Gaan we deze week een hittegolf krijgen?

Maar tegenwoordig is 30 graden veel heter dan 30 graden vroeger..
Huh? Dat idee heb ik niet, 30 graden is 30 graden.
Wel weet ik dat 30 graden in Zuid Italië niet te vergelijken is met 30 graden hier. Daar is het gewoon heet, maar niet zo benauwd als hier i.v.m. het verschil in luchtvochtigheid.

V.w.b. hittegolf... ik weet niet waar die apparatuur hier staat, maar schijnbaar ergens waar meer frisse lucht is, we komen 2 dagen een paar tienden tekort volgens de officiële metingen.
 
Achja, we kunnen er met onze 28 miljard voor 0,00000036 of zoiets verschil toch niets mee doen. Kost ons bakken geld voor nop
Het is maar net wat er met die 28 miljard gedaan gaat worden. Dat bedrag word namelijk niet in een gat onder de grond gegooid. Als het word gebruikt om te investeren en te innoveren met werkgelegenheid tot gevolg kunnen we daar uiteindelijk ook aan verdienen (wie het eerst begint kan namelijk wereldwijd marktleider worden). Verder zal niets doen uiteindelijk leiden tot meer schade dan die 28 miljard. En verzekeraars gaan steeds minder klimaatschade dekken of de premies ruim verhogen. Ter info: in 2022 is een recordbedrag van €886 miljoen uitgekeerd. Het vorige record stond op €770 miljoen in 2016 (de welbekende glastuinbouw schade in het oosten van Brabant door de extreme hagelbui). Aangezien er een hoop bedrijven onvoldoende verzekerd was tegen die schade heeft de verzekering minder uitbetaald dan dat de werkelijke schade was.

Verder komen de groene pistes ook steeds vaker voor. Limburg krijgt normaal gesproken wateroverlast door de afvoer van smeltwater uit de bergen. Maar door de steeds heviger wordende regenval komt dat ook steeds vaker voor in de ongebruikelijke maanden (zoals juli 2021).

Die miljarden worden o.a. geïnvesteerd in de mogelijkheden om het teveel aan water op te vangen (en deels vast houden voor de droge periodes) om zo overlast en schades te beperken.
Nederland staat bekend als de bruggenbouwers. Als wij de status "klimaatproblemenaanpakkers" krijgen dan zal dat wereldwijd ook voor vele opdrachten kunnen zorgen.
En die 28 miljard is op onze BBP van ruim 1000 miljard ook te overzien.

Persoonlijk vermoed ik dat het ons netto meer op gaat leveren dan dat het gaat kosten. Zeker als het schades gaat voorkomen die door de verzekeraar niet meer zal worden gedekt.
 
Dat bedrag word namelijk niet in een gat onder de grond gegooid.
Dat is maar afwachten. Want Jette stond op een gegeven moment zelf er van te kijken dat het slechts 0,00036 graad verschil zou maken.
Daarnaast is dat ook nog eens gebaseerd op schattingen.
Hij baseert zich daarbij op cijfers van het VN-klimaatpanel IPCC, dat uitgaat van ongeveer 0,45 graden per duizend miljard ton CO2."
En dat is niet om een of ander tooltje of apparaat te ontwikkelen waarmee wij koploper gaan worden in Nederland.
Wij staan wereldwijd bekend als dijken en bruggenbouwers, uit noodzaak. En wereldwijde opdrachten op dat gebied is ook maar voor een beperkt aantal bedrijven, daar merken wij weinig van.
Dus dat zie ik ook niet komen met deze investering. En voor werk moeten mensen gezond zijn en dat worden ze steeds minder door de stijgende zorgkosten (zorg mijden).

Maar ik ben er tegen dat wij als mini landje steeds voorop moeten lopen om ons maar op de borst te kloppen van "kijk ons eens", als dat ten koste gaat van de burgers. En dat is op dit moment wel degelijk behoorlijk aan de hand. Dan mogen we best ook eens een stapje terug doen en daar wat beter naar kijken.
Laten we eerst eens aan de basis beginnen, dat mensen gezonder blijven, dat de zorg minder duur wordt en de lage inkomens ook meer lucht krijgen, minder armoede, zodat er ook weer meer steun komt voor investeringen op ander gebied.
Stop daar 28 miljard in, dat helpt tenminste, in plaats van geld in een put te kiepen wat de rest van de wereld gewoonweg weer teniet doet omdat ze toch niet mee doen.

Het is evident bij verzekeraars dat als er iets opeens vaak voor komt, dat ze de polissen duurder maken of niet meer verzekeren willen. Dat zijn namelijk ook bedrijven die winst willen maken.
Ik ontken ook niet dat er meer smeltwater is. Het wordt zeker warmer. En er zijn meer regenbuien en aparte stormen. Maar ik geloof alleen niet dat dit met de CO2 uitstoot te maken heeft.
Er zijn immers ook 20 ijstijden geweest in het bestaan van de aarde. Waarom zouden er dan ook niet warmte tijden zijn?

Dan spreek je over de wateroverlast in Limburg. Wij hebben die hier altijd al gekend, maar het probleem wordt meer veroorzaakt doordat er geen voldoende afvoer is. En dat is ontstaan door een teveel aan bouwen, met name in gebieden die altijd bedoeld waren als reserve waterbekkens voor de Maas.
Dan ga je op een gegeven moment vragen om problemen.
Zo hebben we hier die mooie nieuwe Willem Alexandertunnel. Maar om die reden, en om de reden dat een deel van Heer gebouwd is in origineel moerasgebied, is daar nu extra wateroverlast. En dat komt van een ingenieur.

Ik zie meer een verschuiving. Die hevige regenval was er eerder in mei en juni en nu eerder in juli.
En het is ook meer regen, dat zou best kunnen.

Nog even los van het feit dat er in andere plekken in Nederland juist watertekort is. Waar heb jij gelezen dat in die 28 miljard ook een boel zit voor wateropvang? Want daar waren we sowieso al mee bezig. En met dijken bouwen ook al.

Waar ik mee in mijn maag zit is dat wij 28 miljard uitgeven om 50 megaton CO2 te verminderen, terwijl de grote verbruikers die dan de boel verpesten gewoon duizenden megetonnen de lucht in blijven spuiten waardoor die 50 megaton van ons meteen verdampen. En dat is wel miljarden de put in kiepen mijns inziens.

En die 28 miljard is op onze BBP van ruim 1000 miljard ook te overzien.
Is dat zo? Waarom stijgt dan de armoede dan? Gaat zonder verder ingrijpen het aantal mensen die in armoede leven in zo'n "rijk" land als nederland van 4,8 naar 5,7% komend jaar? Stijgen het aantal voedselbanken en het aantal aanvragen om daarvan te mogen gebruiken continue?

Daar moet nu onze prioriteit liggen, niet op iets waar wij als ministaatje niets aan veranderen kunnen.
Dus ik ben het ook helemaal niet eens met jouw eindconclusie, zeker niet wat verzekeraars betreft, want die 50 megaton uitstoot of die 0,00036 graad verschil, gaat echt niet voor minder regen zorgen of minder hagel in Italie aan het Gardameer. Het is gewoon veel en veel te weinig om ook maar iets te voorkomen.
Terwijl het wel ten koste gaat van onze inwoners, die steeds meer richting armoede gaan, zelfs beneden-modaal inkomens en gaat nu al richting midden inkomens.

En dan hoor je dat komend jaar de zorgpremie weer met minstens 120 euro omhoog gaat, en er zijn al schattingen tot 175? Terwijl steeds minder geneesmiddelen worden vergoed?
Laten we daar eens mee beginnen, dat zet echt zoden aan de dijk.
 
Achja, we kunnen er met onze 28 miljard voor 0,00000036 of zoiets verschil toch niets mee doen. Kost ons bakken geld voor nop. Totdat
Weet je hoeveel thermometers dit kunnen meten en wat die kosten? Ik weet het niet maar het is natuurlijk een belachelijk bedrag voor iets wat niet eens normaal meetbaar is.
Totaal los geslagen zijn daar in Den Haag!
 
Maar hebben we nou wel of niet een landelijke hittegolf?

Volgens mij via Gilze-Rijen en Woensdrecht wel ..

Wat er met dit miljarden gedaan gaat worden daar hou ik mezelf even neutraal .
 
Totaal los geslagen zijn daar in Den Haag!
Ja maar dat zijn die al langer. Ik neem aan dat die andere maatregelen ook nog wel andere dingen doen, alleen zie ik dus belangrijker zaken.

Hittegolf @freggel1 ja plaatselijk. Ben hier nog aan het wachten want Maastricht schijnt nog altijd niet aan de 3 dagen van 30 of meer te zitten.
Maar er is nog hoop, de luwte is een dag verplaatst en ze hebben voor morgen hier ook 31 graden aangekondigd, een ander systeem weer 29, dus we blijven goede hoop houden.

Een landelijke hittegolf gaat er niet in zitten want dan moet er in De Bilt ook een hittegolf zijn en die is er nog nooit geweest in september aldaar. Alleen De Bilt bepaald of iets landelijk is of niet helaas.
 
terwijl dit 3 dagen moet zijn voor een hittegolf.
Ja en dan nog een aantal dagen boven de 25 graden ook nog. Gaat hem niet meer worden denk ik, of ze moeten vandaag geluk hebben nog.

@the matrix Ik vind dit weer heerlijk voor mijn badje, want de watertemperatuur is 33 a 34 graden, heerlijk. Maar heel eerlijk gezegd, na deze periode vind ik het ook wel welletjes geweest en mag het wel wat graden naar beneden toe. Rond 20-25 is prima.
 
Komend weekend wordt er weer 25 graden voorspeld, dus ik laat mijn bad ook nog even staan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Ik ben het helemaal met the matrix eens.
Dit zijn geen temperaturen voor de wat oudere mensen.
Ik heb ook niet meer bij mijn dochter aan de bestrating gewerkt.
Er kwam hier bijna lauw water uit de koude kraan. Legionella komt weer om de hoek kijken.
 
Dat mogen we niet zin natuurlijk waar je ligt.:sleep2:
Want er is niemand in de pool.
 
Ziet er heerlijk uit. Waarmee verwarm je dat als ik vragen mag?
Want met een weekje zonder zon zal die temperatuur wel snel zakken richting 24 graden.
 
Mag ik de oudjes er op attenderen dat het nog gewoon zomer is? ;)
Wat mij betreft mag dit weer tot 20 december aanblijven, daarna twee weken een meter sneeuw en ijsdagen, om vervolgens op 3 januari weer 20 graden te hebben :tong: :tong:
 
Mag ik de oudjes er op attenderen dat het nog gewoon zomer is? ;)
Mag ik de jongelui er op attenderen dat voor de weerkundigen de herfst op 1 september begint. Alleen voor de astrologische liefhebbers is dat 21 september. :)

V.w.b. de rest van je onderwerp, dat kan ik geheel onderschrijven als wens, liefst 22 a 23 graden dan. :biggrin:
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Water word verwarmd door warmtepomp staat nu zo rond de 30 graden.
Staat erachter onder boeddha beeldje
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan