Mooie buien!

@Dr.Z
voel me totaal niet aangesproken in deze
1 kind
nog nooit gevlogen (hooguit door de kamer van een schop onder m'n...)

wil best veranderen met energie maar het is niet meer op te brengen
investeren met het geld wat ons al is afgenomen door de roverheid en eu
 
China heeft ooit een beperking gehad op het maken van kinderen. En als je er dan eentje wilde dan moest je dat aanvragen en volgens mij dan ook maximaal 1.
Overbevolking is zeker ook een probleem van deze aarde, hetgeen ook hongersnood veroorzaakt en massale mensenverschuivingen (bijv. half Afrika wat in Europa komt wonen) lost dat ook niet op.
Maar inderdaad als er over de hele wereld een beperking zou komen van max. 2 kinderen zou dat al veel oplossen.
Daar zou dan een rekensommetje op los gelaten moeten worden. Maar bijv. weer eens goed helpen in Afrika, niet met geld maar met voorbehoedsmiddelen en voorlichting, zou ook kunnen voorkomen dat daar hongerige kinderen geboren worden. Zodat ze eerst eens beter leren het land goed te bewerken en te zorgen dat daar ook meer voedsel gekweekt wordt zodat als ze kinderen krijgen, ze deze ook kunnen voeden.

En zo is er wel veel meer te bedenken.
Overigens ondergetekende heeft 2 stuks kinderen en ook nooit in een vliegtuig gezeten, noch ander vliegend voorwerp.

Zoals @sat-ed al zo terecht schrijft, als men wil dat we nog meer doen, dan moeten ze ons niet eerst het geld af pakken waarmee we dat kunnen doen.
Voor de meesten onder ons liggen de prioriteiten nu totaal anders en dat zal niet snel veranderen.
 
Tja, dat de lasten van de burger erg hoog ligt helpt ook niet echt in de verduurzaming.
Misschien moeten we massaal stoppen met belasting betalen?
 
Ik heb niet zo'n interesse in een massaal gerechtsdeurwaarder bezoek eerlijk gezegd, dus ik blijf wel betalen als je het niet erg vindt. ;)
 
De aardbol heeft een dynamisch proces en blijft continue veranderen.
Dat is een ding wat zeker is. De Noordpool heeft ook ooit een tropisch klimaat gekend, en er zijn verschillende ijstijden geweest.

Een stukje over het tropische klimaat van de Noordpool:
Dit was zo'n 50 tot 60 miljoen jaar geleden. Toen was er meer broeikasgas (vermoedelijk door methaan uit de zeebodem wat duizenden jaren omhoog heeft kunnen borrelen) in de atmosfeer dan nu, maar dan geheel op natuurlijke wijze. Vloeibaar zeewater neemt warmte op, dus dat afkoelen ging langzaam. Methaan kan gelukkig deels door uv straling worden afgebroken. De concentratie methaan is dus geleidelijk afgebroken. Eenmaal koud genoeg kan het zeewater bevriezen. Zeeijs neemt door zijn reflectie minder warmte op dan zeewater (omgekeerd geeft dat dus extra opwarming) en bij landijs is dat effect nog groter.
De duizenden jaren die de natuurlijke uitstoot van methaan van 60 miljoen jaar geleden nodig had om de Aarde op te warmen gaat de mens nu in slechts hooguit een paar honderd jaar voor elkaar krijgen (we zijn al zo'n 150 jaar bezig).

Uiteraard is er ook een natuurlijke klimaat cyclus, veroorzaakt door de dynamische afstand tussen de Aarde en de Zon en de wisselende kanteling van de Aardas. Dat zijn dan weer zaken waar wij geen invloed op hebben, maar op die natuurlijke wijze duurt het zo'n 100.000 jaar voordat we vanuit een ijstijd in een warme periode zitten, dat gaat dus veel geleidelijker dan zoals het nu gaat. Toch weer credits voor de mens 😎

Je zou voor de grap eens al het afval wat je normaal in een maand tijd weg gooit op moeten sparen, daarna in gedachte nemen wat de afvalhoop in een jaar tijd zal worden en daarna een voorstelling moeten maken wat alle huishoudens bij elkaar aan afval produceren. En alles wat wij weggooien moet daarvoor geproduceerd worden.

De aarde kan het makkelijk af met 3 miljard mensen minder en dat binnen 1 generatie verwezenlijkt zijn.
We hebben net de corona pandemie achter de rug. Voor wie de serie Hot Zone van NGC ooit heeft gezien zal inmiddels weten dat het verdringen van dieren de kans vergroot dat een virus een grotere kans krijgt om door mutaties succesvol op de mens over te springen, zoals met ebola (in die serie) of met covid-19 is gebeurd. Door het smelten van landijs (Groenland kan nogal een probleem gaan worden) is de kans aanwezig dat onbekende virussen ontdooien en actief gaan worden. Een nieuwe pandemie is dan niet uit te sluiten.

Die druppels op gloeiende platen die kapitalen kosten
Het gaat inderdaad om belachelijk veel geld voor een belachelijk kleine temperatuurverschil. Het verschil in temperatuur is wel gemiddeld over de gehele Aarde over het gehele jaar. En daarin zijn dus de dagen met extreme uitschieters op verschillende locaties mogelijk. Nederland heeft inmiddels een BBP van iets meer dan 1000 miljard per jaar. 28 miljard is dan nog steeds veel geld, maar wel te overzien. Zeker als dat geld word gestopt in projecten waarmee "wij" ook weer iets kunnen verdienen. Die 28 miljard word dus niet in een kuil gegooid maar gebruikt om iets te doen. Voorop lopen (investeren) kan dus zorgen dat wij een grote speler op de wereldmarkt worden. Misschien een interessante discussie?

Leesvoer:
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
@Peer , je bedoeld vast de zuid-pool, want de noordpool heeft geen vaste grond :)
En de zuidpool lag heel vroeger ergens rond de evenaar.. ..dat was wel een paar jaartjes geleden trouwens :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
De Noordpool zelf heeft inderdaad geen vaste grond. Wel valt het noorden van Groenland binnen het Noordpoolgebied. Ik durf zo uit mijn hoofd niet te zeggen hoe alle tektonische platen er 50 miljoen jaar gelegen bij lagen.
 
Ik kan het jou ook niet exact zeggen, ik was er niet bij :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ik moet er écht eens voor gaan zitten om alle reacties te lezen die geplaatst zijn na mijn laatste bericht.

Maar ik pluk er alvast een paar uit.

De geboortebeperking in China, 1 per gezin, en dan een jongen, meisjes werden in de goot gedumpt.

Afrika, tja hongersnood, ziektes en wat al niet meer. Wereldwijdt zijn daar al miljarden euro's in gepompt.
Terwijl er idd ipv geld middelen naar toe gestuurd had kunnen worden, maar sturen kunnen ze en willen ze niet, kantelt er daar een vrachtwagen, dan???

Maar heeft dit allemaal te maken met een klimaatverandering? Ik geloof er totaal niks van want alles wat men doet om dit te verminderen loopt op niks uit, dit is gewoon onze aarde waar wij op wonen, en deze aardbol heeft al zoveel mee gemaakt, en zich iedere keer er weer op aangepast zodat we het iedere keer weer redden.

Evolutie toch?

Gisteren hebben wij nog een film gekeken op Netflix, een oudere, maar dat ging over het aanpassen van een mens die op Titan zou kunnen leven.


Ik kijk graag naar de sterren, maar ik snap niet dat wij de enige zijn? Of heb ik nu teveel sience fictition gekeken?


En ohja, de Noord en de Zuidpool zijn toch de magneten die de aardbol in balans houden?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Sir David Attenborough

Het is voor mij erg moeilijk geworden om een topic als dit verder uit breiden met filmpjes als bovenstaand, gewoon om dat het niet kan. [BT kan dit verder uitleggen]
 
Evolutie toch?
Nja dat ligt er maar aan. We moeten er wel rekening mee houden dat wij natuurlijk wel met co2 uitstoot voor enorme vervuiling zorgen.
Vroeger op school leerde ik dat er 4 miljard mensen op de aarde leefden.
Dat is dus pak hem beet een kleine 50 jaar geleden.
In 2021, dus 2 jaartjes terug zaten we al op 7,888 dus bijna 8 miljard mensen. Dat is bijna een verdubbeling op 1 mensenleven.
En dat brengt heel wat vervuiling teweeg, om nog maar niet te spreken over de enorme hoeveelheid voedsel die er extra gemaakt moet worden.

Als het op deze manier door gaat wordt de mens zijn eigen ondergang, niet door klimaat, maar door voedselgebrek.

Filmpjes van meneer David heb ik ook wel meer gezien, mooi natuur. Maar hij is ook meer aanhanger van de "klimaat is de schuld van de mens" groep waar ik niet toe behoor.

V.w.b. dat uitleggen, ik zie geen noodzaak om onderwerpen met youtube filmpjes te gaan uitbreiden, daar is Youtube zelf voor en we willen geen YT kopie worden. We zijn immers geen film forum.
Daarnaast geeft men allerlei meningen in een overleg of discussie ook gewoon met tekst (af en toe eens ondersteund door een linkje) en dan worden filmpjes (die veelal ook langer duren) eerder storend dan dat ze bijdragen aan een discussie, even nog los van de vraag wat je er mee moet.
Net zoals nu bijv. ik ken dat filmpje wel van Sir David (is ook wel mooi), heb er nog wel meer van gezien, maar wat moet men daar verder mee in het onderwerp hier? Het zegt niet meer dan wat wij ook al schreven en zeiden.
Als men iets over klimaat wil zeggen kan men bijv. ook zeggen van "bekijk die filmpjes van Sir David maar eens op YT over klimaat".

Even weer terug on-topic, we hebben het over die CO2 uitstoot, maar men weet dat hoofdzakelijk de zee en daarnaast bomen, de CO2 opslaan en dan vervuilen we de zee en blijven maar enorme hopen bomen kappen. Nog even los van de bosbranden die nu ook nog steeds meer ontstaan.
Daarmee komt ook een hoop CO2 vrij.

Of dat buien veroorzaakt weet ik niet. Maar als de wereld iets moet doen, dan moet dat geen water naar de kraan dragen zijn voor miljarden. Dan moeten de groten landen, de grootste vervuilers echt mee gaan doen anders heeft het echt geen enkele zin.
 
En ohja, de Noord en de Zuidpool zijn toch de magneten die de aardbol in balans houden?
Vroeger was de aarde plat. Toen kreeg de bodem een noord en zuidpool die elkaar afstoten en is de aarde bol geworden.. :biggrin: :biggrin:
 
Loppersum heeft een zwembad met ZOUT water !!!
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan