Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

5u vanmorgen alles er uit gekotst. Hevige spierpijn hoofdpijn zure maag geen koorts versnelde hartslag
100 ipv 54 normaal. Is dit normaal die versnelde hartslag heb dat na het braken en zakt niet.
Nieuwe puzzel.................
 
Ja @BT wat zal ik er van zeggen, had ik na veel moeite het opgelost en op papier gezet hoe ik het in het forum zou zetten.
Geeft me die een Gait (@Eendenteam) een uitleg van de opgave die niemand kan overtreffen. Ik kan alleen maar vragen of ik bij hem in de klas mag zitten, want ik denk dat de leeftijd en al bijna 5 jaar VUT, de basis kennis snel achter uit hold.

Petje af voor Gait.

@BT dit was wat we in de andere misten, 6 onbekenden en 6 vergelijkingen.

Ik wacht op de volgende.
 
@Eendenteam:
Dan moet er wel bij vermeld worden wie met wie is getrouwd. Immers mannen kunnen/mogen met mannen trouwen en vrouwen met vrouwen.
Nee hoor. Dit moet wereldlijk opgelost kunnen worden als wiskunde/algebra en er zijn nog meer dan genoeg landen waar dit soort trouwerijen niet toegestaan is. Persoonlijk zie ik dat ook als afwijkend, dus als zoiets het geval zou zijn, zet ik het er wel apart bij.:)

Uiteraard is de rest ook 18 jaar geleden. Dat was het stukje waar men opletten moest.

Ik heb zelf niet X en Y weer gaan renamen naar A en B want dat maakt het niet makkelijker, eerder moeilijker want dan heb je weer andere onbekenden erbij, ik ben dus zelf gewoon blijven rekenen met X en Y. Het laat ook zien dat het korter/sneller kan (qua aantal regels).

Ik heb even het attachment verwijderd en je oplossing in code in je post geplaatst. Dit i.v.m. de rare manier van opslaan van attachments bij vBulletin. Zie pm.

Onderstaand is mijn oplossing:
Code:
P+M+Z+D=192
P+M+X+Y=195 (dus ook X+Y=Z+D+3 oftewel Z+D=X+Y-3)
Z+D+X+Y=135

Z+D+Z+D+3=135	2Z+2D+3=135	2Z+2D=132	Z+D=66
X+Y-3+X+Y=135	2X+2Y-3=135	2X+2Y=138	X+Y=69
P+M+66=192	P+M=126
P+M+69=195	P+M=126 (dit als check gedaan)

Leeftijd vader en moeder 18 jaar geleden als 5:4
126-36=90 is 5:4	90/9=10		P=50 (5*10)	M=40 (4*10)
Leeftijd zoon en dochter 18 jaar geleden als 3:2
66-36=30 is 3:2	30/5=6		Z=18		D=12
Leeftijd schoonzoon en schoondochter 18 jaar geleden als 2:1
69-36=33 is 2:1	33/3=11		X=22		Y=11

Dat was 18 jaar geleden, tel dus bij iedereen 18 jaar erbij en je komt op:
P	M	Z	D	X	Y
68	58	36	30	40	29
 
PUZZEL 03
De volgende.
Tip: Deze moet je dus uiteindelijk oplossen door te gaan gelijktrekken.

Vader en moeder hebben 4 kinderen.
Vader is driemaal zo oud als het oudste kind. Moeder was dat drie jaar geleden.
Twee jaar geleden was moeder vijfmaal zo oud als het derde kind.
Over twee jaar is moeder vier maal zo oud als het jongste.
Verder zijn de kinderen samen even oud als vader.
De gemiddelde leeftijd van de kinderen is gelijk aan de leeftijd van hun moeder 30 jaar geleden.
Hoe oud is iedereen?
Code:
P	  M	A	B	C	D
Oplossingen a.u.b. weer via pm, zodat anderen niet kunnen afkijken.
Uitwerking kan dan op het eind geplaatst worden.

Ik ben hier zelf nog over aan het denken want ik ben niet goed in gelijktrekken.

Dit is even de laatste die ik gevonden heb dus hopelijk heeft iemand er nog meer, moet nog op de andere pc gaan kijken.
 
Deze ga ik niet aan beginnen er zit een fout in:

1. P=4A
2. M=4A+3
3. M=5C+2
4. M=4D-2
5. P=A+B+C+D
6. 4M-120=A+B+C+D

Ik denk dat de vergelijking 3 en 4 niet kunnuen kloppen of heb ik het mis, mijn boere verstand zegt dat het fout is.

Sorrie kan wel kloppen C en D kunnen dezelfde leeftijd hebben.
 
Je zit bij 1 al fout.
Daar schrijf je P=4A maar dat klopt niet, de opgave zegt immers:
Vader is driemaal zo oud als het oudste kind.
Even ter duidelijkheid. A is het oudste kind en D het jongste kind.

Dus daar moet je al zetten P=3A het cijfer 4 daar onjuist. Daar heb je je op verkeken.
De rest van je berekening staat ook nog wat fout in:
Twee jaar geleden was moeder vijfmaal zo oud als het derde kind.
Dat moet je schrijven als M-2=5(C-2) dus wordt M-2=5C-10 M=5C-8.
Zo dus ook bij de rest van je berekening. Als het voor de een x jaar geleden is, is het uiteraard zo dat die ander toen ook x jaar jonger was.
 
Black Tiger;225346 zei:
Ik heb zelf niet X en Y weer gaan renamen naar A en B want dat maakt het niet makkelijker, eerder moeilijker want dan heb je weer andere onbekenden erbij, ik ben dus zelf gewoon blijven rekenen met X en Y. Het laat ook zien dat het korter/sneller kan (qua aantal regels).

Renamen: hahaha dat noem men "fast temp. substitution". en maakt het juist wel makkelijker. Geen extra onbekenden omdat het maar tijdelijk is. Er worden nl. niet X en Y vervangen door A en B maar (X-18) en Y-18) e.d. Door tijdelijk deze A en B te noemen wordt de forumule niet zo groot. Je doet dat alleen tijdens berekeningen om ze na de uitkomst direct weer de originele naam te geven.

Korter/Sneller: kan nog veel sneller maar wij hebben bewust het uitgebreid gedaan omdat niet iedereen op het zelfde niveau zit en dus iedereen het kan snappen.

We hebben een link geplaatst met de oplossing.
 
Verzoeke GEEN oplossingen te plaatsen of iemand moet er specifiek om vragen en iedereen moet de tijd gehad hebben de puzzel op te lossen. Plaats je oplossing in voorkomend geval ergens op een website (zijn er genoeg en nog gratis ook) en plaats hier de link.

Bijkomend voordeel: het draadje blijft overzichtelijker.
 
niet X en Y vervangen door A en B maar (X-18) en Y-18) e.d. Door tijdelijk deze A en B te noemen wordt de formule niet zo groot.
Hmmz... ik weet het niet. Mijn uitwerking geeft toch ook geen grote formule's? En toch is die uitgebreid en duidelijk, toch?

We hebben een link geplaatst met de oplossing.
Uitstekend!
 
Ik weet nu hoe oud Papa en Mama zijn, dit gaat als volgt.
M-30=(A+B+C+D)/4 is

4M=A+B+C+D+120 hier gaan we papa P=M-3=A+B+C+D aftrekken.
M=A+B+C+D+3 -/-
3M=117 dus M=39 P=M-3 dus P=36

En dan gaat het mis als ik de andere waarden gebruik.
3A=36 dus A=12
Nu gaan we C bekijken: M-2=5(C-2) is M-2=5C-10 dus M=5C-8 maar M+8=47 en dat is geen 5 voud.
Zo gaat ook D de mist in: M+2=4(D+2) is M+2=4D+8 dus M=4d+6 maar M+6 is 45 en dat ius geen 4 voud.

Waar ik hier mis ga weet ik niet maar ik kan het niet oplossen.
 
Ergens zit nog iets fout in je berekening. Je moet uitkomen op een breuk dus 3A=36 klopt niet.
Ik ga nu expres een foute waarde voor A geven anders geef ik de uitkomst al weg.

Maar het moet zoiets worden ongeveer: 5A-50=5A/5 (deze laatste is een breuk).
 
Laatste opgave is perfect uit te rekenen ,geen verborgen trucen en de breuk laat zich snel elimineren.
Oplossing naar BT gestuurd (hoop dat hij het allemaal kan vatten)
 
Ik moet er nog eens voor gaan zitten. Hij lijkt goed, behalve B, daar moet ik nog over nadenken.:)
 
Vooruit dan maar en zonder breuken opgelost (althans behalve die ene die je meteen kwijt bent). De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.

Ow en ter info voor BT: het is wederom uitgebreide oplossing geworden zodat iedereen het kan snappen ;)
 
Die is zeer goed. Je hebt hem op dezelfde manier berekend als ik zelf ook gedaan heb.
Er zit 1 breuk in maar die kun je inderdaad snel verwijderen. Door de berekening die mijn vader gemaakt had dacht ik dat het lastig was, omdat die een grotere breuk gelijk ging trekken enzo, maar het kan dus eenvoudiger.

Nu even wachten tot Bert50 hem ook heeft (wel zonder spieken he!!).:)
 
PUZZEL 04
Wij zullen ook een raadseltje plaatsen. Eigenlijk hadden we hem voor Bas moeilijker gemaakt, maar voor jullie hebben we dus 36 als product aangehouden. Het is een puzzel welke je met logisch nadenken - dus niet met wiskundige formules - kunt oplossen. Het raadsel is als volgt:

We waren een tijdje geleden op een "Pa-Zeun diner" van het CAVV en daar kwamen we Sebastiaan (Bas) Edixhoven tegen.
Bas is een wiskunde professor waarvan we les hebben gehad.
Bas was en is natuurlijk een kei in wiskunde en helemaal met getallen.
We besloten eens te testen hoe snel hij een puzzeltje kon oplossen.
We zeiden tegen Bas:

Raad de leeftijd eens van onze 3 zonen (Kwik, Kwek en Kwak) als het product van hun leeftijd 36 is?
Bas zei: "ik heb meer informatie nodig"

We zeiden tegen Bas: zie je dat vliegtuig daar. Het totaal aantal ramen voor de 2e nooduitgang komt overeen met de som van hun leeftijden
Bas keek naar het vliegtuig en zei: "ik heb meer informatie nodig"

We zeiden toen tegen Bas: "onze - qua leeftijd - oudste zoon heeft 1 groene spijkerbroek, 2 gele truien en 3 paar Sneakers.
Bas zei: "ik heb de leeftijden uitgerekend". Bas gaf mij de juiste leeftijden.

Kunnen jullie ons ook de juiste leeftijden geven per PM?
 
Okay @BT ik heb een fout gemaakt die mij de nek omdraaide.
Ik had ook 4M-P=120, alleen met de subtitutie ging ik de mist in, gebruikte M-3=3A en dan wordt het moeilijk om een oplossing te vinden. Mijn uitkomst was dus 4M-P=120 --> 4M-M-3=120 --> 3M=117 --> M=39
Dan kun je geen B C en D uitrekenen.

Mijn fout dus M-3=3(A-3) en dan zou het wel goed zijn gegaan.

Sorrie dat ik gespiekt heb, maar de vraag blijft aan @Eendenteam, mag ik bij jou mijn algebra ophalen, schijnbaar een beetje vast geroest, en dat kost mij een berg slaap wat ik dan niet krijg.

Een @Eendenteam als ik zo vrij mag zijn zou ik die Bas niet meer uitnodigen voor het eten.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan