Kilroy
Addicted Member
- Lid sinds
- 15 aug 2002
- Berichten
- 3.349
- Waarderingsscore
- 1
- Punten
- 0
- Leeftijd
- 15
Ik wil niet een hele discussie beginnen over de JSF maar er bleken een paar opmerkelijke zaken vorige week.
Er zou met een aantal ministers een besluit worden genomen om de JSF aan te schaffen, maar op het laatste moment heeft Rutte als een hete pieper het onderwerp van de agenda gehaald.
De luchtmacht wil het ding dolgraag hebben, en op de luchtmacht dagen vorige week werd alles gedaan om het publiek goed te masseren zoals een mock-up van het toestel, en een flight-simulator met een Canadese test piloot die steeds vertelde hoe geweldig goed het toestel ook was.
Die luchtmacht wil altijd Amerikaans spul hebben, dat is altijd zo geweest, want dat levert gratis vakantie reisjes op voor luchtmacht personeel.
Hun motto was steeds, het is het beste en goedkoopste toestel.
Maar aanvankelijk was het de bedoeling om 80 toestellen te kopen voor 4 miljard, hetgeen neerkomt op 50 miljoen per toestel.
Nu hoor ik vorige week dat er voor 4 miljard hooguit 30 toestellen gekocht kunnen worden, wat betekent dat ze 133 miljoen per stuk zouden kosten.
In de Amerikaanse pers was te horen dat ze zeker meer dan 150 miljoen gaan kosten en mogelijk nog veel meer.
In elk geval heeft het Pentagon er een prijskaartje aangehangen van 207 miljoen $ per stuk voor de 32 toestellen die in fiscaal jaar 2012 geleverd werden.
Dit zijn dus een soort pre-produktie toestellen want echte produktie toestellen zijn er nog niet, zodat er ook geen vaste prijs genoemd kan worden.
Het toestel is nog in de test fase en er vinden nog steeds veranderingen aan plaats en de software is ook nog steeds niet klaar.
Trouwens de hele ontwikkelings fase was een constante kosten en tijds overschrijdingen met vaker ruzie tussen de overheid (senaat, pentagon) en Lockheed-Martin.
Er blijkt dat deskundigen hebben geschat dat de lifetime cost per toestel meer dan 600 miljoen $ zal bedragen, dat zijn de kosten inclusief onderhoud en updates voor de levensduur van het toestel.
Daarnaast traden er veelvuldig problemen op tijdens de ontwikkeling en een aantal zijn nog steeds niet opgelost.
Tijdens een meeting met Canada vroeg een Canadese militair wat gebeurt er als de motor uitvalt, waarop een Amerikaan zei, die motor kan niet uitvallen (!!!).
Dat de JSF oftewel de F-35 het beste is, is nog nooit bewezen omdat er nog geen standaard produktie toestellen zijn.
Dat het het goedkoopste is klopt niet, want dat is nu wel bewezen.
Voor minder dan 100 miljoen kun je nu al de tweestraals Eurofighter Typhoon kopen, en dan heb je echt heavy metal.
De F-35 daarentegen kan eerder 3 houten poten hebben omdat hij voor drie verschillende funkties/gebruikers is ontworpen en niet een specifieke taak.
Nee de meeste Europese landen zijn niet in de JSF val getrapt.
Grtz.
Er zou met een aantal ministers een besluit worden genomen om de JSF aan te schaffen, maar op het laatste moment heeft Rutte als een hete pieper het onderwerp van de agenda gehaald.
De luchtmacht wil het ding dolgraag hebben, en op de luchtmacht dagen vorige week werd alles gedaan om het publiek goed te masseren zoals een mock-up van het toestel, en een flight-simulator met een Canadese test piloot die steeds vertelde hoe geweldig goed het toestel ook was.
Die luchtmacht wil altijd Amerikaans spul hebben, dat is altijd zo geweest, want dat levert gratis vakantie reisjes op voor luchtmacht personeel.
Hun motto was steeds, het is het beste en goedkoopste toestel.
Maar aanvankelijk was het de bedoeling om 80 toestellen te kopen voor 4 miljard, hetgeen neerkomt op 50 miljoen per toestel.
Nu hoor ik vorige week dat er voor 4 miljard hooguit 30 toestellen gekocht kunnen worden, wat betekent dat ze 133 miljoen per stuk zouden kosten.
In de Amerikaanse pers was te horen dat ze zeker meer dan 150 miljoen gaan kosten en mogelijk nog veel meer.
In elk geval heeft het Pentagon er een prijskaartje aangehangen van 207 miljoen $ per stuk voor de 32 toestellen die in fiscaal jaar 2012 geleverd werden.
Dit zijn dus een soort pre-produktie toestellen want echte produktie toestellen zijn er nog niet, zodat er ook geen vaste prijs genoemd kan worden.
Het toestel is nog in de test fase en er vinden nog steeds veranderingen aan plaats en de software is ook nog steeds niet klaar.
Trouwens de hele ontwikkelings fase was een constante kosten en tijds overschrijdingen met vaker ruzie tussen de overheid (senaat, pentagon) en Lockheed-Martin.
Er blijkt dat deskundigen hebben geschat dat de lifetime cost per toestel meer dan 600 miljoen $ zal bedragen, dat zijn de kosten inclusief onderhoud en updates voor de levensduur van het toestel.
Daarnaast traden er veelvuldig problemen op tijdens de ontwikkeling en een aantal zijn nog steeds niet opgelost.
Tijdens een meeting met Canada vroeg een Canadese militair wat gebeurt er als de motor uitvalt, waarop een Amerikaan zei, die motor kan niet uitvallen (!!!).
Dat de JSF oftewel de F-35 het beste is, is nog nooit bewezen omdat er nog geen standaard produktie toestellen zijn.
Dat het het goedkoopste is klopt niet, want dat is nu wel bewezen.
Voor minder dan 100 miljoen kun je nu al de tweestraals Eurofighter Typhoon kopen, en dan heb je echt heavy metal.
De F-35 daarentegen kan eerder 3 houten poten hebben omdat hij voor drie verschillende funkties/gebruikers is ontworpen en niet een specifieke taak.
Nee de meeste Europese landen zijn niet in de JSF val getrapt.
Grtz.