Maar misschien ook wel een tip voor een eventuele oplossing.
Allereerst moet ik zeggen dat ik hier totaal geen last heb van katte(n)stront, ze lopen dan wel door mijn tuin maar schijten doen ze er echt niet!!!
Ik heb het in het begin aan aangehaald, bij mijn achtertuin heb ik over de hele omtrek van mijn schutting en dak van mijn garage een stroomdraadje gespannen, hiervan krijgen de katten als ze proberen bij mijn vogels te komen een lichte schok, en bedenken zich dan wel voor dat ze nogmaals proberen om mijn vogels te vangen!! Het is toch zo'n kleine 5000 volt wat daar opstaat, 60 tikken per minuut.
Dus probleem in mijn achtertuin is opgelost, het apparaatje hiervoor kostte trouwens bij aanschaf in guldens toen een kleine 300,- en een rolletje ijzerdraad en wat voetjes om de draad in te spannen.
In mijn voortuin ook echt geen last, reden : Toen ik mijn tuin heb aangelegd heb ik eerst de grond voorzien van antiworteldoek, en daarna de planten erin geplant door in de antiworteldoek kleine sneetjes te maken waar ik de plantjes heb geplant, daarover heb ik een dunne laag kiezel gestrooid ongeveer 3 centimeter, zo dun mogelijk want anders cre?er je nog een perfecte kattenbak!
Het voordeel van antiworteldoek is trouwens dat de grond die hieronder zit lekker vochtig blijft en dat je zomers je tuin niet of nauwelijks hoeft te sproeien.
De katten die dan wel door de tuin lopen worden door mijn keffer weggejaagd of ik leg in de gang waar ze altijd door lopen, takjes weg van de zogenaamde "Berberis juli?ne"of beter gezegd piekelplanten, waardoor hun pootjes lekker gaan prikkelen en ze dan besluiten om daar niet meer langs te lopen, je loopt zelf ook niet graag over een spijkerbed!
Is er dan toch nog een kat die besluit om het eens te proberen, dan krijgt de eigenaar een bezoekje, want mijn trouwe viervoeter "schijt" bij mij ook achter op de plaats.... Om daar trouwens verder maar niet over te praten, want daar heb ik bij mij v??l meer last van!
Eigenlijk ben ik stapelgek om hiervoor zoveel kosten te maken, maar mijn vogels zijn me lief maar mijn tuin ook.