Mijn projectje

Dr Diq

Sr. Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
45
Hallo allemaal.

Gewoon even update van mijn bezigheden van afgelopen weken.
Vond het zelf de moeite om het met jullie te delen....

In de winter heb ik wel eens last van een schotel vol met sneeuw.
Als ik dit eraf veeg, dan heb ik weer goed signaal. (Sneeuw op de LNB heb ik vorig jaar laten zitten voor de test...)

De bedoeling was om de schotel op een dakkapel te plaatsen waar ik dus niet meer zo makkelijk bij kom in de winter!
Daarom wilde ik een schotel met verwarming.
Ik dus aan de slag.....

Eerst een Sticker voor op de schotel laten maken. (Ik woon op NR 61 dus..Just 4 fun!)

Sticker geplakt en een beugel gemaakt om de arm van de schotel wat te verstevigen/stabieler te maken.

Toen op zoek gegaan naar je juiste verwarming.
Dit is na een poosje zoeken Terrarium warmtekabel geworden.
Ik heb 24 meter, ja echt, 24 meter achterop de schotel geplakt.
Totaal vermogen is 160Watt.
Dit met aluminiumtape dat geschikt is voor warmtewisselingen en vocht.
Dit kan ik nu aanzetten vanaf binnen als het nodig is.

Nu de schotels plaatsen.
Jep, een vast met een opstelling voor Astra 1, 2, 3 en Hotbird. En nog een draaibare voor de rest! Zappen gaat nu als een speer tussen de "belangrijke" satellieten.

Ik heb de achterkant ingespoten met overschilderbare tectyl. Plakt dus niet meer en is keurig tussen alle naden van het tape gelopen zodat dit (hopelijk) niet los gaat.

Alle kabels heb ik naar binnen laten lopen, nu kan ik keurig bij alle DiseqC switchen.

De draaibare schotel kan ik nu via een 12 volt schakelaar switchen tussen de 2 DiseqC EMP switchen. Dus met een druk op de knop is de motor verbonden met mijn ontvanger boven of beneden.

Leuk projectje! En werkt als een speer!

Groetjes Diq

All images are Uploaded with ImageShack.us

160 watt??? en hoe schakel je die ?? en op welke spanning werkt dat spul??

Werkt direct op 220V. Is gemaakt voor Terrarium of vijver om de bak of het water op temperatuur te houden. Is dus volledig waterdicht.
Ik schakel gewoon met een schakelaar. Dus als het signaal pas echt weg zou zijn, dan zet ik de spanning erop. (Zonder van de energienota anders!)

Mooi projectje waar toch wel ff wat werk ingeslopen moet zijn.

Ik vermoed wel dat je het ook met een iets andere verdeling (en dus minder energie) van de slang had kunnen doen.
Nu krijg je waarschijnlijk in het midden van de schotel, de grootste concentratie van de warmte.
Maarja , je zult het ook niet dagelijks gaan inschakelen natuurlijk.

Mij vallen me 2 zaken op aan je tegelvoeten.
Je hebt 8 tegels per voet toegepast, is dat niet een beetje overkill ?
Mijn 90 cm gregorian heeft met slechts 2 van 4 tegels geen krimp gegeven, en de T90 die er nu alweer een jaar voor in de plaats staat ook niet.
En je hebt op de hoeken iets onder de tegelvoet gelegd (meer dan 1 centimeter dik), ongetwijfeld om je dak niet te laten lekken.
Is dat niet een beetje weinig, zo een klein stukkie op de hoeken waardoor alle kilo's van de tegels, de voet en de schotel samen met de krachten van eventuele wind op terecht gaan komen ?
Ik heb hier gewoon een losse lap bitumenrol onder de voet gelegd.
Die zit inmiddels ongetwijfeld al vast, zonder dat er vuur aan te pas is gekomen.

Mag ik je vragen hoe je die kabels naar binnen hebt gevoerd ?
Ik zie ze onder de pannen verdwijnen, maar hoe gaat het dan verder ?
Bij mij zitten er nu 17 kabels naar binnen, door een gat waar de ontluchting van het riool ook doorheen gaat (dat gat is veel groter dan de pijp).
Maar daar krijg ik niet alle 41 (10 quad LNB's plus een andere kabel) kabels doorheen die er uiteindelijk wel door zullen moeten.
Ik ben het namelijk helemaal met je eens dat de switches binnen een stuk beter bereikbaar zijn dan wanneer ze buiten zouden zitten.

Wil niet zeurderig overkomen maar ik hoop wel dat je de stalen plaat goed geaard hebt .
misschien wel waterdicht maarrr is dat blijvend gegarandeerd?

LNB is geisoleerd maar daar zit weer een coax kabel aan en die is ook afgeschermd en ge-isoleerd , ook hier geldt dat die isolatie geen garantie is (denk aan bescghadigingen..)

@ The Matrix
Die tracing moet je zie als een grondkabel.
Dus helemaal afgeschermd.

Bij mijn weten heeft een warmte kabel geen afscherming (aarde) gewoon weerstandsdraad rechtstreeks op 220 anders wordt de kabel veel te stug.

Siliconen isolatie voor een soepele beweging.
uiteinden zijn meestal zeer laagohmig zodat die niet warm worden.

Wat wel grappig is dat je deze kabel ook aan kunt sluiten op een analoge dimmer.

@ Mas3

Ik plaats al een jaar of 10 schotels op deze manier. Ooit deed ik het zoals jij beschrijft, maar heb 1 keer een voet gehad die niet geheel vlak was en kreeg dus een wiebelend geheel.
Daarom gekozen voor enkel 4 plaatsen ondersteuning. Inderdaad komt alle druk op deze 4 punten, maar ik heb in die 10 jaar nog nimmer een verschoven geheel gehad dus dit lijkt geen verkeerde manier van plaatsen. Beide manieren zijn wellicht goed.
Voor de draaibare schotel "moest" het wel op deze manier aangezien hij aan de rand van het dakkapel hoger moest staan dan aan de andere kant van de voet. (voor compleet waterpas stellen van de paal ivm de motor.) Ik heb het dak zo gebouwd (Ja kapel zelf gebouwd) dat het 15 graden afloopt vanuit het midden gezien naar elke kant.

8 tegels is wellicht overkill, maar heb in tegenstelling met jouw bevindingen wel eens last gehad met "maar" 4 tegels. Vandaar al jaren deze keuze.

Ik heb gewoon een gat in mijn dak gezaagd. Stelt echt niets voor, maar je moet het even durven denk ik. Ronding van ongeveer 15 cm.
Pannetje erover heen en waterdicht.
Na het plaatsen isolatie aan onderkant van de pan geplaatst en vanuit binnen gepurt.

@ the matrix

Ik maak me niet zo druk over het feit dat dat de kabel stuk kan gaan. Deze in gemaakt voor onder water en dat ligt hij niet.
Mocht de isolatie defect raken dan is de weerstandsdraad in de kabel ook nog een maal ge?soleerd. En als ook die defect zou raken ja....
En als die dan tegen de schotel komt, ja dan staat er 220v op de schotel, of zelfs de Fase en de Nul. Dan klapt de stop. Het moet wel heel toevallig wezen als dan ook nog eens op hetzelfde moment de isolatie van de coax beschadigd is en tegen de schotel komt.
Maar goed, mocht dit nou allemaal WEL gebeuren dan is de schotel inderdaad voorzien van een aarde!

@ Janblues

the matrix heeft gelijk wat de kabel betreft. Deze is niet te vergelijken met grondkabel. Gewoon een siliconen kabel met daarin 2 ge?soleerde weerstandsdraden. Zeer soepel!

Het ziet zwart en hangt aan 2 draadjes. (antwoord Dr DIQ) ;-)

Zwarte Piet!

mooi hoor

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan