Met veel plezier

Op zich is dit wel een mooie ontwikkeling als iedere renstal alleen met nieuwe motoren kan rijden. Voor de motorleveranciers zou het aantrekkelijk als er ook een titel te behalen zou zijn apart dus van de constructeurstitel. Ik las dat er zo'n 100 tot 200 miljoen per jaar in de ontwikkelingen van motoren wordt gestoken en als motorleveranciers er iets mee kunnen terugverdienen dan wil je wel dat andere teams beter presteren met jouw motor.

 
En nu weer eens een perfecte race voor Max althans was dat ook overal te lezen met weer een vierde plaats!
Mooi, alle trainingen verregend en niemand kon bandenslijtage testen e.d. en het werd voor iedereen een gok behalve voor Max.
Alleen die Raikkonen zat weer wat te jammeren over de intercom richting Charlie Whiting dat hij Max niet voorbij kwam en hem proberen een straf aan te naaien, wat gelukkig niet lukte.
Nee, daar had Vettel geen moeite mee hoor, het wordt tijd dat Ferrari die Raikkonen buiten de deur zet.
Al met al was het een spectaculaire race met een hoop crashes en gedoe!

Wat de motoren betreft is het nog altijd dezelfde dikke mist voor Red Bull.
Het Ferrari en Mercedes team weigeren nog steeds motoren te leveren aan Red Bull en Toro Rosso.
Maar volgens de FIA regels zouden ze de andere teams dezelfde motoren moeten leveren, raar dus!
Als laatste zou Honda bereid zijn om motoren te leveren maar dat wordt weer door Ron Dennis van McLaren tegengehouden omdat die zegt het alleenrecht op motoren te hebben.
Dus dat schiet ook geen milimeter op.
Blijkbaar kan er alleen iets gebeuren als de FIA weer in actie komt.

Grtz.
 
Toch weer een paar puntjes voor Max, dus dat is goed.
Met die motor gaat het ding gewoon niet harder.
Als die Raikkonen maar blijft crashen is er misschien een kans voor Max!!!

En die motoren gaat een op een echte soap serie lijken ware het niet zo ernstig.
Nu heeft Niki Lauda in een interview op tv gezegd dat er voor Red Bull maar een optie over blijft nu Mercedes en Ferrari en Honda afvallen als motor en dat is nog een jaar doorgaan met Renault!!!
Maar hij zegt er niet bij dat hij het is die de Mercedes motor tegen houdt en met Ferrari heeft hij ook nog altijd een band omdat hij ervoor gereden heeft en nog altijd Ferrari petjes draagt dus hij weet veel meer dan wij weten.
Ondanks wat Lauda zegt blijven er dus genoeg vragen open.
Wie welke motoren krijgt en of de FIA nog via de concorde overeenkomst nog met de teams in overleg is.
Maar dat is waarschijnlijk heel geheim.
Afwachten dus!

Grtz.
 
Op formula1 staat een vraaggesprek met Gene Haas die volgend jaar met een nieuw F1 team komt.
Hij zegt dat ze alleen het chassis zelf in de USA bouwen door Dallara wat ook eigenlijk een beetje van hem is.
Het is niet efficient om alles zelf te gaan bouwen en ontwerpen en daarom kopen we de rest allemaal van anderen.
De motor krijgen we van Ferrari en het is een 2015 spec motor maar Ferrari levert nog veel meer en dus de ophanging, vering, transmissie en schokdempers komt allemaal van anderen.
Dat zou kunnen betekenen dat Toro Rosso ook een Ferrari motor zou kunnen krijgen.

Desondanks denkt Haas dat hij volgend jaar in de punten gaat scoren mede doordat hij Grosjean heeft aangenomen als coureur.
Maar dan zal die toch wat minder moeten gaan crashen want anders wordt het een dure geschiedenis.
Trouwens voor 2017 moet volgens de FIA weer een heel ander chassis gebouwd worden en dan kan weer iedereen opnieuw beginnen.

Max staat intussen mooi op plaats 10 in de classering dus in het lijstje bij de eerste tien en dat is niet niks!

Grtz.
 
Nou Max schitterde weer met de inhaalmaneuvres en het was weer een puntje want er zat hier niet meer in.
En vele lovende woorden van David Coulthard op de BBC over de fantastische manier waarop Max het elke keer weer doet!
Na de race was Max de enige in een interview die aan het woord kwam en dat weer in perfect Engels zonder na te hoeven denken snel en vloeiend.
Dat hebben ze echt goed voor mekaar gekregen.

Volgens Helmut Marko krijgt Toro Rosso volgend jaar de Ferrari motoren.
Hoe dat nou met die FIA regels zit heb ik nog niet gehoord.
Red Bull zou nog met Renault doorgaan tenminste heeft Christian Horner verklaard dat ze wel doorgaan.

Voor Toro Rosso wordt dat de hoogste tijd want het chassis moet snel klaar zijn en welke motor het is met welk vermogen bepaalt de aerodynamische eigenschappen en moet ook goed bij mekaar passen.
En dat moet ook goed in de windtunnel uitgetest worden.

Grtz.
 
Een kleine troost voor Max want hij kreeg van de BBC de trofee voor de mooiste inhaalmanoeuvre.
Voor de rest werd hij zwaar gestraft met een strafpunt voor zijn inhaalmanoevre op Button waarbij hij langs de baan kwam.
Dat was echter de fout van Button want die liet geen plaats meer over op de baan en drukte hem eruit.
En nog twee strafpunten omdat hij bij Hamilton de blauwe vlag genegeerd zou hebben en hem niet doorgelaten zou hebben.
Hij zegt nu dat hij geen flauw idee heeft waar ze het over hebben.
Daarmee heeft hij nu 8 strafpunten van de totaal 12 toegestane, dus dat is lekker voor volgend jaar!

Het is belachelijk wat de FIA hier doet met hun penalty systeem dus gewoon afschaffen die flauwekul.
Het is een F-1 race en geen koeienstal!
Ook Alonso kreeg twee strafpunten omdat hij Maldonado raakte, maar hij zegt dat hij eerst door Nasr werd aangereden en dat hij het belachelijk vindt.

Cristian Horner zei in een interview dat ze een contract voor een motor voor 2016 hadden maar niet welke het was.
En Mercedes heeft bij de FIA bezwaar aangetekend omdat het nieuwe team Haas de Ferrari windtunnel mag gebruiken voor hun chassis.
Die windtunnel is erg belangrijk voor de aerodynamica en zonder windtunnel wordt het achteraan rijden.

Grtz.
 
Dat Max bestraft werd voor die inhaalmanoeuvre op Button was ronduit belachelijk. Je zag duidelijk dat Button de bocht niet korter wilde nemen maar zijn eigen lijn wilde behouden terwijl Max gewoon naast hem zat. Ik denk dat de FIA de F1 met al die slechte beslissingen om rare straffen uit te delen langzaam om zeep helpt.

Ik vraag het me daarom af waarom ze nog een race rijden en niet na de kwalificatie gewoon de prijzen en de punten uit delen.
 
Tja en nou krijgt Max gelijk drie prijzen op het FIA gala in parijs!

Personality of the Year, Rookie of the Year en de Action of the Year.

De eerste door de media, de tweede door coureurs en de laatste konden fans op stemmen.
Het is wel echt bijzonder alle drie in een keer en ook nog voor een Nederlander.

Wat moet hij dan volgend jaar nog doen met dat achterlijke strafpunten systeem van de FIA.

Grtz.
 
Dat Max niet genomineerd is als sportman van het jaar in NL is ronduit schandalig.
Kun je zien wat voor nitwits er in die nominatie teams zitten.

Maar gelukkig,  Max zelf vindt het niet erg,  scheelde hem een aanschaf van een strak kostuum en elastiekjes om een lach te cre?ren
 
Ik vind ook dat er hier in het nieuws nogal lauw op gereageerd werd, en kort berichtje en dat was het dan!
Misschien dat er in de show programma's wat nader op wordt ingegaan maar dat is afwachten.

Ik vraag me wel af of ze bij Toro Rosso een heel nieuw chassis gaan ontwerpen omdat er zo weinig tijd over is na de keuze voor de Ferrari motor, of dat ze aan het huidige niet veel gaan veranderen omdat dat zo goed op de weg lag.
Voor wat betreft die Ferrari motor hebben ze van de FIA dispensatie gekregen om toch de 2015 motor te gebruiken, dus jammer dat het niet de 2016 mag zijn.

Het probleem is dat de combinatie chassis, ophanging en motor snel moet zijn in langzame stukken, snelle stukken en in bochten en goed moet liggen en goed te besturen zijn en dus een gunstig zwaartepunt hebben.
Veel kan in de windtunnel getest worden zoals de luchtweerstand en aerodynamica en de cw waarde maar op het circuit moet het ook blijken zo te zijn.
soms pakt dat goed uit maar soms is het een ramp zoals dit jaar de Red Bull of McLaren-Honda die aan het begin nauwelijks te besturen waren.
Bij McLaren wilde Alonso eerst de 2016 bolide rijden voordat hij bij hun doorging maar Ron Dennis weigerde dat waardoor Alonso blind aan 2016 moet beginnen, en daar had hij niet veel zin in.

Voor 2017 zou er weer een heel nieuw chassis moeten komen van de FIA en dan kan weer iedereen opnieuw beginnen.
Wat een geldverspilling eigenlijk.

Grtz.



 
Nou ik vind dat ie het geweldig gedaan heeft en daar had best wat meer aandacht voor mogen zijn in de media.
Als een schaatser of zwemmer in de prijzen valt dan hoor je niets anders meer. Maar nu is iemand die het jongst is in de F1 die het zo goed gedaan heeft, oke geen medailles maar toch wel 3 prijzen naar hem toe en hoor je nauwelijks iets.
De media moesten zich schamen.

Die actie waarbij die strafpunten verdiend zijn, is dat nog ergens op youtube te bekijken? Die wedstrijd was hier wel opgenomen maar net niet lang genoeg om dat nog te kunnen zien.
 
Black Tiger zei:
Die actie waarbij die strafpunten verdiend zijn, is dat nog ergens op youtube te bekijken? Die wedstrijd was hier wel opgenomen maar net niet lang genoeg om dat nog te kunnen zien.

Hier kan je de inhaalactie van Max op Button bekijken tijdens de race van Abu Dhabi Black Tiger.

Met het negeren van de blauwe vlaggen daar zijn de marshals heel streng in maar naar mijn mening zwaaien ze die vlaggen veel te snel en een straf zou je pas mogen krijgen als een coureur die je lapt daadwerkelijk wordt geblokt en niet als hij er nog 100 meter achter zit.
 
Inderdaad schitterende actie. Valt ook op dat Max aan Button wel nog ruimte laat maar omgekeerd niet.
Maar ik bedoelde het stuk met die blauwe vlaggen. Ik weet dat ze er streng in zijn maar je moet ook wel in de buurt zitten om te kunnen inhalen. Tot nu toe heeft Max altijd een blauwe vlag gerespecteerd en snellere mensen er langs gelaten. Misschien niet onmiddellijk maar wel snel genoeg. Dat moet dacht ik binnen een bepaalde tijd.
Dat hij opeens tegen een aantal strafpunten aan kan lopen die hem volgend jaar parten kan gaan spelen begint een bepaald geurtje te krijgen. Mijns inziens moeten strafpunten sowieso aan het eind van een seizoen vervallen zodat je het volgende seizoen weer met een schone lei kunt beginnen. Tenzij het echt iets ergs is wat je gedaan hebt. Dat lijkt me niet aan de orde gezien wat ik van jullie lees.
 
Black Tiger zei:
Mijns inziens moeten strafpunten sowieso aan het eind van een seizoen vervallen zodat je het volgende seizoen weer met een schone lei kunt beginnen. Tenzij het echt iets ergs is wat je gedaan hebt. Dat lijkt me niet aan de orde gezien wat ik van jullie lees.

Dat ben ik helemaal met jou eens dat de strafpunten aan het einde van het seizoen moeten komen te vervallen. Maar mijn mening is al had Max Button van de baan gereden dan was dit niet erg genoeg geweest om de strafpunten wel mee te nemen naar een volgend seizoen. :)

Anders dan vroeger met die blauwe vlaggen, wat uit een periode komt dat er nog heel veel snelheidsverschil zat tussen de bolides, vind ik het te vroeg zwaaien met blauwe vlaggen heel hinderlijk. Een doosje kopspijkers meenemen doet wonderen. ;)
 
Ik had ergens gelezen dat die strafpunten 12 maanden bleven staan.
Maar dat is wat vaag want wat bedoelen ze daar precies mee?
Komt er met elk extra punt weer 12 maanden bij?
Of 12 maanden vanaf het laatste gegeven strafpunt?
Bij meer dan 12 punten zou je driver licentie vervallen, maar hoelang?

Kortom een erg kromme constructie!

Grtz.

 
Wat die strafpunten betreft zou het als volgt zijn.
Bij 12 strafpunten heb je het maximale al bereikt.
Vanaf het laatst toegekende strafpunt geldt 12 maanden, dus heb je in 12 maanden geen strafpunten gekregen vervallen ze allemaal neem ik aan.
Heb je er 12 dan mag je een race niet rijden en daarna vervallen ze allemaal.
Een vreemde constructie!

Wat Renault betreft is het helemaal niet meer te volgen.
Ze hebben Lotus overgenomen en gaan als fabrieksteam daar verder.
Betekent dat dat het nu het Renault team heet of nog steeds Lotus en gaan ze in 2016 Renault motoren in de Lotus gebruiken?
Ze hebben eerst gezegd te stoppen als motoren fabrikant maar nu zeggen ze dat ze gaan kijken welke andere teams Renault motoren kunnen krijgen!
Het is zeker de Franse manier ja is nee en omgekeerd!

En Mercedes heeft een motorontwerper aangeklaagd wegens diefstal vant technische gegevens aan concurrent Ferrari.
De man zou naar Ferrari gaan, dus of hij zo erg handig is is maar de vraag!

Grtz.
 
Olie op het vuur.

Sportman is ie in mijn ogen echt wel hoor. Maar is hij nu Belg of Nederlander?
Volgens diversen bronnen is hij Belg en ja dan snap ik dat hij niet in aanmerking komt voor deze prijs.

 
Ik weet niet of het in Belgie mogelijk is een dubbele nationaliteit te hebben, daar is in het begin van het topic al over gesproken.
In elk geval gaat de FIA van Nederlands uit en dat zal dan waarschijnlijk in zijn paspoort staan.
Op de site van Toro Rosso zeggen ze ook dat het Nederlands is en dat hij nog steeds als woonplaats Hasselt in Belgie heeft.
Wij weten echter dat hij formeel verhuisd is naar Monaco waarschijnlijk vanwege belastingtechnische redenen want hier wordt je kaalgeplukt.

Een soortgelijk verhaal zien we bij Nico Rosberg die ook in Monaco woont maar officieel Duitser is en ook zo bij de FIA is ingeschreven.
Hij is echter een zoon van Keke Rosberg die ook F1 coureur was en een Fin is.
Die kwam tijdens zijn carriere een mooie Duitse dame tegen waarmee hij ook trouwde en uit die liefde kwam zoon Nico voort.
Die bleef echter in Duitsland wonen en begon ook daar met racen en met goed gevolg maar hij bleef de Duitse nationaliteit houden.

Grtz.
 
Voor wie het nog niet weet, de BBC stopt geheel onverwacht in 2016 met de hele F-1 uitzendingen.
Vreemd want de BBC had tot 2018 een contract met de FIA en men ging er vanuit dat ze dat zouden uitdienen.
Maar plotseling verklaarde de vrouwelijke chef van de sport afdeling dat er miljoenen bezuinigd moest worden en dat ze besloten had dat het deze keer de F-1 moest zijn.
Dat betekent dat het hele team zoals Eddie Jordan en David Coulthard op straat staan en het zou me niets verbazen als die een rechtszaak tegen de BBC gaan beginnen.
Bovendien pleegt de BBC contractbreuk met de FIA en zal dus een boete van miljoenen moeten gaan betalen om van dat contract af te komen.
In 2012 had de BBC al iets soortgelijks gedaan en zond maar de helft van de races uit en de andere helft ging naar sky-sports, waar Eddie Jordan tamelijk boos over was geworden.
Het is zeer spijtig omdat de BBC programma's uitstekend waren.
Ik ben benieuwd wat de reakties van de BBC kijkers op hun site zijn.

Grtz.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan