Leg maar eens uit ( nieuwsgroepen)

hangslot

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
16 aug 2002
Berichten
2.319
Waarderingsscore
6
Punten
38
Leeftijd
60
Locatie
Veluwe
Hartstikke leuk, torrents.
Leg mij als Newbee op dat gebied eens uit, wat het is, en wat ik er voor nodig heb.
 
Maar ok? enige uitleg hoe ik het doe:

Allereerst heb je een aantal programma's nodig om de gewenste bestanden te kunnen downloaden, de zogenaamde "Cli?nts"

Als je zo'n Cli?nt op je pc hebt ge?nstalleerd, dan ga je naar een site die "Torrents" aanbiedt, download op 1 van die site de betreffende torrent van het bestand dat je wenst te downloaden, en open dit of sla dit op in een map naar keuze...

Na het downloaden van de torrent, klik je op dat bestand, en dan wordt automatisch de door jou ge?nstalleerde "cli?nt" geopend...

Je zult zien dat je zowel gaat uploaden als gaat downloaden, dat is overigens wat men ook verlangt op de torrentsites waar je gaat downloaden, je moet dit 1:1 doen, dit is goed voor de torrent, dan blijft hij bestaan, en goed voor jou ratio... Dus net zoveel uploaden als dat je gedownload hebt, dit heet "seeden en leechen" dit is wel zo netjes...


Ratio is weer iets waar we het wel een andere keer over kunnen hebben....

Sites zijn er zat te vinden waar 1 en ander heel erg goed uitgelegd wordt, en bij alle sites zit ook een forum, waar evnetuele vragen die je hebt ook kunt stellen, zelf zit ik nu het meeste op "Extremepowertorrents, en op Bcrelease ( Privesite. )

Een leuk linkje waar een hoop van deze sites opstaan is deze

Ik geef er nog wel een tip bij, op alle forums waar je download houdt men aan dat als je niet voor je ratio zorgt dat je dan binnen afzienbare tijd en "ipban" krijgt!

Dus registreer jezelf niet op teveel sites in 1 keer. ;)
 
Serieus heb me nog niet verdiept in deze materie

Prima Uitleg geeft al meer inzicht.

Nu nog even de "startprogramma's" de zogenaamde clients.

welke allemaal en waar te te halen

indien te veel bezwaar dan via email of PM.
 
@Matrix, de zogenaamde "cli?nts" staan ook in de link die ik gaf in mijn uitleg. ;)

Maar daar is iedereen weer anders in wat men zelf de beste vindt, ikzelf en veel anderen gebruiken hiervoor Azureus, een makelijk en overzichtelijk programma... (alleen even opletten met deze, want de standaard ingestelde poorten staan in de zogenaamde "Blacklist" ik dacht 6881 tot 6889, gewoon even wijzigen tijdens de config in 49150 of hoger)

Maar zo heb je nog veel meer cli?nts, ik zou zeggen neem eens een kijkje op de geplaatste link,en registreer jezelf eens op 1 van de forums.

De grotere zijn bij mijn weten:

*Liquid

*Moviehouse

*Extremepowertorrents ( die raadt ik aan! want daar gaat bij een eventuele donatie je upload omhoog, is trouwens niet nodig als je genoeg, maar niet teveel, seed 100% minimaal, 150% max.)

*En BCrelease
 
We kennen allemaal Kazaa en consorten.
We halen een bestand op en gaan dat weer delen. Voordeel van dergelijk p2p is dat we met veel mensen 1 bestand uploaden (uiteindelijk dan).

Bittorrent, ookwel kortweg torrent, werkt met hetzelfde princiepe. Met dat verschil dat wat hij binnen haalt meteen deelt.
Hierdoor wordt de druk bij de enige initieele uploader van dat bestand extreem verminderd. Immers, file 1 is binnen bij client 2 en die deelt meteen die file.
Normaal gesproken zijn dat stukjes van 4mb.

De vraag wat je er voor nodig hebt: Client zoals genoemd wordt en het liefst een breedband verbinding voor de grote bestanden zoals isotjes etc (met een telefoon lijn gaat dat wat langzaam nl)

Ratio heeft Freg ook al genoemd. Ratio is je deling die je doet. Een ratio van 1.000 is het beste of alles hoger. Dit houd dan in dat je van de 4 Gb die je gedowned hebt ook geupped hebt.
heb je bv een ratio van 0.500 dan heb je van de 4 Gb maar 2 Gb geupped. en heb je een ratio van 1.500 dan heb je natuurlijk 50% meer geupped, en dat is top!

Bij de openbare sites is het niet zo heel spannend, maar het staat niet geheel netjes.
Bij gesloten sites kan het je aanmelding kosten. Gesloten sites geeft een hogere garantie van betere kwaliteit aan bestanden. Dit omdat ze anders afgeschoten worden. (de uploaders dus).
Zodra je de smaak te pakken hebt, zal je waarschijnlijk DVD's per spindels van 100 inkopen ;)

G
 
Want hier worden nu dus de spindels per 100 ingekocht!

en dit heeft niet met de snelheid in zijn geheel te maken, maar meer met het feit dat we hier met een cluppie van 5 man bezig zijn, en je gaat dan natuurlijk niet allemaal hetzelfde binnenhalen... ;)

Nja ok? dat uploaden voor een ratio daar gaat het om, schrik dus ook niet dat je soms over de ene download ineens een dag of vijf doet! Want dan zit je dus in het begin van een upload en ben je dus zelf mee aan het seeden, je upt meer dan je download.... pc gaat dus nooit meer uit, en wellicht gaat dit met de newsgroepen weer net iets beter, maar dat mag mij een ander uitleggen, voor nu let ik idd zoals BiG_G zegt meer op de kwaliteit, dan op de snelheid.

Dit kun je bij sommige cli?nts wel veranderen, maar het heeft vaak een averechtste uitwerking, je download loopt vaak ineens terug tot bijna nul..

Wat betreft dat seeden, 1:1 is het beste, en dit heeft men het liefste, iets meer is idd goed voor je ratio, maar ga nooit boven de 150% want dan ga je overseeden, en dat wil men ook weer niet... ( gezeur he ;) )
 
Dan moet je naar de betere trackers gaan. Ik zit met regelmaat op een ratio van 2.500.
Zeuren? ach, als ik eens een misser heb dan heb ik de ruimte om eens niet een ratio te halen van 0.110 oid...
 
Op de meeste sites is mijn ratio ook goed, maar jij bent er al tijden mee bezig, en ik nu nog maar een week of vier!

Dus ik "hobbel" er nog een beetje achterop wat dat aangaat.

Maar zojuist weer eens 1 en ander aan instellingen veranderd, eens kijken wat dit opleveren gaat. ;)

Het leert in ieder geval errug snel...
 
Wat ik al eerder gezegt heb, je moet je niet zo aantrekken van dat andere tuig. Jij moet zorgen dat jouw ratio goed is. Die andere geintjes waar je het over had, ik zou meteen naar een serieuse tracker gaan of melding maken. Maar je moet niet wachten op 1.0 of 1.500 aan ratio... gewoon zolang zo'n bestand je niet in de weg zit lekker seeden. Wees maar lekker superuser.


G
 
het beste is dat je met een nieuwe upload een dag of 3/4 wacht en dan heb je de torrent soms wel eens binnen 4 uur binnen doe je het gelijk dan kan je inderdaad wel eens een dag of 3/4 wachten overigens wat die ratio betreft er zijn dus trackers bij waar je 1 of 2 gb kan kopen per keer bijv:nl tracker kost 2 gb 1,30euro en bij bcrelease is het 1gb voor 1,30 dit is natuurlijk via de telefoon en dat is makkelijk als je geen goede ratio hebt in het begin

ps ik vind nl tracker ook een prima site hoewel ie verdacht veel op bc release lijkt
 
@Ayadinsport, ik geef je er een tip bij als je gigabytes wilt kopen voor je ratio dan kun je beter gebruik maken van het systeem pay pal, want als je daarmee ?5 overmaakt zitten er geen kosten aan en krijg je 5 gig, en bij sommige trackers 10....

doe je 5 maal ?1.30 met sms dan zit je al aan ?6.50.

hoe je met pay pal zonder creditkaart kunt betalen staat hier

Dit kan je euro's schelen als je een donatie wilt doen, ipv smsen. ;)
 
klopt maar ik bel met de telefoon van de baas is nog goedkoper ha ha maar toch bedankt voor de tip
 
Gigabytes kopen??? Voor dat geld? Dan ben je met een newsserver toch beter uit a 7,50 of 7,95 per maand onbeperkt gigabytes.
Valt me tegen van die trackers, je bent toch gezamenlijk bezig, waarom moet er dan voor betaald worden?
 
Ik ben voor nu ook aan het proberen om te stoppen met te doneren, en mezelf ook een beetje te gaan verdiepen in de Newsgroepen...
 
Black Tiger zei:
Gigabytes kopen??? Voor dat geld? Dan ben je met een newsserver toch beter uit a 7,50 of 7,95 per maand onbeperkt gigabytes.
Valt me tegen van die trackers, je bent toch gezamenlijk bezig, waarom moet er dan voor betaald worden?

ja dat kan wel zo zijn maar als je goed 1 op 1 draaid dan hoef je eigenlijk niets te kopen maar er zijn natuurlijk mensen bij die alleen maar films willen ophalen en niks willen seeden en daar is het makkelijk voor en natuurlijk voor de mensen die voor het eerst komen op een dergelijke site en die in het begin niets te seeden hebben omdat ze dan gewoonweg nog niets hebben maar goed het is wel weer iets omt na te pluizen wat die newsserver betreft lijkt mij ook wel interessant
 
Ja dat klopt, maar 1:1 draaien betekent dus ook evenveel geven als je download, dat kan nogal moeilijk zijn en link.:)
Doch voor zover ik begrepen heb is dat niet overal noodzakelijk.
 
Bittorrent is gebouwd op het princiepe om netwerk activiteit te verminderen voor de initieele uploader. Het is dus zo dat alles wat je downed ook meteen upped.
Een verdeling in het netwerk zou je kunnen zien als een stervorm (davidsster om de lijnen zichtbaar te maken).
Het kan dus ook zo zijn dat jij als peer verbonden met 5 downloaders, terwijl jij zelf de laatste schakel bent. Het kan dus voorkomen dat als jij stopt / pauze neemt of gewoon je upload afbreekt omdat jij hem al binnen hebt, dat je de gehele snelheid bruut in elkaar laat storten.

Azureus heeft de optie dat je de totale snelheid en de gemiddelde snelheid kan bekijken. Hier zie je wat voor een percentage jij oa uitmaakt in de betreffende file.

Je kan je dus voorstellen dat het ronduit asociaal is als jij voortijdig afbreekt. De sites waar over gesproken wordt waar de ratio een must zijn hebben hun buik natuurlijk allang vol van 'hit and runners'.
Zowiezo is de potentie en kracht van een file natuurlijk vele malen groter dan bv met Kazza. We hebben het hier over PtP netwerken, dit staat in een schril contrast met de newsservers. Het heeft niets van elkaar van doen, de protocollen lijken niet eens op elkaar. Zo kennen we natuurlijk ook FTP als een protocol die prima zal werken, maar net als binaries heeft dat niets met delen te maken in de zin zoals we hier opdit moment bespreken.

Natuurlijk ben ik netzo geintresseerd in goede tot zeer goede newsservers, en ik vraag daarom ook: Hoe kom ik aan een paswoord van bv een news.planet.nl of welke andere free newsserver?
Ik wil hierin natuurlijk ook even expirimenteren.


G
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan