Motor en vaste schotels via 1 diseqc switch

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
Nou BT, dan beginnen we hier maar even de diseqc en 1 draaibare configuratie.

Zover ik kan zien in settings en satelliet configuratie kun je kiezen tussen:
-4 satellieten en diseqc
-meerdere satellieten via diseqc rotor
-afwijkende configuratie.

Ik zie dus geen kombinatie van beiden.

Grtz.

Kies eerst meerdere satellieten via diseqc rotor en vervolgens afwijkende configuratie. Je meerdere satellieten via diseqc rotor zullen blijven staan en je kunt sat gaan veranderen of toevoegen.

Dank je pet123.
Maar 2 vaste lnb's moeten via de diseqc switch blijven werken.
Bv voor astra/hotbird.
En de rest dan via de diseqc switch en de draaibare schotel (en lnb).

Grtz.

Even iets verwarrend, 2 vaste moeten via de diseqc switch blijven, en wat lager schrijf je dat de rest en de draaibare shotel via de diseqc switch moeten blijven?
Dat is niet helemaal duidelijk. Ik neem aan dat je bedoeld dat 2 schotels vast op bijv. astra en hotbird staan via diseqc en dan de andere satellieten middels diseqc via de motor bezocht moeten kunnen worden?
Dat is geen probleem.

Je kunt ook gewoon meteen ook afwijkende configuratie nemen.
Het beste kun je dan de motor op diseqc 0 laten staan, dat heeft als voordeel dat je bij het inladen van nieuwe firmware niet de meeste satellieten handmatig moet gaan aanpassen.

Ga in de lijst op een van de satellieten die met de motor moet, ga op de 0 van de lnb staan en klik op OK.
Ga naar next page, zet diseqc 1.2 aan en zet hem op A/A en dan save.

Daarna ga je in de lijst naar je vaste schotel bijv. Astra. Ga daar naar de 0 van de lnb, zet die op 1 en klik op OK. Zet diseqc 1.2 aan en zet hem op A/B en weer save.
Idem voor de tweede vaste schotel bijv. Hotbird, en die zet je op B/A.

Daarna ga je uit dit deel van de setup en ga je naar het motor menu. Zo gauw je deze kiest zal hij aangeven dat hij niet weet welkel diseqc de motor is, kies diseqc 0 en klik OK.
Dan kun je de goto XX instellingen instellen en de zaak saven en klaar is kees.

Als je later nog een derde schotel erbij krijgt kun je deze als boven instellen en dan op B/B.

P.s. ik heb de threadtitel even wat duidelijker gemaakt, ook handig voor andere mensen die naar zoiets zoeken, dat maakt het wat gemakkelijker te vinden.

Ja, het kan verwarrend zijn!

De bestaande situatie is dat 1 kabel van de dream naar de 4-weg diseqc gaat en vandaar naarde de 3 (of 4) lnb's.
In de nieuwe gaat de kabel van de dream naar de motorsturing, en dan naar de diseqc switch.
En dan weer naar de 3 (of 4) lnb's.
2 (of 3) lnb's staan dan vast gericht op een satelliet.
En eentje moet via de diseqc switch met een motor kunnen draaien.

Bedoel je nu met de lijst van de satellieten, de settingslijst, of de setup van de dream?
En in welke lijst moet je naar de vaste schotel gaan?

Als je in de dream setup naar satellietconfiguratie gaat en meerdere satellieten via diseqc rotor krijg je te zien.
Een lijst met een hoop satellieten die allemaal op lnb 0 staan.
En je kunt kiezen van 0 tot 31.
Die setup opties die je noemt ben ik nog niet tegen gekomen.
Ik zal de afwijkende configuratie nog eens bekijken.

Grtz.

Nou BT, het lukt maar tendele!

Wat wel lukt:
Eerst in satelliet configuratie de 4 satellieten en diseqc kiezen.
Daar de 4 satellieten ingeven.
Vervolgens naar afwijkende configuratie gaan en daar via lnb de diseqc 1.2 aanzetten.
De kanalenlijst werkt ook nog.
Alleen moet je vaak die lijst er opnieuw inzetten omdat hij die steeds wist als je uit de setup komt.
Echter dat motor menu kan ik nergens vinden!
Het enige is "meerdere satellieten via diseqc rotor".
Dus geen goto XX dingen ofzo!

Grtz.

Over welke dreambox gaat dit en welke image.... wellicht beter dit draadje dan te verplaatsen, of is dit idd algemeen...
bovendien..: moet je voor zoiets (vast en draaibare schotel(s)) dan geen uncommitted switch hebben...?

Het lijkt me inderdaad algemeen.
Kan me niet voorstellen dat er hier verschillen tussen dream en image versies zijn.

Grtz.

Even een paar dingen corrigeren:
De bestaande situatie is dat 1 kabel van de dream naar de 4-weg diseqc gaat en vandaar naarde de 3 (of 4) lnb's.
Zo heb ik dat ook en van die 4-weg diseqc gaat dus 1 kabel (op diseqc 0) naar de motor.

De "nieuwe" door jou genoemde setup begrijp ik niet, tenzij de motor een ingang en een uitgang heeft, maar die methode zou ik niet gebruiken dat maakt het nodeloos ingewikkeld.

Bedoel je nu met de lijst van de satellieten, de settingslijst, of de setup van de dream?
En in welke lijst moet je naar de vaste schotel gaan?
We waren bezig met de setup van de Dream dus uiteraard heb ik het over de lijst van satellieten in de setup van de Dreambox onder setup->service searching->Satellite configuration. En in -die- lijst zie je LNB staan in het midden en dat staat allemaal op 0. Op die 0 moet je gaan staan van de satelliet die je via diseqc wil schakelen en dan verder via de uitleg die ik al gaf.

Een lijst met een hoop satellieten die allemaal op lnb 0 staan.
En je kunt kiezen van 0 tot 31.
Exact, dat is die wat ik bedoel, bij mij maak ik bij Astra van die 0 een 1 en doe de diseqc instellingen op de volgende pagina.
Idem voor hotbird, die zet ik dan op 2 en zo verder.

Echter dat motor menu kan ik nergens vinden!
Typefout mijnerzijds, dat is niet motor menu maar motor setup.
Zit ook gewoon onder setup -> service searching -> motor setup.

@Eendenteam: Nee het is niet nodig dit te verplaatsen, dit is gewoon in elke Dreambox te vinden op deze manier en in elk geval bij Nabilo, PLI en Gemini zit dat allemaal op dezelfde plaats, dus het is algemeen.

Het wordt toch nog een interessant topic!

Zover mij bekend is is die setup een algemeen dream enigma ding.
En zou dus op alle dreams en images hetzelfde moeten zijn.
Inderdaad ziet die setup er steeds hetzelfde uit.
Echter in Pli waarin ik zat staat onder "services zoeken" NIET die "rotor instellingen".
Het is me een raadsel waarom ze het in Pli hebben weggelaten!
Pli, waarin tot nu toe het meeste werkte.
Eens een nieuwere versie zoeken!

Anyway, in alle andere images staat het wel mooi in!
Dus gewoon in cofiguratie 4 satellieten instellen.
Dan afwijkende configuratie kiezen, en hier staan ze weer in.
Waarschijnlijk hoef je nu alleen de lnb waar de motor op zit op diseqc 1.2 te zetten.
Dan rotor instellingen kiezen en het is OK.
Alleen weet ik nog niet wat met die andere lnb instellingen moet.
Toneburst (geen)
diseqc repeats (geen)
uncommited switch (geen)
sequence repeat (uit)
commando's wisselen (uit)

Dit vanwege de volgende zaak.
Je hebt 2 soorten motorsturingen.
Eentje waar hij in de motor zit.
En eentje waar het een externe motorsturing is (met eventueel extra handbesturing).
Die tweede bedoel ik in het voorbeeld.
Daar gaat de dream lnb naar de sturing en dan naar de diseqc switch, en eentje naar de motor.
Hierbij moet de motorsturing dus door de diseqc switch lopen.
Mogelijk dienen daar die extra instellingen voor.

Zoals ik al eens eerder zei, zijn de images echt nog niet perfekt!
Gelukkig lost de multiboot hier een boel problemen op.

Grtz.

Black Tiger;192215 zei:
@Eendenteam: Nee het is niet nodig dit te verplaatsen, dit is gewoon in elke Dreambox te vinden op deze manier en in elk geval bij Nabilo, PLI en Gemini zit dat allemaal op dezelfde plaats, dus het is algemeen.
Sorry

Toneburst (geen)
diseqc repeats (geen)
uncommited switch (geen)
sequence repeat (uit)
commando's wisselen (uit)
Dat weet ik ook niet zo vlug, de diseqc repeats kunnen wel eens helpen als het zappen wat langer duurt tusse de verschillende sats op de diseqc.
De Toneburst .... tja... weet ik eerlijk gezegd niet meer.:)

Mja, we moeten deze topic maar eens afmaken!
Dan heeft er nog iemand iets aan.

Maar het werkt inderdaad een motorsturing via en door een diseqc-switch.
Alleen kan ik me goed voorstellen dat er mensen problemen mee hebben.
Met diseqc switches, en zeker met een motorsturing erbij.
Het schijnt in dream modellen vaker voor te komen.
En dat komt doordat de diseqc sturing in de dream grotendeels een software zaak is.
En hierbij hebben ze de zaak nodeloos gecompliceerd gemaakt.
Ze zijn echt de KISS faktor vergeten!
Keep It Simple Stupid!

Anyway, er zijn 3 soorten motorsturingen.
De eerste met alles op en in de motor (rotor) zoals BT omschrijft.
En dat werkt dus probleemloos.

Dan heb je de externe motorsturing met de motor los.
Hierbij gaat de sturing van de dream via de motorsturing naar de diseqc switch en naar de motor via de coax.
De voeding naar de motor dus ook.

En dan heb je de externe motorsturing naar een polar mount met aktuator.
Die aktuator is de eigenlijke motor, en is een buis die in en uit mekaar schuift.
Die polar mount is extreem robuust, evenals de aktuator.
De sturing gaat ook weer van de dream naar de motorsturing en dan naar de diseqc switch.
De voeding voor de aktuator gebeurt met 4-aderige kabel.
Dat is de de 36 Volts voeding en een puls-signaal voor de reed-sensor.
Beide externe sturingen hebben meestal nog een (ab) handbediening erbij.

De rest volgt.

Grtz.

We gaan nu ervan uit dat je een diseqc 1.0/1.2 4/1 switch hebt.
En je hebt 1 draaibare schotel op een ingang aangesloten.
De andere ingangen zijn op een vaste lnb c.q. schotel aangesloten.
En je hebt een externe motorsturing.

In de dream heb je eerst in satelliet configuratie in 4 satellieten de lnb's een satelliet toegewezen.
Dan open je de "afwijkende configuratie", en daar staan ze hetzelfde.
Hier zet je de vaste schotels (lnb's) op diseqc 1.0, zoals BT omscheven heeft.
De draaibare zet je op diseqc 1.2.
Afhankelijk van je construktie heb je de draaibare op lnb0 of elke andere staan, dat maakt niet uit.
Bij lnb0 zet je de diseqc op A/A, lnb1 op A/B, lnb2 op B/A en lnb3 op B/B.
Waarschijnlijk staan ze daar al op.
Voor alle sattelieten die je nu op de draaibare wil hebben voeg je die toe met de gele knop.
Kies ze uit de lijst.
En zet van alle de lnb op 0 als je de draaibare op 0 hebt zitten.
Zet ook op alle de "fast diseqc" aan.

Alles saven en vervolgens naar rotor instellingen gaan.
Hier zet je de gotoXX funktie uit.
In het nieuwe scherm ga je nu alle satellieten toevoegen die je eerder hebt toegevoegd.
Onder nummer in rotor vul je het nummer in waarop hij in de motorsturing staat.
Orbit positie de graden waarop de sat staat.
Voor 23.5 vul je 235 in en voor 16.0 160 en 5.0 50 en oost of west.
Toevoegen met geel en opslaan met groen.
De gotoXX funktie zal BT het mogelijk nog over hebben.

Maar nu moeten die sat lokaties nog in het geheugen van de motorsturing komen.
Je hebt bv de pet123 rotor settings geladen.
Je kunt dan een zender van een sat kiezen en dan met de (ab) handbediening sturing zoeken tot je beeld hebt.
Als je eentje hebt gevonden sla je die positie op in de motorsturing onder het goede nummer.
Je kunt ook via de rotor configuratie van de dream gaan zoeken en opslaan.
Het is een tamelijk gefriemel, maar het werkt!
Een andere manier om het in het geheugen van de motorsturing te krijgen weet ik niet.
Als je alles goed hebt gedaan dan loopt de draaibare schotel naar de zender die je hebt gekozen.
Je kunt ook de automatische zoek funktie van de dream eens proberen.
Ik weet niet wat er dan gebeurt, dat zul je zelf moeten uitvinden.
Het ging me even om het principe achter het geheel.

Grtz.

De gotoXX funktie zal BT het mogelijk nog over hebben.
Bij deze, te gebruiken bij een diseqc motor zoals de Moteck en de Stab o.a. Als er maar Usals ondersteuning op zit.

Volg de handleiding zoals aangegeven door Kilroy, deze is prima in orde.
V.w.b. de diseqc motor is de fast-diseqc optie activeren niet perse nodig, maar kan wel handig zijn dus zet hem maar aan.

In geval van een diseqc motor zoals genoemd zet je de goto XX ook uit en controleert dat er geen satellietposities zijn opgeslagen. Is dat wel het geval, haal deze dan weg.
Daarna vink je de GotoXX weer aan.
Nu moet je de positie gaan invoeren, dit is vrij gemakkelijk want dat kun je op je TomTom zien. Mensen die dit niet hebben of wiens wegwijsmiep niet goed werkt, kunnen op deze site terecht:
http://www.heavens-above.com/selecttown.asp?CountryID=NL&lat=0&lng=0&alt=0&loc=Unspecified&TZ=CET
Voer bij "search string" gewoon je woonplaats in en voila, je krijgt de juiste waardes meteen te zien.
Deze vul je in, laat noord en oost gewoon staan zoals het staat.
Daarna opslaan (save).

FAQ:
V: Ik wil liever Astra 19.2 op diseqc 0 en de motor op diseqc 4.
A: Dat kan, maar levert erg veel werk op. Je zult dan namelijk zowel de eerste keer alsook elke volgende keer dat je een nieuwe frequentielijst in de Dreambox zet, elke satelliet die je op de motor wilt ontvangen moeten gaan editten en op lnb4 en diseqc B/B zetten.
Indien je LNB0 gebruikt voor de motor hoeft dat niet omdat in de settingslijsten alle satellieten al standaard op lnb0 staan. Dan hoef je alleen nog maar de 1, 2, of 3 andere schotels te configureren.

V: Mijn schotel draait toch niet zo lekker
A: In de Motor setup, boven de GotoXX optie staat het voltage standaard op 40 mA. Zet dit eens naar 70 mA, dat wil nogal eens helpen.

V: Mijn schotel draait telkens net iets naast de gewenste satelliet
A: Gebruik bij de afstelling niet alleen de 0 op de schotel. Ga in de Motor setup van je dream (bij de Goto XX) en druk op volgende. Selecteer bovenaan nu "Drive to 0" (misschien in de NL vertaling "ga naar beginpositie"?) en klik op GO.
Stel nu je schotel opnieuw af, en dan moet het goed zijn.

V: Een tijdlang heeft hij goed gewerkt, maar nu wil hij niet meer draaien of draait slechts een millimeter kort heen en weer.
Idem: ik selecteer een satelliet in de motor setup en de schotel draait helemaal naar 1 kant.
A: Ga naar de Motor setup, vink de GotoXX uit. Vrijwel zeker zijn er op onverklaarbare wijze hier nu satelliet posities opgeslagen. Verwijder deze, vink de GotoXX weer aan, opslaan en het zou weer moeten werken.
A: Ook wil de optie "Recalculate" wel eens helpen als er geen posities zijn opgeslagen. Ook deze vindt je op de 2de pagina van de motor setup.

V: Ik kan de motor setup niet vinden.
A: Menu -> setup -> Service searching -> Motor setup. Daar is hij niet te vinden in elk image, maar wel in de bekende zoals Nabilo en Gemini (pli weet ik niet zeker). Heeft u een ander image? Goed zoeken en succes.;)

V: Ik wil u bedanken voor de uitleg.
A: Wij zullen u ons paypal adres geven.:biggrin::biggrin::biggrin:

De laatste is natuurlijk een grap, maar hopelijk hebben jullie hier iets aan deze faq.

Ah, die gotoXX is voor usals versies.
Maar als je die niet gebruikt nog het volgende.

Allereerst, als ik een satelliet toevoeg in satelliet configuratie komt die onderaan erbij te staan op lnb2.
En die moet ik dan op lnb0 zetten.
Waarschijnlijk omdat de laatste (hardware) lnb hier lnb2 is.

Het zoeken naar de satellieten is zoals gezegd wel een beetje friemel werk.
Maar denk eraan dat je niet alle satellieten kunt pakken.
Dat hangt af van je schotel-diameter en de versterking van je lnb.
Wil je het met de ab van de dream doen, dan ga naar "rotor instellingen" en "rotor configuratie".
Hier staat nu het lijstje met satellieten dat je gemaakt hebt.
Druk de blauwe knop "volgende pagina".
Hier kun je in het tweede balkje de satellieten kiezen die je in satelliet configuratie hebt ingevoerd.
Kies er eentje (en eventueel een transponder) en maak het balkje "richting" blauw.
Nu kun je met de dream ab met de pijltjes links/rechts de motor sturen en de sat zoeken.
Met de signaal balkjes onderaan moet dat kunnen lukken.
Met de groene knop "opslaan" wordt hij dan in het geheugen van de motorsturing gezet.
Dat moet je in het display zien.

Het display van de motorsturing geeft normaal de geheugen plaats weer.
Maar als je draait geeft hij de pulsen weer dus steeds een getal.
Als je een paar sat posities hebt kun je uitrekenen hoeveel pulsen een graad draaiing is.
En zo krijg je een idee op welk getal de volgende satelliet ongeveer zal zitten.
Maar het blijft een beetje friemelwerk!

Het naar begin of eindpositie gaan moet je voorzichtig doen.
Als je zeker weet dat de mechanische high/low limiter op je motor ook goed werkt.
Je hebt anders ook nog de software high/low limiter op de sturing.
En die heb je ook in de dream onder het bovenste balkje "modus", oost/west limiet instellen.

Zoals reeds gezegd, een polar mount met aktuator is een mooi sterk ding.
Maar hem precies goed af te stellen met de goede elevatie en declinatie is "no yoke"!
Dat moet je al eens eerder hebben gedaan.
Aan de andere kant een diseqc motor schijnt veel makkelijker te gaan.
Aan u de keuze.

Grtz.

Aan de andere kant een diseqc motor schijnt veel makkelijker te gaan.
Dat klopt. 1x afstellen op 1 west (of 5 oost voor sommigen).
De Goto XX juist ingeven en klaar. Niks te satellieten zoeken, niet klooien met de lnb of diseqc settings. Hooguit als je een combo hebt van draaibaar en vast, dan moet je wel even voor 1 satelliet op lnb0 de diseqc op a/a zetten en bij het kiezen van de motor setup aangeven dat ie lnb0 moet gebruiken en je bent al klaar.
De rest doet ie allemaal vanzelf.

Uiteraard spreekt hier ook voor zich dat een perfecte afstelling met elevatie en declinatie geen grapje is.

Nadeel: Diseqc motoren zoals Moteck en Stab ondersteunen officieel geen schotels groter dan 1m. Dus als je die er wel aan gaat hangen, heb je kans dat je motor vrij snel in de soep loopt.

Nou dat weet ik niet BT.

Wat de stab betreft weet ik het niet.
Maar de moteck heb ik eens op hun site bekeken.
Die is chinees, maar niet Chinees installeren, dan blijft hij Engels.
De diseqc motor gaat tot 1.20m schotels, en hun motorsturing daarvoor de digibox waarschijnlijk ook.
Overigens heten die motorsturingen in het Engels positioners.
En ze hebben een overload protection, schakelen automatisch af bij te zware belasting.

Maar dan heb je voor de polar mounts de moteck v-box, ook een diseqc sturing.
Die kan schotels tot 3 meter aan, en 2.2A leveren, en dat is een flinke mep!
Ze leveren ook actuators in diverse maten, en heten bij hun TVRO actuator.
De bekendste hier is wel de 10-inch vorm.
Dan heeft hij een slag van 10 inch of ongeveer 25cm.
Maar ze zijn leverbaar tot wel 24-inch of meer.
Ze hebben ze in categorieen met steeds zwaardere uitvoering.

De polar mounts zijn dus voor het echt zware werk.
En komen nog uit de tijd van de C-band satellieten.
Daar hing toen echt zwaar schotelspul aan.
De polar mount draagt dus het gewicht van de schotel.
De diseqc motor daarentegen moet het hele gewicht van schotel en windbelasting dragen.
En is daarom in schotel diameter begrensd.

Grtz.

Ja ik ken het woord positioners wel, maar dat zijn dus van die staafmotoren, dat is niet te vergelijken met een diseqc motor. Nja... hoe noem je dat ook alweer.
Bij zo'n staafmotor (positioner) heb je ook altijd zo'n apart dingens aan de schotel nodig wat kantelen kan, daar hebben ze een sjiek woord voor wat ik vergeten ben, ohja een polarmount.

Bij een diseqc motor zoals de Moteck en de Stab, is er geen sprake meer van een positioner omdat deze motor zowel positioner alsook polarmount in 1 is.

De positioners kunnen inderdaad grotere schotels aan, ik heb zelf een 12" jaeger gehad met een Echostar schotel van 1.50 m, dat was best pret.

De Moteck SG-2100 mag dan misschien fabriekshalve tot 1.20m gaan, maar op de meeste plaatsen wordt toch 78, 88 of maximaal 1.10 geadviseerd. Dat 1.10 is inderdaad iets groter dan 1 meter, correct.
En ze hebben een overload protection, schakelen automatisch af bij te zware belasting.
Ik weet niet zeker of dat ook bij de Moteck het geval is. Wat is te zwaar? Zwaarder dan 1.20? Er zijn al gevallen bekend van schotels van 1.20 op een Moteck waarbij de motor toch na een jaartje in de soep was omdat de slijtage van de radertjes te groot was met dat gewicht, ondanks dat de grootte dus wel correct was. Dus hoe is zoiets afgesteld?
Daarom is het verstandiger een marge in acht te houden.
Ik ga er zelf niet groter mee dan 1 meter, maar 1.10 kan ook nog, ik zou er echter geen 1.20 op gaan hangen.

De Vbox is toch weer iets anders, dat is echt een sturing, die hoeft zelf geen gewicht te dragen en kan inderdaad grote schotels aan.
Ik doelde zelf puur op de Moteck diseqc motors, dus eigenlijk de Moteck SG-2100.
En die is vrijwel gelijk aan de Stab HH-120.

Tja BT, die positioners zijn de eigenlijke externe motorsturingen.
En de die staafmotoren zijn de actuators waarin de motor zit.
Die noemen ze dus inderdaad actuator, en bestaan al lang.
De positioners welke altijd extern zijn heb je met handbediening en al of niet met geheugens.
Echter heb je er ook die diseqc zijn dus door een sat-receiver gestuurd kunnen worden.
Moteck heeft hiervan 2 modellen.

De v-box II die voor polarmount met aktuator is.
Die kan schotels tot 3 meter aan, en een zwaardere uitvoering voor schotels tot 5 meter.
Hij heeft overload protection en schakelt bij te zware belasting uit.
De voeding voor de actuator (36V) gaat via een extra kabel naar de actuator.

En de digibox die voor de diseqcmotor met H-H-mount is.
Hier gaat de motorvoeding via de coax naar de motor.
En heb je dus geen extra kabel nodig.
Echter is de maximale stroom maar iets van 500mA.
Ze hebben ook een overload protection.
Deze hebben geen schotel-diameter beperking, daar deze de 500mA van de digibox is.

En dan hebben ze de diseqcmotor SG-2100 zoals je zegt.
Die kan volgens hun eigen zeggen schotels tot 1.2m aan.
Of deze zonder positioner kunnen werken weet ik niet.
Ik dacht aanvankelijk dat hij door de digibox gestuurd moest worden.

Voor mij valt de diseqc motor zowiezo af.
Dat alle gewicht en belasting op die motor en onderdelen hangt vind ik niet zo goed.
Dan geef mij maar een polarmount (met actuator).
Die zijn onverslijtbaar, hoef je maar een keer aan te schaffen.
De actuators doorgaans ook.
Daar staat ook geen belasting op tandwielen want ze werken met een worm.
En die is ook weer extreem sterk.
Hij zal altijd exact op de positie blijven staan, tenzij hij in de houder verschuift.
Vroeger waren er diverse merken te krijgen.
Nu levert moteck ze dus ook, maar ook zeer goede zijn van bv jaeger.

Maar je ziet, mijn keuze was al lang geleden gemaakt.

Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan