Ik zeg 1 woord....

Tjoep... en protest 2 ook van de baan. AFGEWEZEN! Dus er verandert niets, alles is eerlijk gegaan, Max is terecht wereldkampioen!
 
Tjoep? Tenzij Mercedes in hoger beroep gaat om hun gelijk te halen.

Of dat ervan komt??? Ik verwacht het niet.
Het grootste nadeel van dit circuit is geen grindbak want dan was Lewis al bij de eerste aanval van Max het haasje.
Ik pleit ervoor dat buiten straatraces alle open circuits grindbakken moeten plaatsen. Dat houdt de spanning er echt wel in.
Een ding is zeker over 2 maanden herstart en herkansingen

Maar was het jullie ook opgevallen dat vader Jos na de overwinning er behoorlijk grauw uitzag? Ik dacht die haalt het niet. Later kleurde hij weer gelukkig bij.
 
Maar was het jullie ook opgevallen dat vader Jos na de overwinning er behoorlijk grauw uitzag? Ik dacht die haalt het niet. Later kleurde hij weer gelukkig bij.

Inderdaad Jos Verstappen was even totaal van de kaart en toonde ook even geen enkele emoties terwijl Jos bekend staat om zijn emoties te uiten.

Ik weet het niet of grindbakken de oplossing zijn want men zal blijven protesteren als iemand door een (onrechtmatige) inhaalactie buiten de baan komt en daarmee voorkom je ook dat een coureur in de race kan blijven.

Geen bocht is hetzelfde en de ene bocht leent zich er nu eenmaal meer voor dan de andere om een nette inhaalactie te maken. De kundigheid van een coureur met skills is het om het ook daar te proberen waar je het niet verwacht. 100% clean krijg je het nooit want in de historie van de formule 1 zijn er altijd incidenten geweest zoals het bewust iemand aanrijden en dat heeft Max gisteren niet gedaan anders dan Schumacher en Senna het ooit wel deden.

Het blijft moeilijk.
 
Jos trok even wit weg, dat zag iedereen, maar je zag toch wel dat er iets met zijn ogen gebeurde als je goed keek. Ik denk dat ie even gewoon schrok van een combinatie van ongeloof en besef dat al dat waar ze naar toe gewerkt hebben vanaf Jos zijn 3 jaar tot nu, opeens en totaal maar dan ook totaal onverwacht toch werkelijkheid werd.
Phew, een lange zin, maar kort daarom trok hij weer bij en kwamen er wel degelijk emoties.

Grindbakken zijn leuk, maar dan riskeer je inderdaad sneller ook diskwalificatie en ben je nog even ver. Even nog los van die keren dat Lewis in soortgelijke situaties Max van de baan duwde (en Max toch de schuld kreeg), dan had ook Max weiniger kunnen uitrijden. Dus laat het maar zoals het is.
De FIA zal wel moeten gaan nadenken over een meer structurele wijze van straffen.

Goed nieuws:
1.) In 2022 mogen teamleiders niet meer rechtstreeks met de raceleiding communiceren. De emoties en de verzoeken van Toto Wolff, met name tijdens de virtuele safety car dat Toto emotioneel vroeg alsjeblieft geen safety car de weg op te sturen, bleek storend te werken omdat op dit moment de raceleiding ook bezig was de boel in goede banen te leiden en te houden.
De bedoeling is dat er 1 aangewezen persoon komt, niet zijnde de teambaas, die met de raceleiding kan communiceren.

2.) Toto heeft of gaat het beroep tegen de beslissing van de FIA omtrent inhalen van de safety car door achterliggers intrekken. Officiële reden zal zijn dat het toch een reputatieschade bezorgt aan de Formule 1 en misschien ook dat er weinig kans zal zijn te winnen.
De gedachte die echter bij velen leeft, inclusief mij, is dat Toto is teruggefloten is door de top van het Daimler concern en/of de sponsor, want dit heeft al reputatieschade voor hun opgeleverd.

en Senna het ooit
Echt waar? Senna ook? Van Schumacher is het me bekend, die tikte Damon Hill van de baan af en daarom zie ik Schumacher dan ook niet als wereldkampioen van dat jaar, dat had een kwalificatie moeten zijn maar die werd net als Hamilton voorgetrokken.
Maar Senna? Wanneer dat dan? Ik weet van een akkefietje met Prost in 1989, maar daarbij was het Prost die bewust op Senna instuurde en niet andersom.
 
Zeg, kan het misschien zijn dat Max wereldkampioen is geworden? :biggrin2:

Wat een bizar seizoen, en wat een bizarre wending heeft het kampioenschap gekregen!!!
 
Volgens mij was dat die crash in 1989 met Prost. Daarbij bleef Prost staan maar kon Senna door. Werd echter na de race gediskwalificeerd wegens gevaarlijk rijgedrag en het veroorzaken van de crash met Prost. Later is echter gebleken dat het Prost was die de crash bewust veroorzaakte.
Dus ik denk dat het die is en dan treft Senna geen blaam. Maar spit je records maar even door. ;)
 
Volgens mij was dat die crash in 1989 met Prost.

Ik hoorde dat Senna weldegelijk een keer beboet was i.v.m. een ongeoorloofde actie en daarna zelfs problemen had met het verkrijgen van een nieuwe race licentie. Dat incident staat mij ook nog bij want dit zorgde toen voor de nodige beroering in de F1.

Of dat ook te maken had met het incident in 1989 met Prost dat moet ik nog even checken.

@Maxstar, mocht jij het weten kom er even in. :)
 
Inderdaad 1989 @Black Tiger de video alleen op Youtube te bekijken.


Maar als je goed kijkt ziet je dat Prost eerder in stuurt dan de bocht het toe laat en aan de andere kant had Senna de bocht ook niet goed in kunnen sturen met deze snelheid. Senna werd daarom gediskwalificeerd en kreeg een voorwaardelijke schorsing van 6 maanden plus een boete van $100,000.
 
Juist, maar in de link die ik stuurde, staat dus verklaard dat Senna hier onterecht als schuldige werd aangewezen en Prost het bewust deed.
Senna trof hier dus geen schuld.
 
Juist, maar in de link die ik stuurde, staat dus verklaard dat Senna hier onterecht als schuldige werd aangewezen en Prost het bewust deed.
Senna trof hier dus geen schuld.

Ik lees eigenlijk nergens in dit artikel dat Senna vrijgesproken is van dit incident en gerehabiliteerd is.

Misschien werd het incident Senna weliswaar later niet volledig aangerekend, hij is toen wel gediskwalificeerd omdat hij de uitloopstrook gebruikte terwijl andere coureurs er eerder onbestraft mee weg kwamen.

Voor Prost was het einde race, maar Senna's auto werd door de toegesnelde marshalls aangeduwd. Zijn motor startte weer, en hij vervolgde - via de asfaltstrook tussen de chicane - zijn weg. Hetzelfde weekend hadden meerdere coureurs deze afkorting genomen, zonder represailles van de wedstrijdleiding. Na de race oordeelde de FIA-president Jean-Marie Balestre echter dat Senna's ronde door de afkorting niet geldig was, en
diskwalificeerde de Braziliaan. Hierdoor pakte zijn landgenoot Prost uiteindelijk zijn derde wereldtitel.

Senna heeft niet eens voordeel gehad met het afsnijden van die chicane. Maar men kan zien dat er jaren geleden al afwijkende beslissingen werden genomen. Eigenlijk moet je ook andere beelden van dezelfde bocht vergelijken om te zien of Prost inderdaad anders instuurde.

Later bleek dat die president Jean-Marie Balestre (een Fransman) daarom bewust Senna als schuldige aan wees om Prost zo uit de wind te houden.

Toch vond ik de inhaalactie van Max op Hamilton zondag veel netter omdat Max netjes binnen de lijntjes bleef en Hamilton eerst de ruimte gaf en toen toch instuurde. Als de (ongeschreven) regels straks gaan voorschrijven dat je een andere coureur niet meer mag hinderen dan kan men maar beter van start tot finish op 1.5 meter van elkaar blijven en de race beperken tot 1 ronde. :)
 
(...) mocht jij het weten kom er even in.
Senna hing een schorsing boven het hoofd. Op Motorsport Magazine staat nog een artikel over de kwestie. Ik was toen pas 7, dus ken het verhaal enkel van docu's en de latere verhalen. Wat me nog wel helder bijstaat is 'crashgate' in 2008, waar Flavio de call gaf om Piquet Jr. zijn auto in de muur te laten parkeren om zo Alonso via een SC de race te laten winnen.
 
Ik was toen pas 7, dus ken het verhaal enkel van docu's en de latere verhalen.

Tnx.

Ik was wel wat ouder maar elke F1 liefhebber dient de geschiedenis te kennen. :)

crashgate' in 2008

In al die jaren dat ik de F1 volg zijn er altijd wel momenten geweest waar ik me afvroeg wat gebeurd er nu?.
En je krijgt daarna regeltje op regeltje en op een gegeven moment gaat dit ten kostte van de sport.
 
Alle regels maken het er niet leuker op, met name omdat straffen met willekeur worden uitgedeeld. Ik las trouwens net dat Mercedes niet deelneemt aan het fotomoment tijdens het F1 Gala. Leuk ook wel voor Nyck de Vries die in de Formule E kampioen is geworden. Met deze houding laat Mercedes echt zien dat het een stel slechte verliezers zijn.

 
Niet alleen niet bevorderlijk voor de F1 maar ook bijzonder onsportief van Mercedes. Maar wel verwachten (en geheid zeuren en klagen) als anderen niet op hun fotomoment zouden verschijnen. Erg slechte verliezers hoor, bahbah, het is nog erger dan ik dacht.
Ik lees eigenlijk nergens in dit artikel dat Senna vrijgesproken is van dit incident en gerehabiliteerd is.
Dat is ook niet het geval, maar de aankondiging van Prost van tevoren dat hij dit zou doen en de nieuwe beelden zeggen genoeg. Senna is altijd sportief geweest, lastig, maar wel sportief.
Als ik het zo lees in dat artikel waar Maxstar naar verwijst werden ook wat vuile spelletjes gespeeld. En Senna heeft dus zijn rug recht gehouden. McLaren betaalde de boete en Senna heeft de hele overeenkomst naar buiten gebracht.

Ik kijk niet naar wat er feitelijk gebeurt. Ferrari hebben ze ook flink te pakken gehad wegens foetelen met hun wagens, maar hebben ook al die kampioenschappen niet terug hoeven geven c.q. die zijn hun niet afgepakt wat ze behaald hebben tijdens die fraude.

Net zoals Schumacher zogenaamd per ongeluk Damon Hill er af tikte, dat was echt geen ongeluk. De FIA mag anders beslissen omdat het misschien lijkt op een ongeluk. Maar die wat Schumacher kennen die weten dat hij slim genoeg is om het zo te doen lijken.
Ik weet nog dat hij in een regenbui op een circuit achter Jos Verstappen bleef hangen en er niet lang kwam. Toen ging hij op een bepaald stuk van de baan steeds een andere lijn rijden op dezelfde plek, zonder er langs te gaan. Na een aantal ronden bleek dat hij daar dus een stuk droog gereden had, in elk geval droog genoeg om meer grip te hebben en op dat punt ging hij toen ook Jos voorbij.
Prachtig staaltje racekunde overigens.

Maar hoe dan ook moet er meer structuur komen in straffen door de FIA. Iedereen hetzelfde en niet die bijna altijd en veel en de ander bijna nooit en minder.
 
Vergeet ook niet dat er in het begin van dit jaar er een race was waar Max op kop reed en Hamilton feitelijk kansloos was en na een safety car situatie Hamilton Max als nog kon pakken. Red Bull heeft daar nooit openlijk over lopen klagen en nam gewoon zijn verlies.

Een leuke quiz misschien omdat moment eens terug te halen in welke race dit was? :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan