NS-ProRail

Slechts 150 miljoen? Mwah... da's een schijntje.:biggrin:

Ja ja, maar vergeet weer een paar dingen niet.

NS en ProRail waren toch geen staatsbedrijven.
Dus wie moet dat betalen?

Dan moeten er twee dingen gebeuren namelijk apparatuur tussen de rails dus voor ProRail en apparatuur in het rijdend materieel dus van de NS.
En dan heb je de keuze tussen het nieuwe ATB systeem en het nieuwe Europese systeem.
Omdat er zo weinig gebeurd is kun je het een "calculated risk" van de NS ProRail en de overheid noemen.
Dus weer stond de veiligheid niet op de eerste plaats.

Maar wat me het meeste heeft verbaasd is hoe het mogelijk is dat de toenmalige NS en overheid zo'n krom systeem hebben kunnen bedenken met die 40km/h enzo.

Grtz.

NS en ProRail waren toch geen staatsbedrijven.
Officieel niet maar eigenlijk zijn het semi staatsbedrijven. De staat heeft immers de meeste aandelen in handen, toch?
Dus wie moet dat gaan betalen? Wie dacht je? De belastingbetaler zoals altijd.

Dat kromme systeem was toen met bepaalde goede argumenten gedaan. Met name omdat je dan bijv. bij een seinstoring, die toen nog regelmatig voorkwam, langzaam door het rood kon rijden op aanwijzen van de stationsmeester of wie dat toen dan ook regelde, ben effe de juiste naam kwijt. Dit wordt overigens ook nu nog wel eens toegepast.

Dat kan niet als je een systeem hebt wat gewoon blokkeert als het rood is.
Dus in het nieuwe systeem blijft de hele spoorbaan geblokkeerd bij een seinstorig als ze dat niet snel opgelost krijgen. Tenzij misschien nog een diesel rangeerloc ofzo de trein weg kan trekken, maar dan staat gelijk weer alles stil met de volgende trein.
Dat was de hoofdreden en dat was helemaal niet eens zo slecht bedacht in die tijd. Het is me niet bekend of in het nieuwe systeem daar ook een oplossing voor bedacht is.

Och, een reset of by-pass knop lijkt me niet zo moeilijk te ontwerpen.
Het moet zowiezo ook bij een snelremming ontgrendeld worden en er hoeft niet elke keer een trein weggesleept te worden.
Het is immers een apparaat in de trein zelf en niet tussen de rails of geen bovenleidingspanning meer.
Dus zo moeilijk kan dat niet zijn geweest.

Je had wel een nieuwer ATB systeem dat bv op de meeste niet ge?lektrificeerde trajecten werd gebruikt, dat werkt wel onder de 40km/h.
Het werkt wel op een andere manier en de NS heeft steeds beweerd dat twee verschillende systemen mekaar zouden beinvloeden.
Het is later in de praktijk echter gebleken dat dit niet zo is.

Ja het nieuwe ATB-Vv systeem werkt wel onder de 40km/h.
En het uitrollen ervan is men mee bezig maar kost dus geld en tijd.
Je zou dus zeggen rol het zo snel mogelijk uit op gebieden waar veel langzaam gereden wordt zoals stations en trajekten waar personenvervoer is.
Het nieuwere Europese systeem zal echter veel te duur worden om het overal in te voeren.
Het was wel de bedoeling van de politiek meen ik en de reden dat men het oude ATB systeem niet heeft veranderd.

Van seinstoringen kan ik me niets herinneren in de tijd dat ik veel met de trein reed.
Wel dat het in die tijd een modern systeem was dat zeer betrouwbaar was.
Het was dubbel uitgevoerd zodat in beide richtingen op beide sporen seinen waren en gereden kon worden.
Ook de automatische spoorweg overgangen zijn meen ik toen gelijk ingevoerd en moesten ook 100% betrouwbaar zijn.

Grtz.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet exact allemaal precies weet hoe het zit en wat zich wel en niet beinvloed.

Maar we zijn het er snel over eens dat de techniek voor niks staat en het relatief eenvoudig te doen moet zijn om noodoplossingen er voor te kunnen bedenken.

En dan hoorde ik net gisteren dat door een noodstop een tweede frontale botsing voorkomen is van een trein op een werktrein.... weer doordat de trein door een rood sein gereden is... pfffffft.

Uhhh, wij moeten bij een spoorwegovergang toch stoppen voor het rood licht en De Slagboom???

Misschien op de sporen ook maar eens iets naar beneden laten komen dat ze wat beter uit hun doppen kijken!

Prorail is de staat NS is een eigen bedrijf die huurt op jaarbasis het spoor meer niet.
De klap was geen 50 km 2x waarschijnlijk hoger onderzoek is nog niet klaar kan ook fout hebben gezeten in de baan dus please geloof nu even de media niet...

Media blazen altijd alles op, daarom dat ik in deze situatie ook niet alles meteen geloof en het verhaal van de snelheid al nuanceerde.
Ben benieuwd wat als conclusie uit het onderzoek komt uiteindelijk.

Nou snap ik het helemaal niet meer!

Ik hoor dat er voor 16 miljoen een hypermodern controle centrum is gebouwd waar alle railgebruikers inzitten inclusief ProRail.
Dit om te voorkomen dat de boel dichtloopt in een noodsituatie.
Verder kost het 4 miljoen per jaar.

Nu heeft de minister gezegd dat het voldoet maar er blijkt een onderzoek te bestaan dat het betwijfelt maar dat heeft ze niet naar de Kamer gestuurd.
Blijkbaar loopt ze weer aan het handje van NS en ProRail.

Grtz.

De Kamer wil ProRail een staatsbedrijf maken dus nationaliseren.
Ze beginnen door te krijgen dat het toch niet zo goed loopt.
Of dit van Brussel mag?

Maar nu hoorde ik dat Syntus een openbaar vervoerder in het Oosten vorig jaar 5 miljoen verlies heeft geleden.
Dat zou komen omdat ze verkeerd (te laag) hadden ingeschreven.
Maar ook alle andere vervoerders blijken verlies te lijden, om dezelfde reden ja, en om het contract maar te krijgen.
Wat gaat dit dan betekenen, gaan ze failliet of gaan de prijzen omhoog?
Het betekent wel dat het systeem van openbaar aanbesteden totaal niet werkt.
Tjonge, tjonge!

Grtz.

Nu blijkt de nieuwe snelle Fyra trein verbinding niet goed te werken (Brussel-Amsterdam).

De trein wordt in de Belgische media de Aldi-trein genoemd.
En dat je goedkoop geen goed spul kan krijgen en bovendien staat de firma die hem gemaakt heeft niet als erg goed bekend.

De trein was door de Belgische NMBS en NS opgezet maar het spul werd geleverd door de NS die ook de keuze heeft gemaakt.
Beiden hebben de hakken in het zand gezet, door de problemen te minimaliseren en te zeggen dat het waarschijnlijk aanloop problemen zijn.
Echter was een eerdere melding dat de NS bij de NMBS op het matje geroepen was.
Dit wordt nu door beiden weer ontkend.

Feit is wel dat de NS het zo goedkoop mogelijk wilde hebben.

Grtz.

En nu heeft een Belgische dienst besloten dat de Fyra niet meer op het Belgische spoorwegnet mag rijden.
Totdat de Belgische NMBS heeft bewezen dat de rijstellen veilig zijn.

Er was een motorkap van een locomotief op het spoor gevonden.
En volgens eerdere berichten was het plaatwerk aan de onderkant van de rijtuigen door ijsplaten beschadigd waardoor ook treinen uitvielen.

Het gaat dus niet zo goed met de Fyra!

Grtz.

Een Belgische NMBS baas is op de Belgische tv geweest n.a.v. de toestanden.

Hij zei ook dat het Fyra dossier een hoofdpijn dossier was geworden en dat het heel ingewikkeld was en dat het nog niet bekend was wat en hoe ze iets konden doen.
Belgie had 3 treinen besteld van 20 miljoen per stuk en daarvan was zo'n 55 miljoen vooruit betaald, omdat het contractueel zo was vast gelegd.
Tenslotte hadden de Nederlanders de koop van de Fyra bij de Italiaanse AnsaldoBreda er door gedrukt.
Maar er waren nog geen Belgische Fyra's geleverd en alle onderhoud wordt gedaan door Nederland.
Dus wij kunnen verder nog weinig doen.
Ook kan men niet zomaar een andere trein inplannen in het trajekt Brussel-Antwerpen-Amsterdam, omdat het heel ingewikkelde planning is.

Het ziet er dus naar uit dat de NS weer alles fout heeft gedaan wat er fout te doen viel.

Grtz.

Kilroy;226623 zei:
Een Belgische NMBS baas is op de Belgische tv geweest n.a.v. de toestanden.

Belgie had 3 treinen besteld van 20 miljoen per stuk en daarvan was zo'n 55 miljoen vooruit betaald, omdat het contractueel zo was vast gelegd.

Grtz.

Geen 55 miljoen betaald maar 55% van 60 miljoen zie het filmpje.

Dat is correct.

Grtz.

En het Fyra opera drama gaat maar door, het is niet te filmen.

Die HSL trein moet je volgens de Italianen niet te hard mee rijden, en niet in de sneeuw mee rijden en niet te hard mee remmen, want dat is niet goed voor het ding.
Nou ja, waar gebruik je hem dan voor?
En volgens de Italianen was de trein moeilijk omdat er aan Belgische en Nederlandse beveiligings zaken moest worden voldaan.
Wat is daar zo moeilijk aan, want er hebben altijd al treinen gereden tussen Nederland en Belgie, en de Franse Thalys rijdt momenteel nog steeds probleemloos.
Belgie beschuldigt AnsaldoBreda van onregelmatigheden en mogelijk omkoping en start een onderzoek.
Tja, dat zou niet vreemd zijn want in Italie wordt iedereen door iedereen gesmeerd.

Vanmiddag bepaalt het kabinet wat ze met de Fyra gaan doen, althans wat ze de NS laten doen.
We zullen zien.

Grtz.

Die HSL trein moet je volgens de Italianen niet te hard mee rijden, en niet in de sneeuw mee rijden en niet te hard mee remmen, want dat is niet goed voor het ding.
Nou het ligt iets genuanceerder. Je moet er in de harde sneeuw niet 250 mee rijden en dat is wat de Nederlanders wel gedaan hebben en dat is niet veilig.
En inderdaad blijkt dat de Thalys (de TGV dus) ook niet zo hard rijdt in die omstandigheden.
De Italianen zeiden dat er beter 20 gereden had kunnen worden, maar dat is natuurlijk belachelijk want onze stoptreinen rijden nog harder in de sneeuw en kunnen dat ook.

Voor de rest is het inderdaad een farce, want als je ook zonder sneeuw verbrande accu's krijgt, stukken die spontaan er af vallen of losgaan zodat ze bijna tegen de bovenleiding aan komen, kun je dan nog wel van kwaliteit spreken?
Ik twijfel daar aan (licht gezegd).:biggrin:

Maarja... ben ook benieuwd, want er gaan rechtszaken komen dus hopelijk hebben ze het bestelcontract wel goed genoeg in elkaar gestoken zodat er ze er ook om die redenen onderuit kunnen komen.

Belgie heeft overigens ook Nederland beschuldigt, ben alweer vergeten waarvan want ik nam dat niet serieus, dus het moddergooien is begonnen.

Ja dat is wat AnsaldoBreda zei op een persconferentie.
Betekent dat dan dat je wel 249 km mag rijden, of dat je onder de 20 km moet rijden, hi hi!

Het probleem zit hem erin dat AnsaldoBreda niet van oorsprong HSL of treinen bouwer was maar meer in de metro's en trams zat.
Erger is dat er aan landen als Denemarken, Noorwegen, Zweden en de UK is geleverd en grote problemen optraden met levertijdoverschrijding en kwalteits problemen.
In Zweden onstond zelfs zware slijtage aan wielen en rails en was er erg veel extra onderhoud nodig.
Dus AnsaldoBreda had en heeft een zeer slechte reputatie.
Het is dus onbegrijpelijk dat de NS daarmee in zee ging, en het onderzoek dat er komt zal dat moeten uitvinden.
Wat de NMBS al heeft bekend gemaakt staat hier:

http://media.rtl.nl/media/financien/rtlz/2013/NMBS-fyra.pdf

Grtz.

Kilroy zei:
Betekent dat dan dat je wel 249 km mag rijden, of dat je onder de 20 km moet rijden, hi hi!

Ja grappenmaker hier mag je met sneeuw en ijs ook 130 km op de autosnelwegen alleen of dat verstandig is dat is een tweede.
De NS gaat al langzamer rijden bij blaadjes op de rails.

Kilroy zei:
Het probleem zit hem erin dat AnsaldoBreda niet van oorsprong HSL of treinen bouwer was maar meer in de metro's en trams zat.

Ansaldo bestaat pas sinds 2001 volgens de Wiki en wat dacht je van de ETR500 en de Frecciarossa 1000 die ze samen met Bombardier bouwen zijn het geen plaatjes.

Over de levering van treinen en trams aan Denemarken en Noorwegen heb je helemaal gelijk daar hebben ze geen beste reputatie.
Aan de andere kant in Itali? rijd het allemaal wel gewoon laatste regels in dit bericht.

Als ze ziet wat voor prachtige treinen ze kunnen maken vind ik het niet zo vreemd dat de NS daar mee in zee is gegaan.
Ook al omdat niemand anders kon leveren wat ze wilde hebben met die vreemde eisen en voor een redelijke prijs.
En dat onderzoek is een zoethoudertje.

Het is dus onbegrijpelijk dat de NS daarmee in zee ging
Dat is omdat we hier zoiets kennen als "openbare aanbesteding" voor grote projecten en dan kun je niet zomaar mensen afwijzen die met het goedkoopste aanbod komen.
Dus zo onbegrijpelijk is dat niet.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan