- Waarderingsscore
- 1.456
- Punten
- 113
- Leeftijd
- 61
Ja dat is wel zo, maar het probleem hierbij is hoe je dat voor iedereen gaat toepassen want de hoogste kosten in de gezondheidszorg zijn toch nog altijd (als ik me niet vergis) de hart- en vaatziekten.Als je het probleem zelf veroorzaakt kan je er ook aan meebetalen.
Zoiets als 'de vervuiler betaalt'.
Deze worden veelal niet door roken ofzo veroorzaakt, maar dat is gewoon een probleem van de moderne tijd, omdat de leeftijdsverwachting hoger is dan vroeger en ons lichaam zich niet helemaal aangepast heeft aan die situatie in de jaren. Daar is pas nog een documentaire over geweest bij Discovery die aantoonde dat dit momenteel probleem no 1 was en dat dit dus een ontwikkelingsprobleem was en geen rook- of alcolholprobleem.
Ook stelselmatig veel roken hoeft niet tot problemen te leiden maar longkanker is wel een van de dingen waarvan roken echt een oorzaak is.
Verder zijn er dan nog de KNO problemen waar ook niet iedereen aan schuld is. Ik heb zelf regelmatig niersteentjes en ook op urologie is chirurgie nodig.
Operaties zul je altijd hebben en als je de rokers en drinkers die dan echt meer zouden moeten betalen even wegrekent, blijven de kosten in de zorg toch enorm hoog, het is een druppel op een gloeiende plaat maar het helpt natuurlijk wel mee.
Wie weet, misschien moeten we terug naar een meer communistisch stelsel, waar er een grens gesteld wordt aan de maximale hoogte van lonen, en waar ook duidelijk een link gelegd kan worden met "loon naar werken" en zeker ook meer controle door burgers en bedrijfsleven op uitgaven en werkpatroon binnen de diverse overheden (gemeente, provincie en landelijk) want daar gaan echt vele miljoenen, zoniet miljarden de goot in die door efficienter werken bespaard hadden kunnen blijven.
Maarja, of Nederland ooit zo verstandig wordt, ik durf het te betwijfelen... het blijft hier een landje van zoveel mogelijk willen verdienen, niet tevreden willen zijn en het grootste goed is toch wel de prestige, terwijl dit vaak de kwaliteit op lange termijn niet ten goede komt, integendeel.