Met veel plezier

Kilroy

Addicted Member
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
3.349
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
14
Heb ik vorige week in Hongarije kunnen zien hoe Max verstappen de vierde plaats wist te bereiken in de GP van Budapest.
Het is prachtig te zien hoe hij alle vooroordelen opzij zet en iedereen te kijk heeft gezet.
Natuurlijk heeft hij wel veel technisch pech gehad maar daar kan hij weinig aan doen.
Laten we hopen dat het zo door gaat!

Grtz.
 
Volgens wat ik thuis in Almelo gezien heb heeft hij alleen zijn rondjes zonder pech kunnen uitrijden.  Door de vele uitvallers van betere coureurs heeft ie gewoon mazzel gehad en niet spectaculair geraced.
Ik snap niet waarom iedereen zo hilarisch is over Max, omdat hij zo jong is?  Of een Nederlander?

Maar dat is mijn gedachte betreffende Max,  ik hoop dat hij wel doorgroeit en een overstap kan maken naar een beter renstal zodat hij de beschikking heeft over een betere bolide.
 
Hij viel in het begin van de race wel terug en dat was niet zo goed. Maar hij heeft ook wel weer een paar plaatsen teruggewonnen en op die manier kunnen profiteren van de uitvallers.
Tijdens de diverse wedstrijden heeft hij toch ook wel wat apart "kunnen" laten zien. In elk geval een terechte F1 zetel. Podium plekken zullen alleen met veel geluk gehaald kunnen worden of als hij een betere (dus snellere) auto krijgt.
Maar het is wel een verademing dat weer eens een Nederlander in de F1 zit die ook nog fatsoenlijk kan rijden.
 
Ach BT, dat chassis van die Toro Rosso is eigenlijk best goed en het is uiteraard de aerodynamica die het hem doet.
Op een mediawebsite was te lezen dat de leider van het technisch team zei dat ze al in de windtunnel en in tests al hadden gezien hoe goed dat chassis is.
En op de baan kwam het heel dicht bij dat van Mercedes of was evenwaardig, vooral in de bochten.
Voor hem was het dus geen verrassing dat ze vaak bij de qualificatie en testen ver vooraan zaten.

Tijdens de start kwam hij klem te zitten doordat hij door anderen omringd werd en geen kant meer op kon heeft Max gezegd na afloop.
Tijdens de safety car kreeg hij de opdracht om gas te geven en dat was een fout van de stal.
Daarna zijn er wel uitgevallen, maar Max VIET NIET UIT, terwijl anderen WEL UITVIELEN, en dat is ook een kwaliteit van hem.

Als de coureurs tijdens de volgende races ook besluiten om flink te gaan aanvallen en niet gewoon maar rondjes blijven draaien omdat die anderen toch sneller zijn, dan wordt het nog zeer interressant.
Als Toro Rosso geen technische fouten meer maakt en de Renault motor heel blijft zoals Renault beloofd heeft, kan het nog leuk worden.

Maar inderdaad, een ander F1 team voor Max zou interressant zijn, en wat gaat het worden.

Grtz.

 
Het is sowieso waar, dat ben ik volledig met je eens, dat Max zich wel volledig in zet en ook tijdens de kwalificaties laat zien wat hij waard is! En het is ook veel leuker als je ziet dat mensen aanvallen en niet maar rondjes blijven rijden, net zoals je zegt. Ik hoop met jou mee dat dit in de volgende races ook gaat gebeuren. Dit is namelijk een van de redenen dat ik de laatste paar jaren het F1 niet meer gevolgd heb, terwijl ik voorheen telkens aan de buis gekluisterd zat, er werden zelfs afspraken voor op een ander tijdstip gezet.
Dat zal vermoedelijk niet meer op die manier terug komen, maar als het weer leuker gaat worden zit het er wel in dat er weer meer gekeken gaat worden. Ik merk nu al dat juist vanwege Max ik al af en toe naar een stuk van de herhaling zit te kijken. :)
 
Ik weet niet of het algemeen bekend is maar formeel is Max nog geen Nederlander.
Tot zijn 18-de moet zijn moeder Sophie Kumpen voor hem tekenen en als hij 18 wordt mag hij kiezen tussen Belg of Nederlander, dubbel weet ik niet of mag.
Hij is dus opgegroeid in het Belgische Hasselt en woont er ook nog en dat ligt niet ver van Maastricht af.
Er wordt in die buurt ook veel aan karten en autosport gedaan.
Als je de autoweg van Geleen naar Belgie neemt kom je ook ergens Zolder tegen en daar wordt nog steeds veel aan autoraces gedaan en vroeger is er ook een F1 geweest.

Wat de race in Budapest betreft heb ik naar de BBC gekeken en die hebben erg veel info en achtergrond informatie en intervieuws e.d.
Tijdens de race bellen de commentatoren ook met teambazen en vragen nadere info die ze ook krijgen.
Zo vertelde Cristian Horner van Red Bull dat na de botsingen Daniel Ricciardo met een halve of geen voorvleugel betere rondetijden neerzette als met vleugel en zeer verbaasd was.
Dat laat wel zien hoe belangrijk die vleugel is en hoe hij de rondetijden kan beinvloeden.
Daar zal dus wel aan gesleuteld gaan worden en dat hebben de andere teams natuurlijk ook gezien.
Aan het chassis zelf zal wel weinig veranderd mogen worden want die hebben crash testen gedaan.
Maar je ziet hoe belangrijk de aerodynamica is!

Grtz.



 
k weet niet of het algemeen bekend is maar formeel is Max nog geen Nederlander.
Nou ik ga er van uit dat hij wel Nederlander is. Want zijn vader is Jos Verstappen en die is Nederlander. Misschien dat de wet in Belgie er iets anders over doet.
Normaliter geldt de nationaliteit van de vader. De kids van mijn NL zus hadden een Italiaanse vader en zouden feitelijk, ondanks dat ze in NL zijn geboren en opgegroeid in Italie dienstplicht moeten gaan vervullen. Gelukkig hebben ze vrijstelling gekregen.

Aangezien Max een NL vader heeft en onder een NL racelicentie rijdt is ie wat mij betreft gewoon een Nederlander. De Belgen hebben eerst ook niet naar hem omgekeken. Als ie slim is wordt ie straks Belg. Is toch wat goedkoper qua belasting en zorgverzekering.

Dat aerodynamica enorm belangrijk was, dat is een vaststaand feit, dat is al lang bekend. Dat zie je ook wel aan de veranderingen in eerdere races aan diverse auto's en wat enkele kleinigheden allemaal voor relatief grote gevolgen konden hebben.
 
Nou, dat zijn moeder voor hem heeft moeten tekenen en niet zijn vader staat vast.
Ik weet niet of dat iets te maken heeft met het feit dat hij jonger dan 18 is en het in Belgie is en of het iets met de nationaliteit heeft te maken die hij heeft of hoe het zit met die nationaliteit van jonger dan 18.
Wel dat hij er iets over kan of mag besluiten als hij 18 wordt.
En hij mag eindelijk zijn rijbewijs gaan halen, lol!

In elk geval is hij in Hasselt bij zijn moeder en dat is Belgisch Limburg opgegroeid en spreekt hij geen Nederlands met een Belgisch accent maar met een Limburgs accent net als zijn vader.
Wat me wel opvalt hoe goed Engels hij spreekt in interviews met verslaggevers op o.a. de BBC (in tegenstelling tot die coach waarvoor we ons moeten schamen).
Alles vloeiend en zonder na te hoeven denken.
Dat de scholen goed zijn in Belgie wist ik maar dit hebben ze ook goed klaar gekregen wat het ook is geweest.

Grtz.

 
Dat Toro Rosso een uitstekende bolide heeft neergezet begint ook in de media nu goed duidelijk te worden hoewel het in interne F1 kringen al langer bekend was.
De teamchef moet talloze interviews doen en talloze vragen beantwoorden over zaken als de twee rookies en de technische fouten van het team, de motor leverancier en hun plannen etc.
Voor de rookies voorziet hij toekomstige wereldkampioenen als ze hun learning curve voortzetten als tot nu toe.

Wat het chassis betreft heeft de chef van het technisch team een zeer goed ding neergezet en dat is andere teams dus ook niet ontgaan.
Hij zelf zegt daarover, we hebben gekozen voor een low-drag (luchtweerstand) ontwerp gekozen omdat onze motor zwakker was dan de mercedes en wij alleen zo winst konden halen.
Williams heeft daar ook voor gekozen en je ziet dat ze vooraan staan met hun mercedes motor.
Als wij ook zo'n motor hadden gehad of althans een gelijk sterke hadden we ook helemaal vooraan gestaan.
Maar wat Max ermee heeft gedaan is natuurlijk fantastisch.
De teamchef is echter nog niet bang dat hij weggekocht gaat worden want hij heeft een contract met ons zegt hij.

Op de Toro Rosso site wordt Max al  "The Flying Dutchman" genoemd maar ook over Sainz zijn ze zeer positief.

Grtz.

 
De teamchef Tost heeft al eerder gezegd dat hij tegen het token-systeem is voor de motoren bouwers en dat het gelijk afgeschaft moet worden.
Door het systeem heeft mercedes een voorsprong die door de anderen niet meer ingehaald kan worden en een automatische achterstand betekent.
Daar heeft hij natuurlijk gelijk in.

Het is namelijk niet zo dat dat alle teams bij elke race met een motor met maximaal vermogen mogen starten en volop gas kunnen geven.
De teams krijgen namelijk tokens en ik meen 32 voor een seizoen en elke motor update kost hun tokens en ze mogen dus motor updates geven zolang ze tokens hebben.
De teams moeten dus zitten goochelen wanner en hoe vaak ze een motor update geven.
Bij Renault zitten ze te wachten, althans de teams met Renault en voor Spa zou de update nog niet komen maar een paar races later.
Ik weet niet precies hoeveel tokens de teams nog hebben maar bij een is het 12 en een ander 15 meen ik.
Het wordt dus echt tijd om dit kromme systeem te verlaten.
Gewoon iedereen elke race met maximaal vermogen laten starten.

Los daarvan staat het aantal motoren dat gebruikt mag worden.
Voor elke nieuwe motor krijgen ze een grid penalty van 10 plaatsen op die race.
Voor sommige coureurs kan dat in de rest van het seizoen nog problemen gaan opleveren.

Grtz.

 
Op de site van Verstappen zijn een heleboel foto's te zien van het Red Bull evenement op 1 augustus op het TT in Assen.
Het was zeer druk bezocht met veel fans en Max deed er demo's met een RB (Red Bull) bolide die veel indruk maakte.
Ook werden er ruimschoots handtekeningen uitgedeeld door Max.

Ook de merchandise begint goed op stoom te komen want je kunt er Max Toro Rosso caps (petjes)  en t-shirts bestellen die snel bezorgd worden.
En als laatste nieuws is een STR10 Toro Rosso schaalmodel die Max in Australie heeft gebruikt te bestellen.
Dus wie goesting heeft!

Grtz.
 
Over je motoren verhaal ben ik het niet helemaal met je eens.
Een motor wordt gehomologeerd en in principe wordt er daarna niets meer aan gedaan. Dat was al jaren zo.
Uitzonderingen kunnen er nu dus gemaakt worden middels "tokens", een soort kanskaarten waarvan alle motorenbouwers er evenveel per jaar krijgen. Dit is iets van de laatste 2 jaar, daarvoor zat een motor helemaal "op slot".
Als je naar de motorenbouwers kijkt die de laatste 15 jaar wereldkampioen zijn geworden zie je dat van 2000 tot 2005 Ferrari de sterkste was, daarna 2 keer Renault, toen weer 1 keer Ferrari, 2 keer Mercedes, 4 keer Renault, en nu dus 1 keer, en waarschijnlijk 2 keer Mercedes.
Dus eigenlijk best divers.
Alles is gelijk, ze hebben samen gekozen voor dit concept, vanaf 2014 rijden we met een 1.600cc 6 cilinder met turbo, energie terugwin systemen enz. Gewoon een technisch zeer geavanceerde motor. Hier hebben we allemaal wat aan, na verloop van tijd komen veel van die technieken ook weer terug in een normale straat auto.
Mercedes heeft gewoon de beste motor gebouwd, Renault dus even niet, en vervolgens schreeuwen de verliezers moord en brand dat het token systeem niet eerlijk is.
Die andere bouwers moeten gewoon de hand in eigen boezem steken, en zich afvragen waar het fout ging, Waarom gaat hun motor niet zo goed?

Alles vrijgeven is geen optie, dan zal altijd het team met het meeste geld winnen, zodat de sport erg saai wordt. Ook krijg je dan de situatie zoals we die een paar jaar geleden hebben gezien in Amerika, dat eerst Ruben Barichello en daarna Ralf Schumacher de "G ?krachten niet meer aankunnen en buiten westen gaan in een snelle bocht. Met alle gevolgen van dien.

Terug naar een V8, met veel herrie en ongelimiteerd benzine erin? dat zou een gemakkelijke optie zijn, echter technisch gezien niet echt een uitdaging.

Nee, laat ze maar lekker doorgaan zoals het nu gaat, gaat het al jaren: sometimes you win, somethimes you loose...
 
Nou ja dat verhaal over die tokens en motoren snapt vrijwel niemand en dat kun je ook lezen op de internationale forums waar af en toe een duidelijker verhaal is te lezen.
Hoe het met die homologisatie precies zit is me nog niet duidelijk.
Het is wel duidelijk dat de motoren bouwers 32 tokens krijgen voor het seizoen waarmee ze updates bij de motoren kunnen doen en het blijkt dat de meeste bouwers nog iets meer dan 10 tokens hebben inclusief Mercedes.
Die updates worden toch bij de teams gedaan neem ik aan want ik kan me niet voorstellen dat de motoren naar de bouwer terug gestuurd zouden moeten worden en dat zou erg onpraktisch zijn.
De motoren bouwers blijven dus een heel seizoen updates doen en dat is toch iets anders dan een heel seizoen niets aan de motor doen.
Renault heeft bekend gemaakt dat het voor Spa geen kleine update doet maar nog een paar races wacht en dan met een grote update gaat komen.

Je hebt gelijk wat die motoren bouwers en winnaars betreft en Vettel was toch met Renault kampioen geworden.
Vreemd dat Renault het dan opeens zo slecht doet maar misschien is het de Franse slag dat ze na een tijdje slordig worden en misschien teveel wijn drinken.

Bij Honda was het een echte puinhoop en ze hebben met goedkeuring van de andere bouwers weer iets bedacht.

Resumerend moet ik zeggen dat ik zeer blij ben met wat Max presteert en dat neemt niemand iemand meer af.
Dus hopen we het beste voor Max.

Grtz.
 
 
Alles vrijgeven is geen optie, dan zal altijd het team met het meeste geld winnen, zodat de sport erg saai wordt.
Daar ben ik het wel mee eens moet ik zeggen. Zo gauw je dingen vrij geeft zijn die met het meeste geld over het algemeen ook de winnaar en dat haalt de lol er wel vanaf.
 
Ik heb nog eens gezocht naar die homologatie van de motoren en het is nog ingewikkelder als ik dacht.

Een motor kan gehomologeert worden en dan mag er niets meer aan veranderd worden.
Maar er bleek een gat in de regels te zitten en dat betekende dat de motoren bouwers in het seizoen 2015 wel aan hun motoren mochten ontwikkelen.

De FIA was ervan uitgegaan dat de motoren gehomologeerd moesten worden voor de eerste race van het seizoen.
Maar ze kreeg toen te horen, maar dat is nergens in de regels te lezen!
Eerst gaf de FIA toe dat het niet uitdrukkelijk in de regels stond maar dat ze ervan uitgegaan was dat het voor de eerste race zou moeten zijn.
Maar daarna zei de FIA dat de tekst van de regels open was voor interpretatie en tegen de teams dat de meest logische en robuuste manier voort te gaan is te accepteren dat er geen feitelijke datum voor de 2015 homologatie is.

Teams kunnen gedurende het hele 2015 seizoen updates blijven doen zolang ze zich aan de 32 token limiet houden.

Ik zou dus hieruit moeten concluderen dat de motoren dus niet gehomologeerd zijn.

Ik weet dus niet of dit allemaal klopt maar het lijkt er wel op!

Grtz.

 
Wat die motoren betreft gaat het nog spannend worden voor volgend seizoen.

Wat gaat Red Bull doen en dus Toro Rosso gezien die toestanden met Renault?
Nou, het was bekend dat het Mercedes management altijd sterk ertegen was om motoren te leveren aan Red Bull, maar de chef van het Mercedes team wil zich er nog niet duidelijk over uitspreken of hij zo concurrentie van dat team wel ziet zitten.
Hij zegt, Red Bull heeft nog contracten met Renault en daar ga ik niet tussen zitten.

Renault op zijn beurt zegt dat het bij hun moet veranderen maar dat ze een contract met Red Bull hebben voor 2016 en dat willen uitdienen.
Er is nog niet besloten om te stoppen met de F1 maar hoe ze verder gaan zijn nog aan het bekijken alhoewel ze dan wel meer te zeggen moeten krijgen in het proces.
Renault zou bezig zijn om het Lotus team over te nemen en dan onder de naam Renault verder te gaan.

Informeel heeft Ferrari al aan Red Bull aangeboden om de motoren te leveren.
Dat is voor Red Bull een echte optie want die zijn ook erg goed geworden.

Het worden dus moeilijke keuzen voor Red Bull en Toro Rosso en of ze onder het contract met Renault onderuit kunnen komen.
Maar in de F1 kan iets zeer snel veranderen!

Grtz.
 
Nou een prachtige achtste plaats voor Max Verstappen in Spa.
En dat na weer een nieuwe Renault motor, en een startplaats van 18, het houdt niet op!
Ik hoor al nieuwe namen als Reno!

Ik weet niet of het algemeen bekend is maar Red Bull heeft al eerder een zekere Mario Illien in dienst genomen en betaalt hem ook en dat is de bekende motor guru.
Hij werkte met Paul Morgan als engineers bij Cosworth en ze richtten toen de firma Ilmor op die F-1 motoren bouwde.
Die werd door Mercedes opgekocht en toen in Mercedes omgenoemd en maken nu de F-1 motoren.

Renault was helemaal niet blij met de komst van Illien en was boos op Red Bull omdat die te negatief over Renault had gesproken en meer support van Red Bull moest krijgen.
Volgens Illien lag het aan de verbrandingkamer van de Renault dat hij te weinig vermogen gaf en had al een een cylinder proefmodel gebouwd maar daar was Renault weer helemaal niet blij mee.
Dus de samenwerking gaat  niet echt vloeiend.

Wat de race betreft was er na de race weer interview met Max en David Coulthard, Eddy Jordan en die mooie dame van bbc, natuurlijk over zijn inhaal manoevres.

Grtz.
 
Volgens een Italiaanse krant gaat Max Verstappen in 2017 naar Ferrari en krijgt Toro Rosso daarvoor Ferrari motoren.
Wat hiervan klopt zal nog moeten blijken.

Maar minder bekend is dat Max al eerder bij Ferrari op bezoek is geweest.
Tijdens de zomerpauze heeft hij wat rondjes met Ferrari's mogen rijden waarschijnlijk op Imola en al mogen oefenen met de nieuwe startprocedure die op Spa gebruikt zou gaan worden wat erg voordelig was.
Onder welke noemer dat was is me niet bekend maar het was wel volgens de geldende regels.
Ferrari heeft dus al kennis kunnen maken met Max, en waarschijnlijk is dat wel bevallen.

Wat het met Red Bull en Renault betreft is de ruzie nog niet over en het moddersmijten is nog steeds bezig.
Vooral de opmerking van Helmut Marko van Red Bull dat de B-specs motor van Ferrari nog altijd beter is als de Renault stak Renault weer heel erg.
Helmut Marko was natuurlijk de man die ervoor zorgde dat Max zover kwam.
Dus afwachten wat het allemaal gaat worden.

Grtz.

 
Als Max Verstappen inderdaad in 2017 voor Ferrari gaat rijden dan kan je wel spreken van een bliksem carri?re. En dat Max meer potentie heeft dan Kimi R?ikk?nen dat kon men ook in de race van Spa zien. Ik vraag het me wel af of Red Bull zelf Max niet wil toevoegen aan hun team voor de komende jaren.
 
Max naar Red Bull zou een mogelijkheid zijn maar ik heb er nog niets over gelezen.

Het grootste probleem is Renault nog steeds maar er zijn berichten dat de overname van Lotus door Renault bijna rond is.
Lotus heeft in Engeland zijn basis en daar hebben ze een fabriek en infrastructuur en zelfs een kleinere windtunnel en Renault zou het team zonder die dingen niet willen hebben en runnen.
Lotus rijdt nu met Mercedes motoren en kan dat zo laten maar dat is raar als het team Renault heet.
Of er komen Renault motoren in en het is de vraag of ze daar in Engeland zo blij mee zijn.
Daarnaast moet Renault nog motoren leveren aan Red Bull en dat heeft contractueel prioriteit.
Een mogelijkheid is ook dat Renault dat via andere wegen contacten heeft met Mercedes via die weg Mercedes motoren kan regelen voor Red Bull.
En als laatste heeft Renault gesprekken gevoerd met Force India over een mogelijke overname en gebruik van Renault motoren.
Force India heeft ook de basis in Engeland.

Dus ik ben benieuwd wat het gaat worden!

Grtz.



 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan