Formule 1 is weer begonnen, laten we de stand bijhouden! wie wint er dit jaar?

Door Sander (sanger) op zaterdag 15 september 2007 15:03
Bron: FOK!sport

Kimi Raikkonen heeft de pole position voor de Grand Prix van Belgie voor zich opge?ist. De Fin was sneller dan teamgenoot Felipe Massa en Fernando Alonso. Klassementsleider Lewis Hamilton eindigde als vierde.

In de eerste sessie was Spyker meteen op de baan te vinden. Opvallend was dat Adrian Sutil op de hardere bandencompound reed. Nog opvallender is dat zowel Yamamoto en Sutil geen tijd neerzetten in hun eerste run. Ook Renault en Toyota waren al vroeg op de baan te vinden. Zoals gebruikelijk bleven Ferrari en McLaren lang binnen. Ongeveer halverwege de eerste sessie kwamen McLaren en Kimi R?ikk?nen op de baan. Felipe Massa leek een probleem te hebben getuige de werkzaamheden aan zijn bolide. Ondertussen klokte Adrian Sutil een snelle ronde met 1.48.229. Met name zijn eerste sectortijd was erg goed te noemen. Met nog vier minuten te gaan kwam Massa eindelijk naar buiten. Hij was op dat moment samen met Sakon Yamamoto de enige coureur die geen tijd had weten te noteren. Met nog twee minuten te gaan komt iedereen de baan op voor een laatste run, behalve McLaren, Nick Heidfeld en R?ikk?nen. Adrian Sutil bezet op dat moment een knappe zestiende plaats. In zijn laatste run weet Sutil zijn tijd knap te verbeteren, het is echter niet genoeg voor een plek in de tweede sessie. Fernando Alonso klokt de snelste tijd, op de voet gevolgd door Massa. R?ikk?nen maakte de top 3 compleet. Yamamoto, Anthony Davidson, Adrian Sutil, Takuma Sato, Rubens Barrichello en Sebastian Vettel zijn de afvallers.

In de tweede sessie was het direct druk op de baan. McLaren, Ferrari en BMW stonden het langst binnen. Beide Renault-coureurs waren de eersten die een tijd neerzetten. McLaren en Ferrari lieten direct zien dat zij de snelste bolides hebben dit seizoen. Met nog vier minuten te gaan stond vrijwel iedereen binnen om een aanvang te nemen aan een tweede run. De top-3 bestond op dat moment uit R?ikk?nen, Hamilton en Massa. Met nog drie minuten te gaan waren de Renaults de eerste die voor een tweede run naar buiten gingen. Ze werden in snel tempo gevolgd door alle overige teams behalve McLaren en Ferrari. Mark Webber was echter te laat om aan een vliegende ronde te beginnen. Het geluk was echter aan zijn zijde, hij eindigde de tweede sessie op P8. Aan de top veranderde niets meer en Robert Kubica en Nick Heidfeld maakten de top zes compleet. Heikki Kovalainen, Mark Webber, Nico Rosberg en Jarno Trulli weten zich ook in de top tien te nestelen. De afvallers zijn Giancarlo Fisichella, Ralf Schumacher, David Coulthard, Jenson Button, Vitantonio Liuzzi en Alexander Wurz.

De derde sessie begon, zoals gebruikelijk, met het oprijden van brandstof. Felipe Massa haalde Lewis Hamilton in op Kemmel waarna Hamilton een klein foutje maakte en op het vuil terecht kwam. Het bleef echter zonder gevolgen. Na vijf minuten kwam iedereen binnen voor nieuwe banden. Met de nieuwe banden ging iedereen door met het verbranden van brandstof. Fernando Alonso kwam op het vuil en spinde. Hij wist zijn auto aan de praat te houden en kon zijn weg vervolgen. Massa was de eerste die voor zijn laatste run binnenkwam. Hamilton volgde hem op enige afstand. Bij Raikkonen werd gekeken naar de auto, maar hij kon zijn weg vervolgen. Alonso deed enige aanpassingen aan de voorvleugel. In de outlap probeerde iedereen een gat te laten vallen. Massa zette de eerste serieuze tijd neer met 1.46.011. Hamilton kon niet pareren, terwijl Raikkonen de pole opeiste. Ook Alonso kon niet antwoorden maar wist wel Hamilton te verslaan.

Uitslag kwalificatie
Pos. Coureur Team Tijd
1 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:45.994
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:46.011
3 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:46.091
4 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:46.406
5 Robert Kubica BMW F1 1:46.996
6 Nico Rosberg Williams 1:47.334
7 Nick Heidfeld BMW F1 1:47.409
8 Mark Webber Red Bull Racing 1:47.524
9 Jarno Trulli Toyota Racing 1:47.798
10 Heikki Kovalainen Renault F1 1:48.505
11 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:46.603
12 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:46.618
13 David Coulthard Red Bull Racing 1:46.800
14 Jenson Button Honda Racing F1 1:46.955
15 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:47.115
16 Alexander Wurz Williams 1:47.394
17 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:47.581
18 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:47.954
19 Takuma Sato Super Aguri F1 1:47.980
20 Adrian Sutil Spyker F1 1:48.044
21 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:48.199
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:49.577



Renault F1-coureur Giancarlo Fisichella zal morgen in de Grand Prix van Belgi? vanaf de 21ste positie van start gaan. De wagen van de Italiaan is van een nieuwe motor voorzien.

Fisichella kwalificeerde zich als elfde, maar door de motorwissel moet hij tien posities inleveren. De reden voor de motorwissel is niet bekend gemaakt.






Robert Kubica wordt op de grid tien plaatsen naar achteren gezet vanwege het wisselen van zijn motor.

Voor een motorwissel werd al sinds vanmorgen gevreesd. De Pool moest in de derde vrije training zijn wagen langs de baan parkeren met een rokende motor. Na onderzoek besloot het team van BMW F1 de motor te vervangen.
 
Uitslag Grand Prix van Belgi?
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 16 september 2007 15:25
Bron: FOK!sport

Kimi R?ikk?nen heeft de Grand Prix van Belgi? gewonnen. Felipe Massa maakt er met een tweede plaats een dubbelslag voor Ferrari van. Het team heeft tevens het constructeurskampioenschap gewonnen.

Anthony Davidson en Giancarlo Fisichella startten vanuit de pitstraat. Op de baan ging de start zonder problemen. Fernando Alonso pakte in Eau Rouge de derde plaats van Lewis Hamilton af. Fisichella reed een trage eerste ronde en parkeerde vervolgens de Renault direct in de garage. Zijn teamgenoot was opgeklommen naar de zesde plaats, maar werd uitgeremd door Mark Webber en verloor een plekje. Ook Nick Heidfeld wist met veel kunst- en vliegwerk langs de Fin te dringen, gevolgd door Robert Kubica.

Sebastian Vettel maakte al na zeven ronden twee pitstops achter elkaar en de tweede keer reed hij vooruit de pitbox in, met klachten over stuurproblemen. David Coulthard belandde in een bijzondere situatie: hij lag elfde en werd onder druk gezet door Adrian Sutil. De Spyker liet een van de hoogste topsnelheden noteren en deelde af en toe een plaagstootje uit aan de Red Bull Racing. Hij kon echter niet passeren en kwam na zijn pitstop in de slipstream van Jarno Trulli terecht.

Kimi R?ikk?nen opende de eerste serie pitstops in ronde vijftien, gevolgd door de drie andere koplopers. Het veranderde niets aan de onderlinge stand en R?ikk?nen kwam met vijf seconden voorsprong op Felipe Massa terug op de baan. Daarachter miste Hamilton op zijn nieuwe banden de Bus Stop-chicane, maar kon zonder schade doorrijden.

Coulthard maakte pas laat zijn pitstop en kreeg in de ronden ervoor Kubica om de oren. Na zijn stop kreeg hij echter problemen met zijn auto en stapte uit bij de Bus Stop. Door de tweede serie pitstops kwam Massa een stuk dichterbij R?ikk?nen op de baan. Hij liet de snelste ronde van de race noteren en hengelde zijn teamgenoot langzaam binnen. De achtste plaats was nog closer: Kubica zat op de staart van Kovalainen en de Fin moest alle zeilen bijzetten om het laatste WK-punt binnen te halen.

Nico Rosberg reed een sterke, maar anonieme race en pakte een mooie zesde plaats. Teamgenoot Alexander Wurz haalde de finish niet, evenals Jenson Button. Beide coureurs parkeerden hun wagens in de pitstraat.

Kimi R?ikk?nen doet goede zaken voor zijn positie in het wereldkampioenschap en nadert Alonso op elf punten. De Spanjaard verkleint zijn achterstand op Hamilton tot twee punten. Door de diskwalificatie van McLaren heeft Ferrari tevens het constructeurskampioenschap veilig gesteld.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:20:39.066
2 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 4.695
3 Fernando Alonso McLaren Mercedes + 14.343
4 Lewis Hamilton McLaren Mercedes + 23.615
5 Nick Heidfeld BMW F1 + 51.879
6 Nico Rosberg Williams + 1:16.876
7 Mark Webber Red Bull Racing + 1:20.639
8 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1:25.106
9 Robert Kubica BMW F1 + 1:25.661
10 Ralf Schumacher Toyota Racing + 1:28.574
11 Jarno Trulli Toyota Racing + 1:43.653
12 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
13 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
14 Adrian Sutil Spyker F1 + 1 ronde
15 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
16 Anthony Davidson Super Aguri F1 + 1 ronde
17 Sakon Yamamoto Spyker F1 + 1 ronde
- Jenson Button Honda Racing F1 hydrauliek
- Alexander Wurz Williams uitval
- David Coulthard Red Bull Racing hydrauliek
- Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso stuurinrichting
- Giancarlo Fisichella Renault F1 uitval
 
Uitslag kwalificatie Japan
Door Dennis (dennistd) op zaterdag 29 september 2007 08:06
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton zal morgen van Pole Position vertrekken. De Brit was een tiende sneller dan teamgenoot Fernando Alonso. Kimi Räikkönen kwam tot de derde plaats, gevolgd door Felipe Massa en Nick Heidfeld. De verrassing van de kwalificatie was Sebastian Vettel met de negende tijd.

Aan het begin van de eerste sessie gingen bijna alle coureurs direct de baan op. Alleen de beide Renault-coureurs bleven nog binnen staan. Ralf Schumacher spinde tijdens zijn tweede rondje. Nadat iedereen een tijd had neergezet was Felipe Massa de snelste. Na zes minuten spinde Sebastian Vettel van de baan af op zijn intermediates, maar hij kon zijn weg vervolgen. Een ronde later zette hij de op dat moment derde tijd neer. Bijna iedereen reed door tot de vlag viel: alleen Fernando Alonso en Felipe Massa kwamen eerder de pits in. Kort na het zwaaien van het zwart-wit-geblokt zag Sakon Yamamoto Ralf Schumacher over het hoofd en remde, waardoor de Duitser in aanraking kwam met de Japanner en zijn ophanging en achtervleugel beschadigde, waardoor hij niet in de tweede sessie in actie kon komen.

In de tweede sessie waren alle coureurs binnen drie minuten naar buiten. Het weer was iets beter dan in de eerste sessie, en de snelste tijd was na vijf minuten al vier tienden sneller dan in Q1. Ook kwamen meer mensen tijdens de sessie binnen. De grootste verrassing van deze sessie was Vettel, die de tiende tijd wist te rijden. Afvallers waren Fisischella, Kovalainen, Coulthard, Trulli, Liuzzi en Ralf Schumacher.

In de file bij het rode licht stond Vettel ingeklemd tussen de beide McLarens. Een aantal coureurs had last van wat onderstuur, en misten de bocht. Na vijf minuten rijden waren Alonso en Hamilton de snelsten op de baan. Vettel kwam steeds goed mee: de Duitser reed steeds rond de zevende plek. Alonso wist zich met nog een minuut te gaan een tiende te verbeteren. Uiteindelijk was het Hamilton die de snelste tijd neerzette. Alonso kwam tot de tweede tijd, gevolgd door Räikkönen en Massa.

Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:25.368
2 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:25.438
3 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:25.516
4 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:25.765
5 Nick Heidfeld BMW F1 1:26.505
6 Nico Rosberg Williams 1:26.728
7 Jenson Button Honda Racing F1 1:26.913
8 Mark Webber Red Bull Racing 1:26.914
9 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:26.973
10 Robert Kubica BMW F1 1:27.225
11 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:26.033
12 Heikki Kovalainen Renault F1 1:26.232
13 David Coulthard Red Bull Racing 1:26.247
14 Jarno Trulli Toyota Racing 1:26.253
15 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:26.948
16 Ralf Schumacher Toyota Racing Geen tijd
17 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:27.323
18 Alexander Wurz Williams 1:27.454
19 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:27.564
20 Adrian Sutil Spyker F1 1:28.628
21 Takuma Sato Super Aguri F1 1:28.792
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:29.668
 
Uitslag Grand Prix van Japan
Door John (Spooky4u) op zondag 30 september 2007 08:35
Bron: FOK!sport





Niet lezen als je nog aan het kijken bent :)












Lewis Hamilton heeft op een drijfnat circuit van Fuji de Grand Prix van Japan op zijn naam geschreven. De Engelsman bleef in een enerverende race Heikki Kovolainen, die voor Renault het eerste podium behaalde, voor. Kimi R?ikk?nen completeerde het podium.

Wegens de weersomstandigheden in Japan had de teamleiding besloten vanachter de safetycar te starten. Dit was meteen een klein gelukje voor Vitantonio Liuzzi. De Scuderia Toro Rosso coureur startte officieel uit de pitstraat omdat hij verkoos in de reserve auto te starten. Tijdens de eerste rondes achter de safetycar wist Felipe Massa zijn bolide niet onder controle te houden en spinde van het asfalt af. De Braziliaan kon echter gewoon zijn weg vervolgen om meteen de pittstraat in te rijden op zoek naar zijn team. Kimi R?ikk?nen volgde zijn teamgenoot een ronde later. Beide coureurs lieten hun banden vervangen naar full-wets en verloren daarbij hun posities aan Nick Heidfeld en Jenson Button.

Tijdens de safety car periode verloren sommige coureurs toch posities. Sebastian Vettel was waarschijnlijk zeer licht tijdens de kwalificatie en moet een pitstop maken. Ook Jarno Trulli had moeite zijn Toyota op de baan te houden en spint hierdoor en valt terug tot net voor Takuma Sato. Ook Sakon Yamamoto, R?ikk?nen, Massa en Alexander Wurz maakten de keuze om de pits op te zoeken voor extra brandstof. Massa kreeg van de wedstrijdleiding een straf uitgedeeld, omdat hij tijdens zijn eerdere spin zijn verloren positie aan Heidfeld terugpakte, dit is echter niet toegestaan.

Na achttien ronden werd uiteindelijk het veld losgelaten. Meteen in de eerste bocht waren er de problemen voor enkele coureurs. Wurz raakte de controle over zijn wagen kwijt bij het aanremmen en reed hierbij Massa van de baan. Massa kon nog wel zijn weg vervolgen. Door al het tumult is het Vettel die achter Hamilton en Alonso is terecht gekomen. Ook Button en Sato zijn het ??n en ander tegengekomen en waren beide verplicht de pits op te zoeken voor een nieuwe neus. Bij de pitstop van Sato brak er brand uit, de Japanner gaf echter geen krimp en stuurde zijn brandende bolide gewoon de baan op. De vlammen doofden en Sato kon zijn weg verder vervolgen.

Na een zevental racende ronden was R?ikk?nen inmiddels al opgeklommen naar de elfde positie en druk op jacht naar zijn voorliggers Heidfeld en Adrian Sutil, die respectievelijk tiende en negende lagen. In ronde 27 maakt Alonso zijn eerste pitstop en hij kwam hiermee terug op de zevende positie. Meteen daarna was het de beurt aan Hamilton waardoor Vettel de leiding in handen kreeg. Door een spin van Alonso verloor de Spanjaard meteen nog een positie aan David Coulthard en op een achtste positie heeft hij meteen Heidfeld en R?ikk?nen achter zich aan, die inmiddels de Spyker F1 van Sutil gepasseerd waren.

Vooraan de race was Robert Kubica in gevecht met Heikki Kovalainen met de Pool als uiteindelijke winnaar. Vettel maakte ondertussen zijn tweede pitstop en gaf daarbij de leiding in de wedstrijd over aan Mark Webber. Dat de BMW's het goed doen bewees na Kubica ook Heidfeld door Alonso te verschalken. Kubica en Hamilton raakten beiden van de baan af door een te laat ingezette inhaalactie van Kubica. Kubica won hier echter alsnog een positie mee.

Alonso en Vettel vonden elkaar ook op de baan. Alonso keek niet goed in zijn spiegels en zag Vettel over het hoofd. De Spanjaard stuurde zonder pardon een bocht in en reed zichzelf daarmee van de baan. Doordat Webber in ronde 38 zijn eerste pitstop maakte, was een nieuwe leider wederom een feit, nu was het Kovolainen die het veld mocht aanvoeren gevolgd door zijn teamgenoot, Giancarlo Fisichella. De kampioenschapskandidaten bevonden zich na veertig ronden verspreid over het veld. Hamilton mocht zich de best geklasseerde noemen op de derde positie, met daarachter R?ikk?nen, Alsono en Massa op de vijfde, zesde en negende posities.

Met nog 26 ronden te gaan is het Alonso die een harde crash maakt. De wereldkampioen komt echter goed weg en kan op eigen kracht de wagen verlaten. Zijn grootste concurrent Hamilton reed op dat moment alweer op de leidende positie. Voor het eerst na de start van de race kwam de safetycar weer de baan op, zodat de McLaren van Alonso afgevoerd kon worden. Tijdens de Safetycar periode gebruiken veel teams de mogelijkheid om een pitstop te maken. Vettel en Webber raken elkaar tijdens de safetycar en verliezen hierdoor hun tweede en derde positie. Ze moeten beiden de race staken. De posities van de twee worden overgenomen door Kovolainen en Massa, die een indrukwekkende opmars gemaakt heeft.

Met nog twintig ronden te rijden, worden de wagens weer losgelaten door de stewards. Rosberg zijn wagen had met de omschakeling de grootste moeite, de bolide haperde dusdanig dat hij de pits op moest zoeken voor een software-reset. Ralf Schumacher moest ook verplicht een einde aan zijn race maken en stalde zijn wagen in de pitstraat. Ook Davidson had onderweg een aanvaring gehad en moest zijn wagen langs de kant van het circuit stallen. Hamilton was ondertussen weer goed onderweg en had een gat van bijna tien seconden naar Kovolainen, die op zijn staart gezeten werd door Massa, R?ikk?nen en Coulthard. Met nog tien ronden te gaan moest Massa nog een pitstop maken. Hij moest hierbij zijn plaats geven aan R?ikk?nen en valt zelf terug tot een negende positie.

Met nog vier ronden te gaan, kwam Schumacher weer naar buiten, zijn team heeft de bolide kunnen repareren. Aan het einde van de race mag Spyker F1 zelfs nog hopen op een puntje. Adrian Sutil reed op een negende positie, maar werd nog ingehaald door Liuzzi. Door het late uitvallen van Heidfeld weet Liuzzi nog wel een punt te pakken.
Hamilton weet de race te winnen gevolgd door Kovolainen en R?ikk?nen. Kubica en Massa streden tot de laatste bocht voor de zesde positie, die uiteindelijk door Massa gewonnen werd.

Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 2:00:34.579
2 Heikki Kovalainen Renault F1 + 8.377
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari + 9.478
4 David Coulthard Red Bull Racing + 20.297
5 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 38.864
6 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 49.042
7 Robert Kubica BMW F1 + 49.200
8 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 55.600
9 Adrian Sutil Spyker F1 + 1:01.100
10 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1:28.300
11 Jenson Button Honda Racing F1 + 1 ronde
12 Sakon Yamamoto Spyker F1 + 1 ronde
13 Jarno Trulli Toyota Racing + 1 ronde
14 Nick Heidfeld BMW F1 + 2 ronden
15 Takuma Sato Super Aguri F1 + 2 ronden
- Ralf Schumacher Toyota Racing Uitval
- Anthony Davidson Super Aguri F1 Uitval
- Nico Rosberg Williams Elektronica
- Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso Crash
- Mark Webber Red Bull Racing Crash
- Fernando Alonso McLaren Mercedes Crash
- Alexander Wurz Williams Crash
 
Door Olga (Nuongirl) op zaterdag 6 oktober 2007 10:11
Bron: NOS-TT

Lewis Hamilton start morgen vanaf poleposition in de Grand Prix van China, de voorlaatste race in het wereldkampioenschap. De Britse autocoureur van McLaren, leider in de tussenstand van het WK, was op het circuit van Shanghai de snelste in de kwalificaties.

De Fin Kimi R?ikk?nen van Ferrari zette de tweede tijd neer en de Braziliaan Felipe Massa, ook van Ferrari, reed de derde tijd. Titelverdediger Fernando Alonso vertrekt morgen vanaf de vierde positie.

Pos. Coureur Team Tijd
1 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:35.908
2 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:36.044
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:36.221
4 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:36.596
5 David Coulthard Red Bull Racing 1:37.619
6 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:38.013
7 Mark Webber Red Bull Racing 1:38.153
8 Nick Heidfeld BMW F1 1:38.455
9 Robert Kubica BMW F1 1:38.472
10 Jenson Button Honda Racing F1 1:39.285
11 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:36.862
12 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:36.891
13 Jarno Trulli Toyota Racing 1:36.959
14 Heikki Kovalainen Renault F1 1:36.991
15 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:37.247
16 Nico Rosberg Williams 1:37.483
17 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:37.251
18 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:37.290
19 Alexander Wurz Williams 1:37.456
20 Takuma Sato Super Aguri F1 1:38.218
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:38.668
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:39.336
 
Kimi Räikkönen heeft zijn titelkansen intact gehouden door de Grand Prix van China te winnen. Fernando Alonso werd tweede, Lewis Hamilton viel uit.

Het begon net voor de start te regenen en nagenoeg het hele veld startte op intermediates. Fernando Alonso pakte bij de start de derde plaats van Felipe Massa, maar kreeg een bocht later de Braziliaan weer voor zich. Ralf Schumacher gooide zijn goede kwalificatie weg door in de eerste bocht te spinnen. Takuma Sato profiteerde van een touché tussen Anthony Davidson en Rubens Barrichello en haalde vervolgens Alexander Wurz in voor de veertiende positie.

Terwijl de regen wat leek te verminderen, ontstonden overal op de baan gevechten. Robert Kubica haalde Mark Webber in voor de achtste plaats, Jarno Trulli was veel sneller dan Heikki Kovalainen en pakte diens elfde plek, Rosberg en Wurz knokten om positie veertien. De Spyker had de verkeerde keuze gemaakt door voor volledige regenbanden te kiezen en moest beide auto's binnenhalen voor intermediates.

Terwijl vooraan Hamilton de snelste ronde steeds verbeterde en al acht seconden voorsprong had op Räikkönen, moest achteraan Davidson zijn wagen langs de baan parkeren. Hamilton maakte in ronde 15 zijn eerste stop, waarbij alleen getankt werd. Ook Massa, die daarna binnenkwam, behield zijn gebruikte intermediates, net als Alonso en Räikkönen. Ralf Schumacher probeerde Vitantonio Liuzzi buitenom in te halen voor de elfde plaats, maar stuurde te vroeg in en raakte de Scuderia Toro Rosso. Mark Webber en Alexander Wurz maakten beiden de gok door droogweerbanden te nemen, terwijl er meer regen voorspeld werd. Wurz zette direct de snelste raceronde neer en het voorbeeld van de twee werd gevolgd door een groot aantal andere coureurs.

Slechts minuten later begon het weer te regenen op de baan en maakte Sutil een zware crash mee. Ook Schumacher wist de wagen niet op de baan te houden, net als Rosberg. Hamilton kreeg problemen met de grip en kreeg gelijk Räikkönen om de oren. De Fin kon gebruik maken van een momentje van Hamilton in bocht negen en pakte de leiding. De Brit bleek echter meer problemen te hebben en leek een lekke rechterachterband te hebben. Bij het inrijden van de pitstraat gleed de McLaren naar buiten en kwam vast te staan in de grindbak. Het was de eerste keer dat Hamilton uitviel in de Formule 1.

Door alle commotie en een nieuwe pitstop van Räikkönen kwam Kubica aan de leiding. Hij kreeg echter snel problemen met de wagen en moest ook de auto bij de pitsingang parkeren. Dat gaf de leiding terug aan Räikkönen, op veilige afstand gevolgd door Alonso, Massa, Vettel en Button, die zelfs nog een plaats opschoof toen hij een mooie inhaalactie maakte op Vettel. Hij moest echter nog een pitstop maken en viel weg uit de top.

Op de zesde plaats ontstond een mooi gevecht tussen Liuzzi en Heidfeld. De Duitser was duidelijk sneller, maar had de grootste moeite om Liuzzi in te halen en moest genoegen nemen met de zevende positie. Räikkönen maakte maximaal gebruik van Hamiltons pech en won de race, gevolgd door Alonso, Massa, met Vettel op een mooie vierde plaats. Dat betekent dat de beslissing in het kampioenschap pas over twee weken in Brazilië zal vallen.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd Uitvalreden
1 Kimi Räikkönen Scuderia Ferrari 1:37:58.395
2 Fernando Alonso McLaren Mercedes + 9.820
3 Felipe Massa Scuderia Ferrari + 12.830
4 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso + 53.540
5 Jenson Button Honda Racing F1 + 1:08.650
6 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso + 1:13.660
7 Nick Heidfeld BMW F1 + 1:14.270
8 David Coulthard Red Bull Racing + 1:20.780
9 Heikki Kovalainen Renault F1 + 1:21.190
10 Mark Webber Red Bull Racing + 1:24.660
11 Giancarlo Fisichella Renault F1 + 1:26.660
12 Alexander Wurz Williams + 1 ronde
13 Jarno Trulli Toyota Racing + 1 ronde
14 Takuma Sato Super Aguri F1 + 1 ronde
15 Rubens Barrichello Honda Racing F1 + 1 ronde
16 Nico Rosberg Williams + 2 ronden
17 Sakon Yamamoto Spyker F1 + 3 ronden
- Robert Kubica BMW F1 hydrauliek
- Lewis Hamilton McLaren Mercedes uitval
- Ralf Schumacher Toyota Racing spin
- Adrian Sutil Spyker F1 crash
- Anthony Davidson Super Aguri F1 uitval
 
Pos Driver Nationality Team Points

1 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 107
2 Fernando Alonso Spanish McLaren-Mercedes 103
3 Kimi R?ikk?nen Finnish Ferrari 100
4 Felipe Massa Brazilian Ferrari 86
5 Nick Heidfeld German BMW 58
6 Robert Kubica Polish BMW 35
7 Heikki Kovalainen Finnish Renault 30
8 Giancarlo Fisichella Italian Renault 21
9 Nico Rosberg German Williams-Toyota 15
10 David Coulthard British Red Bull-Renault 14



Nou het word spannend over 2 weken in Brazilie :)

Ik persoonlijk hoop dat Raikkonen gaat winnen maarja dan mogen Hamilton en Alonso
geen of weinig punten halen en ben bang dat dat er niet in zit.

Als je weet dat 1e plaats 10 punten is en 2e plaats 8 punten dan kan je uitrekenen
dat het waarschijnlijk tussen Hamilton en Alonso gaat.
Dus hoop ik dan dat Hamilton kampioen word.

Over 2 weken weten we het als de race om 18.00 uur ( Nederlandse tijd ) in Brazilie begint.
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op maandag 8 oktober 2007 18:16
Bron: Formula1.com

De Grand Prix van China was de laatste voor Alexander Wurz. De coureur neemt per direct afscheid van de Formule 1. Het Williams-team maakt volgende week zijn vervanger bekend.

Eerder bleek al dat Wurz zijn helm aan de wilgen wilde hangen, maar dat hij het seizoen niet zou afmaken, was niet voorzien. "Ik heb altijd vastgehouden aan de gedachte dat het tijd is om te stoppen als je begint te twijfelen aan wat je doet," verklaarde de Oostenrijker. "De twijfels sloegen dit jaar toe en ik heb besloten dat het nu het moment is om mijn afscheid aan te kondigen."

Wie Wurz' wagen in Brazili?, over twee weken, zal besturen, is nog niet bekend. Waarschijnlijk zal dat Kazuki Nakajima worden, die dit jaar al op vrijdag trainingen reed voor het team. Narain Karthikeyan is weliswaar ook testcoureur bij Williams, maar die rijdt ook in de A1 Grand Prix, wat wellicht in de weg kan staan. Volgende week dinsdag zal er meer duidelijkheid zijn over de vervanger van Wurz.

De 33-jarige Wurz debuteerde in 1997 bij Benetton en stond al in zijn derde wedstrijd op het podium. Hij reed in totaal 69 wedstrijden, bij achtereenvolgens Benetton, McLaren en Williams en zal door velen herinnerd worden vanwege zijn spectaculaire rol bij de start van de Canadese Grand Prix in 1998.
 
Spyker heeft R. Schumacher niet nodig
Door Bouwe (vw_caddy) op vrijdag 12 oktober 2007 12:23
Bron: nu.nl - Submitter: goober

Ralf Schumacher rijdt volgend seizoen niet voor Spyker F1. Volgens geruchten zou Schumacher daar een stoeltje kunnen krijgen, maar volgens de nieuwe teameigenaar Vijay Mallya heeft Spyker Ralf niet nodig.

"Door mijn rol als sponsor bij Toyota ken ik Ralf heel goed en ik schat hem ook heel hoog in. Bij de keuze van je rijders mag je je echter niet laten leiden door je gevoelens, maar wel door het hoofd", aldus Mallya. "Ik wil enkele rijders die het team vooruit kunnen helpen." Ralf Schumacher behoort volgens Mallya dus niet tot die categorie.

"Of wij een coureur uit India nemen? Dat zullen we alleen doen als we iemand kunnen vinden die klaar is voor de Formule 1. Anders niet."









'Alonso terug naar Renault in 2008'
Door Bouwe (vw_caddy) op vrijdag 12 oktober 2007 09:14
Bron: Racefreaks.nl - Submitter: Rolstoelvandaal

Volgens de Duitse krant Bild heeft McLaren-coureur Fernando Alonso een intentieverklaring ondertekend om met ingang van januari 2008 terug te keren bij Renault.

Volgens de krant krijgt de Spanjaard een contract aangeboden voor drie jaar, maar alleen als de huidig wereldkampioen zijn contract met McLaren succesvol kan ontbinden. Het grootste obstakel zal de afkoopsom zijn die het team moet betalen aan McLaren-Mercedes. Renault CEO Carlos Ghosn wil de Formule 1 betaalbaar houden en zou zijn portemonnee niet willen opentrekken voor de aankoop van sterren. Het lijkt er dus op dat een sponsor, bijvoorbeeld ING, diep in de buidel zal moeten tasten.

Naast Renault heeft ook Toyota interesse en heeft het een recordcontract aangeboden aan Alonso. Het Japanse team is bereid om een salaris te betalen van 150 miljoen dollar voor in totaal drie jaar. Daarmee zou hij haast het zelfde gaan verdienen als Michael Schumacher dat deed bij Ferrari. De Duitser kon rekenen op zo'n 60 miljoen dollar per seizoen.
 
Door Bouwe (vw_caddy) op vrijdag 19 oktober 2007 19:07
Bron: Autosport.com - Submitter: ElmarO
Laatste wijziging: 11:18

McLaren-coureur Lewis Hamilton krijgt mogelijk een gridpenalty voor het overtreden van de bandenregels tijdens de eerste vrije training in Brazili?.

De Brit heeft in de eerste sessie twee setjes regenbanden laten monteren onder zijn auto terwijl dat niet is toegestaan volgens artikel 25.3 in de reglementen: 'Geen coureur mag meer dan ??n set banden voor nat weer (beter bekend als intermediates) en ??n set banden voor extreem nat weer tijdens de eerste en tweede vrije trainingen gebruiken.' De BBC weet te melden dat een gridpenalty van vijf plaatsen mogelijk is. Het commentaar van McLaren-Mercedes is kort maar krachtig: "Foutje van onze kant."

Niet alleen Hamilton ging in de fout. Ook Honda-coureur Jenson Button en Super Aguri-coureur Takuma Sato zouden dezelfde fout hebben gemaakt. De wedstrijdleiding zal na de tweede training een onderzoek naar alle drie de coureurs instellen.

Update 23:16

De overtreding van het bandenreglement door de drie coureurs wordt afgedaan met een geldboete van 21.000 dollar.

Pfffffff dacht al wat flikken ze nu weer bij McLaren om Hamilton geen kampioen te maken maar Alonso,, ben blij dat het met een geldboete word afgedaan want is wel zo eerlijk dat het tijdens de race word beslist.
 
Spyker heet volgend jaar Force India F1. De renstal heeft van Formule 1-baas Bernie Ecclestone toestemming gekregen voor de naamsverandering. De verwachting is dat de andere teams ook groen licht zullen geven.
Horde
De laatste horde tot de definitieve naamsverandering is de World Motor Sport Council (WMSC) van de FIA. Als de WMSC akkoord gaat, dan verdwijnt de naam Spyker uit de Formule 1.

Overname
Spyker werd onlangs overgenomen door Michiel Mol en de Indiase zakenman Vijay Mallya.
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zaterdag 20 oktober 2007 19:03
Bron: FOK!sport

Felipe Massa start morgen op Interlagos vanaf pole position. De drie titelkandidaten, Hamilton, R?ikk?nen en Alonso, starten op respectievelijk plaatsen twee, drie en vier.

De kwalificatie werd onder bloedhete omstandigheden verreden. De eerste richttijd werd neergezet door Lewis Hamilton. Kimi R?ikk?nen en Fernando Alonso konden hem in eerste instantie niet voorbijstreven, wat Felipe Massa wel direct lukte. De Braziliaan verbeterde Hamiltons tijd met bijna twee seconden. Adrian Sutil parkeerde zijn wagen in de berm en haalde de tweede sessie niet. Dat gold ook voor Sakon Yamamoto, Anthony Davidson, Kazuki Nakajima, Takuma Sato en Heikki Kovalainen.

De tweede sessie kwam pas laat op gang: de meeste coureurs leken weinig zin te hebben om de baan van 56 graden Celsius op te gaan. Toen er echter actie kwam, was het R?ikk?nen die een stuk sneller ging dan Massa in de eerste sessie. De zes uitvallers na de tweede sessie waren Jenson Button, Ralf Schumacher, Vitantonio Liuzzi, Sebastian Vettel, Giancarlo Fisichella en -- op het allerlaatste moment uitgeschekeld -- Rubens Barrichello.

Ook in de derde sessie kwamen de snelle tijden pas laat op de monitoren. Massa zette de snelste tijd neer, en werd niet gepasseerd door de rest. Webber kon verrassend goed meekomen en eindigde vijfde, Massa verbeterde zijn tijd zelfs nog eens. Hamilton kwam dichtbij, maar kwam, tot vreugde van het publiek, anderhalf tiende tekort. R?ikk?nen en Alonso moeten morgen vanaf de tweede rij starten.

Uitslag
Pos. Coureur Team Tijd
1 Felipe Massa Scuderia Ferrari 1:11.931
2 Lewis Hamilton McLaren Mercedes 1:12.082
3 Kimi R?ikk?nen Scuderia Ferrari 1:12.322
4 Fernando Alonso McLaren Mercedes 1:12.356
5 Mark Webber Red Bull Racing 1:12.928
6 Nick Heidfeld BMW F1 1:13.081
7 Robert Kubica BMW F1 1:13.129
8 Jarno Trulli Toyota Racing 1:13.195
9 David Coulthard Red Bull Racing 1:13.272
10 Nico Rosberg Williams 1:13.477
11 Rubens Barrichello Honda Racing F1 1:12.932
12 Giancarlo Fisichella Renault F1 1:12.968
13 Sebastian Vettel Scuderia Toro Rosso 1:13.058
14 Vitantonio Liuzzi Scuderia Toro Rosso 1:13.251
15 Ralf Schumacher Toyota Racing 1:13.315
16 Jenson Button Honda Racing F1 1:13.469
17 Heikki Kovalainen Renault F1 1:14.078
18 Takuma Sato Super Aguri F1 1:14.098
19 Kazuki Nakajima Williams 1:14.417
20 Anthony Davidson Super Aguri F1 1:14.596
21 Adrian Sutil Spyker F1 1:15.217
22 Sakon Yamamoto Spyker F1 1:15.487
 
Lewis Hamilton wint de titel...
als hij de race wint.
als hij tweede wordt.
als hij derde of vierde wordt en Alonso niet de race wint.
als hij vijfde wordt en Alonso niet eerste of tweede finisht.
als hij zesde of zevende wordt, Alonso niet bij de eerste twee finisht en Raikkonen niet wint.
als hij achtste wordt, Alonso niet op het podium finisht en Raikkonen niet bij de eerste twee eindigt.
als hij geen punten scoort, maar Alonso niet hoger dan vijfde finisht en Raikkonen niet bij de eerste twee eindigt.

Fernando Alonso wint de titel...
als hij de race wint en Hamilton derde of lager finisht.
als hij tweede wordt en Hamilton zesde of lager finisht.
als hij derde wordt, Hamilton buiten de top zeven finisht en Raikkonen niet wint.
als hij vierde wordt, Hamilton geen punten scoort en Raikkonen niet bij de eerste twee einidgt.

Kimi Raikkonen wint de titel...
als hij wint, Hamilton buiten de top vijf finisht en Alonso niet tweede eindigt.
als hij tweede wordt, Hamilton achtste of lager finisht en Alonso niet op het podium komt.

Als Hamilton achtste finisht (1 punt), Alonso vierde wordt (5 punten) en Raikkonen tweede (8 punten) dan komen ze alledrie op 108 punten. Wie is er dan wereldkampioen?

Kimi Raikkonen. De Fin heeft met vijf overwinningen de meeste zeges. Hamilton en Alonso hebben er vier.
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 21 oktober 2007 19:32
Bron: FOK!sport

Kimi R?ikk?nen is verrassend de nieuwe wereldkampioen Formule 1. Hij won de race in Brazili? en had daarbij het geluk dat Lewis Hamilton mechanische problemen kende.

Kimi R?ikk?nen had de beste start en pakte de tweede plaats, in het kielzog van Felipe Massa. Fernando Alonso haalde al in de eerste bocht Lewis Hamilton in en toen de Brit zijn plaats wilde terugpakken, gleed hij van de baan en verloor hij veel posities. Giancarlo Fisichella had een probleem en ging rechtdoor bij de eerste bocht en werd, toen hij weer op het asfalt kwam, vol geramd door Sakon Yamamoto.

Hamilton was teruggevallen naar de zevende plaats en moest beginnen aan een inhaalrace om zijn kampioenschap veilig te stellen. Hij passeerde Nick Heidfeld, maar viel toen opeens bijna stil. Het complete veld haalde de Brit in, voor de wagen opeens weer op volle snelheid doorkon. Hij viel terug naar de achttiende plaats, wat zeventiende werd toen Rubens Barrichello een drive through penalty kreeg voor een valse start. Al snel wist Hamilton zich al door het eerste groepje voorliggers te worstelen en kreeg een plaats extra cadeau toen Mark Webber uitviel.

Al in de eenentwintigste ronde begon de eerste serie pitstops. De Ferrari's waren de eersten die hun stops maakten, en toen even later beide McLarens naar binnen kwamen, lag Hamilton al op de tiende plaats. Adrian Sutil verkeek zich op een inhaalactie op Anthony Davidson en beide coureurs moesten naar aanleiding van de botsing die volgde de pits opzoeken. Sutil werd voor zijn gedrag gestraft met een drive through penalty.

Vooraan joegen Massa en R?ikk?nen achter elkaar aan en sloegen een gat van meer dan twintig seconden op Alonso, die op zijn beurt werd opgejaagd door Robert Kubica. De Pool was duidelijk sneller en remde Alonso makkelijk uit om de derde plaats over te nemen. Kazuki Nakajima maakte zijn eerste pitstop en reed pardoes twee van zijn monteurs aan. Sebastian Vettel reed even op de achtste plaats, maar verloor alle snelheid in de wagen en moest opgeven. Ook Heikki Kovalainen viel uit: hij crashte zwaar in bocht drie, maar leek ongedeerd te zijn gebleven. Het was voor de Fin de eerste keer dit seizoen dat hij een race niet uitreed.

Terwijl Massa door een foutje bijna de leiding verloor, blies de andere Braziliaan, Rubens Barrichello, zijn motor op bij de pitsingang. Met nog twintig ronden voor de boeg maakte Massa zijn laatste stop, twee ronden later gevolgd door Alonso en R?ikk?nen. De Fin kwam net voor zijn teamgenoot de baan weer op, wat de beslissing in het kampioenschap betekende, zeker omdat Hamilton op een driestopsstrategie stond en nogmaals naar binnen moest. Rosberg viel Heidfeld aan voor de vierde plaats, maar Kubica maakte handig gebruik van de situatie en reed beide coureurs voorbij. Hamilton kreeg nog een extra puntje in de schoot geworpen toen Jarno Trulli een late pitstop maakte, maar het was niet genoeg om R?ikk?nen van de titel te houden.
 
Geweldige ontknoping.

@jack is nog te achterhalen wie er allemaal voor
Räikkönen hebben gekozen bij de Poll en het dus
goed voorspeld hebben?

Multispeed
 
Sorry jack even na het posten ontdekt waar ik
de namen kan zien wie wat heeft gestemd .

Opvallend dat de eerste drie van de Poll ook de eerste drie
van het kampioenschap zijn geworden, een hoop kenners
op het board dus. Klasse.

Multispeed
 
Ja volgens mij wel hoor,, dan moet je even achter raikkonen op het aantal klikken en dan zie je wie dat allemaal waren.

o.a. waren dat onze Freggel en uiteraard ikke hehehehe
 
Oh jee krijgen we dit weer,, hoor net bij studio sport dat er een onderzoek word gedaan naar de autos van Robert Kubica en Nick Heidfeld.

Er zou gerommeld zijn met de beide BMW''s en als dit echt waar is en zij eruit worden gezet houd dat in dat die Hamilton 5e is geworden en dat betekend dan weer dat hij ook wereldkampioen is en niet Raikkonen.

We wachten het maar af,, ga nu eerst lekker slapen en morgen lezen julie het vervolg hiervan wel.
 
Hieronder het bericht wat betreft de illegale benzine taferelen bij BMW, Sauber en Williams..
PS!! Heb net op teletekst gelezen dat de FIA er niets mee doet!
Dus dat zou betekenen dat Kimi gewoon wereldkampioen blijft..

FIA: BMW en Williams illegaal

(22/10/2007) Vier uur na de Braziliaanse GP heeft de FIA laten weten dat een aantal auto's niet aan de regels voldoet. De temperatuur van de benzine van BMW Sauber en Williams valt niet binnen de vastgelegde marge. Over een eventuele straf is op het moment van schrijven nog niets bekend.
De benzine in een Formule 1 auto mag niet meer dan tien graden verschillen met de temperatuur van de buitenlucht. In het geval van Robert Kubica en Nick Heidfeld (BMW), en Nico Rosberg en Kazuki Nakajima (Williams) was dit niet het geval. De gemeten temperatuurverschillen bij de pitstops vari?ren bij deze coureurs tussen de twaalf en veertien graden.

Volgens Mike Gascogne, technisch directeur van Spyker F1, geeft zo'n afwijking een oneerlijk voordeel. "Het levert gemakkelijk vijf tot tien pk extra op," vertelde hij. "De auto presteert dan de hele race beter. Als ze benzine tanken die niet aan de limieten voldoet, is dat een illegale actie die de prestatie verbeterd. BMW en Williams moeten uit de uitslag geschrapt worden, daar bestaat bij mij geen twijfel over."
Mocht het werkelijk tot een sanctie komen dan kan dat verstrekkende gevolgen hebben. Rosberg, Kubica en Heidfeld zijn als vierde, vijfde en zesde gefinisht. Lewis Hamilton zou dan zomaar op kunnen schuiven van de zevende naar de vierde plaats en daarmee de wereldtitel in de schoot geworpen krijgen.

Niels Hendrix ( www.verstappen.nl )
 
Het laatste nieuws is dat Kimi nog steeds niet verzekerd is van zijn overwinning op de wereldtitel.
Namelijk Mc-Laren heeft een protest ingedient tegen het besluit van de FIA om niets te doen tegen BMW, Sauber en Williams die volgens de regels illegaal aan de wedstrijd mee deden met te hoge temperatuurverschillen in de brandstof.
Dit zou betekenen dat de straf alsnog moet worden toegekent aan deze teams en Hamilton alsnog vijfde kan worden en daardoor toch kampioen is..

We wachten af wat de uitspraak van de protest word...
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan