Jbl subwoofer maakt ploppend geluid.

Die beveiliging zit soms ook in de trafo zelf.
 
Klopt Jan Maar als die geopend wordt dan duurt het vrij lang voordat deze weer sluit meestal moet de trafo dan zeker 10° In temperatuur zakken.

Dus ik verwacht niet dat die kortstondig binnen 1 seconde staat te trippen.
 
Dat klopt maar dan wordt hij wel eens niet in het schema getekend.
Je zou de stroom kunnen meten en kijken of dat klopt.
 
Al eens gedacht aan een scoop?
 
Ik heb overal al aan gedacht. Meten is weten.

Maar het idiote van dit euvel is dat het geplop langdurig verdwijnt als ik er even de spanning afhaal. En dan valt er niets te meten.
Op dit moment is de sub 1,5 dag plopvrij.
Mijn hoop is dat toch een van de soldeerpunten van de power torren slecht was.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Na 2,5 dagen probleemloos ,😡🤯vanmiddag om 1 uur plop----plop---plop---- signaal kabel eruit en erin en weg plop....

Krijg er geen grip op. Het moet m.i een temperatuur probleem zijn.
De electronica en trafo zit opgesloten in een kunststof bak waardoor de warmte moeilijk weg kan. Door langdurige hitte verouderen componenten sneller. En omdat het 2 dagen koeler weer was in vergeijk met vandaag zou daardoor misschien de voorwaarde voor het geplop niet zijn ontstaan.

Dus ben aan het zagen en boren gegaan. Van de gesloten kunststofbak heb ik het grootste gedeelte verwijderd, moest wel de rand hebben om de versterker en trafo passend op de acherwand te bevestigen. Daarna heb ik een 8cm rond gat geboord in de achterwand en daar een 5 volt ventilator gemonteerd. Deze blaast naar binnen en omdat er een zuil in de box zit met een opening bovenin en aan de onderkant kan de lucht daar ontsnappen.
Ik zal misschien best zondigen aan de weergave maar ik merk er niets van.
Omdat de ventilator hoorbaar was heb ik 2 diodes in serie met de 5 volt gezet zodat de fan nu op ca 4 volt draait (aangesloten op een usb adapter 5.2 volt. Nu hoor ik de fan niet meer en voel toch de warmte onder uit het basreflex gat komen.

Uiteraard enkele foutjes gemaakt , nadat ik alles gemonteerd had miste ik mijn zaklamp.
1 keer raden waar hij zat.

2e fout is dat ik eigenlijk een zigbee temperatuur sensor op het board had moeten plakken. Dan kon ik de temperatuur in de gaten houden.


Mocht het geplop nog terug komen dan gaat die sub naar de schroot.
Meer tijd besteed ik er niet meer aan.
 
...misschien heeft een bekende tv-kabouter familie interesse..
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan