Kabels en splitter lijden onder het weer

nicewithice

Jr. Member
Lid sinds
19 mrt 2012
Berichten
125
Waarderingsscore
7
Punten
18
Leeftijd
66
Hoi, ik heb hier in Griekenland een schotel sinds 2012, er staan 3 duo LNB's op, en alles is aangesloten via 2 splitters op mijn Twin Sat receiver. Heeft jaren gewerkt, tot nu vorige week ik geen opnames meer kon maken en ook Hotbird zeer slecht te ontvangen was. Ik ben dan dom genoeg bij de sat receiver begonnen, reset, format etc...Geen verbetering, dan alle kabels naar boven ( dak )gecheckt, nog niets, dan eindlijk op mijn dak de sat direkt aan de LNB gekoppeld, nog niks. Kabel eraf en een andere erop en werkt als nieuw. Dus ik heb dan alle 6 kabels ermaar eens afgehaald, en man oh man, die zijn gewoonweg bijna verpulverd door de zon en waarschijnlijk het zout van de zee. Soomigen waren groen van binnen, anderen hadden geen kabel meer onder de isolatie. Na vervanging heb ik dan ook bemerkt dat 1 switch het ook begeven heeft, wat ik raar vond maar was wel de switch die aan de slechte LNB"s hing.

Mijn vragen nu:

  1. Ik wil alle coax kabels vervangen, wat is de beste soort ( bestand tegen voornamelijk zeer veel zon, zout van de zeelucht en af en toe regen ? Ik merk dat er koperen en zilveren zijn.
  2. Zelfde vraag voor de LNB verbindingen, moeten die geisoleerd zijn, afgeschermd etc ?
  3. Splitter zelfde vraag, en kan die ook eigenlijk stuk gaan, als die bijvoorbeeld op een slechte LNB aangesloten is ? ( Ik vermoed dat er enige LNB's kortgesloten waren ook.
  4. En eventueel, zijn er LNB's die ook aan te raden zijn in deze omstandigheden ? Ik heb tot hiertoe inverto's gebruikt, eigenlijk zijn ze niet slecht maar je weet maar nooit.

Bedankt voor alle eventuele tips en hulp. Yassas !

 
Hallo.

Griekenland, lijkt me heerlijk daar met mooi weer, doorzichtige zee en souflaki's. Maar het heeft natuurlijk ook zijn nadelen.

Zon en zout zijn niet altijd even handig inderdaad, zeker niet nu die zon soms zo'n hoge temperaturen af geeft.

Ik kan je niet overal antwoord o;p geven maar voor kabel kun je het beste goed geisoleerde buitenkabel nemen die wel tegen een stootje kan.

1.) Voor zover mij bekend is dan Hirschmann toch nog altijd een kabel om rekening mee te houden zoals de Hirschmann KOKA 799 of KOKA PVC6.

2.) LNB verbindingen, tenminste als je bedoeld waar de kabel de lnb in gaat, daar zit vaak zo'n isolatiekapje bij. Dit gebruik ik zelf ooit aangezien daar toch relatief eenvoudig wat water in kan gaan staan waardoor de pluggen sneller zullen roesten, dus ik tape die pluggen af. Maar dat is in Nederland. Ik durf niet te zeggen of het wel of niet goed is om deze te isoleren of af te schermen.
Misschien dat iemand anders daar een goed antwoord op heeft.

3.) Ik neem aan dat je met een splitter een diseqc switch bedoeld. Hier zijn wel behuizingen voor te krijgen. Diseqc switches kunnen ook stuk gaan ja, zijn het vrij zelden of je moet van die goedkope uit China komende dingen hebben. Ik heb er 2 stuk gehad, totdat ik een goede Spaun gekocht heb en die hangt hier al 15 jaar aan de muur nu. Met genoeg storm en bliksem en wat dies meer zij en 1 kapotte lnb.

Ik durf niet te zeggen of een slechte LNB of eentje met sluiting een diseqc switch kapot kunnen maken maar ik zou me dat wel kunnen voorstellen. Heb er echter nog niet veel van gehoord.

4.) Inverto lnb's zijn prima. Mocht iemand nog lnb's weten speciaal geschikt voor dit soort omstandigheden laat het gerust weten, maar ik heb er nog niet van gehoord eerlijk gezegd. In de zuidelijke landen zoals ook Spanje en Italië waar je ook zee met zout water en zon hebt. LNB's zijn vrij recht toe recht aan dingen en aldaar gebruiken ze dezelfde.
Kan nooit kwaad er een of twee extra op voorraad te hebben zodat je snel kunt switchen als je denkt dat er iets stuk is.

Aanvullingen (of evt. verbeteringen) op mijn antwoorden van mensen met verstand van zaken zijn uiteraard welkom.

 
De plug waar de binnenader zit  voordat je die op de LNB monteert goed dik insmeren met siliconenvet. (geen olie)

Er zijn rubberen doppen die je over de plug kunt schuiven bij de connector, de isolatie kapjes die BT bedoelt . Ook deze vullen met siliconenvet voor het monteren , vocht en zilt  krijgt dan  geen schijn van kans om deze aan te vreten. 

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor je antwoord, ik ga die kabels eens opzoeken en aanschaffen denk ik. En wat betreft de switch, diseqs, ja vreemd genoeg is die defekt. Rechtstreeks verbinden aan de receiver gaat, switch ertussen gaat niet, eenvoudigere test bestaat niet denk ik. OK, het was een 6 euro switch, maar ik denk niet dat er veel insteekt ?

 
OK, het was een 6 euro switch, maar ik denk niet dat er veel insteekt ?
Er zit niet zo gek veel in maar er is zoals aangegeven echt wel kwaliteitsverschil in te vinden.

Zo'n Spaun switch zal een stuk duurder zijn. Maar persoonlijk heb ik dus 2x en 3 jaar een switch moeten vervangen en de Spaun hangt al 15 jaar. Zal toch zijn redenen dan hebben. Maar als die 6 euro switch ook al een aantal jaren hing, kun je zo een ook gewoon gebruiken.

Ze zijn immers gemakkelijk genoeg te vervangen als je er goed bij komt.

 
We zijn nu bijna een maand verder, de splitter en kabels zijn nog steeds onderweg, ( Griekenland is blijkbaar ver voor Amazon ) ik heb al wel de hele boel proper, droog en zuiver gemaakt, en ook siliconenvet gebruikt. En zie, ik heb imo betere kwaliteit en signaal ! Maar toch een vraagje nog. Ik heb ook hotbird, ik kan bijna alle programmas zien, maar af en toe vallen er enkele weg, bijvoorbeeld RTBF 1 en 2, vorige week fantatstiche ontvangst en nu geen signaal. Hoe kan dat zijn als ik andere hotbird kanalen wel kan zien ?

Ik gebruik een SAB receiver en soms switch ik naar de originele M7 receiver, en steeds met TV Vlaanderen kaart.

Bedankt.

 
Oh ja, dat kan wel even duren. Misschien was het bij een reguliere satellietzaak in Europa sneller geweest. Maar da's koffiedik kijken. Ik hoorde dat zelfs post in Finland flink kan vertragen wegens stakingen van de post daar. De post is niet meer wat het geweest is vreoger.

In elk geval goed om te lezen dat je al een betere kwaliteit en signaal hebt met de werkzaamheden tot nu toe.

V.w.b. dat RTBF 1 en 2, die zitten samen met de RTBF 3 op frequentie 10930 H op de Hotbird. Een frequentie die voor de rest vrijwel geheel vol zit met erotische kanalen. Je zou eigenlijk eens moeten kunnen kijken of een ander kanaal op diezelfde frequentie wel goed werkt als RTBF 1 en 2 het niet doen. Of.... je hebt het over dat RTBF 1 en 2 geen signaal geeft. Hoe zit dan met RTBF 3? Kun je die op dat moment wel ontvangen? Of misschien UA TV? Dat is wel Russisch maar volgens mij Free to Air.

 
Eerste en vooral nogmaals bedankt voor de hulp hier. Men leert steeds bij. 

IVM Hotbird, het vreemde is dat de SAT receiver zegt geen signaal, maar ik heb alle FTA plus een paar betalende kanalen die ik kan zien. Inclusief alle RAI kanalen, ERT ( Grieks ) een paar Russische, Polen ook, maar geen enkele Franstalige. Ook niet La Trois. Ik heb nog eens op mijn dak geweest, alle verbindingen zijn ok. 

Is er verschil in signaalsterkte onderling bij 1 sateliet zender ? TTZ als je alle hotbird zenders neemt zijn die allen even sterk en goed te ontvangen of scheelt dat ?

Overigens is gisteren mijn pakketje aangekomen, splitter dadelijk geinstalleerd en alles werkt normaal nu. Moet nu wel de kabels vervangen en afschermen. En dan overleg ik om ischien voor hotbird een seperate schotel te installeren ? Zoals het er nu allemaal bijhangt gaat het niet lang meer goed denk ik. Zie foto.



https://ibb.co/sVzqm5Q

 
Ik zou mezelf geen zorgen maken om de schotel als ik zo'n uitzicht had!!! :vissen:

 
Is er verschil in signaalsterkte onderling bij 1 sateliet zender ?
Er kan wel eens verschil zitten tussen signaalsterkte tussen verschillende frequenties. Bij zenders op dezelfde frequentie voor zover mij bekend niet echt, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Het is wel vreemd dat je die RTBF zenders niet kunt ontvangen. Wat ik ook vreemd vind is dat ze wel bij Lyngsat staan, maar niet in de Hans Settings frequentielijst die in mijn ontvanger zit.

Kan er iemand anders nog eens kijken of zij wel de frequenties van de RTBF hebben op Hotbird en daar ook beeld op krijgen?

Prachtig uitzicht inderdaad!

 
Als ik zoek op hotbird 10930H 30000 2/3 vind ik 0 zenders.

Heb ook Hans en daar ontbraken die rtbfczenders idd.

 
Hallo Nederland, vandaag ben ik nogmaals op het dak gegaan, bij 22 graden en zon zelfs even warm gehad lol...Ik heb een portable teeveetje meegenomen, mijn sat finder en een sat receiver met een signaalsterkte meter ingebouwd.  Toen ik die aansloot had ik meteen 80 % signaal en kwaliteit, maar ik dacht toch nog eens wat te proberen, ik heb de hotbird LNB dan bijna een kwart in wijzerrichting gedraaid en daar had ik dan plotseling 90 % signaal en 85 % kwaliteit. Alles weer vast gezet, kabels afgeschermd, en tja, ik heb nu terug alle RTBF zenders, en ook alle andere, incl Rai, Rus, RTP etc...dus ik ben weer een happy camper ! Waarschijnlijk is door mijn werk aan de kabels en de storm van voorbije week daar wat verkeerd gegaan, en mschien dat die RTBF zenders juist op het randje waren, weet het niet, ben ook geen expert maar zoals gezegd ik leer elke dag bij hier. Bedankt allemaal en een fijn weekeinde !

 
Sorry voor de late reactie, ik was even weg.

Fijn te horen dat je toch de RTBF zenders hebt kunnen vinden, want zoals je zag kreeg ik ze hier niet en The Matrix ook niet.

Dus mooi om te horen dat je alles nu weer terug hebt met even wat draaien aan de lnb.

Hartstikke mooi, veel kijkplezier daar in het mooie Griekenland!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan