Opgelost Laptop valt soms uit.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.513
Waarderingsscore
646
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Dell latitude 3340 windows 11

Mijn schoonzoon heeft deze laptop waarop alleen Spotify gespeeld wordt.

Hij is een gelegenheids DJ en nu heeft hij het probleem dat menigkeer de laptop spontaan uitvalt en moet dan opnieuw opgestart worden. Dus hij raakt niet vast masr gewoon UIT.

Nu staat dat ding hier ter controle. Maar weet niet hoe ik dat moet aanpakken.

Ik wil eigenlijk de laptop flink belasten zodat hij het moeilijk krijgt bv processor te heet

Nu heb ik spotify aan het draaien. Rechtstreeks geluid op laptop.

Het kan zijn dat de koppeling van de laptop naar de audio versterkers roet in het eten gooit.

Maar wil eerst de laptop op betrouwbaarheid duur testen.

Iemand enig idee hoe de laptop op maximale prestatie te zetten.
 
Ik vraag het gewoon even: Valt de laptop niet in slaapstand?
 
Ik zou dan wel even CPUID HWMonitor mee laten draaien, dan kun je minimaal en maximaal temperatuur ook zien en ook realtime indien nodig.

Goede programma's zijn o.a. Cinebench en Blender, FurMark en MSI Kombuster.

Wat @freggel1 zegt zou je normaliter niet verwachten omdat de laptop bezig is, maar vreemd genoeg zou ook dat om een of andere vage reden kunnen gebeuren. Dus in energie beheer zou ik de automatisch uitschakelen opties sowieso uitschakelen.
 
Goeie vraag ,

Nee de laptop valt uit.

Info ik heb de laptop 3 uur geleden aangezet spotify geopend, en the best of Enigma list duurde ruim 4 uur

En verdorie na ca 3 uur spontaan knalde de laptop uit.

Nu herstart en alleen een screensaver ingezet. Kijken of dan het euvel ook optreedt.
 
Dat is een app (klik). CPUID is de maker ervan.

Gezien je een app geinstalleerd hebt neem ik aan dat het deze is. Uitval moment kan inderdaad een probleem zijn. Als dat verschillend is duidt het eerder op een warmteprobleem ergens, maar men wete maar nooit.
 
Een boel getallekes.

Maar ik neem asn dat Spotify amper de laptop belast toch!

Heb nu een USB stick met muziek er in gedaan en nu maar afwachten.

Om het uur de hw monitor bestand saven
 
zet ding maar op een deken
dan is ie een gedeelte van de koelmogelijkheid kwijt
is het warmte moet ie sneller uit gaan
is het software matig dan wel bios instellingen blijft ie ook 3 uur draaien
 
Een boel getallekes.
Klopt maar eigenlijk hoef je alleen naar de temperatuur waardes en evt. voedingswaardes te kijken.

Op een deken zetten zou ik niet doen, dan wordt hij wel sneller warm, maar dan kun je niet bepalen of dat wel of niet de oorzaak is en met een wat oudere cpu kan het je cpu kosten.

Een DJ doet nog wel eens wat andere dingen tegelijkertijd... soort mengpaneel misschien ook op de laptop?
 
Wat zegt het logboek?
 
Geen idee waar ik dat logboek moet zoeken ik ben blijven hangen op W10, dit is W11 en zoek me de pleuris waar wat zit.


Ter info de temp van de cpu cores schommelen rond de 50°
 
Nou, heel simpel. Klik op het windows logo'tje tot er een pop-up scherm komt met apps en dergelijke, en tik gewoon 'log' in.
Je hoeft nergens op te klikken, gewoon het scherm oproepen en domweg tikken..
Overigens kun je ook 'calc' intikken, of andere commando's uit het windows95 tijdperk, want er is in al die tijd niets veranderd.
Zelf tik ik regelmatig 'conf' in voor het aloude bekende configuratiescherm...
:)
 
Gevonden alleen staat er van alles in vanaf moment van starten. Dus als dat ding eruitklapt en ik herstart de laptop dan begint het loggen opnieuw.

Of is er een eerder logboek ergens bewaard
 
Het logboek kan tot wel een jaar terug gaan, dus ergens moet er staan waarom de laptop is uitgevallen. Als het een stroomdingetje is dan staat er (vertaald) "door het onjuist afsluiten of stroomuitval is de laptop .....bla bla bla"
Of iets in die strekking.
Wanneer de CPU oververhit is geweest, dan staat er in het logboek dat de computer zichzelf heeft uitgeschakeld om te voorkomen dat er iets beschadigd raakt.....enz enz.
Er is heel veel uit het logboek te halen, maar het kan even zoeken zijn..

Dus ga na wanneer de laptop is uitgevallen en zoek dat moment in de tijd op in het logboek.
 
Heb wat gevonden:

Er is een overgang naar afsluiting gestart door het kernel energie beheer

Reden voor afsluiten KERNEL API id 109

Wat nu?
 
Laatst bewerkt:
Zonder verdere info kan van alles zijn. Kan ook veroorzaakt worden door een sluiting op de USB poort of een APC die een shutdown commando geeft (las ik). Dus lijkt veelal externe oorzaak.
Maar zonder exacte verder info is het lastig te zeggen. Misschien @Dr.Z nog een idee?
 
Geen warmte dus
Maare die deken er onder moet je er bij blijven natuurlijk
Maar begrijp dat daar de meningen weer over vedeeld zijn.

Vaag button or Lid
Aan uit knop of klep mischien?
Aan knop doorgezakt? Troep er tussen?
Een toetsenbord probleem kan ook leiden tot spontane uitschakeling.
Ach weet er weinig van na 30 jaar..
Dus suc7
 
En ik sta op et voila laptop staat uit.
Voorlopig conclusie niks extern maar intern.

Schoonzoon geappt blijkt dat hij enkele keren de laptop geforceerd met powerknop heeft uitgezet.
Dus dat zijn die meldingen van. ID 109



Gisteren nog geprobeerd om de powerknop in te drukken maar dan gast ie op standby en niet op uit. Moet me wel opnieuw aanmelden met ww.
 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan