Nederland gaat kapot ,door de euro.

F

format c:

Alles zou het zelfde blijven ,na onze hollandse gulden.
ja ja ja.
wat het is geworden is armoede,werkelozen,steedts meer bedrijven gaan over de kop.
eerst dit dan dat ,vandaag megapool dan dit dan dat.
en ik zal echt niet de eninge zijn die zich eraan stoort.

mensen die nu nog een vaste baan hebben,die zullen dit nog niet zo serieus nemen.(en die nog met 2 man verdienen)
maar ook een vaste baan wil nog niet veel meer zeggen op vandaag.
als het niet meer goed gaat,dan knikkeren ze ook hun eruit.

kijk eens om je heen wat er overal huizen te koop staan.
mensen die zonder baan komen,kunnen hun huis niet meer betalen.
en laat staan mensen die ook nog eens kinderen hebben.
oei oei,laat me daar gelukkig geen last van hebben,maar ook deze mensen hebben het moeielijk in deze tijd van die ...euro.

ja de enige die het goed hebben zijn de leen banken,zoals bekam,frisia,en de alle overige banken.
mensen die lenen,en zich steedts meer diep in de schulden gaan werkn,zonder dat ze het weten.

ik denk zelfs dat het zo snel gaat in nederland,dat we over een aantal jaar een oorlog zullen krijgen.
rotzooi en allende komt op ons af.

en de economie in nederland zal alleen maar slechter worden overal.

wat dacht je van duitsland engeland ,enz enz.

ja die dikkoppen,die vonden dat europa 1 moest worden,die lachen nu het hardst.

en dan heb ik het nog niet eens gehad over die aanslagen,die ons nog allemaal ooit eens te wachten staan.

wat je denk toch niet dat alleen dit in spanje kan gebeuren.!!

de toekomst zal het ons leren.

dit verhaal moest ik effe kwijt.

als je vindt dat ik ongelijk heb ,hoor ik dat ook graag.
en als je denk dat de economie weer zal toenemen hoor ik het ook graag.

dus laat maar komen wat jij er van denkt.

groetjes, format c:

Zo Format, jij ziet het nogal somber in.

Ik ben het met je eens dat met de euro het leven duurder is geworden. Maar dat dat de reden is van het (voorbeeld) failliet gaan van Megapool, dat wil er bij mij niet in. Ik denk dat er gewoon teveel van dit soort zaken zijn, en als je de marge van dit soort handel ziet, daar wordt je ook niet blij van. Voorbeeld, Een Pda van 380 euro inkoop doet in de verkoop 399 euro! Daar moet je heel wat van omzetten om je kosten te kunnen betalen.

De meeste Nederlanders zijn gewoon in dienst bij een werkgever, en zijn er in salaris de laatste jaren niet op achteruitgegaan. De mensen geven dat salaris niet meer uit! Er is nog nooit zoveel en zo hard gespaard als in 2003.
Ik denk dat we ons met z'n allen een depressie in praten.

Zelf ben ik (heel egoistisch) van mening dat je beter een grote knecht dan een kleine baas kan zijn.

Als ik naar mijzelf kijk, zie ik nu na 3,5 maand in 2004 dat mijn omzet nu al hetzelfde is als over heel 2003.
Ik ben er van overtuigd dat de economie aantrekt. Met name in Zuid-Nederland gaat het al veel beter als vorig jaar.
Er is werk zat, alleen de prijzen en levertijden staan nog onder druk.
In weze hebben we dit begin jaren 80 en begin jaren 90 ook gehad. Het duurt wel al langer als toen, maar het is lang zo slecht niet als begin jaren 80.

We moeten gewoon allemaal met wat meer vertouwen de toekomst tegemoet zien, en niet al ons geld oppotten.

Dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening, als je het er niet mee eens ben hoor ik het wel!

Grtz Hangslot

ik hoop maar dat het beter gaat in de toekomst,ik hoor van iedereen maar de slechte verhalen.

maar jouw wens ik natuurlijk ook heel veel succes toe,en nog veel winst.
ik hoop dat jij gelijk zult gaan krijgen.
groetjes format c:

na onze hollandse gulden
Nou nee, het is onze Nederlandse gulden.:)

Maar voor de rest ben ik het met je eens. Niet specifiek wat Megapool betreft, want die is ook zo'n beetje onstaan uit failliete Horn en Witte Hal vestigingen, en Witte Hal is ook al weer eens failliet geweest dus nja....

Maar het gaat zonder meer slechter in ons land door de euro, alles wordt duurder, en niet een klein beetje, maar stukken!

We zijn er misschien in loon niet echt op achteruit gegaan maar de kosten zijn behoorlijk hoger.
Een paar voorbeelden:
Rembours verzending: 16 euro, was 18 gulden!
Broodje shoarma: 4,80, was 7,50 (deze valt dan nog mee maar scheelt wel fl. 3,50!!!)
Nou valt me even zo gauw niets meer in maar zo zijn er vele vele vele voorbeelden te noemen.

De plannen van het kabinet... ziekenfonds eigen risico, is ooit 200 gulden geweest, ik hoorde nu iets roepen van dat ze er 200 of 300 euro! van wilde maken.
Dan de besparingen die ze nog willen doen, het is gewoon niet meer normaal.

Ik mag zeggen dat ik een behoorlijk loon had en in feite mag ik nu nog niet klagen, maar als we gaan tellen dan schrik je.
De wekelijkse boodschappen zijn bij ons vrij standaard, zit echt niet veel verschil in. Wat ik normaal in mijn kar had liggen voor in totaal gemiddeld 100 a 115 gulden kost me nu 85 a 90 euro!

Vinden we dat nog normaal?
Zeker hebben we het ergens in de 80'er en 90'er jaren ook slechter gehad wegens een depressie, maar toen waren er niet zulke enorme prijsverhogingen aan vastgeknoopt.
Want met 400 euro doe je tegenwoordig aan boodschappen en etenswaar maar weinig meer als vroeger met 400 gulden. De euro is dus zo'n beetje evenveel als de gulden geworden.

Itali? en Duitsland klaag er ook over. Ik ben er van overtuigt dat we misschien die depressie niet hadden kunnen ontwijken, maar dat het wel een stuk beter gegaan zou zijn, als we de euro gewoon naast de eigen munt ingevoerd hadden.

En als je nu kijkt naar ziekenfondsen, tandartsen, en waar ze weer allemaal op gaan willen beknibbelen en bezuinigen dan kom je maar weer tot 1 conclusie.
De armen worden toch weer armer, en de rijken hebben er weinig last van of worden rijker.

Aankomende verbeteringen qua economie of niet, ik zie het ook maar somber in, en dan zit ik nog niet eens op bijstandsniveau, ik snap niet eens hoe zo iemand rond moet komen, die krijgen voor een gezin maar 900 euro, nou ik geef het je te doen als alleen al de boodschappen je per week 100 euro kosten.
Da's 400 euro per maand, dan komt nog even de huur en gas/water/licht en dan ben je ook al gelijk alles kwijt.
Leve de euro! NOT.

en wat dacht je van het roken ,dat is tegenwoordige ook een luxe

@kip

Roken mag wat mij betreft naar 10 euro per sigaret.
Tering k**ker tiefus stikkies

Maar goed een ieder moet weten wat ie met zijn teergeliefde longen doet.

Wat betreft de buikriem aanhalen, idd de komende jaren zullen de kosten enorm stijgen.
De gouden tijd van de luxe (waar kunnen ze je nog mee blij maken ????) is voorbij.

Kijk eens om je heen 2 3 keer per jaar op vakantie 1 auto minimaal liefst 2 of drie. (Ik heb er geen ik vermaak me uitstekend met openbaar vervoer en fiets (3 stuks stadfiets, mountain bike en racefiets)

Allemaal liefst in een peperdure koopwoning en ga zo maar door.

Dan de ondernemingen die in Nederland de dienst uit maken de multinationals. De ene gouden handdruk na de andere . hoe slechter de manager presteert hoe eerder ie ophoepeld met een vette premie.

Dan de produktie van die multi boys. Verkopen in dollars inkopen in euroos ,!!!!
Maar dat kan niet!! dus moet de produktie naar de dollarlanden (lees Azie daar zijn de lonen een kommetje rijst met een stokkie sate)

Kortom Nederland holt achteruit in technologie, dus die kan ook uit besteed worden naar de Aziatische landen, en geloof mij er zijn genoeg Chinezen die slimmer zijn dan de gemiddelde Nederlander.

Wat blijjft over?????

VERZORGING.

Kortom de jeugd moet zich aktief bezig houden met het ZORG.

Alle longkankerpatienten en hart en vaat zieken (komt niet van het roken hoorr nee echt niet , mijn opa rookte als een ketter en is toch 94 geworden Pffffffffffffffff). worden straks keurig netjes verzorgd.

De zeer grote groep (welgestelde) grijzaards gaan straks boeten voor de jongeren die het niet kunnen redden

Maw begin maar vast te wennen aan een kale boterham want er staat ons de komende jaren alleen maar neergang te wachten ik voorspel dat de lonen ipv voorruit --achteruit zullen gaan.

Ik heb gezegd en mij hoor je niet klagen !!!

nederland gaat naar de klote met al die regels (nieuwe) bijna elke week wel een nieuwe wet

Het probleem zit niet zozeer in de Euro, want daar zijn een aantal voordelen van op te noemen maar in de controle op 1 van de nadelen: prijsverhoging doordat het bedrag in Euro een stuk lager is/was dan het originele bedrag in de landelijke valuta.

Er zijn inderdaad een hoop regels in Nederland maar bij enkelen heb je toch echt controle op naleving nodig.
En daar komt het manco van paars om de hoek kijken: gedogen is cultuur geworden.

Als men diverse consumentenproducten had geindexeerd (supermarkt, cafe, wit/bruingoed) en de huizenmarkt niet had tegengewerkt (vergunningen, woekerwinsten op gemeentegrond) en de prijsontwikkeling daarvan goed had gevolgd en zonodig boetes met publicatie in vak en dagbladen had uitgedeeld was de economie in Nederland niet zo hard tot stilstand gekomen.

Nederland is wereldwijd duidelijk een uitschieter.

Het enige wat hier economisch nog goed draait is de drugindustrie.

Als het geld dat aan de XTC export wordt verdiend netjes aan de belasting wordt opgegeven hoeft Zalm niet zo hard te bezuinigen.

Rolo

Originally posted by the matrix
@kip

De zeer grote groep (welgestelde) grijzaards gaan straks boeten voor de jongeren die het niet kunnen redden

En? Mensen met meer welvaart mogen best een deel afdragen aan hen die daar niet aan toe kunnen komen.

Vergeet niet dat straks 20% van de bevolking voor 40% van de bevolking (zulke grijzaards) aan het werk is om ze nog enigszins zorg te kunnen geven.

Dus als ouderen veel geld of bezit (huizen) hebben kunnen ze ook een een eigen steentje in de zorg bijdragen.

Een hoop van deze mensen heeft in het begin niets afgedragen aan de AOW want die is in de jaren 60 pas begonnen.
Over ca. 10 jaar komen er mensen in de AOW die van het begin van hun loopbaan AOW premie hebben afgedragen.
Dus daar zit een gat, wat wij al gedeeltelijk meefinancieren als 'jongere' werknemers/werkgevers, maar waar we zelf geen gebruik meer van gaan maken.

Dus als ouderen een huis in Nederland hebben, en 1 of meerdere in het buitenland en nog fijn boven hun 65 in een eigen auto (onverstandig en slecht voor de economie) rondtuffen zou er best op hen een beroep gedaan mogen worden om een stapje terug te doen.
Dat moet iedereen dus waarom zijn zij uitgezonderd?

Rolo

ik hoor iedereen klagen over de euro, maar hebben we wel eens nagedacht dat het probleem van onze economie ergens anders zit.
We hebben te maken met de vergrijzing van de generatie na de oorlog ( de baby-boom van 1945 -1950 ) die mensen worden minder productief of stromen uit het werkende wereldje dat kost klauwen met geld, de vut, aow, pre pensioenen en noem maar op zijn niet meer op te brengen door de werkende massa.
Dan zitten we ook nog eens met een opgelegd minimaal begrtingstekort ( 3% ) waaraan we moeten voldoen vanuit brussel, dat zorgt voor nog minder uitgaven en dus minder koop kracht dus minder rollend geld.
Ook in den haag scherpen ze de regels voor werkgevers zo aan dat je als ondernemer gaat proberen om met zo min mogelijk mensen zoveel mogelijk productie te halen, waardoor er mensen in de ww en uiteindelijk op bijstands niveau terecht komen ( zorgt ook weer voor minder koopkracht ), kijk als voorbeeld maar naar een recent voorval, dat als je laag geschoolde mensen in dienst neemt de subsidie vervalt ( je moet ze zelf op leiden binnen je bedrijf dat kost geld maar levert het echt weer op als ze productief zijn, ze verdienen namelijk meer en betalen dus belasting, premie's, en de winst van je bedrijf stijgt en daar moet je al weer 29% van afdragen ) dus in plaats van dat men in den haag de ondernemers stimuleert om zoveel mogelijk mensen aan het werk te nemen gaan ze dat ontmoedigen.
tja en zo kan ik nog wel 10 voorbeelden aandragen waarom alles even tegen loopt, ik voorzie ( statisties bewezen ) dat er in de 2e helft van 2004 een kleine opleving zal plaats vinden en die zet door in 2005, maar daarna zal de boel nog verder terug klappen.

niet somber bedoeld maar realistisch......

gr skilder

tjonge jonge, jullie zouden de politiek in moeten, daar ben je vrij in he, in Nederland.

dat hele Europa-1 had nooit door moeten gaan, begrotingstekorten die max. 3% mogen zijn, tja, Nederland zit daar overheen dus da's een kwestie van mega-bezuinigingen.

dus, gauw een politieke partij oprichten (Duck'04? :) ) en maak je beloften waar!

lol,
merDe

Als je besluit om te gaan werken bij iemand die de goedkoopste prijs als doelstelling heeft, dan weet je dat hij meestal de kleinste winst hanteert, en van die winst wordt je betaald...!

Tot zolang voedingszaken elektro aan lokprijzen aanbieden (gewoon zonder winst verkopen om volk te lokken om andere artikelen te kopen waar wel flink aan verdiend wordt), waar straks niemand tegenop kan... en het nog gekocht wordt door de konsument die denkt een "koopje" gedaan te hebben, is het grondig mis!

Aan veel elektro hangt service en investeren in kennis en meetapp!
Die investering moet betaald worden van de winst!
Bovendien moet de handelaar van de winst nog zijn dagelijks brood met een beetje karig beleg kunnen betalen...

Veelal eigen schuld dikke bult!

Think & keep thinking, not sinking!

Niet alleen de euro is de veroorzaker van de economische ressesie in ons land..., ook de tot stand koming van de Europese Unie is daar een grote oorzaak van...

De opzet is dat de economie in alle landen van de EU op gelijke hoogte komt, en aangezien wij daarin hoog op de ladder staan ten opzichte van veel nieuwe naties die aansluiten bij de Unie, is er geen ontkomen aan dat onze economie moet zakken terwijl die van de andere omhoog gaat...

Alleen al de aansluiting van een land als Polen in de EU kost de overige lidstaten zo'n slordige 11 miljard euro...

Zo betaald Nederland jaarlijks per inwoner gemiddeld zo'n 180 euro aan de Unie, en zijn er landen die per inwoner honderden euro's ontvangen...

De oprichting van de Europese Unie is natuurlijk een investering in de toekomst, en bedoeld om een vuist te kunnen maken tegen de macht die Amerika op dit moment heeft, het nadeel is dat onze generatie daar geen vruchten meer van kan plukken.

In tegendeel...

ik hou het erop dat er binnenkort(snel)
grote acties komen in ons land,rellen en rotzooi.
ja,,,,het is er ook naar vragen ook zo.
met al die regels en wetten.
o ja,die kleine dorpjes die samen moesten komen met de grote gemente ,dat hebben wij ook nooit gewild,maar werdt toch gedaan.
en ja hoor weer 4 x zoveel gemeente belasting betalen dan eerst. (100 euro per maand)
en dan heb ik het nog niet eens over die klote politie.
die bij elke nutteloze overtreding effe zo n kleine 100 euro nog eens uit je zak trekt.

ja ja,nog meer regels maken .

ach wat maak ik me eigenlijk ook druk.

wat komt dat komt,zeg ik maar weer.

Er is nog wel voldoende politie en ME om evt. rellen neer te slaan. Ze oefenen nl. elk weekend bij de doorsnee voetbalwedstrijd.........

Rolo

Ik sluit mij bij het meeste van wat er al gezegd is aan...

Maar of het nou zo direct aan die ? ligt, ik weet het niet?

In ons kabinet poogt men besluiten te nemen die vaak ook weer gedoemd zijn om te stranden.

Neem nou dat besluit laats van dat als men psychies in de knoop zit dan gaan ze snijden in het aantal behandelingen, daar bezuinigen we dan weer mee, maar het tegendeel was weer maar eens waar, het kostte weer geld!!!!!

Begrotingen: Neem nou de joint strike fighter, dit gaat al weer zo'n 30 miljard meer kosten?????

En wat lees ik nou gisteren weer op teletekst: De commisie Dijkstal wil hebben dat de lonen van de ministers met maar liefst 30% omhoog gaat, ze moeten verdomme blij zijn dat we met ons 16 miljoen ze daar nog niet van hun stoel hebben geschopt.

Het heeft hier al eens meer gestaan dat wat een pilsje tegenwoordig kost maar ik vindt ff lekker gezellig een potje bier drinken met je vrienden ook al niet leuk meer, tegenwoordig tussen de ?1,70 en pak hem beet zo'n ?5,-

Maar och ik zeg altijd maar zo, wij hollanders hebben een veel te sterke rug, we laaien alles er maar weer op, en als het puntje bij het paaltje komt betalen we weer maar...

En weet je waar ik me zelf zo af en toe ook aan erger, ik woon namelijk in de grensstreek, en rijd regelmatig zo eens langs Hazeldonk naar mijn schoonouders, en als je daar dan ziet wat daar gebeurd, de "HSL" tjonge jonge daar wordt wat onnodig asfalt aangelegd....

Het wordt volgens mij weer eens tijd dat de echte "krakers"eens op staan en de confrontatie eens aan gaan met de de M.E zoals in de jaren 70!!!!!

Zo en nou ga ik eerst een lekker pilsje pakken, en vanavond een lekker filmpje.

ja die tijden komen wel terug denk ik.

fijne paas dagen nog allemaal.
en hopen maar op goed weer.
want voor niets gaat tenminste nog wel de zon op.......

groetjes.

Ja en (wij) we moeten maar bezuinigen en nou praten die gasten, in den haag over loonsverhoging.Omdat er topambtenaren zijn die meer dan ministers verdienen.Volgens mij hadden ze het over 30% of zo iets. Ja gewoon 30% minder en niet zoveel zeiken schiet je veel meer mee op.En aan zulke berichten erger ik mij veel meer,

GRZ Phantom

Het probleem zit niet zozeer in de Euro, want daar zijn een aantal voordelen van op te noemen
Ohja? Noem ze eens dan? Er is maar 1 voordeel en dat is dat je een universele munt hebt en zo in zowat heel Europa kunt betalen zonder geld te hoeven omwisselen maar dat had ook gekund als er naast de euro gewoon de eigen landsmut was gehouden.

Nee natuurlijk is de euro alleen er niet schuld aan, maar is wel een van de hoofdschuldigen voor de prijsverhogingen de afgelopen 4 jaar en dat is gewoon aantoonbaar.
Een andere hele grote is hier ook al genoemd de Europese Unie waar steeds meer aan betaald moet worden en waardoor we van steeds meer wetten afhankelijk worden.
Nederland is lui en traag. Er is gekozen voor open economie, dus ook over landsgrenzen, dat wil dus zeggen dat eigen bedrijven c.q. de eigen markt niet meer beschermd konden worden zoals vroeger. Dus moest men concurreren met hoofdzakelijk de Benelux landen die in NL ook wel willen komen mee-eten. Kun je ze niet kwalijk nemen, maar dan moet je als bedrijf niet stil willen blijven staan en maar klagen, dan moet je meegaan en zorgen dat je de concurrentie aan kunt.
Natuurlijk zijn er ook veel bedrijven die niet lui zijn en dit geprobeerd hebben maar waarbij het niet lukt en dan zit je als land gewoon met een economisch probleem.

Vergrijzing? Ach dat roepen ze al jaaaaaren, ook 20 jaar geleden al toen ik pas begon te werken, dat valt reuze mee hoor.
Als je gaat kijken hoeveel allochtone jongeren er ook weer zijn bijgekomen de laatste jaren, dan is daarmee de hoeveelheid jongeren wel weer voldoende opgekrikt, maar dan moet er wel gewerkt worden natuurlijk en premie's afgedragen worden.
En DAT wordt met name steeds problematischer omdat de regering maar steeds meer wil vangen van werkgevers die zich uiteindelijk wel een paar keer gaan bedenken voordat ze personeel aannemen, het is immers peperduur momenteel om personeel in dienst te hebben.

Het is dus een combinatie van factoren maar vergrijzing lijkt mij wel een van de minste daarvan.
Er zijn echter ook onderzoeken gedaan dat je in tijd van probleempjes moet gaan investeren en dat dit wel geld kost, maar daarna de economie ten goede komt.
De NL regering gaat daar echter lijnrecht tegenin, die willen alleen maar -nog- meer bezuinigen en om dat mede te kunnen doen, gaan ze dus -nog- meer belasten. Dat schiet niet op, hoe meer lasten, hoe minder personeel in dienst, hoe meer werklozen, hoe groter het probleem.
In Den Haag zien ze dat schijnbaar niet terwijl dat in het verleden ook al vaker gebeurd is maar ze blijven maar melken totdat er op een gegeven moment een echte volksopstand gaat komen want het zal vlug beter moeten gaan en dan met stukken tegelijk, dit houden we echt geen 10 jaar meer vol op deze manier.

En het allereerste wat moet verdwijnen is die CDA/VVD coalitie want je kunt zeggen van paars of welke regering wat je wilt, maar telkens als er een cda/vvd coalitie aan de macht was, dan gaf het zich problemen in Nederland en dan vooral voor het beneden modaal inkomen deel van de bevolking en kleine zelfstandigen.

Voordelen van 1 munt.

Geen afpersing als je op reis gaat op vakantie door de wisselkantoren.

Besparing kosten administratie bij internationaal handelsverkeer.

Stabieler renteniveau.

Transparant prijsniveau grensoverschrijdend. Wat kost wat in Duitsland en hetzelfde hier.

Bij een juist fiscaal beleid betere valutapositie tov dollar en yen.

Dat zijn enkele van de voordelen.
Er zijn echter ook een hoop nadelen wat je al aangaf maar dat komt niet zozeer door 1 munt maar om het landelijke beleid eromheen.

Rolo

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan