Geld terug via Ali-Express. Dispute.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
1 van mijn laatste orders is nooit geleverd, en nadat ik zag dat de order op finished stond heb ik een bericht gestuurd naar de verkoper.

Ik kreeg als antwoord dat de bezorger het pakket teruggestuurd had omdat het beschadigd was, en ik moest de dispute optie gebruiken.

Dit gedaan, en een paar dagen nadien een mail dat Ali dit opgepakt heeft, en vandaag is keurig netjes het geld wat ik betaald had teruggestort.
 
Bezorger het pakket teruggestuurd wegens beschadiging? Dat is een nieuwe voor mij. Ook kan zo'n verkoper gewoon zelf de boel terugbetalen, daar heeft hij geen dispute voor nodig.
Maar toch mooi dat alles dan op die manier goed geregeld is, misschien zijn dat nieuwe afspraken met Ali dat als er geld terug moet dat het zo moet.
 
Nope zo werkt Ali niet , pas nadat jij als koper verklaard hebt het product hebt ontvangen, betaald Ali pas de verkoper.
Dus je moet donders goed je bestelling in de gaten houden want na "geleverd" heb je nog enkele dagen de tijd om via een dispute Ali in te schakelen. Doe je dat niet binnen het gestelde termijn dan gaat Ali ervan uit dat je het product hebt ontvangen.
Binnen de gestelde tijd moet je via een dispute Ali en verkoper op de hoogte stellen.
Je beschrijft het probleem en vrrvolgens moet verkoper daar op reageren.
Is de verkoper het ermee eens of hij reageert niet binnen de verkregen reactie tijd dan betaald Ali "die het bedrag nog steeds beheert " uit aan de koper.
Is de verkoper er niet mee eens dan heb je een probleem en kiest Ali de kant van de verkoper.

Als de verkoper een refund aanbiedt bij een defect aangekomen objectb en je gaat akkooord dan gaat dat buiten Ali om.
De verkoper ontvangt zijn volledig bedrag door Ali immers de deal is gesloten , vaak gebeurd dan de refund via je paypal account.
 
Laatst bewerkt:
Ah oke, dat gaat dus zo als niet ontvangen is. Ik dacht omdat er finished stond dat het goed was maar er moet "confirmed received staan".
Ja dan moet het inderdaad via Ali als ie niet ontvangen is, nu begrijp ik waarom.
 
pas nadat jij als koper verklaard hebt het product hebt ontvangen, betaalt Ali pas de verkoper

Dat is niet helemaal juist, want dit geldt alleen als alles goed gaat.
Ik heb aan het eind van vorig jaar een bestelling bij Ali nooit ontvangen, terwijl de postbode aangegeven heeft dat het was afgeleverd.
Dispuut geopend, mij werd verteld dat ik het wel ontvangen had en het anders moest geen ophalen op het postkantoor.
Dat laatste is niet mogelijk als er geen afhaalbericht (of hoe dat ook moge heten) is achtergelaten.
Ali vindt dat ik een leugenaar ben, en heeft het dispuut afgewezen, mijn geld is weg en ik heb er niets voor terug gehad.
Als ik nog wat te klagen heb, dan moet ik me maar tot postnl wenden.
Postnl zegt dat er een onderzoek gestart is, en dat ik daar nooit meer van zal horen (en dat ze het heel jammer vinden dat er iets mis is gegaan en blablabla, zoek het maar uit).

Daarom ben ik nu klaar met Ali.
En eigenlijk ook met postnl, maar daar heb je helemaal niks te kiezen.

Overigens, als je een slechte review schrijft, dan zie je ook hoe fair dit spul is.
In mijn review heb ik gezegd te verwachten dan mijn review heel snel uit zicht zal verdwijnen, omdat het een nul sterren review is.
Verkoper gaat dan roepen dat hij de eerlijkste persoon is op de wereld, en reviewer oneerlijk en een leugenaar is.
Je hebt dan nog 1 keer de mogelijkheid om te reageren.
Als je dan ingelogd bent, dan zie je de review terug op de plaats waar ie hoort te staan.
Maar als je niet ingelogd bent (en ongetwijfeld ook als je als iemand anders bent ingelogd), moet je ergens helemaal op de laatste pagina gaan zoeken naar die review.
Zo fair zijn ze daar dus.
Geen idee of de shop, Ali zelf of beiden dit regelen, maar voor mij spreekt het boekdelen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb aan het eind van vorig jaar een bestelling bij Ali nooit ontvangen, terwijl de postbode aangegeven heeft dat het was afgeleverd.
1x meegemaakt maar dan van dhl
heb contact met verkoper gezocht eerst werd er gevraagd of het nog een x gestuurd moest worden (was vlak voor verandering btw en dit dus aangegeven) en geld terug op de rekening gestort gekregen.
maar ala het blijven chinezen die andere wetten en regels kennen dus als je er iets besteld neem je al een gok en daar is de prijs ook na denk ik dan.
als ik alles wat ik besteld heb, wel of niet geleverd, op een hoop gooi en ik kijk wat me dit gekost heeft en ik zet dat af tegen europa prijzen tja... vul maar in.
op een rommelmarkt neem je ook wel eens een gokje denk ik dan maar
 
Dat heb ik ook in mijn reply gezegd, indien de verkoper akkoord is dan volgt terug gave. Is de verkoper het er niet mee eens dan kiest Ali de kant van verkoper en kun je naar je geld en product fluiten

Ook ik heb gevallen meegemaakt, verkeerde product geleverd, verkoper benaderd, 1000x sorry sturen u een goed product op. Dus je denkt dat zit goed. Maar omdat levertijd lang is en je geen track en trace hebt. Ga je over de gestelde dispute tijd heen. Dus een dispute ingedient en verkoper zegt dat hij het juiste product heeft verstuurd. Einde dispute en wachten tot je een ons weegt en niks ontvangt.
Tja soms is het net Marktplaats.
 
Volgens mij bekijk je het niet nuchter genoeg @MAS3. Alhoewel ik begrijp dat dit buitengewoon vervelend is.

Maar je kunt Ali daar eigenlijk niet de schuld van kan geven.
In Nederland werkt dat hetzelfde. De afzender moet aantonen dat het pakket verzonden is. Een bericht van PostNL dat het pakket afgeleverd is, geldt als bewijs van levering. Dan moet de ontvanger aantonen dat hij het pakket niet gekregen heeft.
Het is dus helemaal niet vreemd te noemen dat zo'n verzender in China denkt dat hier een Nederlander de boel probeert te belazeren (en omgekeerd) maar dus ook logisch gezien het ontvangstbewijs dat Ali niet gaat terugbetalen en het dispuut afwijst.
Kan goed dat ergens iemand in de straat het bestelde heeft ontvangen en daar dankbaar voor was. Daardoor zijn er nu ook winkeliers bij Ali die nu niet meer aan huis sturen maar bij een PostNL ophaal punt. Moet je wel een bericht van krijgen. Niet alle bezorgers zijn even eerlijk, dat ook nog even.

V.w.b. reviews... volgens mij staan daar slechte reviews altijd onderaan. Ik neem aan dat je ook wel naar datums gekeken hebt, maar ik heb zelf het idee dat slechte gewoon onderaan staan.
Als ik bij Bol of zo ga kijken zie ik ook zelden een mindere of slechte bovenaan.

Er kan sprake zijn als het iets goedkoops is of ze er genoeg aan verdienen dat ze vragen of ze het opnieuw moeten sturen, maar met een bewijs van ontvangst van PostNL in handen gebeurt dat echt zelden. En dat is logisch. Als ik een winkel had zou ik dat ook niet doen.
Veel meer dan een klacht bij PostNL indienen kunnen zowel afzender alsook ontvanger niet en PostNL doet er te weinig mee.
In Nederland krijg je ook maar bij uitzondering je geld terug als ze een bewijs van ontvangst in handen hebben. Zelfs marktplaats met de gelijk oversteken service geeft niet het geld terug als je een lege doos krijgt of iets wat je niet gekocht hebt.
Kijk maar:
  • Geeft de koper aan dat het pakket niet ontvangen is, maar is dit volgens de track & trace code wel het geval? Dan ontvangt de verkoper het bedrag via Online Payment Platform BV.
  • Heb je het pakket ontvangen, maar voldoet deze niet aan je verwachtingen? Online Payment Platform BV kan dit niet beoordelen op basis van de beschikbare informatie.
Dus dat bewijst ook hoe machtig zo'n ontvangstbewijs is. Ali staat daar echt niet mee in zijn uppie.

Ga je over de gestelde dispute tijd heen.
Als een pakket lang duurt kun je verlenging van de dispute tijd vragen. Heb hier al eens een pakketje gehad duurde 45 dagen en ik had na ontvangst nog tijd voor een dispute.
Wat wel lastig is vaak is om een goed bedrag terug te krijgen. Laatst een voeding gekocht, paar maanden geleden. Voeding had verkeerde stekkertje, verkoper gaf fout toe, kreeg toch maar met veel moeite iets minder dan de helft van het geld terug. Oke ik kreeg dus 2 euro terug van de 4,95 wat ik betaald had.
Maar de regels daar zijn dat ze een bepaald bedrag kunnen terug geven of dat je het product kunt terugsturen en dan krijg je een nieuwe. In feite wijkt ook dat niet veel af van de regels die wij in Nederland kennen. Alleen is China wat ver.

Verkoper was ook nog bereid een nieuwe met korting te sturen, maar ik was bang weer een verkeerde stekker te krijgen dus heb daar van af gezien. Terug sturen is voor ons helaas te duur, kost vaak meer dan de verkoopsprijs van het artikel.

Het enige enorme vervelende bij Ali is dat het door die robot schier onmogelijk is om een echte medewerker(ster) te pakken te krijgen in de chat.

Maar omdat er zoveel zitten, zijn er ook prutsers tussen die verkopers. Bij bol kan ook bijna elke jandoedel meedoen. Is zelfs eens onder de aandacht geweest bij Eenvandaag of soortgelijk programma.

PostNL moet gewoon zorgen dat pakketjes bij het goede adres worden afgeleverd en ook ophaalbewijzen in de bus worden gestopt.
 
Een bericht van PostNL dat het pakket afgeleverd is, geldt als bewijs van levering. Dan moet de ontvanger aantonen dat hij het pakket niet gekregen heeft.

En daar zit nu net het probleem speciaal met de bezorging. De bezorger van Post.nl vermeld dat het pakket is afgeleverd, misschien bij de buren of een ophaalpunt zonder een briefje in de bus te doen en de buur zegt dank je wel. Maar in de terminal van de bezorger staat wel afgeleverd bij de ontvanger en de afzender vertrouwd (terecht) het postbedrijf.

Voorheen moest je voor pakketen met waarde tekenen maar om snelheidswinst te behalen leveren ze het pakket nu maar overal af.

Waarmee en hoe kan de ontvanger dan bewijzen dat hij/zij het pakket nooit heeft ontvangen? Post.nl zegt dat ze 3 dagen later een briefje sturen waar het pakket is afgeleverd, zelfs brieven komen regelmatig niet aan. Ik heb het zelf meegemaakt met track&trace, afgeleverd maar nergens te vinden totdat ik bij een ophaalpunt binnen liep. Daar kreeg ik te horen dat alle pakketjes uit China daar standaard naar toegingen. :headbang:

Waar Post.nl wel alert mee is dat is wanneer je te weinig portokosten hebt betaald, dan heb na een week een kaartje in je bus of je die meerkosten maar effe snel wil betalen per bank of postzegels op het kaartje. Dit is het enige wat dus goed gaat omdat het al in de vorige eeuw werd toegepast. :)
 
Maar in de terminal van de bezorger staat wel afgeleverd bij de ontvanger en de afzender vertrouwd (terecht) het postbedrijf.
Een beetje bezorger kan aangeven dat het bij de buren is afgeleverd in zijn terminal. Maar daar gaan we weer.... dat doen ze dus niet allemaal.
Even nog los van de uitzonderingen, een enkele pakketbezorger die een interessant pakketje zelf houdt.

Er is nog wel een optie om een pakket aangetekend te versturen. Maar eerst was dat inderdaad ook al als je met track en trace verstuurde. Dat is inderdaad niet meer. Niet bepaald een verbetering.

Zoals ik al zei, als ontvanger ben je gewoon de klos als er een afgiftebewijs van PostNL is, omdat het niet aan te tonen is dat je niets ontvangen hebt. Vandaar dat ik ook even die specifieke regels bij Marktplaats naar boven haalde, omdat veel mensen denken dat ze met "gelijk oversteken" veilig zitten. Maar dat is dus absoluut niet het geval.

Heb hier ook al meegemaakt dat brieven ergens halverwege de straat verderop waren aangekomen. Goed dat diegene dat even langs kwam brengen, maar er zijn ook mensen die in de straat wonen die niet voor hun bestemde post standaard wegkiepen.
Alleen is er dan gelukkig nog altijd de bewijslast voor de verzender.
Ik heb ook al meegemaakt dat ik wist dat de postbode geweest was met een pakket uit China en naar het ophaalpunt ging, werd me ook gezegd dat het pakketje er wel lag maar ik kreeg het niet mee. De ophaalbrief kwam twee dagen later.
Werd ook gezegd dat alles van Ali daar nu standaard naar toe ging i.v.m. het vertrouwen en klachten over niet bezorgd, maar recent nog iets gekocht en dat kwam ook weer gewoon thuis aan. Dus dat is lang niet bij alles uit China het geval.

Maar zoals gezegd, zelfde grap kan je in Nederland net zo goed gebeuren, bij elke winkel. Is er een afleverbericht en heb je het niet gehad, zie dan maar dat je jouw geld terug krijgt.
 
Ik heb alles hierboven nog niet gelezen, want ik had deze reacties niet verwacht.

Ik ben gewoon blij dat ik mijn geld terug heb op iets wat niet geleverd is, of het nu wel of niet verzonden is.
Ik ga het morgen eens op mijn gemak lezen, want ergens heb ik nog een klein geschil over iets wat niet goed werkt.
 
Wij hadden ook wat besteld, maar het werkte niet. Gisteren dispute aangemaakt en vanmorgen bevestiging van goedkeuring door de verkoper.
 
Nou ben ik eens benieuwd, ik had afgelopen weekend weer een jaar ..tv besteld, maar de M3U werkt niet op mijn pc, juist waar ik het voor gebruik. [ De eerste keer dat het niet werkt trouwens, dus voortaan eerst een testlijntje vragen]

Maar er staat in de uitleg wel het volgende: Ondersteuning Vlc Pc

Dus het zou moeten werken, maar op mijn pc werkt het niet, dus ik heb via persoonlijk bericht een refund gevraagd.
 
Ook op een andere PC geprobeerd? Just to be sure? Best kans dat je een ander lijntje krijgt, kan ook.
 
Nee niet gedaan, want de verkoper zegt zelf dat het enkel voor android apparaten is.
 
Ah oke, dan moet ie er niet bij zetten voor PC. Maar ik heb ze al vaker horen zeggen alleen voor Android en dan werkt het toch overal op.
Ik heb ze ook al horen zeggen bij CCcam lijntjes dat het alleen voor CCcam is, maar een lijntje is een lijntje, werkt toch ook op Oscam. Volgens mij is het bij IPTV ook niet te beperken tot een bepaald type apparatuur, behalve i.g.v. satelliet ontvangers.
Ik heb die back-end van zo'n IPTV server gezien en daar zitten geen opties voor. Je kunt wel de player instellen, wat je op het laatste ziet, maar dat is bijna atlijd mpeg-TS oftewel eind van de regel is iets als &output=TS.
Dat moet normaliter zowat overal op werken, Android, satelliet ontvanger met Xtreamity, PC en SmartTV met XCplayer (of met wat geluk met iptv Smarters)
 
Een cccam lijntje converteren naar oscam werkt hier al jaren .
 
Ja logisch, want is feitelijk gewoon exact hetzelfde.
 
Je hebt van die emulators waardoor het onder Windows wel werkt, maar ik werk altijd met ip.. smarters en dat heeft altijd gewoon gewerkt.

Ik wacht nog even zijn antwoord af, want in de verkooptitel die ik hier aangehaald heb daar staat duidelijk dat het ook op een pc werkt.

Nog een ander geschil wat loopt, is een navigatiesysteem/radio die ik gekocht heb voor mijn dochter, maar dat ding valt regelmatig uit en doet dan dagen niet, het lijkt op een soort van update, ik heb dat hier ook gehad met een camerasysteem, wat iedere dag ging updaten, maar het dan prompt niet meer deed, dus iedere keer de stroom er even af, en dan hij het weer. Dit is nu met die radio ook, even met een pinnetje resetten, en dan doet hij het weer.

Maar dit alles kan de bedoeling niet zijn....

Zou goedkoop dan toch duurkoop zijn?
 
Laatst bewerkt:
Het ligt er aan hoe goedkoop. Ik ken iemand die zo'n grote hoge radio gekocht heeft met zo'n beeldscherm en navigatie er op en achteruitrij camera etc. voor iets van 45 euro en die is er happy mee. Niet het allerbest materiaal maar het werkt goed genoeg.
Ik ken er ook een die er een voor 35 gekocht heeft en niets dan problemen mee heeft.
China is nog altijd een "namaak" land, en veel dingen komen gewoon niet van de originele fabrikant en dat kan tot problemen leiden. En dan wordt een gevalletje service en garantie toch een heel ander begrip dan in Nederland in veel gevallen.

Dus ja goedkoop kan inderdaad ook duurkoop zijn. Niet alles werkt even goed. Volgens mij heb ik ooit al eens ergens gezegd dat het bijv. niet verstandig is om aldaar modelbouw accus te kopen. En met USB sticks en bepaalde types "externe harddisks" moet je ook heeeeel goed opletten.
Zeer recent nog iemand meegemaakt die een externe 6 TB harddisk kocht voor backup. Die had 3 partities van 2 TB. Zij wilde echter graag 1 grote partitie van 6 TB hebben. Dat was niet mogelijk.
Hoezo niet mogelijk denk je dan? Juist! Omdat het geen 6 TB harddisk betrof, maar een Chinese truuk, waarbij er 3 USB sticks van 2 TB gebruikt worden in een kastje.
Een beetje ICT'er weet dat er geen 2 TB USB sticks bestaan en deze dus firmwarematig die grootte krijgen. Absoluut dus niet betrouwbaar om als backup te gebruiken. Vroeger ooit bijna een 128 GB USB stick gekocht terwijl 32GB toen de grootste bestaande was en de 64 GB er aan zat te komen.
Bleek dus bij testen dat alles wat je er meer dan 32 GB er naar toe schreef wel gekopieerd leek te worden maar in het niets verdween.
Dit soort praktijken wordt nu dus nog steeds toegepast.

Vandaar dus de waarschuwing om heel voorzichtig te zijn met wat je koopt. Niet alles is wat het lijkt.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan