Geld terug via Ali-Express. Dispute.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Donateur
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
19.256
Waarderingsscore
193
Punten
63
Leeftijd
56
Locatie
Zundert
1 van mijn laatste orders is nooit geleverd, en nadat ik zag dat de order op finished stond heb ik een bericht gestuurd naar de verkoper.

Ik kreeg als antwoord dat de bezorger het pakket teruggestuurd had omdat het beschadigd was, en ik moest de dispute optie gebruiken.

Dit gedaan, en een paar dagen nadien een mail dat Ali dit opgepakt heeft, en vandaag is keurig netjes het geld wat ik betaald had teruggestort.
 

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
32.254
Waarderingsscore
186
Punten
63
Leeftijd
57
Locatie
State Penitentiary
Bezorger het pakket teruggestuurd wegens beschadiging? Dat is een nieuwe voor mij. Ook kan zo'n verkoper gewoon zelf de boel terugbetalen, daar heeft hij geen dispute voor nodig.
Maar toch mooi dat alles dan op die manier goed geregeld is, misschien zijn dat nieuwe afspraken met Ali dat als er geld terug moet dat het zo moet.
 

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
6.548
Waarderingsscore
134
Punten
63
Leeftijd
71
Locatie
Almelo
Nope zo werkt Ali niet , pas nadat jij als koper verklaard hebt het product hebt ontvangen, betaald Ali pas de verkoper.
Dus je moet donders goed je bestelling in de gaten houden want na "geleverd" heb je nog enkele dagen de tijd om via een dispute Ali in te schakelen. Doe je dat niet binnen het gestelde termijn dan gaat Ali ervan uit dat je het product hebt ontvangen.
Binnen de gestelde tijd moet je via een dispute Ali en verkoper op de hoogte stellen.
Je beschrijft het probleem en vrrvolgens moet verkoper daar op reageren.
Is de verkoper het ermee eens of hij reageert niet binnen de verkregen reactie tijd dan betaald Ali "die het bedrag nog steeds beheert " uit aan de koper.
Is de verkoper er niet mee eens dan heb je een probleem en kiest Ali de kant van de verkoper.

Als de verkoper een refund aanbiedt bij een defect aangekomen objectb en je gaat akkooord dan gaat dat buiten Ali om.
De verkoper ontvangt zijn volledig bedrag door Ali immers de deal is gesloten , vaak gebeurd dan de refund via je paypal account.
 
Laatst bewerkt:

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
32.254
Waarderingsscore
186
Punten
63
Leeftijd
57
Locatie
State Penitentiary
Ah oke, dat gaat dus zo als niet ontvangen is. Ik dacht omdat er finished stond dat het goed was maar er moet "confirmed received staan".
Ja dan moet het inderdaad via Ali als ie niet ontvangen is, nu begrijp ik waarom.
 

MAS3

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
28 dec 2002
Berichten
1.210
Waarderingsscore
15
Punten
38
pas nadat jij als koper verklaard hebt het product hebt ontvangen, betaalt Ali pas de verkoper

Dat is niet helemaal juist, want dit geldt alleen als alles goed gaat.
Ik heb aan het eind van vorig jaar een bestelling bij Ali nooit ontvangen, terwijl de postbode aangegeven heeft dat het was afgeleverd.
Dispuut geopend, mij werd verteld dat ik het wel ontvangen had en het anders moest geen ophalen op het postkantoor.
Dat laatste is niet mogelijk als er geen afhaalbericht (of hoe dat ook moge heten) is achtergelaten.
Ali vindt dat ik een leugenaar ben, en heeft het dispuut afgewezen, mijn geld is weg en ik heb er niets voor terug gehad.
Als ik nog wat te klagen heb, dan moet ik me maar tot postnl wenden.
Postnl zegt dat er een onderzoek gestart is, en dat ik daar nooit meer van zal horen (en dat ze het heel jammer vinden dat er iets mis is gegaan en blablabla, zoek het maar uit).

Daarom ben ik nu klaar met Ali.
En eigenlijk ook met postnl, maar daar heb je helemaal niks te kiezen.

Overigens, als je een slechte review schrijft, dan zie je ook hoe fair dit spul is.
In mijn review heb ik gezegd te verwachten dan mijn review heel snel uit zicht zal verdwijnen, omdat het een nul sterren review is.
Verkoper gaat dan roepen dat hij de eerlijkste persoon is op de wereld, en reviewer oneerlijk en een leugenaar is.
Je hebt dan nog 1 keer de mogelijkheid om te reageren.
Als je dan ingelogd bent, dan zie je de review terug op de plaats waar ie hoort te staan.
Maar als je niet ingelogd bent (en ongetwijfeld ook als je als iemand anders bent ingelogd), moet je ergens helemaal op de laatste pagina gaan zoeken naar die review.
Zo fair zijn ze daar dus.
Geen idee of de shop, Ali zelf of beiden dit regelen, maar voor mij spreekt het boekdelen.
 
Laatst bewerkt:

sat-ed

Sr. Member
Lid sinds
4 mei 2010
Berichten
407
Waarderingsscore
29
Punten
28
Locatie
grunn
Ik heb aan het eind van vorig jaar een bestelling bij Ali nooit ontvangen, terwijl de postbode aangegeven heeft dat het was afgeleverd.
1x meegemaakt maar dan van dhl
heb contact met verkoper gezocht eerst werd er gevraagd of het nog een x gestuurd moest worden (was vlak voor verandering btw en dit dus aangegeven) en geld terug op de rekening gestort gekregen.
maar ala het blijven chinezen die andere wetten en regels kennen dus als je er iets besteld neem je al een gok en daar is de prijs ook na denk ik dan.
als ik alles wat ik besteld heb, wel of niet geleverd, op een hoop gooi en ik kijk wat me dit gekost heeft en ik zet dat af tegen europa prijzen tja... vul maar in.
op een rommelmarkt neem je ook wel eens een gokje denk ik dan maar
 

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
6.548
Waarderingsscore
134
Punten
63
Leeftijd
71
Locatie
Almelo
Dat heb ik ook in mijn reply gezegd, indien de verkoper akkoord is dan volgt terug gave. Is de verkoper het er niet mee eens dan kiest Ali de kant van verkoper en kun je naar je geld en product fluiten

Ook ik heb gevallen meegemaakt, verkeerde product geleverd, verkoper benaderd, 1000x sorry sturen u een goed product op. Dus je denkt dat zit goed. Maar omdat levertijd lang is en je geen track en trace hebt. Ga je over de gestelde dispute tijd heen. Dus een dispute ingedient en verkoper zegt dat hij het juiste product heeft verstuurd. Einde dispute en wachten tot je een ons weegt en niks ontvangt.
Tja soms is het net Marktplaats.
 

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
32.254
Waarderingsscore
186
Punten
63
Leeftijd
57
Locatie
State Penitentiary
Volgens mij bekijk je het niet nuchter genoeg @MAS3. Alhoewel ik begrijp dat dit buitengewoon vervelend is.

Maar je kunt Ali daar eigenlijk niet de schuld van kan geven.
In Nederland werkt dat hetzelfde. De afzender moet aantonen dat het pakket verzonden is. Een bericht van PostNL dat het pakket afgeleverd is, geldt als bewijs van levering. Dan moet de ontvanger aantonen dat hij het pakket niet gekregen heeft.
Het is dus helemaal niet vreemd te noemen dat zo'n verzender in China denkt dat hier een Nederlander de boel probeert te belazeren (en omgekeerd) maar dus ook logisch gezien het ontvangstbewijs dat Ali niet gaat terugbetalen en het dispuut afwijst.
Kan goed dat ergens iemand in de straat het bestelde heeft ontvangen en daar dankbaar voor was. Daardoor zijn er nu ook winkeliers bij Ali die nu niet meer aan huis sturen maar bij een PostNL ophaal punt. Moet je wel een bericht van krijgen. Niet alle bezorgers zijn even eerlijk, dat ook nog even.

V.w.b. reviews... volgens mij staan daar slechte reviews altijd onderaan. Ik neem aan dat je ook wel naar datums gekeken hebt, maar ik heb zelf het idee dat slechte gewoon onderaan staan.
Als ik bij Bol of zo ga kijken zie ik ook zelden een mindere of slechte bovenaan.

Er kan sprake zijn als het iets goedkoops is of ze er genoeg aan verdienen dat ze vragen of ze het opnieuw moeten sturen, maar met een bewijs van ontvangst van PostNL in handen gebeurt dat echt zelden. En dat is logisch. Als ik een winkel had zou ik dat ook niet doen.
Veel meer dan een klacht bij PostNL indienen kunnen zowel afzender alsook ontvanger niet en PostNL doet er te weinig mee.
In Nederland krijg je ook maar bij uitzondering je geld terug als ze een bewijs van ontvangst in handen hebben. Zelfs marktplaats met de gelijk oversteken service geeft niet het geld terug als je een lege doos krijgt of iets wat je niet gekocht hebt.
Kijk maar:
  • Geeft de koper aan dat het pakket niet ontvangen is, maar is dit volgens de track & trace code wel het geval? Dan ontvangt de verkoper het bedrag via Online Payment Platform BV.
  • Heb je het pakket ontvangen, maar voldoet deze niet aan je verwachtingen? Online Payment Platform BV kan dit niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie.
Dus dat bewijst ook hoe machtig zo'n ontvangstbewijs is. Ali staat daar echt niet mee in zijn uppie.

Ga je over de gestelde dispute tijd heen.
Als een pakket lang duurt kun je verlenging van de dispute tijd vragen. Heb hier al eens een pakketje gehad duurde 45 dagen en ik had na ontvangst nog tijd voor een dispute.
Wat wel lastig is vaak is om een goed bedrag terug te krijgen. Laatst een voeding gekocht, paar maanden geleden. Voeding had verkeerde stekkertje, verkoper gaf fout toe, kreeg toch maar met veel moeite iets minder dan de helft van het geld terug. Oke ik kreeg dus 2 euro terug van de 4,95 wat ik betaald had.
Maar de regels daar zijn dat ze een bepaald bedrag kunnen terug geven of dat je het product kunt terugsturen en dan krijg je een nieuwe. In feite wijkt ook dat niet veel af van de regels die wij in Nederland kennen. Alleen is China wat ver.

Verkoper was ook nog bereid een nieuwe met korting te sturen, maar ik was bang weer een verkeerde stekker te krijgen dus heb daar van af gezien. Terug sturen is voor ons helaas te duur, kost vaak meer dan de verkoopsprijs van het artikel.

Het enige enorme vervelende bij Ali is dat het door die robot schier onmogelijk is om een echte medewerker(ster) te pakken te krijgen in de chat.

Maar omdat er zoveel zitten, zijn er ook prutsers tussen die verkopers. Bij bol kan ook bijna elke jandoedel meedoen. Is zelfs eens onder de aandacht geweest bij Eenvandaag of soortgelijk programma.

PostNL moet gewoon zorgen dat pakketjes bij het goede adres worden afgeleverd en ook ophaalbewijzen in de bus worden gestopt.
 

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
9 feb 2003
Berichten
3.129
Waarderingsscore
75
Punten
48
Locatie
In the midlle of nowhere
Een bericht van PostNL dat het pakket afgeleverd is, geldt als bewijs van levering. Dan moet de ontvanger aantonen dat hij het pakket niet gekregen heeft.

En daar zit nu net het probleem speciaal met de bezorging. De bezorger van Post.nl vermeld dat het pakket is afgeleverd, misschien bij de buren of een ophaalpunt zonder een briefje in de bus te doen en de buur zegt dank je wel. Maar in de terminal van de bezorger staat wel afgeleverd bij de ontvanger en de afzender vertrouwd (terecht) het postbedrijf.

Voorheen moest je voor pakketen met waarde tekenen maar om snelheidswinst te behalen leveren ze het pakket nu maar overal af.

Waarmee en hoe kan de ontvanger dan bewijzen dat hij/zij het pakket nooit heeft ontvangen? Post.nl zegt dat ze 3 dagen later een briefje sturen waar het pakket is afgeleverd, zelfs brieven komen regelmatig niet aan. Ik heb het zelf meegemaakt met track&trace, afgeleverd maar nergens te vinden totdat ik bij een ophaalpunt binnen liep. Daar kreeg ik te horen dat alle pakketjes uit China daar standaard naar toegingen. :headbang:

Waar Post.nl wel alert mee is dat is wanneer je te weinig portokosten hebt betaald, dan heb na een week een kaartje in je bus of je die meerkosten maar effe snel wil betalen per bank of postzegels op het kaartje. Dit is het enige wat dus goed gaat omdat het al in de vorige eeuw werd toegepast. :)
 

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
32.254
Waarderingsscore
186
Punten
63
Leeftijd
57
Locatie
State Penitentiary
Maar in de terminal van de bezorger staat wel afgeleverd bij de ontvanger en de afzender vertrouwd (terecht) het postbedrijf.
Een beetje bezorger kan aangeven dat het bij de buren is afgeleverd in zijn terminal. Maar daar gaan we weer.... dat doen ze dus niet allemaal.
Even nog los van de uitzonderingen, een enkele pakketbezorger die een interessant pakketje zelf houdt.

Er is nog wel een optie om een pakket aangetekend te versturen. Maar eerst was dat inderdaad ook al als je met track en trace verstuurde. Dat is inderdaad niet meer. Niet bepaald een verbetering.

Zoals ik al zei, als ontvanger ben je gewoon de klos als er een afgiftebewijs van PostNL is, omdat het niet aan te tonen is dat je niets ontvangen hebt. Vandaar dat ik ook even die specifieke regels bij Marktplaats naar boven haalde, omdat veel mensen denken dat ze met "gelijk oversteken" veilig zitten. Maar dat is dus absoluut niet het geval.

Heb hier ook al meegemaakt dat brieven ergens halverwege de straat verderop waren aangekomen. Goed dat diegene dat even langs kwam brengen, maar er zijn ook mensen die in de straat wonen die niet voor hun bestemde post standaard wegkiepen.
Alleen is er dan gelukkig nog altijd de bewijslast voor de verzender.
Ik heb ook al meegemaakt dat ik wist dat de postbode geweest was met een pakket uit China en naar het ophaalpunt ging, werd me ook gezegd dat het pakketje er wel lag maar ik kreeg het niet mee. De ophaalbrief kwam twee dagen later.
Werd ook gezegd dat alles van Ali daar nu standaard naar toe ging i.v.m. het vertrouwen en klachten over niet bezorgd, maar recent nog iets gekocht en dat kwam ook weer gewoon thuis aan. Dus dat is lang niet bij alles uit China het geval.

Maar zoals gezegd, zelfde grap kan je in Nederland net zo goed gebeuren, bij elke winkel. Is er een afleverbericht en heb je het niet gehad, zie dan maar dat je jouw geld terug krijgt.
 

freggel1

Addicted Member
Moderator
Donateur
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
19.256
Waarderingsscore
193
Punten
63
Leeftijd
56
Locatie
Zundert
Ik heb alles hierboven nog niet gelezen, want ik had deze reacties niet verwacht.

Ik ben gewoon blij dat ik mijn geld terug heb op iets wat niet geleverd is, of het nu wel of niet verzonden is.
Ik ga het morgen eens op mijn gemak lezen, want ergens heb ik nog een klein geschil over iets wat niet goed werkt.
 

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.143
Waarderingsscore
18
Punten
38
Leeftijd
119
Wij hadden ook wat besteld, maar het werkte niet. Gisteren dispute aangemaakt en vanmorgen bevestiging van goedkeuring door de verkoper.
 



Hosting Fun

Bovenaan Onderaan