Leeftijdenraadsels (algebra) voor de donkere dagen.

PUZZEL 05
Boer Pieterse heeft eerste leg eitjes
XXXL eitjes en ganzen eitjes

De eerste leg eitjes kosten 1/2 euro
de XXXL eitjes kosten 3 euro
en de Ganzen eitjes kosten 10 euro

Nu wil Ma precies 100 eitjes hebben en niet meer en minder uitgeven dan 100 euro

Hoe wordt de verdeling (wiskundig graag)

Dit speelt zich over 2 jaar af met het huidige kabinet (prijzen rijzen de pan uit)
 
@Bert50: je mag bij ons je algebra oppoetsen. Logisch en analytisch blijven denken is het devies en natuurlijk stapje voor stapje.

@the matrix: je oplossing is helemaal correct en ook nog de juiste argumentatie/beredenering toegevoegd.
 
the matrix;225403 zei:
Boer Pieterse heeft eerste leg eitjes [..]

We hebben het opgelost, berekening en uitkomst via PM

Dat was wel een heeeeeeeeeeeeeeeele simpele ;)
 
eendenteam;225399 zei:
[..] Raad de leeftijd eens van onze 3 zonen (Kwik, Kwek en Kwak) als het product van hun leeftijd 36 is? [..]
De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.
 
@Eendenteam: Hoeveel spijlen zitten er op het hek?
Want ik heb 3 onbekenden en slechts 1 uitkomst. Daar zij nogal wat variaties mee mogelijk.
Ik zou bijna zeggen 2, 3 en 6 maar dat is niet de juiste uitkomst.

Die oplossing moet ik eens goed bestuderen want daar kan ik vooralsnog geen touw aan vastknopen.
 
@Black Tiger: we hebben de tekst aangepast, dus de spijlen zijn ramen geworden; de strekking is hetzelfde gebleven. Echter, dit aantal is niet gegeven. "3 onbekenden en 1 uitkomst"... Het is geen raadsel welke je met wiskundige formules kunt oplossen maar alleen met logisch nadenken.

Tip: ga stap voor stap te werk en blijf logisch nadenken. Soms moet je alle mogelijkheden op een rijtje zetten en dan conclusies trekken. De oplossing is beschikbaar.
 
eieren tip
Wiskundig vind je 2 vergelijkingen met 3 onbekenden.
dus zou deze niet oplosbaar zijn.

Ware het niet dat het om "hele" eieren gaat dus "redeneer" naar de uitkomst..
 
We hebben de eieren opgelost. De eerlijkheid gebiedt te vermelden dat we - door de snelheid waarmee we het in een voor jullie leesbaar formaat schrijven - een foutje hadden gemaakt. Maar ja ... de uitkomst was goed ook al telt de uitkomst nooit alleen en gaat het om het totaal.

De oplossing kun je hier downloaden/bekijken.

Hoever zijn BT en Bert50 met de eieren....? Met andere woorden: kunnen we alweer een nieuw raadsel plaatsen of is dat te snel...
 
ik denk dat je dat linkje "op verzoek" moet geven ipv te plaatsen, zo wordt de uitdaging minder want het eerste wat je op school leert is hoe je moet spieken;-)
 
Na Kwik, Kwak en Kwek ben ik de donald duck gaan lezen.
Met het eieren raadsel dacht, verhip smaakt niet slecht met Bacon.

Nee aan de laatste beide heb ik niets gedaan.
 
the matrix;225420 zei:
ik denk dat je dat linkje "op verzoek" moet geven ipv te plaatsen, zo wordt de uitdaging minder want het eerste wat je op school leert is hoe je moet spieken;-)
Dat heet zelf discipline. We zijn allemaal volwassen, de ??n een heleboel jaren langer dan de ander maar iedereen moet in staat worden geacht (en we verwachten ook dienovereenkomstig gedrag) om met zo iets om te gaan zoals het hoort.

Er kan overigens ook nog iets anders "spelen", nl. het feit dat niet ieder mens dezelfde psyche heeft en ook niet hetzelfde met bepaalde dingen omgaat. Het kan zijn dat er personen zijn die zich ergens in vast bijten er niet uitkomen en dan terstond de oplossing willen zien. Kunnen ze niet bij die oplossing, dan kunnen er zich rare dingen in hun hoofd afspelen en kunnen ze zelf daardoor depressief worden met alle gevolgen van dien. Dergelijke personen hebben op zulke momenten niet de rust om te vragen voor een oplossing. We bedoelen hier niet mee dat dit van toepassing is op degenen die momenteel actief zijn met dit draadje; we proberen alleen aan te geven dat het voor handen hebben van een oplossing goed kan zijn. Bewust hebben we voor een link gekozen en niet voor het plaatsen hier in klare tekst van de oplossing.
 
bert50;225421 zei:
Nee aan de laatste beide heb ik niets gedaan.
Doe lekker rustig aan. Het mag maar hoeft niet, m.a.w. het is geen verplichting om een raadsel (proberen) op te lossen. Het moet immers leuk blijven. We wachten in ieder geval met het plaatsen van een nieuw raadsel. Dank voor de terugkoppeling.
 
Om heel eerlijk te zijn had ik die van The Matrix niet eens gezien. Vreemd.
Daar ga ik dus gelijk eens aan beginnen.

V.w.b. het andere raadsel vind ik het niet logisch genoeg. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat de priem factoren (voor zover je dat zo wenst te noemen) 2, 2, 3 en 3 zouden moeten zijn.
Nergens staan immers waardes vermeld van hoeveel ramen of wat dan ook.
Of de oudste zoon nu 2 of 3 broeken heeft doet ook totaal niet ter zaken v.w.b. zijn leeftijd.

En daarom acht ik mijn oplossing van 2, 3 en 6 ook in orde.:)
 
Ik mag dan wel volwassen zijn maar heb ook geen zelfdiscipline.
Geen flauw benul hoe je zoiets met die eieren wiskundig moet gaan berekenen. Dus ik ben fijn wezen spieken.:)
Dan is van een kant de lol er wel snel af, ik prefereer zelf ook de eerste methode dat er een raadsel komt en diegene die het raadsel plaatst gewoon in de thread als laatste de oplossing plaatst zo gauw allen er klaar mee zijn of aangeven er klaar mee te zijn (en hun oplossingen per pm hebben aangedragen).
Dat is ook handiger als er ooit eens iets gerestored moet worden en misschien de links er niet meer zijn of om andere reden weg zijn.

Van de andere kant ben ik door dit spieken blij dat ik er niet aan begonnen ben. We zouden wat van die leuke algebra raadsels gaan doen, dus in elk geval iets wat je makkelijk kunt uitrekenen, men moge dan ook verwachten dat er slechts 1 uitkomst is.
Dat je dingen moet gaan raden/afstrepen kan dan wel eens zijn, maar zoveel mogelijkheden... nah... We zijn geen wiskundigen, althans ik niet en Bert 50 volgens mij ook niet dus het moet wel leuk blijven he.:)
Het eierenraadsel (althans de oplossing) ziet er voor mij te moeilijk uit, misschien dat The Matrix een eenvoudiger oplossing heeft waardoor ik ook weer een "ahja" moment krijg.
 
@BT: eieren raadsel:

noem de eiersoorten: A, B en C
Je hebt 2 vergelijkingen (een met een breuk vanwege die halve euro).
Zet die vgl met breuk om naar gehele getallen (vermenigvuldigen met 2)
Trek die 2 vgl'n van elkaar af.
Je houdt dan 5B + 19C = 100 over dat is dus ook: 19C = 100 - 5B
Kijk goed naar die laatste vergelijking en analyseer het met eieren ipv de B en C
Een C ei kost 10 Euro. Het totaal moet honderd zijn. Dus er zijn maar 10 mogelijkheden nl.
C=0, C=1 enz.

Vul die C=0 in de vgl 19C = 100 - 5B in en reken de B uit
Doe dat voor alle 10 C mogelijkheden.
Er blijven dan 2 mogelijkheden over waarbij B geen breuk is. B kan geen breuk zijn omdat er geen kapotte eieren mogelijk zijn.
 
Black Tiger;225430 zei:
V.w.b. het andere raadsel vind ik het niet logisch genoeg. Ik zie geen enkele reden om aan te nemen dat de priem factoren (voor zover je dat zo wenst te noemen) 2, 2, 3 en 3 zouden moeten zijn.
Nergens staan immers waardes vermeld van hoeveel ramen of wat dan ook.
Of de oudste zoon nu 2 of 3 broeken heeft doet ook totaal niet ter zaken v.w.b. zijn leeftijd.

En daarom acht ik mijn oplossing van 2, 3 en 6 ook in orde.:)
Om met het laatste te beginnen, die info over broeken, schoenen e.d. is ballast. Het gaat om het gegeven dat er een oudste zoon is. Waarom.. dat leggen we je (in steno) uit:

produkt leeftijden is 36. Bas wist leeftijden dan niet. Waarom niet omdat er meerdere mogelijkheden tot een produkt 36 leiden. Bijv. 1,4,9 of 1,2,18 enz.

Toen kwam de info over de ramen. Bas telde de ramen en wist de leeftijden nog steeds niet. Waarom omdat er dus kennelijk niet 1 eenduidige mogelijkheid was waarvan het produkt van de leeftijden 36 is MAAR OOK waarvan de som van de ramen overeenkomt met de som van de leeftijden.

Juist omdat het aantal ramen niet is gegeven moet je het getal 36 ontbinden in factoren (de zg priem factoren).

Wij hebben het ooit zo geleerd:

36
-- 2 (< gedeeld door)
18
-- 2 (< gedeeld door)
9
--3 (< gedeeld door)
3
--3 (< gedeeld door)
1

De rest kun je in het antwoord in de link lezen.
 
We zijn dieper op de eieren en de leeftijden ingegaan omdat Bert50 ook al zo ver is/was.
 
PUZZEL 06
Oke dan de volgende (algebra) puzzel.

Vraagstuk:
Een gezin, vader, moeder, zoon en dochter gaan verhuizen naar Loenen aan de Vecht nabij voormalig Kasteel Kronenburg. Daar waar de eerste colf (golf) wedstrijd ooit werd gespeeld ter nagedachtenis aan de moord op Floris V.

Vader is een fervent golfer en wil dat zijn zoon later goede strokeplay's aflegt en neemt hem mee naar de golfbaan alwaar de zoon les gaat krijgen.
Hij wordt voorgesteld aan de priv? golfleraar en de golfleraar vraagt aan de zoon zijn leeftijd.
De zoon vindt dat hij niet zo maar zijn leeftijd moet noemen maar wil laten blijken dat hij van goede komaf is, zeker niet dom is en zegt:

Toen ik werd geboren, ik ben het jaartal vergeten, was mijn zuster een kwart zo oud als mijn moeder en thans is ze een derde zo oud als mijn vader.
Dat zal allemaal wel zei de golfleraar maar wat ik wil is niet de leeftijd van je zuster doch jouw leeftijd.
Daar kom ik nu op zei de zoon. Ik ben een kwart zo oud als mijn moeder nu is en over 4 jaren zal ik een kwart zou oud zijn als mijn vader.
Vind je dat niet grappig zei de zoon?

Mer informatie kreeg de golfleraar niet, maar hij kon nu wel de leeftijd van de zoon achterhalen.

Wat is de leeftijd van de zoon?

TIP: De uitkomst is geen geheel getal maar heeft 1 decimaal. Om enigszins te bepalen of je uitkomst klopt, dan moet je de leeftijd met 5 vermenigvuldigen en dan moet je een geheel getal hebben.

Pa Ma Zoon Dochter oftewel:
P M Z D
 
Even een vraag: weten jullie wat faculteit is in de algebra oftewel in het Engels: factorial.

Dus weet je hoe 5! moet uitrekenen?
Zeker geen schande als je het niet weet, maar we hebben nog een algebra vraagstukje waar je met ! (faculteit dus) mag werken. Lijkt ingewikkelder dan het is maar in het vraagstukje komen alleen antwoorden voor welke bestaan uit slechts hetzelfde getal voor. hihi....
 
eendenteam;225439 zei:
Even een vraag: weten jullie wat faculteit is in de algebra oftewel in het Engels: factorial.

Dus weet je hoe 5! moet uitrekenen?
Zeker geen schande als je het niet weet, maar we hebben nog een algebra vraagstukje waar je met ! (faculteit dus) mag werken. Lijkt ingewikkelder dan het is maar in het vraagstukje komen alleen antwoorden voor welke bestaan uit slechts hetzelfde getal voor. hihi....

Is dat niet 1*2*3*4*5

hihi is wel iets blijven hangen.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan