Mooie buien!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.200
Waarderingsscore
584
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Hier is het onweer gelukkig mee gevallen, en regent het al een aantal uren normaal.

Zojuist gekeken en ik zit hier nu op ongeveer 30mm.
 
Duh... dan hebben jullie nog genoeg gekregen zo te zien. :)

Wij leven hier in het zonnige zuiden (ons sjoen Limburg) en we zijn er tot nu toe weer eens genadig langs gekomen. Net twee zware buien, een hele grote die over het hele land trok en een kleinere aan onze kant en daar piepten we net tussendoor.
Geen wateroverlast, relatief weinig regen gevallen.

Hier is het eerder uren droog geweest dan dat het uren geregend heeft, alles bij elkaar volgens buienradar 13,3mm geregend. Momenteel 18,3 graden met een licht windje, heerlijk.
 
Hier ben ik blij na maanden geen zon veel regen en veel wind dat het nu een beetje beter is, nog steeds half bewolkt en veel wind maar toch 30 of meer graden op de dag. Ik heb nog nooit zo´n slecht jaar meegemaakt in Spanje sinds ik er kwam wonen in het jaar 2000. Frapant was het dat in 2000 in Pijnacker waar ik woonde vanaf het begin van het jaar tot ik vertrok op 15 maart het elke dag regende.

Een buitje zo nu en dan is fijn maar niet continu achterelkaar.
 
Wij hebben idd genoeg gekregen @Black Tiger .

Dit is gevallen in een uur of 6, het begon rond half 5, en voor dat ik bericht gestart heb, zat er 30 mm in de regenmeter.
 
Ik was gisteren nog aan het kijken en voorspelde al dat wij weer genadig er langs kwamen.
Aan jullie kant enorme buien en bij ons een kleine en als je naar dat blauwe markeerpunt kijkt waar wij wonen, dan zie je dat we net tussen de buien door kwamen.
Want dat rode vlekje is uiteindelijk nog iets verder naar rechts gepasseerd toen het echt 22 uur was, dus zaten wij mooi in die lege streep die je daar in het midden ziet.

Dus wel even korte hevige regen, iets van 20 minuten maar niet overdreven en daarna was het weer voorbij.
Afbeelding blijft maar 1 maand staan maar misschien leuk om even te zien. Temeer daar je dus goed ziet dat jullie kant er goed van langs kreeg.
afbeelding.png
 
Morgen schijnt het oosten weer op nattigheid getrakteerd te worden.
 
Morgenvroeg en morgen later in de middag zou er wat over trekken. Ben benieuwd.
We hebben hier al zo vaak dingen gezien en meegeloot bij de codes (geel en oranje met name) maar zelden iets gewonnen. Niet dat ik het in dit geval zo erg vind. :biggrin:
 
Die codes daar lees ik overheen. Wel wordt er morgen voor Limburg/Gelderland en Brabant weer een waarschuwing gegeven.

Maar ik kijk eigenlijk al jaren naar de richting waar de buien zich op beginnen te bouwen, als ze bij ons van Roosendaal afkomen, dan wijken ze meestal uit via Etten-Leur, dan hebben wij er bijna geen last van.

Komen ze vanuit België dan krijgen we meestal wel wat nat, maar ik heb mezelf ooit iets wijs laten maken, en dat is namelijk als een bui over een "groot water" moet dan lukt dit meestal niet?

Vanaf België ligt er bij ons in de buurt een grote vis en zwemvijver, beter bekent als de Mosten, Meer Hoogstraten....

Via Rijsbergen, tja dat is het oosten, dus weing kans.
Via Achtmaal of Wernhout, dat is het westen. En dat zijn de buien die we liever niet hebben, maar wel spectaculair zijn wat de donkere wolken betreft en de bliksems.

Maar of dit allemaal juist is?

Het mag eigenlijk niet, maar ik heb vandaag hier de stoepen even behandeld met schoonmaakazijn, ik zie nu het effect al, dus als er morgen een paar milimeter boven op valt zijn is dat onkruid weer even weg.
 
Die codes daar lees ik overheen. Wel wordt er morgen voor Limburg/Gelderland en Brabant weer een waarschuwing gegeven.
Codes en waarschuwingen zijn hetzelfde. Ik noemde die codes overigens ook alleen maar om die grap te kunnen maken die erbij staat.

Maar ook vandaag is het weer een beetje gedraaid en is alleen een grijs wolkje (op buienradar) over ons heen gekomen en heeft het wel geregend, maar niet bijzonder veel, de grote buien zijn vooralsnog uitgebleven.
Het meeste heeft de linkerkant van het land weer over zich heen gekregen, terwijl rechts voorspeld was. :biggrin:

Ik ben nu even aan het kijken, en als het goed is krijgen we wel rond 17.00 een flinke beurt met regen en onweer.
 
Hier is het heel de middag mooi aan het regenen, in de meter zit weer 15mm.

Echt beter dan zo'n hoosbui waar je niks aan hebt, dit hebben weer goed gedaan bij het knmi. 🤓
 
Hier zou het hel en verdoemenis zijn volgens buienradar.
De aarde zou opensplijten en wegspoelen, om vervolgens in losse brokken door de ruimte te zweven...
..maar zoals altijd......5 druppels. Ok, wel per uur en het gaat gestaag door, maar echt een bui mag ik het niet noemen.
 
Ik weet niet hoeveel mm maar het is hier vanaf kort voor 16.00 aan het regenen, rond 17.00 hadden we inderdaad een half uurtje lang een behoorlijke schoor, maar dat is nu weer ver voorbij, nu regent het nog een beetje.
De wolken draaien echter dus het kan wat langer gaan duren dan verwacht. Maar slechts miniem dus dat is niet erg.
 
De wolken draaien echter dus het kan wat langer gaan duren dan verwacht.
Dat kan kloppen, ik heb de ventilator in jouw richting gezet.. Ik heb hier regen genoeg.. ;)
 
maar ik heb mezelf ooit iets wijs laten maken, en dat is namelijk als een bui over een "groot water" moet dan lukt dit meestal niet?
euh..
we woonden voorheen in Drieborg
dit is een oud dijkdorp vlak bij het water de dollard.
als er een onweersbui was en het water stond hoog in de dollard dan kreeg je hem terug met rammelende pannen op het dak echt niet leuk meer.
nu wonen we een beetje zuidelijker en veel minder last
geen terug kerende buien meer.

dus dat verhaal klopt wel @freggel1

regen hier in noorden is begonnen eind van de middag en rond 3 regende het nog...
moest naar buiten ff wat controleren want was wat kwijt..:(
 
ik heb de ventilator in jouw richting gezet..
Heb je niet goed genoeg gericht.
Valkenburg had wateroverlast. In Kerkrade ook. En hier 2 wijken verderop in Heer ook enkele straten blank.
Hier bij ons? Niets aan de hand, regen heeft wel wat langer geduurd maar na de harde regen van zo 17.00 a 18.00 uur (of zoiets) heeft het verder slechts licht geregend bij ons.

dus dat verhaal klopt wel @freggel1
Is daar ergens nog meer info over te vinden? Want dat is wel interessant. Temeer daar buien en onweer ook gewoon over zee trekken, dus dat is wel apart. Misschien heeft dat te maken met de opstijgende lucht van zo'n groot water, alleen is het dan leuk om te weten waarom het op zee wel kan. Misschien koudere lucht?

Mij is wel bekend dat buien moeilijk over bergen heen komen, die moeten daar dus stijgen en water wordt door de hogere koude lucht weer vloeibaar. Dus vallen de buien meestal voor de berg, dan kunnen de wolken er overheen maar omdat er dan al veel uit gevallen is, is het na de berg meestal even wat droger.
Tenzij een windvlaag die wolk er overheen jaagt, dan kan ie in een dal blijven hangen, dan heb je wat moois.

Ik weet niet meer wanneer het hier ophield met regenen, dacht iets van 23.00 of 00.00 uur.
 
Is daar ergens nog meer info over te vinden?
Ik heb geen id.
Viel me alleen altijd op in die plaats.
Bij vloed had je een probleem met onweersbuien.
Nu dat we verder van water wonen heb ik dat nog niet weer meegemaakt.
 
Of er iets meer over terug te vinden is dat weet ik niet, misschien via Wikipedia?

Wat ik wel weet dat men met de sluizen de waterstroming kunnen veranderen, van zout naar zoet.

En ook andere kanten op, volgens mij heeft iemand anders mij dit eens verteld, ene Nummer.10.

Als ze willen dan sturen ze in Rotterdam de buien met deze wijziging richting Antwerpen.
 
En ook andere kanten op, volgens mij heeft iemand anders mij dit eens verteld, ene Nummer.10.
Ja maar dat moet je met een korrel zout nemen, een zwembad heeft geen zout water. :biggrin:

Het is vrij logisch als als de stroming goed staat, je zeewater naar een zoetwater meer kunt laten lopen en ook omgekeerd. Echter dat zal niet zo blijven omdat die oppervlaktes te groot zijn. Maar rondom sluizen zul je snel een combinatie hebben van zoet en zout aan beide kanten.
Maar ik begrijp niet helemaal wat dat met de weersomstandigheden te maken heeft.

Als ze willen dan sturen ze in Rotterdam de buien met deze wijziging richting Antwerpen.
Dat zou ik zonder verdere argumentatie/bewijs graag naar het land der fabelen verwijzen. En sowieso moet je dan eerst nog eens langs Zeeland. Antwerpen ligt echt wel een paar minuten verderop en die Rotterdammers maken graag grappen dus dan heb ik echt zoiets van eerst zien dan geloven. :)

Bij vloed had je een probleem met onweersbuien.
Zou zomaar kunnen. Maar eerst werd er gezegd grote waterpartijen. Nu is het bij vloed. Dan vraag ik mij af of het alleen bij vloed was en bleef het dan hangen boven het water of kwam het terug het land op waar het vandaan kwam?
Vind het op zich wel interessant dit.
 
@Black Tiger
De onweersbuien kwamen inderdaad alleen terug bij hoog water.
En als ze dan terug kwamen dan berg je maar.
Net als of de bui in elkaar ging en dan heftiger terug kwam.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan