H2.08

Status
Niet open voor verdere reacties.
De man die er alles zou over moeten weten is TeeBee, maar die heb ik al een tijdje niet meer gezien of gehoord ... hij is de man die de commerciële patch heeft gemaakt, de eerste patch dus. Hij zou dus moeten kunnen vertellen wat de loader precies doet, hij had immers zijn eigen loader ...

Teebee, het woord is aan jou !

CU

Red

 
Franx heeft net zoveel ervaring met Humax als het ander genoemd persoon dus ga er maar vanuit dat als die dat zegt dat het voor 100 % waar is.

 
Satwatcher-

Ik probeer heus niet eigenwijs te zijn maar zou jij me dan willen uitleggen waarom de loader van een CRCI-5500 en ook de H en L208 loader op mijn 5400 prima werken en er geen enkel verschil is in werking?

Ik hoor alleen maar opmerkingen in de trend van: kan niet, is niet waar, je maakt je humax kapot, maar voorlopig werkt het prima en geeft er niemand een antwoord op de vraag.

Wat heeft er nu precies invloed op de werking van de tuner? De loader is het in ieder geval 100% niet want dan zou mijn ontvanger niet niet meer ontvangen om het zo maar even uit te drukken.

Het moet de data in de eeprom wel zijn want de firmware is het ook niet.

Gbrtje

 
Hoi Gabbertje,

Even terug van weggeweest.

Ik werd zojuist op deze thread gewezen en dit vind ik nu wel weer interessant, dus heb ik een van de admins gevraagd me weer binnen te laten. Bedankt overigens:)

Ik moet de mensen hier wel een beetje gelijk geven dat het niet slim is zelf andere loaders te laden als je niet weet waar je mee bezig bent.

Daar jij zegt een man uit het elektronica vak te zijn zul je vast wel eerst de hardware vergeleken hebben voordat je een loader van een CRCI in een IRCI plaatst (anders zou je eerlijk gezegd wel echt dom bezig zijn!)

Na het vergelijken van de hardware kun je met een beetje logisch denken tot de conclusie komen dat je van een H208 type zonder enig gevaar een L208 kunt maken, al heeft het voor de werking totaal geen zin!

De loader kun je met de public HDFTool zo van de firmware scheiden en vervolgens weer inpakken met een andere System ID. Dat is dus niet de hardware System ID maar de software System ID die gewoon in de flash geschreven wordt!!! Die ‘nieuwe’ loader kun je dan vervolgens zonder enig gevaar in de 5400 laden en de ontvanger zal gewoon werken. Ik heb het zelf maanden geleden ook getest en dat werkt tadeloos. Waarom ook zou daar je receiver door kapot gaan? We praten over exact dezelfde hardware op het tunertje na. Het ergste wat er kan gebeuren is dus dat je geen ontvangst meer hebt. Ik moet wel zeggen dat ik zelf wel 3 humaxkes ‘vermoord’ heb en mijn toenmalige partner 1, maar die waren met een rom-board weer snel ‘in beweging’ te krijgen. (ja ja, ik heb nog de versie met rom-connector, de nieuwe versie heeft dat niet meer!) De reden dat wij meer risico moesten nemen was het gebruik van onze aangepaste loader die natuurlijk getest moest worden en dat is nou eenmaal riskant. Vooral omdat wij toen nog de enigen waren die zich met Humax software bezig hield en er toen nog geen HDFTool was maar wij alles zelf hebben moeten uitvogelen.

Ik heb nog nooit een loader van een CRCI in een IRCI geladen maar ook dat zou theoretisch prima moeten lukken zolang je maar de loader neemt van hetzelfde hardware type (letten op gescheiden tuner board of op het mainboard geïntrigeerde tuner.) Alle humax loaders (uit een zelfde versie reeks) zijn namelijk bijna 100% identiek. Alleen verschilt het type dat je op je TV beeld en in het display van de receiver ziet.

Ik begrijp uit jouw bericht dat jij de aansturing van de tuner wilt veranderen en dat is zonder meer mogelijk. Ik neem aan dat je dat wilt doen i.v.m. een defecte tuner?

Ik heb daar een aantal maanden geleden een HDF file voor gemaakt (slechts 36 bytes groot) die inderdaad zoals jij al gokte de hardware System ID veranderd en de aansturing van de tuner veranderd van MK2 naar MK3 of andersom. Op die mannier kun je dus prima een zeldzame MK3 versie van een veel eenvoudiger te bestellen MK2 tuner voorzien.

Aangezien Satwatcher al aangaf dat FranX minstens net zoveel van humax weet als ik, stel ik voor dat FranX jou dan maar verder helpt. Die heeft tenslotte ook al op jouw eerste posting gereageerd en ik wil natuurlijk niemand het het brood voor de mond wegkapen:)

Mocht het FranX niet lukken kun je altijd via PM even reageren en dan stuur ik je die file desnoods graag via e-mail tezamen met een uitleg over werking van eeprom data m.b.t. het tuner board.

Suc6,

TeeBee

 
Laatst bewerkt:
Gabbertje,

Mocht je met mij in contact willen treden kun je dat doen via een PM op s**4**l.

Ik lees hier verder vrijwel nooit meer omdat ik hier zeg maar een beetje in bewegings vrijheid wordt beperkt. (ik hoop dat ik nu de censuur niet weer in werking stel:))

cya!

TeeBee

 
Bedankt voor de deskundige uitleg TeeBee.

Ik denk dat het voor iedereen interessant zou zijn als je die HDF file van jou gewoon voor iedereen beschikbaar stelt. Dan kunnen de herstellers van Humax dozen hun klanten wat beter gaan helpen.

Met het wiel her uit te vinden is niemand gebaat !

Groetjes,

Red

 
@redneck eyeball

Als dergelijke files public worden krijgen de herstellers juist meer te doen want er zijn altijd figuren die er mee gaan lopen expirimenteren zondat dat ze weten wat ze doen.

Er zijn al ettelijke humaxjes een pijnlijke dood gestorven omdat mensen zonder enige achtergrong kennis gaan expirimentere met de CRC tool van SchumiNL en de HDFTool van Grosser Nagus.

Deze toos zijn (voor beginner ogen) slecht of niet geducumenteerd en mensen vinden die software maar wat interessant.

Alle fake files die in omloop zijn en die echt het kastje kunnen killen zijn toch wel het gevolg van dergelijke (public) tools. De humax firmware was tamelijk goed beveligd tegen dergelijk wandaden maar door deze tools kan nu iedereen met de bootloader gaan lopen rotzooien en (al dan niet) bewust zijn kastje of die van een ander kapot maken. (dure reparatie overigens als het buiten garantie valt.)

Bovendien is schumiNL toch degene die (andermans iedeen/software) public maakt :biggrin::biggrin:

Ook deze keer heb ik iemand op het juiste spoor gezet (net zoals toen met de achtergrond plaatjes, nietwaar FranX?)

Het woord is nu aan de echte experts!

Cya!

TeeBee

 
@ teebee. mijn edit in jouw eerdere bericht hebben jij en ik gisterenavond uitgebreid besproken.

En begin nou niet weer oude koeien uit de sloot te halen.

Deze topic gaat dicht omdat de zaak nu wel duidelijk is en er elementen insluipen, die niet meer over deze topic gaan.

 
Status
Niet open voor verdere reacties.



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan