NS-ProRail

Ja het gaat inderdaad alleen om de betaalde bankgaranties.

Maar ze zien dat klaarblijkelijk niet als een soort van schuldbekentenis.
Stein van Thiel, advocaat van AnsaldoBreda, laat weten dat het Italiaanse bedrijf desondanks gewoon eist dat de eerder gesloten contracten worden nagekomen. ,,De inzet van AnsaldoBreda blijft dat NMBS en NS haar treinen afnemen", zegt Van Thiel.
Misschien dat ze op deze wijze goodwill willen kweken bij de rechters door alvast die bankgaranties terug te betalen. Wie weet...

Ansaldo Breda heeft helemaal niets te zeggen over bankgaranties, en terugbetalen kunnen ze helemaal niet.
Die bankgaranties zijn niets anders dan reserveringen bij de bank van de betalende partij, om te voorkomen dat bij betalingsproblemen (bijvoorbeeld door een faillissement), er niet betaald zou kunnen worden.
De betalende partij kan niet meer bij dat geld, maar de ontvangende partij (of diens bank) heeft het ook niet.

NMBS en NS hoeven "alleen maar" aan te geven dat de deal niet meer door gaat (moet dus wel bevestigd worden) om die tegoeden weer vrij gegeven te krijgen, en dat is wat er nu is gebeurd.
Daarvoor heeft in ieder geval een Nederlandse rechter zich gebogen, wat de Italiaanse rechter heeft besloten (en of het inderdaad tot zo'n zaak is gekomen) weet ik niet.

Maar A B heeft dus helemaal niets terug betaald, al zouden ze dat wel graag zo doen overkomen.

Het was een foutje mijnerzijds, het ging niet om betaalde bankgaranties, want dan zou het inderdaad werken zoals jij omschrijft. Het ging om betaalde voorschotten die zijn terugbetaald, waarvoor de banken zich wel garant hadden gesteld:
Fyra-bouwer AnsaldoBreda heeft 37 miljoen euro terugbetaald aan ING en meer dan tien andere banken. Het gaat om 12 voorschotten die de Belgische spoorwegmaatschappij NMBS betaalde voor de levering van de omstreden Fyra-treinen en waarvoor de banken zich garant hadden gesteld.

Nou, ik had begrepen dat de NMBS voorschotten betaald had en dat het via banken (10) ging waaronder de ING.
Ik dacht dat in dit geval ING ook voorschotten betaald had aan Ansaldobreda wat tenslotte aan het bouwen was en dus ook geld nodig had voor hun lopende zaken.
Ik kan me niet voorstellen dat de NMBS geld betaalt aan ING waar het vervolgens jaren blijft staan zonder dat er iets mee gebeurt of dat er wordt betaald aan Ansaldobreda.
Wat is anders het nut van voorschotten als er niets mee wordt gedaan.
Maar goed, ik kan me vergissen.

Ik had wel in een van de berichten gelezen dat eerst een Italiaanse rechter had verboden aan ING om geld aan de NMBS terug te betalen.
En de reaktie van een woordvoerder van de ING was, dat bij uitbetaling, de ING het geld weer bij Ansaldobreda moest terug halen.

Grtz.

Nou als je een week voordat je wilt stoppen nog een brief naar Ansaldo stuurt dat je alle treinen gaat afnemen en eventuele problemen later opgelost kunnen worden maakt dat je in de rechtszaken je zaak niet sterker.
Denk dat het de NS lees de belastingbetaler het veel geld gaat kosten.

Volkskrant en Televaag

Prima hoor.

Laat de NS dan maar mooi de contracten verliezen voor het persoonsvervoer.
Mogen DB, connexxion, Arriva en/of Virgin (noem maar op) het eens proberen.

Toen leken er alleen nog kleinigheden te zijn, dus daar is nog wel onderuit te komen gezien iets later bleek dat er complete stukken trein van het ding afvielen en nog andere ergere zaken. Want dat kun je geen kleinigheden meer noemen.

Vandaag hoorde ik trouwens op de radio dat het bij de NS'ers al langer bekend was dat het probleemtreinen en zelfs gevaarlijke treinen waren en er diverse medewerkers dit aangekaart hadden maar daar niets mee gedaan werd. Aldus bronnen binnen de NS volgens de radio.

Voor mij hoeven geen anderen het over te nemen, er is nu al genoeg gezever met dat in en uitchecken als je weer in andermans trein overstapt. Vroeger kocht je gewoon 1 kaartje en dat was geldig tot plaats van bestemming.
Dat vele verdelen is een crime.

Vroeger had je ook meerdere busmaatschappijen, maar was er toch grote samenwerking, zo kon je met een dagkaart van 10 gulden door heel NL rijden met de bus, ondanks de diverse bedrijven. Vaagheid dat dit met de huidige maatschappijen schijnbaar niet kan.
Versplinteren van vervoer is geen goede zaak, maar oke da's weer een ander verhaal.

Black Tiger;228526 zei:
Vandaag hoorde ik trouwens op de radio dat het bij de NS'ers al langer bekend was dat het probleemtreinen en zelfs gevaarlijke treinen waren en er diverse medewerkers dit aangekaart hadden maar daar niets mee gedaan werd. Aldus bronnen binnen de NS volgens de radio.

Klopt de NOS heeft zich er in vastgebeten en krijgt veel info boven water.
De betreffende journalist was gisteravond bij "Knevel en van de Brink" en denkt dat ze toch zijn gaan rijden met die trein onder druk van de politiek.
Volgens hem was het beter geweest nog een jaartje te wachten voor hem in de dienstregeling op te nemen.
Al de processen ten spijt zijn de treinen nog steeds niet afbesteld dus wat ze er mee willen is me niet helemaal duidelijk.
In het verleden zijn er met de Eurostar en Thalys vergelijkbare problemen geweest en die rijden nu toch ook dus de technische dienst kan aan de slag.

Black Tiger zei:
Versplinteren van vervoer is geen goede zaak

Ik ben het met je eens dat het daar wel op uit zal draaien (losse onderdelen leveren bij elkaar meer op dan een volledig product), maar versplintering is niet wat ik propageerde.
Wel een eind aan de automatische gunning van de concessie aan NS, of zelfs uitsluiting ervan.
Wat mij betreft mag een andere (liefst gerenommeerde) club het eens overnemen.
Of het daarmee beter word weet ik ook niet, maar een veel grotere teleurstelling als de (arrogante smoezen machine) NS kan ik me niet voorstellen.
Wel weet ik dat de kans dat zoiets gebeurt, nihil is.

Wat een slapstick als het niet zo ernstig zou zijn!!

De NS en Ansaldobreda zijn in jurische gevechten en rechtszaken bezig en kan daarom niets zeggen volgens hunzelf.
Maar dat er fouten zijn gemaakt is wel duidelijk.
Ansaldobreda zegt dat de NS zelf overal de schuld van is.

De Kamer is een onderzoek begonnen om de hele zaak te onderzoeken.
Maar daarbij mogen opgeroepen personen weer niets zeggen omdat de rechtszaken nog lopen.
Alle betrokken partijen of instanties beweren niets fout gedaan te hebben.

Een typische Nederlandse manier van aanpakken in de hokjes mentaliteit, en iedereen vanuit zijn eigen hokje of eilandje.

Tja, hoe moet dat aflopen?

Grtz.

Wat mij betreft mag een andere (liefst gerenommeerde) club het eens overnemen.
Oh ik dacht gezien je eerdere uitspraak dat je diverse ondernemingen bedoelde. Als je bedoelt dat na de consessie 1 van die genoemde bedrijven het geheel van NS overneemt, da's andere koek. Wat dat betreft mag er eentje het proberen. Inderdaad liefst een beetje een betrouwbare en gerenommeerde.

Kilroy zei:
Tja, hoe moet dat aflopen?
Met een hoop gewauwel en dan conclusies dat we het een volgende keer zo niet meer moeten doen en er beter naar gekeken en over nagedacht moet worden.
Misschien i.c.m. het her of der verwijzen naar mensen die iets meer schuldig waren dan anderen en wat excuses.

Dat is toch ook een typische Nederlandse manier van aanpakken bij zoiets? De gebruikelijke handelwijze. En dan waait het na een aantal jaar wel over.

Hoe het voro de rest afloopt... tja, dat hangt van de rechter(s) af. Staat er al een volgende zittingsdatum vast?

Rechtszaken weet ik ook niet maar misschien weet iemand anders meer.

Het lijkt wel of iedereen zich in zijn schuttersputje heeft weg gegraven en liever niets zegt.

Grtz.

De NMBS eist een schadevergoeding van 26 miljoen euro van Ansaldobreda.
Dit vanwege misgelopen inkomsten en extra gemaakte uitgaven.

Grtz.

Oh lol een tegen eis... we konden er op wachten he.:)

Harry van Gelder
AMSTERDAM -
De Fyra is niet het wrak waar NS de trein voor houdt. Dat blijkt uit geheim onderzoek van het onafhankelijke Britse technisch bureau Mott MacDonald, dat door NS zelf werd geraadpleegd, en waarvan de directiesamenvatting in het bezit is van De Telegraaf.

Volgens Mott voldoet de Fyra aan de afgesproken specificaties van NS. Ook is het ontwerp door NS geaccepteerd. Er zijn wel talloze kleine problemen, maar binnen maximaal zeventien maanden is de gehele Fyra-vloot tot een kwalitatief goede trein opgelapt, schrijft Mott.
Mede op basis van dit vertrouwelijke rapport besloot NS te stoppen met de Fyra en het contract van 400 miljoen euro met de Italianen te ontbinden.

Bron: Telegraaf

Nu begrijp ik het echt niet meer de NS besluit te stoppen en dit rapport kennen ze als de rechter het ook kent weet ik de afloop van de rechtszaak al.

Ja dat is fraai!

Je moet bij nieuw materieel eerst 17 maanden eraan gaan sleutelen.
Voordat je het kunt gebruiken.

Grtz.

Het is niet ongebruikelijk bij dat soort projecten dat er 1,5 jaar aan garantie gegeven wordt voor het er uit halen van kinderziektes en optimaliseren van het geheel.
Maar wat in dit rapport dan lijkt te staan en wat er daadwerkelijk gebeurt (verliezen van onderdelen, krom trekken van ijzers tijdens de rit, uitbranden van accu's) dan valt mijns inziens niet bepaald onder kleinigheden maar toch wel degelijk onder ernstige onveiligheid.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan