Het is toch altijd een golfbeweging met de economie
Ben ik wel met je eens maar het is volgens mij na de oorlog nog nooit zo slecht gegaan als nu.
En dan doel ik hoofdzakelijk op de punten die echt van belang zijn, waaronder zeer zeker de mensen met lagere inkomens, de zorg, de ziektekosten en de sociale zekerheid waaronder met name de wao en daarnaast het pensioen.
Zoveel afbreuk als daar nu aan wordt gedaan en lasten die er nu bij komen is er nog nooit geweest.
En de economie is dan wel een golfbeweging, ik kan me echter niet herinneren dat er ooit eens een bezuinigingsmaatregel teruggedrongen is.
Denk daarbij aan de vroegere autoloze zondag, die is wel afgeschaft, maar de toen echt nodige brandstofkostenverhoging niet. Kwartje van Kok wat tijdelijk zou zijn, ook niet, allerlei andere zaken die "noodzakelijk" waren, ook niet.
Nadien ging het wel weer beter en gingen mensen meer verdienen zodat die schade toch enigszins weer teniet werd gedaan, maar als die trend verder wordt gezet, wat ik dus wel verwacht, dan ziet het er slecht voor me uit, want ik zit in de WAO, en voor anderen ziet het ook slecht uit die weinig verdienen om nog maar niet te spreken over de gedachten dat mensen na 65 zouden -moeten- werken, het steeds meer afknibbelen aan het pensioen, premies die je jarenlang tijdens je werk betaald waar je later niets voor terug krijgt of zoals bij de WAO dat je alleen aanspraak op WAO kunt maken (is al jaren zo trouwens) als je ook een fiks loon hebt gehad of als je laagverdienend bent alleen maar recht op krijgt als je zowat in een rolstoel zit.
Kijk, die 65 jaar heb ik echt wat op te k**keren. Ze zeggen wel dat dit een oude wetgeving is en niet meer van deze tijd, maar waarom zou een oude afspraak slecht zijn?
Op TV zij er eentje dat dit eerst gedaan was omdat de levensverwachting 67 was. Dus d.w.z. dat je moet werken tot 2 jaar voor je dood? En dat willen ze nu weer langzaamaan gaan doen? Dat je je hele leven MOET werken en niet eens meer van je oude dag kunt/mag genieten? Want 2 jaar is niks, da's zo om, en dat terwijl je er wel altijd voor betaald hebt?
Er zijn zat gepensioneerden die best nog wel werken willen, dan hou gewoon die leeftijd op wat het nu is en laat mensen boven de 65 zelf KIEZEN of ze willen werken of niet, maar niets meer te plichten boven die leeftijd.
Want je kunt wel zeggen dat de leeftijdsverwachting nu ouder is, maar waar ze geen rekening mee houden, is dat de sterfteverwachting aan de hand van een hartkwaal ook vele malen hoger is enwel net hoofdzakelijk door de stress die deze 24-uurs economie waarin we tegenwoordig leven met zich meebrengt, maar ach, dat moeten we dan maar even vergeten want dat komt niet gelegen.
Ik ben zelf ook altijd positief geweest en probeer het ook nog positief te bekijken en het is leuk dat het weer iets beter gaat met de economie, maar hoe de euro t.o.v. de yen staat zal mij worst zijn, met de gulden deden we het ook prima, hadden we ook niet te klagen.
Wat ik zie aankomen, en die aanduidingen zie je nu steeds vaker opduiken, is dat mijn kinderen en hun toekomstige kinderen steeds minder mogen, steeds meer moeten, meer plichten en wetten en werken totdat ze er dood bij neer vallen zonder nog van hun leven te kunnen genieten.
Sorry, maar positief kijken wil ik heel graag, maar dan moet er wel iets zijn om naar uit te kijken, en met een regering die vooral de mensen uitbuit en armer maakt om aan de andere kant het geld over de balk te gooien zal dat niet snel veranderen.
Ik heb zelf bij de overheid gewerkt en je wil gewoonweg niet weten hoe daar met geld wordt omgegaan omdat iedereen maar in zijn hokjescultuur blijft en zich aan alle kanten indekt om maar geen gevaar te lopen ergens op aangesproken te worden waardoor er tonnen gewoon nodeloos wegvloeien.
En dan nu weer 30% opslag voor ministers? De idioten. Dat ze misschien meer verdienen, oke, maar NIET tijdens een tijd dat iedereen bezuinigen en inleveren moet, dat die dan ook maar even wachten totdat het weer wat beter gaat maar ho dat kan niet, want dat is nu ontdekt dat ze eigenlijk wat weinig verdienen dus dat moet meteen maar even opgelost worden, ja daaag.
Positief kijken is leuk, maar als je leert van het verleden over de afgelopen 30 jaar met alle golfbewegingen van de economie en maatregelen die er genomen zijn (en nooit teruggedraaid als het goed ging), verkeerde investeringen etc. dan zie je gewoonweg dat het niet anders zal worden.