NS-ProRail

Kilroy

Addicted Member
Waarderingsscore
1
Punten
0
Leeftijd
15
De boel lag weer goed plat vandaag en dat kwam volgens ProRail door een fout in de schakelsoftware.
Zoals bekend gaat ProRail over het spoorwegnet in Nederland en de NS over het rollend materieel.
Dat is weer zo'n kromme construktie voorgeschreven door Brussel.
Het maakt het systeem duurder, onbetrouwbaarder en onoverzichtelijker en niet goedkoper zoals Brussel meent.

Blijkbaar maakten zowel de NS als ProRail foute keuzes, maar dat kun je ze niet altijd kwalijk nemen.
Immers zit de politiek steeds maar erop te hameren dat het steeds zo goedkoop mogelijk moet zijn, of is het een Nederlandse ziekte?
Goede kwaliteit kost gewoon geld en dat schijnen sommige lieden niet te beseffen.

Neem het gedoe met de bevroren wissels.
De minister zei dat ze naar Zwitserland gaat kijken, maar zover hoeft niet eens want Duitsland is ver genoeg.
En het probleem is bekend want die wissels zijn gasverwarmd en niet elektrisch zoals in Zwitserland.
Die wissels kon je zien op bv stations en werken prima bij vorst, maar als de boel met ijs en sneeuw dichtzit helemaal niet meer, begrijpelijk.
Het zal wel weer gekozen zijn omdat het goedkoper was.

Eenzelfde probleem met de nieuwe sprinter treinstellen.
Die gaven een hoop problemen door sneeuw in de elektronica.
Ze zullen wel op koude getest zijn maar waarschijnlijk niet met stuifsneeuw in de koelcellen.
Het gevolg is dat het gele Mat'64 spul maar door blijft hobbelen en daar geen last van schijnt te hebben.
Die serie was voor de helft gebouwd door Werkspoor dat inderdaad door de politiek werd opgedoekt omdat men vond dat er hier geen bestaansrecht voor was.
De rest werd door Talbot in Aken net over de grens afgebouwd, tel uit je winst.

Dan heb je nog het gedoe wie er personen en goederen over het ProRail net mag vervoeren.
Volgens Brussel moet dat uitbesteed worden zodat meerderen erop kunnen inschrijven.
Het gevolg is uiteraard dat weer het goedkoopste gekozen gaat worden door de politiek.
En de problemen zijn daardoor alweer voorspelbaar.

Hetzelfde zie je met de elektriciteitsnetten die uit mekaar geplukt zijn als netbeheerder en leverancier.
Het gevolg is dat je nu voor twee diensten moet betalen waardoor het duurder is.
En bij de taxi's die vrijgegeven werden zodat ze goedkoper zouden worden.
Ze werden echter duurder en er ontstonden oorlogen en taxi's weigeren te rijden als de rit te kort is.
Tein taxi's zijn echter een uitkomst voor ouderen.
Maar er is weer een rel ontstaan tussen NS en gemeenten over de kosten.

Grtz.

Ik heb persoonlijk het idee,dat veel beslissingen genomen worden,door mensen,die absoluut geen kennis van zaken hebben,en ook niet de moeite nemen zich op de hoogte te stellen.

Dan is het financiele plaatje het makkelijkste kriterium voor iets te kiezen...

En wordt goedkoop achteraf dikwijls duurkoop...Gr.George

Dat is weer zo'n kromme construktie voorgeschreven door Brussel.
Dat is niet voorgeschreven door Brussel. Dat is met de privatisering van de NS zo gekomen. Er zijn zelfs stemmen die nu opgaan om beiden weer bij elkaar te voegen.

Maar dat het iets is wat niet werkt, is wel een ding wat zeker is.

Misschien is toch een aanvulling nodig op m'n vorige uitspraak.

Er was wel een richtlijn uit Brussel die Nederland aangenomen had die de scheiding voorschreef, maar die hadden ze niet perse hoeven aannemen en er was ook geen uitvoeringsplicht van die richtlijn.

De richtlijn uit Brussel is gewoon gebruikt om een plan wat er al langer lag door te kunne voeren, want met die richtlijn was protesteren ertegen ook veel moeilijker.. De beslissing is dus feitelijk door onze eigen politiek gemaakt en de planning voordien al.

En zoals bekend kent onze politiek geen goede plannen op zulk gebied.

Zover ik weet is ondanks de privatisering de NS nu een NV waarvan de Nederlandse Staat alle aandelen bezit beheerd door het ministerie van financien.
Het ministerie van Verkeer en Waterstaat gaat echter over de NS wat betreft beleidsvorming.
Dan komen we weer bij de politiek en waarschijnlijk gaan daar weer foute keuzes gemaakt worden.

Echter we hebben het over OPENBAAR VERVOER en wat mij betreft vind ik zeer belangrijk dat dat ten allen tijde goed funktioneert omdat er dagelijks zovele mensen van afhankelijk zijn.
Ze zorgen ervoor dat niet het hele wegennet dichtloopt.
Het is nu eenmaal een feit dat openbaar vervoer geld kost in alle landen en niet als een winstgevend bedrijf gerund kan worden.
Dat geldt zelfs voor Amerika waar alle personenvervoer wordt verzorgd door Amtrak.
Hoeveel geld Amtrak elk jaar krijgt wordt per jaar bekeken door de regering en senaat.
Ook daar verzorgen de railway bedrijven alleen goederen waar ze wel winst op kunnen halen.
Alle railway netten zijn ook in handen van die bedrijven die dan weer ook door Amtrak gebruikt moeten worden.

Hetzelfde gebeurt hier met het goederen vervoer waar wel winst mee gemaakt kan worden.
Dus gaat de politiek weer bepalen wie er op het ProRail net goederen mag gaan vervoeren.
Je vraagt je dan ook af wat nieuwe vervoerders goedkoper kunnen doen?
Lagere personeelskosten (lagere lonen) of tweede hands rollend materieel aanschaffen?
Of maken ze dezelfde kosten die de NS nu ook maakt?
Volgens mij krijg je het op zo'n manier nooit efficient en betrouwbaar.

Grtz.

Zover ik weet is ondanks de privatisering de NS nu een NV waarvan de Nederlandse Staat alle aandelen bezit beheerd door het ministerie van financien.
Ja dat klopt, het is op die wijze eigenlijk nog steeds een verkapt staatsbedrijf.
Vandaar dat het ministerie ook steeds op zijn dak krijgt als het weer te fors mis gaat.:)

Ze kunnen me wijs maken wat ze willen, maar als je kijkt naar de tijd dat ik klein was. Toen was het nog zomer tijdens de zomer maar ook echt winter tijdens de winter met zowat elk jaar wel goed vriezen en sneeuw.
Misschien dat er toen minder mensen met trein gingen ofzo, geen idee. Wij gingen regelmatig met de trein toen naar familie in Brabant.
Maar in die tijd hoorde je niet zo vaak van problemen, uitval door bladeren en sneeuw en weet ik wat. En de intercity reeds toen ook gewoon in een uur naar Eindhoven van hieruit, net zoals dat nu nog steeds het geval is.
En ook toen al lag er vanaf Sittard ATB en waren de wissels al lang niet meer via mannetjes in seinhuisjes bediend.
De enige storingen die er waren, dat waren die antieke groene treinen naar Heerlen, daar viel er nog wel eens eentje van stop of het sein bij Heerlen was weer eens stuk.

Dus we zijn enkele decennia verder, maar verbetering? Nee... eerder verslechtering.
Terwijl het inderdaad openbaar vervoer is, iets waar we allemaal aan meebetalen, ondanks dat we er niet allemaal gebruik van maken.
Maar dan hoort het toch wel op orde te zijn. En niet miljoenen aan treintjes zonder wc's gaan uitgeven, terwijl het oude materieel het nog goed doet maar de rails en wissels nog niet op orde zijn.

Er waren miljarden uitgegeven aan wissel verwarmingen en toch liep het ook nog grotendeels stuk op bevroren wissels? Ik kom er niet bij hoor.
In Maastricht liggen bij de 80 wissels (hoef je niet na te gaan wat er bijv. bij Utrecht ligt). Maar in zo'n periode heb je die lang niet allemaal nodig.
Er zijn 6 perrons, die kun je bedienen met 6 wissels. En er gaan 2 sporen uiteindelijk naar buiten. Dus stel nog een 30 wissels voor rangeerders, die dan ook wat extra op en neer kunnen rijden eventueel. Dan moet je toch minstens een 20 wissels buiten gebruik kunnen laten als je niet genoeg mensen hebt om ze in de gaten te houden?

Doe dat bij elk station en dan heb je de mankracht besparing voor het monitoren van niet verwarmde wissels.
Ik begrijp er geen hol van.
En het is net zoals in de krant stond. De mensen kregen koffie aangeboden, maar met koffie kom je niet op je werk, zoals er eentje zei.

De regering moet als grootaandeelhouder er maar snel over gaan denken om Prorail weer te integreren in NS, want het werkt gewoon zo niet, dat wordt nu al jaar na jaar bewezen.

En het dan nog raar vinden dat de mensen geen vertrouwen meer hebben in het OV, wat ook nog eens elke keer duurder wordt.
Ik ben blij dat ik er niet meer van afhankelijk ben!

Dan kun je beslist ook vertellen welke juridische construktie ze bedacht hebben voor ProRail.

Tja, ik ben vroeger ook met de trein naar de middelbare school moeten gaan.
Dat was een belangrijk middel om naar werk of opleiding te gaan en werd veel gebruikt.
Treinen liepen altijd en vertragingen kwamen zelden voor zelfs als de boel helemaal onder de ijzel lag.
Het rollend materieel bleef consequent maar doorhobbelen.
Natuurlijk zat dat toen veel simpeler in mekaar en waren de systemen ook veel eenvoudiger.
Dat zoveel zo massaal uitviel als nu kan ik me niks van herinneren.
Blijkbaar werkt de automatisering niet zoals ze bedoeld is, namelijk het voorkomen van problemen.

Feit blijft dat zo'n 1 miljoen reizigers per dag gebruik maken van de NS.
Het blijft dus een belangrijk vervoermiddel voor veel landgenoten die geen auto kunnen of willen gebruiken.
Het openbaar vervoer heeft daarom nog steeds een belangrijke publieke funktie.

Grtz.

Dan kun je beslist ook vertellen welke juridische construktie ze bedacht hebben voor ProRail.
Nee, daar heb ik niet eens naar gekeken, de hele situatie interesseert me daar te weinig voor omdat ik geen reiziger ben. Maar ik leef wel mee met de mensen die nu steeds tegen dit belachelijke gedoel oplopen.

Ik ben ook van mening dat het OV een belangrijke publieke funktie heeft, zonder meer. Alleen lijkt het steeds duurder te worden, terwijl het gelijkertijd ook steeds slechter wordt.:(

De reiziger is verwend onthou een ding N.S. heeft het drukste treinverkeer van Europa, dit komt omdat de regering eigenlijk wil dat er iedere 5 min. een intercity rijd in de driehoek amsterdam eindhoven denhaag. Daar tussen door eist men ook nog eens dat er om de 15 min. een stoptrein rijd, als je nu gaat kijken bij de verkeersleiding prorail dus dan zie je een heleboel stipjes, als er wat gebeurt een wissel een sein een ongeluk een zelfdoding, dan loopt het in die driehoek vast, dit omdat prorail lees regering het verrot met name die kloot aptroot met zijn grote mond om te investeren in uitbreiding van het bestaand spoornetwerk.
Iedere dag wordt er een backup meegedraaid als er iets gebeurt gaat men proberen in uiterste nood dit op te starten, wat gebeurt er dan met personeel van N.S. deze keren en gaan proberen op hun standplaats te komen, zodra alles voorbij is gaat men ze weer inzetten, dat betekend dat deze mensen ineens naar een ander punt in het land moeten, voor een conducteur is dat niet erg voor een machinsit wel, deze hebben niet overal de bevoegdheid om te mogen rijden in bepaalde gedeeltes van het land, hoe langer het dienstverband van deze hoe meer wegbekendheid.Bussen in de spits om die in te zetten is groot probleem, bus maatschappijen hebben wel bussen maar geen bestuurders, die zijn ingezet, de reserves worden dan opgeroepen, kortom de regering heeft enorme steken laten vallem omtrend openbaar vervoer.

Ja pikkie, er zijn waarschijnlijk teveel mensen die teveel willen.
Ik weet niet of er studies zijn over hoe zwaar je een spoorwegnet kunt belasten maar feit blijft dat het zwaar belast wordt.
Het is inderdaad steeds de randstad die steeds voorang krijgt en de buitengebieden komen steeds op de tweede plaats, en dat geldt ook voor wegen en wegenbouw.
De vraag blijft wel of de automatisering en computersysteem het allemaal kunnen bolwerken.

Ik zag vandaag toevallig op de Duitse tv dat de Deutsche Bahn vorig jaar een winst heeft gemaakt van 2,3 miljard.
Ook staat er voor dit jaar een erg groot onderhouds/renovatie plan op het programma over rails en wissels en andere dingen.
Wellicht kan minister Schippers eens bij onze buren gaan kijken hoe die het allemaal doen.

Grtz.

De vraag blijft wel of de automatisering en computersysteem het allemaal kunnen bolwerken.
Dat vraag ik me nu ook extra hard af sinds gisteren het AZM hier zowat totaal niet heeft kunnen functioneren (incl. operatiekamers en ambulances die naar elders werden gezonden) wegens een computerstoring.
Da's toch van de gekke? Van de NS is het nog niet zo heel vreselijk, maar als een ziekenhuis al zowat op z'n gat ligt alleen vanwege zo'n storing.... dat gaat toch wat ver.

Weer een ernstig ongeluk bij NS.
Ik snap er echt geen bal meer van want het was een frontale botsing die nooit mag gebeuren.
Volgens het journaal met 50 Km/h maar dat is een erg harde klap als het van 50 naar 0 gaat.
Stel je voor dat je in een auto zit zonder gordel, dan is de voorruit gebroken inclusief je neus.
Je kunt nu natuurlijk nog niets zeggen, maar als het een softwarebug zou zijn is het onvergeeflijk.

Grtz.

Beide treinen reden 50km/u en dat is een dubbele klap.

Waarschijnlijk een conducteur die kleurenblind was en een bug in de software

Ja, dat is een echt harde klap.

Als je niet met je rug tegen de rijrichting zit wordt je gewoon gelanceerd met een snelheid van 50km/h tegen een dan stilstaand treindeel.
Je weet dat de kinetische energie dan ?mv? is, dus kwadratisch met de snelheid toeneemt.
Vandaar ook het grote aantal gewonden en zwaar gewonden.
Stel je maar voor dat je 50km/h in de auto een hand uit de raam steekt en een stilstaand paaltje raakt.

Grtz.

Beide treinen reden 50km/u en dat is een dubbele klap.
Dat is nog niet duidelijk. Ik heb nog eens naar het journaal gehoord en er werd gezegd dat een getuige vermoedde dat ze ongeveer 50 km/u reden.
Als ik de schade zie denk ik niet dat die snelheid gehaald is geworden. Daarnaast mag je bij stations slechts 30km/u rijden. Het kan dus evengoed 30 km/u zijn geweest. Of een trein 50 en de ander 30.
Dat blijft dan toch nog een klap van 60 of 80km/u bij elkaar opgeteld hetgeen nog steeds zeer behoorlijk is. Maar dat moet nog onderzocht worden.

Helaas is er een van de gewonden al overleden.:(

Tsja een frontale botsing mag niet gebeuren maar de machiniste verklaart dat ze waarschijnlijk een rood sein heeft gemist klik.

Ja dan bied een betere beveiliging uitkomst dat als er bij rood toch doorgereden wordt dat hij automatisch op de rem gaat.
Maar als dat landelijk ingevoerd wordt kost het weer een paar stuivers.

Ja dan bied een betere beveiliging uitkomst dat als er bij rood toch doorgereden wordt dat hij automatisch op de rem gaat.
Dat bestaat ook, maar dat werkt vanwege een paar redenen niet onder de 20 of 30 km/u hoor ik net.

Dat is het oude ATB (Automatische treinbe?nvloeding) systeem.
Het remt de trein wel maar inderdaad werkt niet onder de 40km/h.
Er wordt al tientallen jaren over gepraat en gewaarschuwd maar er is nooit geld om het te verbeteren.
Op beperkte schaal is wel het nieuwere betere systeem geinstalleerd.

Er zijn al vaker ongelukken gebeurd hierdoor meestal op stations of rangeren omdat daar de snelheid ook laag is.

Grtz.

Het nieuwe systeem kost de staat 150 miljoen.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan