel belande. Vreemd is dat Hamilton direct na de impact zijn benen heftig in de cockpit bewoog. De doktoren zijn lange tijd met hem bezig geweest, voordat hij per brancard werd afgevoerd. Of hij morgen kan starten is nog niet bekend.

Na de herstart was het Kimi Räikkönen die de snelste tijd wist te noteren. Alonso, die als laatste een tijd mocht zetten, kwam net te kort dankzij een momentje in de tweede sector. Felipe Massa maakte de top-3 compleet.



Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:31.450
2 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:31.741
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:31.778
4 Nick Heidfeld BMW F1 1:31.840
5 Robert Kubica BMW F1 1:32.123
6 Mark Webber Red Bull Racing 1:32.476
7 Heikki Kovalainen Renault F1 1:32.478
8 Jarno Trulli Toyota Racing 1:32.501
9 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:32.570
10 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:33.833
11 Nico Rosberg Williams 1:31.978
12 Alexander Wurz Williams 1:31.996
13 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:32.010
14 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:32.221
15 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:32.451
16 Takuma Sato Super Aguri F1 1:32.838
17 Jenson Button Honda Racing F1 1:32.983
18 Scott Speed Scuderia Toro Rosso 1:33.038
19 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:33.148
20 David Coulthard Red Bull Racing 1:33.151
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:34.500
22 Markus Winkelhock Spyker F1 1:35.940
 
Hamilton ongedeerd na zware crash
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zaterdag 21 juli 2007 15:53
Bron: GPupdate

Lewis Hamilton is ongedeerd uit zijn crash tijdens de laatste kwalificatie gekomen. Dat zegt Ron Dennis, teambaas van McLaren Mercedes.

De Engelsman is per ziekenwagen naar het medisch centrum gebracht, waar bleek dat hij niets gebroken heeft en geen andere verwondingen heeft opgelopen. Dennis: "Het is nog te vroeg om te zeggen of hij morgen kan racen. Die beslissing zullen we over een paar uur nemen, als hij het medisch centrum mag verlaten."

Volgens Dennis werd het ongeluk veroorzaakt doordat het rechtervoorwiel niet goed vast was gezet. Dat zou weer veroorzaakt zijn door een probleem met een wielsleutel.
 
Jammer van die Hamilton!
Ik heb het net gemist vanmiddag.
En hopelijk doet hij morgen wel mee.

Maar dat ze weer een Duitser in die Spyker hebben gezet.
Wat heeft die Spyker baas toch met die Duitsers?
We zullen zien!

Grtz.
 
Zondagochtend beslissing Hamilton
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 21 juli 2007 19:49
Bron: GPupdate
Laatste wijziging: 22:41

De crash deed erger vermoeden, maar Lewis Hamilton heeft geen verwondingen overgehouden aan zijn harde crash, vanmiddag in de kwalificatie op de Nürburgring. Hij knalde hard in de bandenstapel nadat zijn rechtervoorwiel losraakte. Het is echter nog niet duidelijk of de Brit morgen zal kunnen starten in de race.

"Ik ben helemaal in orde en we zullen later wel zien of ik morgen kan racen", liet de leider in de wk-stand weten. "Iedereen zorgt erg goed voor me. We weten wat de oorzaak was van het ongeluk en ik ben blij dat alles goed is afgelopen. Ik hoop echt dat ik morgen in staat ben om te racen."

Update @ 22.41:
Hamilton zal zondagochtend horen of hij mag racen of niet. Volgens Ron Dennis is er geen enkele reden waardoor Hamilton niet zou mogen racen.

Over de oorzaak van de crash zei hij: "Het wiel kwam zonder problemen van de auto af, dus de kans is klein dat het aan de luchtregelaar lag. Het is hoogstwaarschijnlijk de wieldop, die voor tweederde gedemonteerd was. Eigenlijk hebben we geluk gehad, want de wieldop van Fernando Alonso zijn auto zat ook niet goed vast, dus hij reed langzaam terug naar de pits."

"Het meest verontrustende was dat we niet met Hamilton konden praten", vervolgde de Brit. "Pas na een halve minuut beseften we dat de radio de crash niet had overleefd. In die tijd konden we dus niet met hem praten en kregen we ook geen bevestiging dat hij oké was. De televisiebeelden toonden dat hij zijn benen bewoog en dat was schrikken, want we wisten niet of hij het deed vanwege pijn of vanwege iets anders. Pas toen ik in het medische centrum arriveerde, wist ik hoe het met hem was. Ik ben verbaasd als hij morgen niet zal racen."
 
Hamilton mag starten op Nürburgring

NURBURGRING - De Britse autocoureur Lewis Hamilton mag zondag starten in de Grote Prijs van Europa. De klassementsleider in de strijd om de wereldtitel in de Formule 1 kreeg na een reeks testen van de arts van de internationale automobielfederatie FIA toestemming aan de race op de Nürburgring mee te doen.

Hamilton maakte zaterdag een zware crash tijdens de kwalificaties. Door een probleem met zijn rechter voorband was hij uit de Schumacher-bocht gevlogen en met volle vaart tegen een bandenstapel geknald. Hij werd voor onderzoek naar het ziekenhuis gebracht, maar bleek geen verwondingen te hebben opgelopen.
 
Albers en Spyker blijven in gesprek

NÜRBURG - Albers en Spyker blijven met elkaar in gesprek over de verdere afhandeling. Op de vraag of de coureur nog bij het team welkom is als hij het ontbrekende bedrag van de totaal 10 miljoen dollar kan ophoesten, zei Michiel Mol, baas van Spyker, verrassend genoeg: "Dat is bespreekbaar. We kunnen opnieuw om de tafel gaat zitten om de afhandeling te regelen en de toekomst te bespreken. Chris is een goede, ervaren rijder die ik graag als 'part of the family' bij het team betrokken zie blijven."

Albers heeft inmiddels van vastgoedmagnaat David Hart de toezegging gekregen dat die zich garant wil stellen voor anderhalf miljoen dollar (de achterstallige betaling). Of hij daarmee Spyker onder druk wil zetten, ligt in de toekomst verscholen. Hij ontkende niet dat ook hij naar een oplossing zoekt.

"Eén ding moet je in het oog houden en dat is dat ik het liefst weer in de auto zit. Mijn positie wordt wel steeds moeilijker. Ik hoop er in gesprekken met Michiel uit te komen. We kijken naar een oplossing, maar of dat ook lukt? Dat is ook afhankelijk van mogelijke juridische stappen", zei Albers die vandaag niet voor de buis zal zitten om naar de Grand Prix te kijken. "Maar dat deed ik ook niet toen ik nog geen formule 1 reed. Ik wil gewoon zelf racen."
 
Uitslag Grand Prix van Europa
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 22 juli 2007 16:13
Bron: FOK!sport

De Grand Prix van Europa is gewonnen door Fernando Alonso. De race werd al na vier ronden onderbroken vanwege hevige regenval, die een complete chaos op het circuit veroorzaakte.

De race startte op een droge baan en Lewis Hamilton maakte direct een aantal plaatsen goed. Hij liep echter een lekke band op bij een touch?. De twee BMW's ramden elkaar van de baan en Nico Rosberg bezorgde Jenson Button een bezoek aan de grindbak. Markus Winkelhock was aan het einde van de formatieronde de pits in gereden om regenbanden te halen. Dat bleek een goede keuze, want in de tweede ronde barstte de hemel open.

Het grootste deel van het veld reed de pits in, maar Kimi R?ikk?nen leek de pitsingang te missen en moest door op slicks. Opeens spinden overal wagens de grindbakken in, waaronder Fisichella, Hamilton, Button en Sutil. Vitantonio Liuzzi maakte het echter het bontst: hij lanceerde zijn wagen op de kerbstones bij de eerste bocht en miste op een haar na de safety car, die net de baan op was gereden. De Italiaan kwam tot stilstand tegen een hijskraan, die bezig was Hamiltons naar het asfalt te brengen. De coureur was blijven zitten en kon weer doorrijden.

Na vier ronden had de wedstrijdleiding er genoeg van en werd de race stilgelegd. Markus Winkelhock bleek de leider, op meer dan een halve minuut voorsprong op Felipe Massa. Slechts vijf coureurs hadden uiteindelijk de strijd moeten staken: Button, Sutil, Rosberg, Speed en Liuzzi.

Toen alle wagens stil stonden, klaarde het direct op. Toch werd Winkelhock op extreme wets gezet, omdat er meer regen werd voorspeld. Twintig minuten later werd het veld op gang gebracht achter de safety car en begon de baan op sommige plekken op te drogen. Lewis Hamilton was de enige die een ronde achterstand had en werd, vanwege een nieuwe regel, de safety car voorbij gestuurd om zijn ronde goed te maken. De Brit reed vervolgens direct de pits in om droogweerbanden te halen.

Na drie ronden achter de safety car werd het veld eindelijk losgelaten. Massa en Alonso pakten gelijk de leiding, Hamilton pakte een grindbak mee en werd alsnog op een ronde gezet door de leiders. Ondertussen vochten de twee Red Bull Racing-coureurs om de derde plaats, Kovalainen en R?ikk?nen zaten daar vlak achter op plaatsen vijf en zes. In ronde twaalf kwamen zowel Massa als Alonso de pits in voor droogweerbanden, en Massa won het pitstopduel met verve. Markus Winkelhock eindigde zijn debuutrace met een opgeblazen motor.

Na een serie pitstops stonden alle coureurs weer op droogweerbanden en was R?ikk?nen teruggekomen op plaats drie. Zijn landgenoot Kovalainen was ook snel: de Fin haalde eerst Alexander Wurz in voor de vijfde plaats en zette vervolgens direct Mark Webber onder druk om diens vierde plaats. Ralf Schumacher werd in een touch? met Nick Heidfeld in het grind gezet, Takuma Sato moest de wagen met hydraulische problemen langs de baan parkeren.

Hamilton reed een verloren race. Omdat de baan zo snel opdroogde en de andere coureurs ook vrij snel naar slicks wisselden, had hij weinig voordeel van zijn bandenwissel. Pas in ronde 32 had hij het gat naar de dertiende plaats dichtgereden, maar reed toen al bijna op een ronde achterstand. Hamilton verkeek zich bijna op Fisichella en moest zijn poot goed stijf houden om de Italiaan te kunnen passeren. De Brit moest echter nog een keer naar binnen voor banden en brandstof.

Kimi R?ikk?nens pech op de N?rburgring hield ook dit jaar niet op. De Ferrari viel in de 35e ronde zonder brandstof en kwam niet verder dan de pitsingang. Dat gaf meer lucht aan Alonso, op de tweede plaats, die een flinke achtervolging inzette op leider Massa, die dichtbij was gekomen door een laatste pitstop. Massa toonde op het rechte stuk zijn reactiesnelheid toen hij een stuk plastic moest ontwijken. Hamilton reed er wel overheen, maar leek zijn wagen niet te hebben beschadigd.

Tien ronden voor de finish dreigde het opnieuw te gaan regenen. Renault nam een gok en gaf Kovalainen direct intermediatebanden, terwijl de baan nog droog was. Twee ronden later begon het daadwerkelijk hard te regenen en moest de rest van het veld ook de pits in. Op de natte baan bleek Alonso een stuk sneller dan Massa en hij zette direct de aanval in. Massa blokkeerde met alle moeite, maar kon niet voorkomen dat Alonso hem met een prachtige inhaalmanoeuvre aan de kant schoof.

Alonso reed makkelijk weg van Massa en won de race met acht seconden voorsprong. Webber werd derde, op meer dan een minuut van de leider, maar met de hete adem van Wurz in de nek. Hamilton finishte uiteindelijk op een negende plaats, de eerste keer in zijn carri?re dat hij niet op het podium eindigde. Hij blijft wel aan de leiding van het kampioenschap, maar Alonso is nu tot op twee punten genaderd.

Uitslag race
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Fernando Alonso McLaren Mercedes 2:06:26.358
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 8.155
3 Mark Webber Red Bull Racing + 1:05.674
4 Alexander Wurz Williams + 1:05.937
5 David Coulthard Red Bull Racing + 1:13.656
6 Nick Heidfeld BMW F1 + 1:20.298
7 Robert Kubica BMW F1 + 1:22.415
8 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1 ronde
9 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 1 ronde
10 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 1 ronde
11 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
12 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
13 Jarno Trulli Toyota Racing + 1 ronde
- Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari uitval
- Takuma Sato Super Aguri F1 hydrauliek
- Ralf Schumacher Toyota Racing crash
- Markus Winkelhock Spyker F1 motor
- Jenson Button Honda Racing F1 crash
- Adrian Sutil Spyker F1 spin
- Nico Rosberg Williams spin
- Scott Speed Scuderia Toro Rosso spin
- Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso spin
 
Uitslag kwalificatie GP Hongarije
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zaterdag 4 augustus 2007 15:03
Bron: FOK!sport

Fernando Alonso mag morgen de Grand Prix van Hongarije vanaf pole position starten. Hamilton maakte er een volledige eerste startrij voor McLaren van.

De eerste serieuze tijd werd neergezet door Lewis Hamilton. Hij reed als eerste een tijd in de 1:19, en zowel de Ferrari's als Fernando Alonso konden niet dichter dan negen tienden van een seconde bij de Brit komen. De winnaar van vorig jaar, Jenson Button, kwam niet verder de eerste sessie: hij werd zeventiende. Ook zijn teamgenoot Rubens Barrichello was niet snel genoeg voor de tweede sessie, evenals Takuma Sato, Sebastian Vettel, Adrian Sutil en Sakon Yamamoto. Anthony Davidson reed een prima twaalfde tijd.

De Toyota's waren snel in de tweede sessie, Jarno Trulli reed zelfs een 1:19.9, een tijd die alleen door de twee McLarens kon worden geëvenaard. Felipe Massa had veel problemen. Hij reed eerst een twaalfde tijd, en moest bij de start van zijn tweede run de wagen al in de pitstraat stilzetten, waarschijnlijk omdat zijn team was vergeten voldoende te tanken. De Braziliaan kon geen snellere tijd meer noteren en eindigde op de veertiende plaats. David Coulthard, Heikki Kovalainen, Alexander Wurz, Anthony Davidson en Vitantonio Liuzzi waren de andere uitvallers, Robert Kubica kon zich op het laatste moment nog naar de tiende plaats rijden.

De eerste serieuze tijd werd neergezet door Räikkönen, maar die werd snel ingehaald door Heidfeld en Alonso. Hamilton reed een rondetijd van 1:19.781, vier tienden sneller dan Alonso. Zijn laatste run werd echter verpest door problemen tijdens Alonso's pitstop. Hamilton moest langer wachten dan gepland en kwam te laat de baan op om nog een laatste vliegende ronde te mogen rijden. Dat gaf Alonso de gelegenheid om in de laatste seconden de poletijd te rijden en Hamilton naar plaats twee te verwijzen. Heidfeld zette uiteindelijk de derde tijd neer, Räikkönen eindigde op de vierde positie.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:19.674
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:19.781
3 Nick Heidfeld BMW F1 1:20.259
4 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:20.410
5 Nico Rosberg Williams 1:20.632
6 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:20.714
7 Robert Kubica BMW F1 1:20.876
8 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:21.079
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:21.206
10 Mark Webber Red Bull Racing 1:21.256
11 David Coulthard Red Bull Racing 1:20.718
12 Heikki Kovalainen Renault F1 1:20.779
13 Alexander Wurz Williams 1:20.865
14 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:21.021
15 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:21.127
16 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:21.993
17 Jenson Button Honda Racing F1 1:21.737
18 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:21.877
19 Takuma Sato Super Aguri F1 1:22.143
20 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:22.177
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:22.737
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:23.774
 
Geen punten voor McLaren, ook Alonso gestraft
Door Remy (RemyRR) op zondag 5 augustus 2007 00:52
Bron: GPUpdate.net

De stewards hebben forse straffen uitgedeeld aan zowel Fernando Alonso als McLaren-teambaas Ron Dennis.

Alonso zal morgen de race aanvangen vanaf de zesde positie. De Spanjaard is door de wedstrijdleiding vijf plaatsen teruggezet op de startgrid wegens het ophouden van teamgenoot Lewis Hamilton. Ook McLaren zelf is niet ongedeerd gebleven na het pitstopincident van vanmiddag tijdens de kwalificatie van Hongarije. De Britse renstal zal, ongeacht het resultaat in de race, geen punten scoren voor het constructeurkampioenschap.

De straffen werden vastgesteld na gesprekken met de betrokkenen en het beluisteren van de radiocommunicatie besloten. Zowel het team en Alonso blijken nu schuldig te zijn. Teambaas Ron Dennis en Alonso konden de stewards in Hongarije dus niet van hun gelijk overtuigen.
 
Uitslag Grand Prix Hongarije
Door Dennis (dennistd) op zondag 5 augustus 2007 15:40
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Hongarije op zijn naam geschreven. De Brit wist Kimi Räikkönen voor te blijven. Nick Heidfeld pakte de derde plaats, gevolgd door Fernando Alonso en Robert Kubica.

Bij de start weet Kimi Räikkönen Nick Heidfeld in te halen, die op de vuile kant staat. Massa gaat een paar bochten later iets te wijd, waardoor Takuma Sato hem voorbij gaat.

Aan het einde van de eerste ronde gaat Alonso erg wijd in de laatste bocht voor het rechte stuk. Hierdoor kan Mark Webber hem inhalen. In de eerste bocht heeft de Spanjaard nog steeds niet de normale snelheid, waardoor Heikki Kovalainen hem een klein tikje van achteren geeft. De Fin houdt hieraan een gaatje in zijn neus over. In de ronde erna haalt Alonso Webber weer in, in de eerste bocht.

In ronde vijf spint Sakon Yamamoto, en rijdt zijn Spyker-bolide de banden in, wat het einde van zijn race betekent. Een aantal ronden later heeft Giancarlo Fisichella last van onderstuur en rijdt iets door het grind heen, waardoor Jarno Trulli hem voorbij kan.

In ronde zeventien zijn Alonso en Heidfeld de eersten die binnenkomen. De stop van de Spanjaard is erg lang: bij staat bijna tien seconden stil. Een ronde later komen Lewis Hamilton en Kimi Räikkönen binnen. Net als zijn teamgenoot maakt ook Hamilton een relatief lange stop.

In ronde 27 maakt Kovalainen zijn eerste stop, waarin hij opnieuw de zachte band eronder laat zetten. Hij komt net voor Anthony Davidson en Alexander Wurz weer de baan op. Een aantal ronden later haalt de Brit de Oostenrijker in.

Nico Rosberg is in ronde 53 de eerste coureur die zijn tweede stop maakt. Hij wisselt weer de harde band, wat dus betekent dat hij nog een stop zal moeten maken. Even later gaat Sato niet op tijd aan de kant voor Hamilton, die de Japanner op een ronde wil zetten, waardoor de Brit zijn rechtervoorband blokkeert.

In ronde 35, dus precies in het midden van de race, maakt Felipe Massa zijn eerste pitstop. Hij wisselt wel naar de zachte band – hij reed op de harde – maar staat slechts iets meer dan zes seconden stil, wat te kort is om voldoende benzine te tanken om de race uit te rijden. Een ronde later valt Jenson Button stil langs de baan.

Massa, die in de eerste vier ronden na zijn pitstop nog kan voorkomen dat Hamilton hem op een ronde zet, moet in ronde 39 dan toch de Brit voorbij laten. Hij verliest hier zo’n vier seconden mee. In ronde 41 maakt Nick Heidfeld zijn tweede pitstop. Bij het naar buiten rijden van Fisichella rijdt de Italiaan tegen Davidson op, bij wie zijn achterwiel afbreekt, wat het einde van de race voor hem betekent. Even later komt Liuzzi binnen, en parkeert zijn bolide in de pitbox.

In ronde 46 komt Kimi Räikkönen binnen voor zijn laatste stop. Twee ronden later komt ook Ralf Schumacher binnen. Met nog twintig ronden op de klok komt Hamilton binnen, en als hij weer op de baan komt heeft hij zijn voorsprong op Räikkönen vergroot. In dezelfde ronde komt ook Alonso binnen voor zijn stop, en hij komt voor Ralf Schumacher de baan weer op, waardoor hij dus een plek heeft gewonnen. Een ronde later komt Massa binnen, die na zijn stop terugvalt naar plek veertien.

Met nog 16 ronden te gaan komt Heidfeld binnen voor zijn derde stop, waarin hij wisselt naar zachte banden. Even later komt ook Rosberg binnen voor zijn derde stop. De volgende ronde komen ook Kubica en Sato binnen. De Pool valt terug tot achter Alonso.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:35:52.991
2 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 0.715
3 Nick Heidfeld BMW F1 + 43.129
4 Fernando Alonso McLaren Mercedes + 44.858
5 Robert Kubica BMW F1 + 47.616
6 Ralf Schumacher Toyota Racing + 50.669
7 Nico Rosberg Williams + 59.139
8 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1:08.104
9 Mark Webber Red Bull Racing + 1:16.331
10 Jarno Trulli Toyota Racing + 1 ronde
11 David Coulthard Red Bull Racing + 1 ronde
12 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 1 ronde
13 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 1 ronde
14 Alexander Wurz Williams + 1 ronde
15 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
16 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
17 Adrian Sutil Spyker F1 + 2 ronden
18 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 2 ronden
- Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso uitval
- Anthony Davidson Super Aguri F1 crash
- Jenson Button Honda Racing F1 uitval
- Sakon Yamamoto Spyker F1 spin
 
(7/8/2007) Fernando Alonso mag van McLaren teameigenaar Ron Dennis aan het eind van het seizoen vertrekken. Dit meldt de Britse krant The Times dat zich beroept op 'betrouwbare bronnen'. Ook Alonso zelf zou in de Spaanse media hebben laten doorschemeren dat zijn toekomst bij McLaren uiterst onzeker is. Zijn positie is sinds afgelopen zaterdag verslechterd door zijn dubieuze optreden tijdens de kwalificatie op de Hungaroring door zijn teamgenoot Lewis Hamilton (opzettelijk?) op te houden. Alonso heeft nog een contract bij McLaren tot eind 2009 met een geschat salaris van 20 miljoen euro per jaar.

Bron: www.verstappen.nl

Volgens duitse RTL+ teletekst is hij bij Renault teambaas Briatore wezen spreken en er gaat zelf te ronde dat Ferrari hem ook wil.
 
Ja het gonst weer van de geruchten,, hier nog een :)


Door Sander (sanger) op dinsdag 7 augustus 2007
Bron: Rennsportnews.de

Scuderia Ferrari heeft interesse in Lewis Hamilton. Dat schrijft de Italiaanse krant Tuttosport. Naar verluidt zouden de Italianen maar liefst 35 miljoen dollar voor de Engelsman over hebben. Hamilton komt momenteel uit voor aartsrivaal McLaren Mercedes.

Juist nu er problemen binnen de McLaren-familie lijken te zijn wil Ferrari haar slag slaan. De onderlinge verhouding tussen tweevoudig wereldkampioen Alonso en de rookie Hamilton is tot een absoluut dieptepunt gedaald na het pitstop incident in Hongarije. Er gaan zelfs geruchten dat Alonso de McLaren-leiding een ultimatum heeft gesteld.

Volgens de Italiaanse krant zouden de huidige Ferrari-coureurs geen waardige opvolgers zijn voor Michael Schumacher. Lewis Hamilton zou dan wel kunnen zijn, wat een nieuw Ferrari-tijdperk zou moeten inluiden. Volgens de krant zou Felipe Massa het veld moeten ruimen bij de Scuderia.
 
(14/8/2007) Zojuist (17.30 uur) bereikt ons via een betrouwbare bron het bericht dat Michiel Mol geen baas meer is bij Spyker F1. Nadere details ontbreken nog maar we houden u op de hoogte.

Een uur later (18.30 uur) blijkt intussen dat er meer bekend is. Spyker F1 maakte zojuist in een persbericht bekend dat het uit de Formule 1 stapt. Spyker heeft de afgelopen maanden al enkele aanbiedingen gekregen om de racelicentie over te nemen en gaat deze biedingen nu naast elkaar leggen. Michiel Mol moet vertrekken 'om conflicterende belangen te voorkomen' aldus Spyker. Mol zou namelijk hebben laten weten een bod te willen uitbrengen op Spyker F1 dat een paar weken geleden nog de Nederlandse coureur Christijan Albers de laan uitstuurde.

De Nederlandse autofabrikant kocht nog geen jaar geleden het team van Midland voor 84 miljoen euro, met Mol van Lost Boys als initiator.

Bron: www.verstappen.nl
 
Spyker bekijkt overnamebiedingen
Door Stefan (sportfreak) op dinsdag 14 augustus 2007 18:40
Bron: beurs.nl, Formule 1 RaceReport
Laatste wijziging: 09:38

Het Spyker F1 team heeft de afgelopen maanden diverse overnamebiedingen ontvangen en zal die nu moeten beoordelen. Verkoop is nodig omdat Spyker Cars NV, waar het F1 team onder valt, in financiële problemen zit.

Het bedrijf zegt in zeer zware liquiditeitsproblemen te verkeren door tegenvallende financiële resultaten van het vorig jaar aangekochte Formule 1 team en operationele problemen bij de fabriek in Zeewolde, die door de financiële problemen te maken had met niet leverende toeleveranciers. Spyker verwacht ook over geheel 2007 verlies te maken. Om de rekeningen te kunnen betalen heeft het een extra krediet gekregen van aandeelhouder Strongwind van twee miljoen euro.

Op het Formule 1 team heeft het de afgelopen maanden diverse biedingen ontvangen en die worden nu beoordeeld. Één daarvan is van Michiel Mol. Om belangenverstrengeling te voorkomen stapt Mol op als topman van Spyker en als manager van het Formule 1 team. Zijn rol zal worden overgenomen door commissaris Hans Hugenholtz. Hij moet het proces van herfinanciering leiden. Verkoop van het F1 team is volgens Spyker slechts één van de mogelijkheden.

Update 21:38
De nieuwe voorzitter Hugenholtz heeft inmiddels een reactie gegeven en zegt dat er geen sprake is van verkoop: "Dat is weer zo'n verzinsel van de pers. Wat juist is, is dat Michiel is afgetreden als CEO. En ik ben zijn opvolger. En de reden daarvoor is omdat Michiel een groter aandeel wil kopen in het Formule 1-team. Omdat je als CEO dan mogelijk een conflict of interest hebt, heeft hij ervoor gekozen af te treden als CEO. Het Spyker Formule 1-team is er en zal ook blijven bestaan."
 
Doornbos in gesprek met Williams en Toyota
Door Jeroen (JJdJ1984) op zaterdag 18 augustus 2007 08:26
Bron: Formule 1 / Race-report

Robert Doornbos staat in de belangstelling van Williams en Toyota Racing. De Rotterdammer dankt de interesse aan zijn goede resultaten in de Champ Car.

Doornbos is blij met de intereresse maar het is niet zo dat hij koste wat het kost Amerika en Minardi Team USA de rug wil toekeren. "Ik wil geen veldvulling zijn, Spyker hoeft niet te bellen", aldus Doornbos. Michiel Mol, onlangs afgetreden als CEO bij Spyker, weet van de afwijzing.

Met de aandacht van Williams en Toyota, teams die naar boven kunnen kijken, is hij een stuk blijer. Beide teams hebben nog geen twee coureurs onder contract voor volgend seizoen. Manager Geistdorfer voert de gesprekken met de teams. "In september willen we de knoop doorhakken",liet Doornbos opnieuw weten.
 
Hoi all,

Voor wie het leuk vind, ik was vandaag in de paddock in Rotterdam, via www.technodad.nl kun je ze bekijken........
 
Uitslag kwalificatie GP Turkije
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 25 augustus 2007 14:11
Bron: FOK!sport

Felipe Massa zal morgen van pole position vertrekken bij de start van de Grand Prix van Turkije. Zijn ronde was nog geen halve tiende sneller dan die van Hamilton, die van plek twee vertrekt. Kimi Räikkönen reed de derde tijd.

In het eerste gedeelte van de kwalificatie zette Kimi Räikkönen de snelste tijd neer. De tijden lagen niet ver uit elkaar: tussen de plaatsen 5 en 21 zat minder dan een seconde. Opvallende naam in het lijstje afvallers was Ralf Schumacher. De Duitser wist gisteren nog een derde en zevende tijd te rijden.

In de tweede sessie was het Fernando Alonso die de snelste tijd reed. Anthony Davidson zette met zijn Super Aguri een opvallende elfde tijd neer.

In de derde sessie leek Räikkönen een snelle tijd in zijn laatste ronde te zetten, maar door een klein foutje kwam de Fin niet tot een verbetering van zijn tijd. Hamilton pakte de voorlopige pole in zijn laatste ronde, maar even later nam Felipe Massa hem over.

Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:27.329
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:27.373
3 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:27.546
4 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:27.574
5 Robert Kubica BMW F1 1:27.722
6 Nick Heidfeld BMW F1 1:28.037
7 Heikki Kovalainen Renault F1 1:28.491
8 Nico Rosberg Williams 1:28.501
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:28.740
10 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:29.322
11 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:28.002
12 Mark Webber Red Bull Racing 1:28.013
13 David Coulthard Red Bull Racing 1:28.100
14 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:28.188
15 Jenson Button Honda Racing F1 1:28.220
16 Alexander Wurz Williams 1:28.390
17 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:28.798
18 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:28.809
19 Takuma Sato Super Aguri F1 1:28.953
20 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:29.408
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:29.861
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:31.479
 
Uitslag Grand Prix van Turkije
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 26 augustus 2007 15:31
Bron: FOK!sport

Felipe Massa heeft de Grand Prix van Turkije gewonnen. Ferrari was verreweg het snelste team in Istanbul. Hamilton verloor een podiumplek en belangrijke WK-punten aan Alonso na een lekke band.

Bij de start pakten de Ferrari's de eerste twee plaatsen. Fernando Alonso kwam slecht weg en viel terug tot de zesde plaats, achter de beide BMW's. Jarno Trulli werd in de eerste bocht in een spin getikt door Giancarlo Fisichella en moest met een inhaalrace plaatsen gaan goedmaken.

Mark Webber had op de tiende plaats problemen met de wegligging van zijn wagen. Hij miste een bocht, werd gepasseerd door Alexander Wurz en moest zijn Red Bull in de garage parkeren. Robert Kubica kwam niet lang daarna ook de pits in, maar dat was voor de eerste geplande pitstop. Zijn teamgenoot Nick Heidfeld verloor op de vierde plaats de aansluiting met de drie koplopers, maar kon Alonso achter zich houden, voordat een ronde of vijf later ook hij naar binnen moest. Ook de Ferrari's en de McLarens kwamen in ronden 18, 19 en 20 naar binnen, met als resultaat dat Felipe Massa en Kimi R?ikk?nen aan de kop bleven, maar Alonso Heidfeld achter zich kon laten.

Adrian Sutil leek de tweede uitvaller: hij reed de pits in en bleef daar ook, maar nadat zijn teamgenoot een pitstop had gemaakt, werd ook Sutil weer de pits uitgestuurd. Sebastian Vettel, Ralf Schumacher en Takuma Sato leken op een ??n-stop-strategie te rijden. Het bracht ze echter weinig: de drie coureurs bleven na hun enige pitstop ruim buiten de punten.

Massa's leiding kwam onder druk te staan van R?ikk?nen, die het gat naar zijn teamgenoot wist dicht te rijden en de Braziliaan onder druk zette. Na de tweede ronde pitstops bleef Massa voor R?ikk?nen. Hamilton liep vlak voor zijn laatste stop een lekke rechtervoorband op en moest de halve baan rond naar de pits, waar net Alonso stilstond. Het team handelde de stresssituatie goed af en kreeg Hamilton op een vijfde plaats terug de baan op. Hij had echter veel tijd verloren en het gat naar Alonso was achttien seconden. De lekke band had een stukje van de voorvleugel weggeslagen en dat leek invloed te hebben op Hamiltons rondetijden.

Heikki Kovalainen reed enkele seconden achter Hamilton en was een stuk sneller. De Fin reed het gat dicht, maar zag geen kans de vijfde positie van Hamilton aan te vallen. Massa won de race vanaf pole position, net als vorig jaar. Alonso wist de schade van zijn slechte start te beperken met een derde plaats.

Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:26:42.161
2 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 2.275
3 Fernando Alonso McLaren Mercedes + 26.181
4 Nick Heidfeld BMW F1 + 39.674
5 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 45.085
6 Heikki Kovalainen Renault F1 + 46.169
7 Nico Rosberg Williams + 55.778
8 Robert Kubica BMW F1 + 56.707
9 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 59.491
10 David Coulthard Red Bull Racing + 1:11.009
11 Alexander Wurz Williams + 1:19.628
12 Ralf Schumacher Toyota Racing + 1 ronde
13 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
14 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
15 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
16 Jarno Trulli Toyota Racing + 1 ronde
17 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
18 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
19 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
20 Sakon Yamamoto Spyker F1 + 2 ronden
21 Adrian Sutil Spyker F1 + 5 ronden benzinedruk
- Mark Webber Red Bull Racing hydraulica
 
Uitslag kwalificatie GP Italië
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zaterdag 8 september 2007 15:02
Bron: FOK!sport

Fernando Alonso heeft de pole position gepakt voor de Italiaanse Grand Prix. Lewis Hamilton start naast hem op de eerste startrij.

Kimi Räikkönen zette de toon in de eerste sessie door zijn zware crash van 's ochtends te revangeren met een snelle ronde. Sakon Yamamoto vernielde de voorkant van zijn Spyker F1 toen de wagen uitbrak bij het aanremmen. Ook Takuma Sato spinde, maar kon doorrijden. De McLaren's gingen snel en pakten de eerste twee plaatsen. David Coulthard spinde in de eerste chicane en moest genoegen nemen met een twintigste plaats. Ook Sato, Schumacher, Liuzzi en beide Spykers haalden de tweede sessie niet.

De McLarens waren ook in het tweede deel van de kwalifcatie oppermachtig, zij het dat de Ferrari's dit maal dichterbij waren. In de laatste seconden wisten Button, Trulli en Kovalainen zich net de top tien in te wurmen. Webber, Barrichello, Wurz, Davidson, Fisichella en Vettel lagen eruit.

In de eerste echte aanval op de pole, na het leegrijden van de tanks, was Alonso de snelste, gevolgd door Hamilton. De Ferrari's konden ook in hun laatste runs niet de top van het klassement bereiken en Räikkönen werd zelfs nog voorbij gestreefd door Heidfeld. Alonso bleef Hamilton voor en pakte de pole position.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:21.997
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:22.034
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:22.549
4 Nick Heidfeld BMW F1 1:23.174
5 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:23.183
6 Robert Kubica BMW F1 1:23.446
7 Heikki Kovalainen Renault F1 1:24.102
8 Nico Rosberg Williams 1:24.382
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:24.555
10 Jenson Button Honda Racing F1 1:25.165
11 Mark Webber Red Bull Racing 1:23.166
12 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:23.176
13 Alexander Wurz Williams 1:23.209
14 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:23.274
15 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:23.325
16 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:23.351
17 Takuma Sato Super Aguri F1 1:23.749
18 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:23.787
19 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:23.886
20 David Coulthard Red Bull Racing 1:24.019
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:24.699
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:25.084
 
Uitslag Grand Prix van Italië
Door John (Spooky4u) op zondag 9 september 2007 15:22
Bron: FOK!sport

Fernando Alonso heeft de Grand Prix van Italië gewonnen. De Spanjaard had weinig te vrezen en wist zijn teamgenoot Lewis Hamilton de gehele race voor te blijven. Op een derde plaats eindigde Kimi Räikkönen, die zijn team niet de gewenste thuisoverwinning kon geven.

Vanaf de start weet Fernando Alonso zijn pole position om te zetten naar een koppositie, terwijl achter hem Felipe Massa de bolide van Lewis Hamilton lijkt te verschalken. Hamilton parreerde de aanval van Massa door een stuk van de chicane af te snijden. Omdat Massa echter Hamilton geraakt heeft hoeft de Brit zijn positie niet terug te geven. De eerste ronde kent ook meteen een uitvaller, David Coulthard verliest zijn voorvleugel en crasht hierdoor hard in de bandenstapels met een neutralisatie als gevolg. Coultdhard kan zelf uit zijn wagen komen, maar lijkt wat last te hebben van zijn arm.

Na vier ronden neutralisatie wordt het circuit weer vrijgegeven en na de herstart nemen de McLaren Mercedes-bolides meteen het voortouw en slaan een klein gat naar de Ferrari's. In het achterveld wordt Giancarlo Fisichella verschalkt door Anthony Davidson en helemaal achteraan is Spyker F1 met hun nieuwe B-spec in gevecht met Takuma Sato en Sebastian Vettel, die beiden achter de oranje wagens moeten volgen. Massa is met zijn pitstop één van de eersten die nieuwe banden en brandstof gaat halen, maar in zijn out-lap lijkt de Ferrari niet helemaal te reageren zoals hij zou moeten doen. Bij de eerste de beste mogelijkheid stalt Massa dan ook zijn bolide in de Ferrari-garage, om de tweede uitvaller van de dag te worden.

In het middenveld heeft Jenson Button de Williams van Nico Rosberg kunnen verschalken en is het Sato gelukt om Sakon Yamamoto in te halen. Dat het achterveld dicht op elkaar zit, blijkt wel uit het feit dat in de vijftiende ronde vanaf de zevende positie van Button tot en met de twintigste positie van Vettel, er slechts twintig seconden achterstand is. Vooraan wordt het gat tussen de McLarens en de enige Ferrari op het circuit steeds groter en bedraagt tien seconden.

In ronde zeventien is Hamilton degene die als eerste McLaren een pitstop maakt en valt daarmee terug naar de vijfde positie, achter Heikki Kovalainenl die tot dan toe een eenzame maar stabiele race rijdt. Twee ronden na na Hamilton komt ook de leider in de wedstrijd naar binnen. Alhoewel de pitstop van Alonso iets trager is dan die van Hamilton, blijft de Spanjaard hem voor. De nieuwe leider in de wedstrijd, Kimi Räikkönen, blijft vele rondjes langer buiten dan de McLarens en lijkt als enige van de topteams op een één-stopstrategie te staan.

In de pits loopt Kubica ook flinke achterstand op. De krik wil niet snel onder de auto uitkomen en de Pool verliest hierdoor een kleine tien seconden. Räikkönen maakt na 25 ronden zijn eerste stop en komt hierdoor weer op de derde plaats de baan op gevolgd door Nick Heidfeld, Rosberg en Jenson Button. Heidfeld en Rosberg zijn beide echter nog niet gestopt en zullen naar alle waarschijnlijkheid ook op een één-stopstrategie staan. Mark Webber en Rubens Barrichello completeren de top acht.

Met nog 15 ronden te gaan lijkt de strategie van Ferrari niet de juiste te zijn. Alonso en Hamilton lijken een voorsprong opgebouwd te hebben waarmee zij een veilige pitstop uit kunnen voeren. Alexander Wurz voert nu pas zijn eerste stop uit en valt hierdoor van een zevende positie naar een dertiende. Heidfeld is een ronde later de eerste die een tweede stop maakt. Snel volgt hierop Hamilton die een veilige stop lijkt te kunnen maken, maar komt toch net achter Räikkönen de baan op. Twee ronden later heeft de Engelsman een schitterende inhaalactie in huis en verschalkt daarmee Räikkönen en loopt snel weer weg van de rode bolide.

In het restant van de race gebeurt er lopen de McLarens alleen maar verder weg van de rest van het veld en een ijzersterke één-twee is een feit.

Uitslag race
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:18:37.806
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 6.062
3 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari + 27.325
4 Nick Heidfeld BMW F1 + 56.562
5 Robert Kubica BMW F1 + 1:00.558
6 Nico Rosberg Williams + 1:05.810
7 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1:06.751
8 Jenson Button Honda Racing F1 + 1:12.168
9 Mark Webber Red Bull Racing + 1:15.879
10 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1:16.958
11 Jarno Trulli Toyota Racing + 1:17.736
12 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 1 ronde
13 Alexander Wurz Williams + 1 ronde
14 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
15 Ralf Schumacher Toyota Racing + 1 ronde
16 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
17 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
18 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
19 Adrian Sutil Spyker F1 + 1 ronde
20 Sakon Yamamoto Spyker F1 + 1 ronde
- Felipe Massa Scuderia Ferrari uitval
- David Coulthard Red Bull Racing crash
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan