JSF fabel

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Ik wil niet een hele discussie beginnen over de JSF maar er bleken een paar opmerkelijke zaken vorige week.
Er zou met een aantal ministers een besluit worden genomen om de JSF aan te schaffen, maar op het laatste moment heeft Rutte als een hete pieper het onderwerp van de agenda gehaald.

De luchtmacht wil het ding dolgraag hebben, en op de luchtmacht dagen vorige week werd alles gedaan om het publiek goed te masseren zoals een mock-up van het toestel, en een flight-simulator met een Canadese test piloot die steeds vertelde hoe geweldig goed het toestel ook was.
Die luchtmacht wil altijd Amerikaans spul hebben, dat is altijd zo geweest, want dat levert gratis vakantie reisjes op voor luchtmacht personeel.
Hun motto was steeds, het is het beste en goedkoopste toestel.

Maar aanvankelijk was het de bedoeling om 80 toestellen te kopen voor 4 miljard, hetgeen neerkomt op 50 miljoen per toestel.
Nu hoor ik vorige week dat er voor 4 miljard hooguit 30 toestellen gekocht kunnen worden, wat betekent dat ze 133 miljoen per stuk zouden kosten.
In de Amerikaanse pers was te horen dat ze zeker meer dan 150 miljoen gaan kosten en mogelijk nog veel meer.
In elk geval heeft het Pentagon er een prijskaartje aangehangen van 207 miljoen $ per stuk voor de 32 toestellen die in fiscaal jaar 2012 geleverd werden.
Dit zijn dus een soort pre-produktie toestellen want echte produktie toestellen zijn er nog niet, zodat er ook geen vaste prijs genoemd kan worden.
Het toestel is nog in de test fase en er vinden nog steeds veranderingen aan plaats en de software is ook nog steeds niet klaar.

Trouwens de hele ontwikkelings fase was een constante kosten en tijds overschrijdingen met vaker ruzie tussen de overheid (senaat, pentagon) en Lockheed-Martin.
Er blijkt dat deskundigen hebben geschat dat de lifetime cost per toestel meer dan 600 miljoen $ zal bedragen, dat zijn de kosten inclusief onderhoud en updates voor de levensduur van het toestel.
Daarnaast traden er veelvuldig problemen op tijdens de ontwikkeling en een aantal zijn nog steeds niet opgelost.
Tijdens een meeting met Canada vroeg een Canadese militair wat gebeurt er als de motor uitvalt, waarop een Amerikaan zei, die motor kan niet uitvallen (!!!).

Dat de JSF oftewel de F-35 het beste is, is nog nooit bewezen omdat er nog geen standaard produktie toestellen zijn.
Dat het het goedkoopste is klopt niet, want dat is nu wel bewezen.
Voor minder dan 100 miljoen kun je nu al de tweestraals Eurofighter Typhoon kopen, en dan heb je echt heavy metal.
De F-35 daarentegen kan eerder 3 houten poten hebben omdat hij voor drie verschillende funkties/gebruikers is ontworpen en niet een specifieke taak.
Nee de meeste Europese landen zijn niet in de JSF val getrapt.

Grtz.
 
Bij ons worden ze eerst geleverd.
Na 2 vluchten en wat verloren onderdelen worden ze dan definitief gestald en gaat Jeanine geld terug vragen.

Ja ik weet het..
D?j? vu.
 
Onze oudere medemensen uit het verzorgingstehuis op straat schoppen en 4 miljard besteden aan nieuwe speeltjes?????????????????
 
Dat speelt al zo lang. En de Zweden met hun speciale fighter, die ook stukken goedkoper was en ook zeer veelzijdig hebben ze ergens onder de tafel weggemoffeld.
Ze gaan gewoon zo lang door met het geneuzel totdat er geen weg meer terug is omdat het anders te duur wordt om zich terug te trekken. En het zou werkgelegenheid opbrengen. Welke werkgelegenheid?
Die paar dingetjes die Nederland tot nu toe aan het toestel heeft bijgedragen is het verlies van die vele miljoenen niet waard.
JSF er uit, goedkoper en bijna even goed toestel. We hebben niet hetzelfde materiaal als de Russen en de Amerikanen, we zijn met ons kleine pokkelandje immers geen grootmacht en hoeven ons daar dan ook niet mee te meten, zeker niet als het crisis is.
Gespaarde geld naar de bezuinigingen, zitten we gelijk onder de 3% en kan de economie weer groeien.
 
Er wordt door voorstanders gezegd dat de JSF een 5-de generatie jet is en daarom beter zou zijn.
Maar dat is flauwekul, want ook voor 5-de generatie jets gelden dezelfde aerodynamische wetten, en kan het toestel niet opeens veel sneller of wendbaarder zijn.

De Eurofighter en de Rafale zijn al superwendbaar en kunnen al veel meer dan de piloot aankan, oftewel bewusteloos wordt.
Ze kunnen al supercruise dat is sneller dan mach 1 vliegen zonder naverbrander, hebben canard voorvleugeltjes (afgekeken van de Russen) en thrust vectoring oftewel nozzles die de straalstroom naar links/rechts of boven/beneden afbuigen (ook van de Russen afgekeken).

Het blijkt dat de belangrijkste definitie van 5-de generatie "stealth" is, oftewel niet door de radar gezien worden.
Nu blijkt de JSF helemaal niet stealth te zijn en noemt men het maar "stealth achtig"!
Uit onderzoek is bovendien gebleken dat door snelle ontwikkelingen in de elektronica oftewel radar dat stealth element volledig verdwijnt oftewel het ding wel weer gezien wordt.
Kortom een grote hoax!

Ook een probeem is dat bij een gering aantal van 30 toestellen het organisatorisch niet meer mogelijk is om nog toestellen uit te zenden naar missies in het buitenland zoals met de F-16 gebeurde.
Om hier alle taken uit te voeren zijn minstens 30 toestellen nodig.
En dat was een van die dingen waar de luchtmacht zo trots op was.

Het is dus een verhaal met vele onwaarheden.

Grtz.
 
Totaal onbelangrijk wat die dingen wel of niet kunnen, gewoon die 4 miljard beter besteden en NIET in defensie.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan