Mooie buien!

Net als of de bui in elkaar ging en dan heftiger terug kwam.
Ja dat zou dan best kunnen, als ze over het water gaan en daar niet verder kunnen, komt het achterliggende gedeelte er tegenop en komt dan samen weer terug. Even zo (misschien te) simpel gedacht.
Bij bergen zie je ook dat wolken zich daar verzamelen omdat ze niet verder kunnen dus zo gedacht lijkt me dat een logische verklaring. Maar ik an me vergissen uiteraard.
 
@Black Tiger ik ben ooit eens met ons pa en ma op vakantie geweest met toendertijd de Jong Intra naar het plaatsje Wolfurt.

Bij aankomst prachtig weer, mooi zwembad bij het hotel, en mooie dagtrips tijdens die vakantie.

Maar bij de eerste avond kwam er een grote grijze wolk, en werd toen al gezegd, dat deze maar achter de bergen blijft.

Niet dus, hij trok er over en jahoor gedurende heel de vakantie regen.


Maar ik ga nou ff alles opruimen van de jaarlijkse BBQ en dan kom ik er binnenkort op terug. ;)
 
Niet dus, hij trok er over en jahoor gedurende heel de vakantie regen.
Ja zoals ik al schreef, als een windvlaag hem er overheen jaagt, dan heb je wat moois en zeker als je dan in een dal zit, dan kan het nogal eens leuk worden.
Dat zie je wel hier ook in Valkenburg bij ons. Als je dan in een dalletje zit kun je er lang last van hebben voordat ie over de volgende berg weer heen is.
 
Hoor de wind waait door de bomen....

Het lijkt wel herfst hier! Botsing tussen hoge en lage drukgebeiden, toch?
Het gaat van het ene uiterste naar het andere.

Volgens de voorspellingen komend weekend hier 30 graden, in Spanje 40 en in Afrika 50.

Toch het fenomeen El Nîno eens beter gaan lezen op Wiki.
 
Hier waaide het wat minder, maar ook wel wat vlagen af en toe.
Inderdaad zal het op en neer gaan. Ik had de vrouw al gewaarschuwd dat het richting het weekend weer naar de 31 a 32 graden zou zijn.
Maar als ik het goed zie dan houdt het niet lang aan en zal het na het weekend weer snel terug gaan naar "normalere" temperaturen van 22-25 graden.
Ben benieuwd!
 
Beetje wind en regen hier op de veluwe :)
 
Er zijn al veel bomen gevallen.
Ik denk dat de bomen veel minder houvast hebben na de droge periode en het lage grond water pijl.
En nu alles nog in blad zit vangt hij veel wind.
 
Hier waaide het gisteren ook behoorlijk, en ik ben blij dat die grote bomen die bij ons in de straat stondenn een paar geleden omgezaagd zijn, want die hadden ooit eens plat gegaan.

Nou weet ik niet waar jullie allemaal wonen en of er bossen/lanen zijn, maar hier in ons dorp Zundert zjn er nog veel lanen te vinden waar de bomen in het verleden geplant zijn, maar deze staan nu veel te kort bij elkaar waardoor zwaar verkeer zoals vrachtwagens of landbouwvoertuigen stapsvoets naast elkaar moeten rijden on door te kunnen rijden, vroeger was dit voor een kar en paard.

Die bomen maken met een storm nauwelijks plaats.
 
Hier in onze straat zijn bijna geen bomen, er waren er enkele op de stoep die meer overlast gaven dan iets anders dus die hebben we laten verwijderen, dat waren kleintjes.
Echter in de straat waar die van ons op uit komt staan wel grote bomen, net zoals bij een laan zal ik maar zeggen. Daar is verleden jaar ook een boom van omgewaaid. Het verbaasd me eerlijk gezegd dat er met deze wind nog niets gebeurd is, echter die van verleden jaar was wel nog wat sterker hier bij ons.
 
Ben ze nou wel een beetje beu aan het worden die buien.

Maar zo als het in zuideuropa is, dat hoeft nou ook weer niet! :unsure:
 
Het was wederom het Gardameer wat het zwaar te verduren kreeg met hagel als golf- en/of tennisballen. Dat wil daar bij het Gardameer nog wel eens met enige regelmaat gebeuren, o.a. bijvoorbeeld ook in 2017 en 2021.
Maar ook in 2010 en toen was volgens mij Smurf er nog met vakantie, weet ik niet meer zeker.

Smurf ken jij niet persoonlijk dacht ik, maar hij was de BBQ initiator, organiseerde als eerste een BBQ voor de Fun mensen op de Veluwe waar hij met zijn broer een camping had en wij konden logeren in een blokhutje.
Bijzonder leuk met een snurkwedstrijd tussen @woutje en ondergetekende. Volgens de hutgenoten schijn ik die wedstrijd toen gewonnen te hebben. :biggrin:

Maar nu is er weer het hoge woord van "wij zijn het schuld want klimaatverandering" en zo, maar je ziet dat het 13 jaar geleden daar ook al gebeurde en eerder ook al.
Waarom het nu specifiek daar net zo'n grote ballen zijn weet ik niet. Het is een prachtige omgeving, misschien heeft het er mee te maken dat er enorm veel water is maar ook "bergen" er omheen, zodat je dalende en stijgende vochtige lucht krijgt. Het is in elk geval geen uitzondering aldaar.
 
Joh, ik snap jou, en @Smurf, ooit wel van gehoord.

Ik snap ook niet dat men het continue blijft steken dat het klimaat aan het veranderen is, want ik geloof er niks van!

Er wordt ook al gepraat over de poolkappen die aan het smelten zijn. Maar als dat zo is dan zou ik maar rap reddingsboten en dergelijke gaan bouwen, want de aarde gaat dan compleet uit zijn as.

En dat van die bevroren ballen die nu uit de lucht vallen daar begrijp ik nog niks van, ik zou ze niet graag op mijn harses krijgen.
 
Er wordt ook al gepraat over de poolkappen die aan het smelten zijn. Maar als dat zo is dan zou ik maar rap reddingsboten en dergelijke gaan bouwen, want de aarde gaat dan compleet uit zijn as.
Het ijs op antarctica schijnt alweer behoorlijk te groeien.
Ijs op de poolkappen is nooit vanzelfsprekend geweest en een paar honderd jaar geleden was er helemaal geen ijs op de noordpool.. Een poosje daarvoor juist weer heel erg veel, dus het valt wel mee.

Het zelfde verhaal voor de gletsjers. Door het smelten van de gletsjers worden er allemaal beesten en zelfs mensen teruggevonden, waarbij klimaat-idioten aan de alarmbellen trekken, want dit is niet normaal.
....niemand vraagt zich af hoe die beesten en mensen daar zijn gekomen en jawel, die leefden daar voordat er ijs was.

De aardbol heeft een dynamisch proces en blijft continue veranderen. Zo is het altijd al geweest en zo zal het altijd blijven.
Wat er nu gaande is, is het verdienmodel van overheden die deze onzin in de wereld brengen via de media.
Er valt goed geld te verdienen aan angst voor een regenbui. :)
 
maar je ziet dat het 13 jaar geleden daar ook al gebeurde en eerder ook al.
Extreem weer en hittegolven zijn van alle tijden. Wat er nu wel aan de hand is is dat het nog extremer word (hagelstenen van 17 cm, windsnelheden van 200 km/uur) en dat hittegolven vaker voorkomen en langer duren. Er is dus duidelijk echt iets aan de hand.
 
Er is niets aan de hand...Wat wil zeggen dat deze buien er altijd al zijn geweest maar dan op andere plaatsen op deze aardbol.
Er is een klimaatverschuiving aan de gang, geen verandering.

Sneeuw in de sahara, sneeuw in spanje en turkije en noem maar op.
In het voorjaar was het in Nederland warmer dan in zuid spanje.
Sneeuw in Florida, hoe kun je het verzinnen, maar toch, het is gebeurd.

In noord europa wordt het warmer, in zuid europa wat koeler en in afrika is het in de laatste jaren ook wat koeler dan "vroeger".
De wereldtemperatuur is vanaf 2018 aan het dalen en dat is ongeveer .08 graden. Na een stijging van een halve graad in de afgelopen 200 jaar, daalt het nu weer een beetje.

Houd ook even in gedachte dat de wereldtemperatuur ongeveer 7 graden te koud is ten opzichte (pak hem beet) van een paar miljoen jaar geleden.
Zelf heb ik daar geen actieve herinnering aan..
 
hmzz leuk deze discussie telkens
komt door de mens met het verbranden van fossiele brandstoffen.

citaat uit de geologie van nederland:

In de afgelopen drie miljoen jaar zijn er tussen de twintig en dertig ijstijden geweest. In minstens twee daarvan, het Elsterien (tussen ongeveer 475.000 en 410.000 jaar geleden) en het Saalien (tussen ongeveer 280.000 en 130.000 jaar geleden), bereikten de ijskappen Nederland. Vooral het Saalien is een belangrijke periode in de ontwikkeling van het Nederlandse landschap. Een dik pakket landijs bedekte de noordelijke helft van het land

einde citaat.

dus wie maakte gebruik van fossiele brandstoffen 130.000 jaar geleden?
zal best iets sneller veranderen maar om nu met "klimaat doelen" hele volksstammen het leven zwaar te maken gaat me ook te ver.
 
In het verleden waren er meer vulkaanuitbarstingen met een grotere uitstoot dan ten heden dage. ;)

Dat neemt niet weg dat de mens evengoed een stapje verder mag komen op de schaal van evolutie.
Deze schaal loop van 0 tot 5, waarbij 0 ongeveer de gemiddelde vis is en schaal 5 het niveau van zwarte gaten beheersen en het heelal om het ruimteschip heen trekken in plaats van er doorheen te reizen.

Wij zitten nu op de schaal van 0.4 a 0.5. Wij kunnen vuur beheersen, hebben ons energienetwerk net aan een beetje op orde en kunnen steden besturen. (wat zelfs ook nog fout gaat)

Het gaat tijd worden dat de mens stopt met dingen verbranden om ons warm te houden of om ons voort te bewegen.
Maar met die achterlijke religieuzen en dictators op deze planeet gaat het proces stroperig traag en hadden wij al 1000 jaar geleden een stapje verder kunnen zijn.
..enfin, feit is dat wij moeten stoppen met de fossiele brandstoffen en als de sodemieter moeten opschieten op weg naar wat duurzaams.

Het wereldwijd koppelen van zonnepanelen zou al een mooie stap zijn! Voor iedereen gratis elektriciteit en verwarmen met warmtepompen en koken op inductie.
...maar ja, iets met debiele bestuurders van landen.
 
Een klimaatverschuiving zou je ook van kunnen zeggen dat er iets aan de hand is, want daardoor veranderen er dus ook dingen inderdaad.
Ik geloof alleen niet in het feit dat dit allemaal door de mens veroorzaakt is. Sterke klimaatwijzigingen is van alle tijden. En ja we kunnen natuurlijk beter door minder fossiele brandstoffen te verbranden en door de zee minder te vervuilen en minder bomenkap te doen want dat brengt allemaal wel verbeteringen.

Maar dan moeten met name de grootste vervuilers ook mee doen. Die druppels op gloeiende platen die kapitalen kosten, zoals de 28 miljard voor de 0,00000036 of zoiets verbetering is gewoon te idioot voor woorden. En het feit dat Nederland als een van de kleinste landjes continue maar voorop wenst te rennen hiermee (uit prestige om te laten zien van "kijk ons eens") zeer zeker ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Absoluut mee eens!

Overigens is het antwoord op klimaatverandering heel simpel, maar daar willen de meeste mensen niet eens over denken.
Want als de gemiddelde opa of oma hun 10e kleinkind verwelkomt en daar blij over is, dan is het zeer slecht gesteld met de bereidheid om iets aan het klimaat te doen....net als vliegen trouwens.

En jawel, ik heb het over het toenemen van de wereldbevolking.
De aarde kan het makkelijk af met 3 miljard mensen minder en dat binnen 1 generatie verwezenlijkt zijn.
...maar ja, mensen willen zo graag veel kinderen (kinderbijslag) en zijn blij wanneer zij 20 kleinkinderen krijgen.

Misschien moet daar eens wat meer educatie naar toe gaan... naar de toekomstige ouders!
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan