Logica van Pieter

Ja alleen vergeet Pieter voor het gemak de leveringscontracten die er zijn.
Die contracten zijn er al van de jaren 60. Daar kun je niet zomaar van af stappen. En die lopen nog tot 2030.
Dus ik vind dit iets te gemakkelijk.

Daarnaast zit je nu dus ook te kijken met het nadeel van de EU en de rechten die andere landen daarmee hebben/krijgen.
Van de NOS een stukje:
Nederland kan niet van de buitenlandse verplichtingen af vanwege de centrale Europese markt. Dat betekent dat een inwoner uit Antwerpen net zoveel recht heeft op Nederlands gas als een Amsterdammer. Als Nederland besluit de export op te schorten en alleen nog aan de eigen markt te leveren, trekt Nederland de eigen bevolking voor en dat is tegen de regels van de EU.

Dat werkt natuurlijk ook de andere kant op, dus er zal vast ook iets zijn wat andere landen hebben wat wij niet hebben.

Maar er staat een stukje bij wat totaal niet klopt.
"We leven in één Europa. Je kunt niet zeggen dat de een meer recht heeft dan anderen. Dat zal ook hier gelden. Er is dan sprake van schaarste en dan moeten we kijken hoe we die schaarste gaan verdelen. Met andere woorden hoe we de pijn gaan verdelen. Er zijn nu eenmaal in het buitenland net zo veel mensen afhankelijk van dat gas als in Nederland. En ze betalen er dezelfde prijs voor."
En dat laatste is dus pertinent niet waar.
 
Daarom is politiek gewoon berekend liegen… Alles mag, zolang het maar niet uitkomt.. En dat laatste gebeurt steeds vaker vanwege de digitale informatiebronnen.. Energiecontract in BE is veel goedkoper dan in NL b.v.
 
Gisteren was het gas in Californië gratis, ze hadden een overcapaciteit en om sneller van de teveel geproduceerde voorraad af te komen maken ze het daar maar gratis, het moet niet gekker worden.....
 
"Nederland kan niet van de buitenlandse verplichtingen af vanwege de centrale Europese markt. Dat betekent dat een inwoner uit Antwerpen net zoveel recht heeft op Nederlands gas als een Amsterdammer. Als Nederland besluit de export op te schorten en alleen nog aan de eigen markt te leveren, trekt Nederland de eigen bevolking voor en dat is tegen de regels van de EU."

Ja dat laatste regeltje weer hé "en dat is tegen de regels van de EU" dat kom je nog al eens vaak tegen, paar voorbeeldjes die mij zo te binnen schieten, pulsvissen, mest uitrijden, stikstof, co2, natura2000 gebieden die niet meer teruggedraaid kunnen worden, asielzoekersbeleid. Ben er onderhand wel klaar mee, f*ck heel die EU, één groot drama. Vroeger hadden we de E.E.G en het Beneluxverdrag was niks mis mee toch?
Wat mij betreft gaan de grenzen dicht, stappen we eventueel "noodgedwongen" uit de EU, zetten we illegalen en gelukszoekers het land uit. We stoppen met die stikstof en klimaathysterie, kunnen we gewoon weer huizen bouwen zodat onze kinderen eindelijk een huis kunnen huren of kopen en een gezin kunnen stichten. Dan kunnen we misschien eindelijk weer eens zeggen "wat een gaaf landje hebben we toch"

B.
 
Over de EU? ...daar heb ik een hele bescheiden mening over.
Mijn bescheiden mening over de EU is eigenlijk in één woord te vertolken en dat kan ik op een hele rustige manier zeggen zonder in heftige emoties te verzanden...
Lieflijk gezegd klinkt dat als...:



skft-b85624b03cc57f8a6966fa5bab7d7d04.jpg
 
Ja hoor en daar gaan we weer. Gooi de boel maar weer dicht pfffff

Let vooral weer op het eerste regeltje: De bouwvrijstelling voldoet niet aan de eisen van het Europees recht en is daarom onrechtmatig.
 
onze politici hebben zichzelf vast laten zetten in eu regels.
en wij als burger plukken daar de vruchten van.

leg mij uit wat hier anders is dan in de historie "een groot rijk"
en nee ik praat absoluut niet goed wat er toen gebeurt is
 
De EU heeft zijn voordelen en momenteel zijn er weinig mensen met een weerwoord hier.
Helaas ben ik daar ook geen van want ik ben ook al sinds zeer lange tijd van mening dat we beter uit de EU kunnen en terug naar een EEG vorm.
Minder macht in Brussel. Verdragen die we nu sluiten kunnen ook in EEG verband gesloten worden.
Ook als 1 EEG kun je sterk staan met inkoop en andere dingen door de verdragen die je samen sluit. Daarvoor hoeft niet alle macht in Brussel.

Ik ben nog aan het kijken naar Groot Brittanië, daar ging het ook opeens een stuk beter, nu ook weer wat minder, maar ben zeer benieuwd op de langere termijn.
Noorwegen en IJsland zijn ook geen lid en doen het uitstekend. Net als Zwitserland trouwens.
 
Volgens een artikel van een paar maanden geleden zijn de Britten tegenwoordig duurder uit:
In Noord Ierland is al onenigheid geweest vanwege de handelsafspraken sinds de Brexit (Noord Ierland is onderdeel van het Verenigd Verdeelde Koninkrijk. Ook in Schotland zijn er al ideeën geweest om onafhankelijk van het VK te worden en op die manier lid te worden van de EU.
De Britten zouden dank zij de Brexit van de asielzoekers af komen, nu hebben de ervaring met de tekorten van arbeidsmigranten.

Zwitserland is inderdaad geen EU lid, maar heeft wel Europese VrijhandelsAssociatie (EVA). Omdat Zwitserland geen EU lis is mag het ook niet mee beslissen over Europese wetten. Zwitserland hoeft ook niet aan de EU te betalen, maar wel aan de EFTA. Ze betalen per inwoner wel veel minder dan wat wij betalen aan de EU.

Ons voordeel van het lidmaatschap:
Ondanks dat Nederland een netto betaler is (het lidmaatschap kost ons meer dan dat we direct van de EU terug krijgen) verdienen we wel dankzij de EU. De Rotterdamse havens zijn de belangrijkste invoerhavens van Europa (nummer 2 Antwerpen zit Rotterdam al behoorlijk in zijn spreekwoordelijke nek te hijgen). Aan onze import/export/doorvoer functie van de EU verdient Nederland het lidmaatschap weer dubbel terug. Naast dat we netto betaler zijn verdienen we dus aan onze lidmaatschap. En we mogen mee beslissen met de Europese wetgeving.

De EEG was een mooi systeem, maar nu de EU bestaat kunnen we niet meer terug.
 
En we mogen mee beslissen met de Europese wetgeving.
en wanneer maken ze daar chinees van?
of te wel wanneer beslissen de nederlanders eens voor de nederlanders?
 
Volgens een artikel van een paar maanden geleden zijn de Britten tegenwoordig duurder uit:
Ja maar dan spreken we nu tijdens de crisis. Het is me ook bekend dat er ontevredenheid is over de Brexit in onderdelen van GB.

Kijk je ziet toch wel bijv. aan Zwitserland dat het ook gemakkelijk anders kan, en zo kunnen wij dat ook.
En Noorwegen doet het ook prima zonder de EU.

verdienen we wel dankzij de EU. De Rotterdamse havens zijn de belangrijkste invoerhavens van Europa
Dat hoor ik vaker maar vind ik geen argument. Rotterdam was ook al de grootste haven van Europa voordat we de EU hadden. Tevens is Nederland altijd al een groot exportland geweest. Dus ik zie dat verdienen nog niet in deze argumenten terug want daar is feitelijk niets aan veranderd.

De EEG was een mooi systeem, maar nu de EU bestaat kunnen we niet meer terug.
Ik zou niet weten waarom niet?
 
Dat hoor ik vaker maar vind ik geen argument. Rotterdam was ook al de grootste haven van Europa voordat we de EU hadden. Tevens is Nederland altijd al een groot exportland geweest. Dus ik zie dat verdienen nog niet in deze argumenten terug want daar is feitelijk niets aan veranderd.
Het probleem bij het verlaten van de EU is dat de EU niets meer via Rotterdam kan importeren zonder extra importkosten. In dat geval zal Nederland namelijk eerst iets moeten importeren (1e keer importkosten) en vervolgens weer moeten exporteren naar de EU (extra kosten). Dan zal Nederland niet langer interessant zijn als import/export/doorvoer voor de EU. Buiten dat zal Nederland met zowel de EU als alle andere handelsblokken om de tafel moeten voor handelsverdragen. Hoe groter een land/handelsblok, des te betere handel deals er gesloten kunnen worden.

Zwitserland doet het op zich goed zonder EU, maar het is wel het duurste land in Europa om te leven, gevolgd door Noorwegen.

Ik zou niet weten waarom niet?
Dan zal eerst de gehele EU moeten verdwijnen. Als enige land is het voor Nederland niet interessant.
 
Hoe groter een land/handelsblok, des te betere handel deals er gesloten kunnen worden.
In de EU gaat het ook met handelsverdragen. Inderdaad heb je wel gelijk met import en export, maar daar kan Nederland ook aan verdienen.
Er werden vroeger ook bakken met geld aan de valutahandel verdiend.

Dat met die dure landen, nja... duurste met wat? Als je dan ziet dat veel EU landen zoals Finland, Belgie en zo allemaal goedkoper dan ons zijn, met name Duitsland en zelfs Groot Brittanië waarvan we net gezien hebben dat juist alles 50% duurder is dan in de EU, vraag ik me af in hoeverre die lijst betrouwbaar is. Zwitserland staat inderdaad wel bij de meeste lijsten op plek 1 en 2.
Maar wat ik dan mis is het feit of dat wel gerelateerd is naar gemiddeld inkomen ook. Prijzen kunnen heel duur zijn, maar als het inkomen ook hoog is valt het feitelijk weer mee.

Dan zal eerst de gehele EU moeten verdwijnen.
Dat was ook mijn bedoeling. Nederland zal misschien niet zoveel betekenen, maar als landen als Italië en dan misschien Frankrijk mee gaan wordt het een ander verhaal. En een aantal jaren geleden, nog voor de Brexit, was de Frexit bijna al een feit.
Voor de EU is deze oorlog misschien wel handig uit gekomen, want dan wijzen alle neuzen weer 1 kan top. Maar voor die tijd rommelde het behoorlijk en hoorde je ook al vaker de woorden vallen dat er overal gaten en problemen opdoken.

Het zal allemaal zijn voor- en nadelen hebben, maar van wat ik zo hoor en lees overal, vinden de meeste mensen toch wel dat er minder macht in Brussel moet en voor lokale zaken meer macht terug naar de lidstaten moet.
En ik denk dat als die oorlog eenmaal voorbij is, dat al die scheurtjes en breuken weer boven water komen.
 
https://www.bnnvara.nl/joop/artikel...t-meer-als-eu-burgers-voor-dezelfde-producten Vraagje, welke eu-burgers? Een Fransman, Belg, Italiaan, Duitser, Nederlander? Zeg het maar. Voorbeelden die gegeven worden gaan nergens om, zo lust ik er ook nog wel een paar, wat dacht je van de prijsverschillen in de eu landen onderling, zo maar paar voorbeeldjes. Kilowatt stroom in Frankrijk gemiddeld 0,18 eurocent, Nederland gemiddeld 0,73 eurocent. Pakje Malboro 20 stuks in Luxemburg €5,45, Nederland €8. Euro 95 in Polen€1,44, Nederland €2,01. Wat de arbeidsmigranten betreft, die hebben we er genoeg hier, maar ja, volgens mij kampen wij ook in zowat elke sector met een gigantisch personeels te kort. En laten we alstublieft asielzoekers niet verwarren met arbeidsmigranten. Dit jaar komen er gewoon weer 55000 asielzoekers bij buiten de Oekraïners die zijn hier niet in meegenomen. Nederland is helemaal aan het vastlopen maar schijnbaar dringt het bij Pinokkio de vergeetachtige en consorten nog steeds niet door. Dus sorry Peer ik blijf bij mijn posting hierboven, zal hem een klein beetje aanpassen, zal van f*uck de EU, f*ck de Europese wetgeving maken.
 
Nederland is helemaal aan het vastlopen
Dat is dan weer 1 van de nadelen van de EU, al ben ik wel voorstander van het opvangen van de echte vluchteling (dus niet van de gelukzoekers die alleen maar komen profiteren).
 
Ik ben ook wel voor opvang (gelijkmatig verdeed over de EU en niet alleen naar eigen voorkeur van de vluchtelingen) voor echte vluchtelingen.
Maar er wordt te weinig gedaan om gelukszoekers, de zogenaamde kanslozen, buiten de grenzen te houden en sneller terug te sturen. Het misbruik van hun maakt dat anderen die wel terecht kans maken veel langer moeten wachten en dat alles vast loopt inderdaad.
Tevens ook door de stijgende aversie tegen vluchtelingen vanwege de wan- en misdaden die een groep van die kanslozen veroorzaakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
wat dacht je van de prijsverschillen in de eu landen onderling
dat is een hele leuke met btw.
voor dat we ons lieten na*i en door de eu hadden we in nederland 17.5%
toen kwam de eu alles moest gelijk dus hoppa 19%
poosje later ging nederland ineens naar 21% het moest toch gelijk?
 
poosje later ging nederland ineens naar 21% het moest toch gelijk?
Dat lag niet aan Brussel of aan gelijk moeten zijn. De landen mogen zelf hun b.t.w. tarief bepalen bij mijn weten.
Zo hebben wij in Nederland 9 en 21% b.t.w. maar Duitsland heeft 7 en 19% dus daar ligt de b.t.w. nog altijd lager dan hier.
Frankrijk zit tussen ons in met 20%. België telt ook 21% en verrassend genoeg telt Italië 22% dus nog meer dan ons.
Het rammelt in elk geval rond de 20%. Hongarije ligt, ondanks dat dit eigenlijk een goedkoop land is, met 27% b.t.w. het hoogst.
En wie ligt er het laagst? Ja dat is Zwitserland met slechts 7,7% en als lage tarief 2,5 en 3,7%. Maar goed, dat is geen EU land.

Hoe dan ook, de tarieven verschillen behoorlijk. Finland heeft 25%. Weet je trouwens dat je in Finland bij alcohol, dus bijv. voor bier en wijn, zowel voor de drank alsook voor de verpakking moet betalen?
Ja het klinkt gek, maar ik leerde deze week dat er in Finland voor alcohol ook een verpakkingsbelasting bestaat. Er schijnen meer landen een verpakkingsbelasting te hebben, dat is voor het milieu. Maar dat voor bier en wijn bestaat schijnbaar al langer in Finland en werd te vaak ontdoken, en zal nu strenger op gecontroleerd worden. Dat zijn ook best een paar centen, waardoor bier en wijn in Finland een stuk duurder kunnen worden.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan