Lampjes van de afzuigkap voor de derde keer stuk.

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.165
Waarderingsscore
574
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
We hebben vorig jaar oktober een nieuwe afzuigkap gekocht, en de afzuiging werkt perfect deze maakt wel wat geluid, maar dat is alleen tijdens het koken.

Maar nu komt er voor de derde keer een monteur om de ledverlichting te vervangen, ze doen het weer niet!

Ik heb de vorige keer de vraag al gesteld, hoe komt dit?
Intussen ben ik natuurlijk zelf al aan het zoeken wat het probleem zou kunnen zijn.

Zijn ze niet goed waterdicht, of vallen de ledblokjes van de print, ivm trillingen?

Hopelijk komt de monteur vandaag, en dan ga ik de gesneuvelde verlichting eens opendraaien, even kijken of de ledblokjes allemaal vast zitten.

Mijn vragen in deze zijn nu: Hoe zitten die ledblokjes vastgemaakt op een printplaatje?
En is het veilig om te testen met lampjes die ik bij Ali besteld heb? Bij deze lampjes is het stekkertje wat er aan zit net een beetje anders, maar ik heb alle oude nog,
maar hoe heet die tape/sok ook weer die je over zo'n kabeltje kunt doen?
 
Hoe zitten die ledblokjes vastgemaakt op een printplaatje?
denk smd techniek solderen door de print door een tin bad te laten gaan
maar hoe heet die tape/sok ook weer die je over zo'n kabeltje kunt doen?
krimpkous
En is het veilig om te testen met lampjes die ik bij Ali besteld heb? Bij deze lampjes is het stekkertje wat er aan zit net een beetje anders, maar ik heb alle oude nog,
ingangs spanning in de gaten houden dus zeker weten dat de led print geschikt is voor de aangeboden spanning
en de + en - goed hebben

zou al met al niet zo moeilijk moeten zijn
 
Een led werkt alleen met gelijkspanning, ik vermoed dat het ledblok voorzien is van een omvormertje, van 230 V wissel naar de nodige gelijkspanning voor de leds die waarschijnlijk in serie staan.

Een led laten sneuvelen krijg je niet makkelijk voor elkaar. Ik verwacht dat de omvormer steeds kapot gaat

Als je een led verkeerd om aansluit doet hij het niet gaat niet stuk . Een led is een light emitting diode. De nodige spanning voor 1 led is ca 1.5-2volt afhankelijk van kleur en de stroom (soms begrensd door een serie weerstandje.)

Wel sneuvelen ze als er een te hoge spanning over de led komt. Dan wordt het een flitslampje.
 
Ja freggel dat met die lampen is geen wonder.Als er zoveel lekkere dingen worden gemaakt zou ik ook een oogje dicht knijpen. :LOL:
 
Ik wordt het eerlijk gezegd een beetje beu, want vandaag zou er een monteur komen, en die zou een half uur van te voren bellen.

Bellen heeft meneer gedaan, maar hij hoefde van mij niet te komen, want het zou pas rond het tijdstip zijn waar ik nu het antwoord aan het typen ben.

Zoals het er nu voor staat dan komt hij as maandag rond de middag.

Dit is de laatste kans, en anders schakel ik mijn rechtsbijstand in!

Er hangt hier verdomme een buitenlamp die altijd brand, en dat al 30 jaar!!!

Pffftttt.....
 
De meeste apparatuur / onderdelen komen uit China en zijn door prijsdruk slecht van kwaliteit… Vaak kunnen ze de piekwaarde niet eens aan. Inschakelpiek bij LED is veel hoger dan bij een conventionele gloeilamp…
 
Als dat bekend is @mimisiku waarom bouwen ze die dingen dan in een afzuigkap?
 
Waarom niet? Het werkt en het is goedkoop. Als ze er 100 maken en er zijn 10 man die er eens over klagen is het dikke winst.
 
Het zijn toch geen ledlampen maar een rits SMD ledjes?? Die hebben geen start piek zoals in een lamp!!
 
Ja, maar wij staan hier iedere keer in het donker te koken.

Er hangen hier binnen meer dan genoeg lampen die heel de woonkamer en de keuken verlichten, maar boven het gasfornuis daar hangt die dikke afzuigkap, en die houdt al dat andere licht dus tegen. ;)

Het feit is gewoon dat ik nog een klein jaar garantie heb op die afzuigkap, en dus ook de verlichting, en ik wil dat opgelost hebben

Het kreng heeft €299,- gekost. Dus dan verwacht je iets goeds, niet alleen de afzuiging, maar ook de verlichting.
 
Voor dat geld verwacht je inderdaad wel iets goeds. Ik begrijp je situatie en het probleem wel, maar jij stelde een vraag en ik gaf er antwoord op.
Ik kan me geen andere reden voorstellen dat ze zoiets zouden doen.
 
Hoe zien die led lampjes er uit freggel. Maak er een foto van. Zijn het losse lapjes of is het voeding en lamp in een deel.Dan kan misschien zelf een lamp kiezen.
Als biv. lampen koopt voor jouw auto bij een bouwmarkt of action dan kan het zijn dat de aansluitingen net iets dunner zijn.
Dan ontstaat er op de aansluitingen al warmte. Misschien kun je nog de tijd herinneren van die Halloween lampen aan die slangetjes. Daar kon je je vikken lelijk aan branden.
 
Laatst bewerkt:
Foto's maken doe ik binnenkort.

Want vandaag is er een monteur langs geweest om een nieuw setje lampen in de afzuigkap te doen, maar helaas voor de beste man,
was er al meteen 1 lampje stuk wat net uit de doos kwam???

Er is mij toegezegd dat er 2 nieuwe sets opgestuurd worden omdat dit al de derde keer is, en ik mag ze zelf inbouwen.

Maar dat er al 1 lampje stuk was die in de verpakking zat, gaat mij toch het vermoeden geven dat die dingen gevoelig zijn voor trillingen. :rolleyes2:
 
Zijn het wel led lampjes?
 
Een LED bestaat uit een (of meerdere) halfgeleider die tegenwoordig meestal UV licht uitstraalt.
Deze halfgeleider zit dan in een soort hars met een fosforlaag en die fosforlaag maakt de kleur licht die je uiteindelijk ziet.
Dat is dus vergelijkbaar met de inmiddels aloude TL verlichting.
Omdat het geheel in hars (eigenlijk noemen ze dat een substraat) opgesloten zit, is het heel robuust en zou het juist heel goed bestand moeten zijn tegen trillingen.
 
Als het ledlampen zijn dan lijkt mij dat die ene gewoon niet goed gesoldeerd is op de print. En als dat zo is dan zou de rest niet in serie staan omdat de kring onderbroken is.
Verkeerd om gesoldeerd kan ook niet want dan staat de diode in sper en is hoogohmig en doet de rest het ook niet. Dus staan de leds niet in serie . Als het lampjes zijn dan kan een serie lampjes bij een kapotte de rest door blijven branden , meestal worden in het lampje als de gloeidraad stuk gaat de verbinding overbrugd en gaan de andere lampjes meer spanning krijgen en als er dan nog een doorbrandt dan gaan ze allemaal kapot omdat de spanning per lamp dan te hoog is. En klapt de zekering eruit.Denk aan de oude kerstboom verlichting Dat dit niet gebeurd is bij de komplete donkere lamp zijn het m.i. ook geen lampjes.

Dus dan staan of de lampjes of de leds parallel wat op zich ook weer vreemd is.

Leds waarschijnlijk powerleds voor veel licht zitten meestal zeer vast gesoldeerd en tevens verlijmd aan onderkant om door de hete soldeeroven te gaan.
Trilling bestendig en muurvast.

Ben benieuwd naar de foto's
 
Laatst bewerkt:
Dit zijn de lampen van Ali.





Zodra de originele bezorgd zijn plaats ik daar ook een foto van, de stekkertjes zijn net iets anders.
 
Deze lampen zijn 12 v.
Jammer dat je niet meer naar de action kan.
Anders had je daar een iniverseel meter kunnen halen en de spanning kunnen meten waar de lampjes mee gevoed worden.
 
@freggel1
maar die zijn makkelijk te vervangen zeker als je een complete unit doet
12 volt en diameter / hoogte zijn de eisen lijkt me
 
de spanning kunnen meten waar de lampjes mee gevoed worden.
mag toch aan nemen dat men dat gedaan heeft....
euh laatmaar...
de meeste monteurs denken tegenwoordig niet verder als is stuk...
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan