Iemand windows 10 al geinstalleerd?

Maar je kan eventueel ook vanuit W10 een systeem backup maken
De bedoeling is juist een backup van mijn werkende W7 te maken voordat ik upgrade naar W10.;)

Inderdaad moet die 100 mb partitie wel mee.

Let op dat je de w7 of w8 backup elders hebt staan anders overschrijft hij de boel.
Ik heb een paar schijven in m'n pc dus dacht om hem op een andere schijf te zetten. Effe in de newsgroepen neuzen, ik had een versie ergens maar die heb ik vermoedelijk weggekiept. Komt goed.;)

 
Het moet alleen niet al te pijnlijk worden voor je BT al doe je het zittende.

Sorry ik had begrepen dat je later W10 wilde backuppen, maar vrij logisch dat je eerst een backup wil maken van W7.

 
Hahaha, nee ik zou niet weten waarom ik W10 zou willen backuppen, daar hoefde ik alleen het serienummer van. :)

Die heb ik nu dus ik hoef me geen zorgen meer te maken. Nu kan ik hem er op zetten wanneer ik wil en zelfs een verse installatie, dus zonder te hoeven upgraden van W7.

 
Ik heb al een tijdlang het idee dat Windows 7 het veiligste blijft en in de toekomst tegen snuffelaars in je PC. Er is een regel.

Niets is gratis in het Internet!

 
Dat is een hele sterke regel RobC en niet alleen op het internet. Exact datzelfde idee heb ik ook. Nadeel is dat de ondersteuning van Windows 7 nog maar tot 2020 blijft.

Dat zijn weliswaar nog 3,5 jaar maar er zijn al zoveel overstappers naar W10 dat men er mede gezien het stoppen van de support op een gegeven moment niet meer onderuit komt.

Mijn eigen gedachte was om mijn huidige pc opzij te zetten met W7 en die te blijven gebruiken voor m'n administratie voor het bedrijfje en een andere pc voor gaming te gaan gebruiken op W10.

In eerste instantie wilde ik helemaal van Windows af en gewoon overstappen naar Linux want daar kun je ook zowat alles mee wat men normaal met een pc zou willen doen, alleen doe ik nog redelijk wat gamen en dat gaat bij lange na niet afdoende met Linux.

Mensen die gewoon internetten, mailen, muziek luisteren en settings op Dreamboxen zetten etc. zou ik echt Linux adviseren. Er is ook LibreOffice voor Office documenten, dus men hoeft niets te missen. Het proberen waard.

 
Ik heb gisteren toch de stoute schoenen aan getrokken en heb geprobeerd te upgraden van windows 8.1 naar windows 10. Wat is dat toch een drama zeg. Duurt uren voordat die windows 10 gedownload had. Gisteren rond 11.30 uur opgestart en tegen 20.30 uur stond windows 10 erop.

Mijn dual boot met linux is gewoon intact gebleven dus daar ben ik ook blij mee, was ik anders daar vandaag nog een poos mee bezig geweest om die weer naar mijn wensen ingesteld te hebben.

Ik heb deze nu geupgrade vanuit windows 8.1. Als ik in de toekomst ooit eens windows 10 fris wil installeren, hoe pak ik dat het beste aan?

 
Met een progje als Aida64 de key uitlezen en noteren. Met deze key kan je later een schone installatie doen. Dan moet je wel de zelfde versie van Windows 10 installeren.

Verstuurd van mijn Galaxy Note 4

 
Was nog vergeten. Key werkt alleen bij installatie op de zelfde computer.

Verstuurd van mijn Galaxy Note 4

 
Eventueel kun je ook het programma Speccy downloaden, daar kun je ook vanalles, waaronder ook je W10 licentie sleutel mee uitlezen.

Eenmaal geactiveerd na de upgrade, kun je te allen tijde gratis upgraden naar W10 vanaf je huidige W8.1.

Wil je een verse installatie doen, heb je het serienummer nodig zoals cluyveduycker al vermeldde, dus goed noteren en niet vergeten.

Denk er aan dat als je hardware vervangt in de pc, de sleutel ook niet meer werkt en je contact op moet nemen met Microsoft.

 
Met dit script kan je ook eenvoudig de W10 key uitlezen. Tekst naar kladblok kopiëren en weg saven met de extensie .vbs

Je kan het resultaat saven naar een tekst bestandje. 

Set WshShell = CreateObject("WScript.Shell")

Key = "HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\"

DigitalID = WshShell.RegRead(key & "DigitalProductId4")

ProductName = "Product Name: " & WshShell.RegRead(Key & "ProductName") & vbNewLine

ProductID = "Product ID: " & WshShell.RegRead(Key & "ProductID") & vbNewLine

ProductKey = "Installed Key: " & ConvertToKey(DigitalID)

ProductID = ProductName & ProductID & ProductKey

If vbYes = MsgBox(ProductId & vblf & vblf & "Save to a file?", vbYesNo + vbQuestion, "Windows Key Information") then

Save ProductID

End if

Function ConvertToKey(Key)

Const KeyOffset = 52

isWin8 = (Key(66) \ 6) And 1

Key(66) = (Key(66) And &HF7) Or ((isWin8 And 2) * 4)

i = 24

Chars = "BCDFGHJKMPQRTVWXY2346789"

Do

Cur = 0

X = 14

Do

Cur = Cur * 256

Cur = Key(X + KeyOffset) + Cur

Key(X + KeyOffset) = (Cur \ 24)

Cur = Cur Mod 24

X = X -1

Loop While X >= 0

i = i -1

KeyOutput = Mid(Chars, Cur + 1, 1) & KeyOutput

Last = Cur

Loop While i >= 0

If (isWin8 = 1) Then

keypart1 = Mid(KeyOutput, 2, Last)

insert = "N"

KeyOutput = Replace(KeyOutput, keypart1, keypart1 & insert, 2, 1, 0)

If Last = 0 Then KeyOutput = insert & KeyOutput

End If

a = Mid(KeyOutput, 1, 5)

b = Mid(KeyOutput, 6, 5)

c = Mid(KeyOutput, 11, 5)

d = Mid(KeyOutput, 16, 5)

e = Mid(KeyOutput, 21, 5)

ConvertToKey = a & "-" & b & "-" & c & "-" & d & "-" & e

End Function

Function Save(Data)

Const ForWRITING = 2

Const asASCII = 0

Dim fso, f, fName, ts

fName = "Windows Key.txt"

Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")

fso.CreateTextFile fName

Set f = fso.GetFile(fName)

Set f = f.OpenAsTextStream(ForWRITING, asASCII)

f.Writeline Data

f.Close

End Function

 
Black Tiger zei:
Eventueel kun je ook het programma Speccy downloaden, daar kun je ook vanalles, waaronder ook je W10 licentie sleutel mee uitlezen.

Eenmaal geactiveerd na de upgrade, kun je te allen tijde gratis upgraden naar W10 vanaf je huidige W8.1.

Wil je een verse installatie doen, heb je het serienummer nodig zoals cluyveduycker al vermeldde, dus goed noteren en niet vergeten.

Denk er aan dat als je hardware vervangt in de pc, de sleutel ook niet meer werkt en je contact op moet nemen met Microsoft.
Is het niet een kwestie van windows 10 opnieuw installeren en wordt die niet vanzelf geactiveerd aangezien je moederbord bekend is bij windows?

 
@Parabolica: Ik doe wel een van die proggies, kan men ook nog 'n boel andere dingen zien dan alleen serienr. :)

@Satshow: Nee schijnbaar niet. Testen hebben uitgewezen dat dit alleen bij een upgrade het geval is. Wil je dus eens "vers" installeren, zul je eerst Windows 7 of 8 moeten doen, vermoedelijk ook nog de nodige upgrades en dan van daaruit upgraden naar W10. Dan wordt ie vanzelf geactiveerd.

In 1x een versie installatiedoen bleek niet herkend te worden en er werd gevraagd voor een serienummer.

Dus op een of andere manier schijnt de automatische activatie en implementering van serienummer alleen via de upgrade plaats te vinden.

V.w.b. andere hardware... het serienummer schijnt ook niet alleen gebaseerd te zijn op het moederbord maar op meerdere hardware aanwezig in de pc.

 
Black Tiger zei:
@Parabolica: Ik doe wel een van die proggies, kan men ook nog 'n boel andere dingen zien dan alleen serienr. :)
Klopt, maar ik hou er zelf  niet zo van om altijd maar progjes te installeren als het maar om één item gaat.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan