Map in WD my cloud wordt niet geopend [nas]

Microsoft heeft in Windows 10 na de updates vanaf 1709 het (onveilig) delen van files beperkt en in W7 is dat niet gebeurd.
Ja dat was met het verwijderen van de browsemaster vanaf 1803. Maar in principe kreeg je na een latere update weer alles terug als je SMB1 gewoon activeerde. Verder kun je dan 4 services activeren en dan moet alles weer werken.
Dus waarom dat niet lukte is voor mij ook een vraag.
Raar genoeg zit ik bij een kennis ook met een vaag netwerk probleem, Windows 10 werkt v.w.b. thuisnetwerken soms toch echt heel vreemd.
 
Klopt @Black Tiger het thuisnetwerken met W10 werkt soms heel vreemd en zoek de oorzaak maar eens. En er kan nog eens een verschil zitten of je de Home of Pro versie hebt. van W10.

Wat ik vluchtig gelezen heb is dat als je SMB1 eerder hebt uitgeschakeld dat dan met de komende updates SMB1 voor W10 dan helemaal wordt verwijdert uit W10, maar men kan het nog wel installeren via een achterdeurtje.

Als WD MyCloud al zichtbaar is in het thuisnetwerk dan ben je al een eind op de goede weg. Omdat er meestal een wachtwoord in gebruik is heb je alleen nog geen toegangsrechten en dan komt die foutmelding. De oplossing hiervoor heb ik al in mijn vorige reacties gegeven.

En ergens was er ook nog de optie aan te vinken als de verbinding bewust werd verbroken om de netwerkverbinding instant te houden met de MyCloud of hem helemaal uit het netwerk te verwijderen waarna het opnieuw detecteren weer problemen gaf. Ik had hier eerder ook mee te maken maar dat is inmiddels opgelost. Daarom is een statisch IP adres een must.

Ik begrijp @freggel1 zijn probleem daarom zo goed omdat het mij ook de nodige moeite heeft gekost om het allemaal weer werkend te krijgen. Alleen ben ik de meeste stappen al weer vergeten en op afstand iemand adviseren middels uitleg is ook niet mijn beste kwaliteit. :)
 
Nou @Parabolica, ik ben door jou tips een heel eind verder gekomen, en 1 en ander bijgeleerd.

Ik heb vandaag de laptop toch weer terug gezet naar W-10, want met 7 liepen er een paar dingen niet helemaal lekker.
Ik ga nog wel iets proberen, en dat is via de nieuwsgroepen een versie te downloaden die al wat ouder is, gewoon om te kijken of de boel dan wel werkt.
 
Ik hoop dat jij er wat aan hebt @freggel1 want een pasklare oplossing is er eigenlijk niet omdat er verschillende problemen en oplossingen kunnen zijn.
Op de site van Microsoft vond ik een document met een workaround met nuttige informatie over SMB1 en de verschillende Windows versies.
 
En er kan nog eens een verschil zitten of je de Home of Pro versie hebt. van W10.
Daar lees ik meer van, maar zegt mij totaal niets. Kun je evt. verklaren welk verschil dat kan zijn? Evt. per pm of nieuwe thread om niet off-topic te raken.
 
@Black Tiger. om het kort te houden en niet te veel off-topic te geraken, wat het verschil is tussen Home en de Pro versie kan je hier lezen.

Ook kan je met de Pro versie zelf veel meer doen in het systeem van Windows W10 dan met de Home versie, de Pro versie is dus veel geavanceerder met extra features en er zijn ook veel extra's te installeren vanuit MS zelf.

Iets wat bij jou altijd ergernis oproept bij W10, updates kan je uitstellen voor een bepaalde periode en dat is handig als je leest dat systemen na een update flippen. :)


 
Ja ik weet wel dat er wat verschillen zijn, maar ik doelde specifiek op het netwerk gebeuren want daarvan zijn mij geen verschillen bekend. Dus shares zouden hetzelfde moeten werken beiden.
Dus tussen pro en home vind ik geen verklaring voor het niet bereikbaar zijn van de NAS en andere pc's bijvoorbeeld.
 
Iets wat in Home niet wordt ondersteund.

Groepsbeleid:

Beheer pc’s, gebruikersaccounts en groepen en krijg eenvoudig toegang tot printers en bestanden door Windows 10 Pro aan Windows Server* te koppelen. Je kunt zelfs bepaalde beveiligings- en netwerkregels voor je gebruikers en apparaten definiëren.

En dan dit:

  • In-place upgrades and Insider flights of the Windows 10 Enterprise, Windows 10 Education, and Windows 10 Pro for Workstations editions do not automatically remove SMBv1. An administrator must decide to uninstall SMBv1 in these managed environments.

Maar ik heb eerder gelezen dat SMB1 ook uit de boven vermelde versies wordt verwijdert dus misschien is het bovenstaande nog maar van korte duur.

Ik weet niet welke WD MyCloud @freggel1 gebruikt maar misschien zijn er updates met verbeteringen?

Mijn W10 pro ondersteund ook het SMB2 protocol maar als WD geen update stuurt naar die (oude) WD MyCloud dan blijft het moeilijk om toegang te krijgen op de klassieke manier.

Maar hier staat nog een uitleg over het de-of installeren van het SMB1 protocol, gebruik je het niet na een nieuwe installatie, na 15 dagen verwijdert het zichzelf maar je kan het wel weer installeren.

En ik vond deze uitleg nog iemand WDMyCloud als netwerkschijf willen installeren maar dat is bedoeld voor lokaal.
 
Windows 10 Pro aan Windows Server* te koppelen.
Maar er is geen sprake van Windows server en groepsbeleid staat bij beiden standaard hetzelfde ingesteld. Dus normaliter maakt dat ook niet uit.
Voordeel is wel dat smb1 niet automatisch verwijderd wordt, maar dat kun je dus uitvinken als je op tijd bent. Die had hij aangezet dus is ook niet van toepassing.
Het ligt in de bedoeling SMB1 overal te verwijderen t.z.t. in elk geval.

Windows 10 home ondersteund ook SMB 2 en 3 dus ook hier mag normaliter geen probleem zijn.

Lijkt op het vage probleem wat ik bij een kennis tegen kwam met meerdere pc's. Dat SMB2 werkt nog niet helemaal lekker zoals het zou moeten echt overal. En SMB1 indien geactiveerd ook niet meer altijd.
 
Lijkt op het vage probleem wat ik bij een kennis tegen kwam met meerdere pc's.

Ik heb binnen mijn thuisnetwerk ook een 2de PC (met Pro) waarmee ik onderling mappen share en dit gaat bij mij perfect. Dit is natuurlijk wat anders dan sharen met een (oude) NAS. Anders dan met een thuisgroep gaat het nu allemaal met een wachtwoord.

Maar ik heb mijn WD MyCloud na een hoop gestoei en veel lezen het gelukkig wel werkend gekregen. En een oude MyBookWorld die allang niet meer ondersteund wordt werkt ook nog steeds met Pro op beide PC's.
 
Ik heb hier volgens mij de gewone wdmycloud, eentje met een 2tb harde schijf, als ik op de website kijk dan kan ik daat al niks meer downloaden.
Er is zoals ik al geschreven had vorige wel een nieuwe firmware geïnstalleerd, maar daarvoor had ik de problemen ook al.

Ik snap trouwens alles nog steeds niet waarom het bij mij op 2 pc's wel werkt, en de rest niet?
Maar dit wordt er eentje waar ik weer eens voor ga zitten als de Corsoperiode gedaan is.
 
Ik snap trouwens alles nog steeds niet waarom het bij mij op 2 pc's wel werkt, en de rest niet?
Maar dit wordt er eentje waar ik weer eens voor ga zitten als de Corsoperiode gedaan is.

Het is nu zeker een drukke periode voor jou en ik zie ook liever de foto's van het Corso voorbij komen en dat jullie progressie maken. :)
Komt later wel goed @freggel1
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan