er staat heel soms een localhost IP adres in de header maar ga je de locatie ervan opzoeken dan krijg de melding dat dit een IP adres is dat van miljoenen gebruikers afkomt.
Tja ik zou zeggen doe mij dan maar eens een complete header als voorbeeld. Localhost wordt gebruikt als er webmail gebruikt wordt.
Je kunt ook een aantal keren forwarden maar ook dat komt er te staan.
Op forums waar je naar verwijst ga ik niet eens kijken, dat zijn klachten van de gemiddelde internet gebruiker die ook totaal niet weten hoe er mee om te gaan. Als ik daar al als eerste zie dat ze "een nieuwe site spamcop.net" (ook nog de punt vergeten voor .net) dan lig ik al in een deuk.
Als het allemaal zo vreselijk was, stikte ik ook van de spamklachten en mijn klanten al helemaal. Dat is niet het geval, hetgeen dus aangeeft dat mijn instellingen en het spamfilter uitstekend werken.
Ja het klopt, er zijn wat figuren bezig met domeinen en dan subdomeinen. Echter dat is gemakkelijk tegen te gaan. Je blacklist op domein.nl en dan interesseert het verder niet meer of dat sub.domein.nl of janssen.domein.nl of spam.domein.nl is als email adres want alles met domein.nl als einde, wordt geblokkeerd. Einde oefening. Als iemand hier dus last mee heeft wordt er op de foute manier geblokkeerd.
Ga maar eens kijken bij RBL's, daar wordt op domein geblokkeerd en je kunt 1000 subdomeinen maken, is je domein eenmaal geblokkeerd dan is het over.
Daarnaast is men nu ook al aan het kijken naar spam providers, dat zijn dus die providers die toestaan dat er zoveel willekeurige domeinen geregistreerd worden. Er bestaan ook al lijsten waarop je deze malafide hosters kunt blokkeren.
Kwestie van goede bestrijding. Als iemand dus last heeft van een spam op een domein, dat blokkeert en vervolgens last heeft van een subdomein op dat domein, dan wordt dus duidelijk verkeerd geblokkeerd.
Dat het tegengaan van spam moeilijker wordt? Jazeker, het is net hetzelfde spelletje als beveiliging, je loopt altijd achter de feiten aan als ze iets nieuws vinden. Zaak is het om dat nieuws z.s.m. weer tegen te gaan. Dat vereist effectieve wereldwijde samenwerking. En die is er gelukkig steeds meer en beter.
Als de spam echt vanuit Nederland komt, en dat kun je makkelijk controleren door de spam in te geven bij Spamcop (doe ik al jaren), dan kun je een klacht indienen bij spamklacht.nl en zeker als het vaker voor komt nemen die actie met behoorlijke boetes. Veelal is de spam dus wel gericht op Nederland maar komt het feitelijk niet van .nl domeinen maar van andere tld's.
Ik blijf het oneens met je idee, mensen laten zich aan de deur nog naaien door buitenlands uitziende menen. Mensen laten zich nog naaien door een Engels sprekende meneer met een telefoonnummer van Indi?. Zichtbaar maken van ip's heeft totaal geen zin. Temeer ook daar veel spammers gebruik maken van snel wisselende ip adressen en zelfs VPN's. Want dat is de tegenwoordige tijd. Zo kan ik doen alsof ik in NL zit terwijl ik toch in Brazilie woon. Ik noem maar iets.
Blokkeren moet je dus via de domeinnamen doen, dat is de beste methode. En daarnaast nog een legio van andere controles zoals o.a. het voldoen aan diverse mail server RFC's en de helo/ehlo aanmelding.
Op die manier blokkeren wij al gewoon het meeste.
Het is niet alleen met Windows het komt net zo goed voor bij IOS of Linux
Ben ik het niet mee eens. Sowieso is het al veel en veel langer met Windows zo, want die is begonnen met desktop's. Linux is altijd console geweest en is later pas gekomen met X en andere GUI's. Daarnaast werken beginners niet vlug met Linux en Apple inderdaad maarja, dat is een minderheid.
Hooguit de laatste paar jaren omdat het zo opgekomen is. Maar met DOS en voorheen met Linux console moest je gewoon wat kennis van zaken opdoen om er mee te kunnen werken.
Inderdaad speelt hetzelfde met telefoons en ze hebben het skimmen nog niet opgelost gaan ze beginnen met contactloos betalen en betalen via de app op de telefoon. Maak het maar steeds onveiliger. Wel makkelijker, maar zeker niet veiliger.
Daar zijn we het in elk geval over eens.
Ik laat mijn beurs inderdaad niet in de vensterbank liggen maar wat als de overheid jou het verplicht om dit wel te doen?
Dat is appels met peren vergelijken. De overheid verplicht je immers daartoe niet. Een email adres is geen beurs.
Maar stel de overheid zegt dat je de beurs op de keukentafel moet laten liggen, dan laat je ook niet je keukenraam open staan. Dan ga je maatregelen nemen, dan ga je leren hoe je de zaak veilig kunt maken zodat niemand bij je beurs kan.
Net zoals mensen leren inbraak-gekeurde sloten te gaan gebruiken op ramen en deuren. Dat komt de overheid je ook niet voor doen of voor je plaatsen, dat moet je zelf doen. De overheid licht hooguit voor. Zelfde hier, er is meer dan zat voorlichting. Maar de meesten willen niet luisteren of zijn er te dom voor.
Je wilt ze bijv. de kost niet geven die geen virusscanner in gebruik hebben. Zelfs mensen met "kennis" die vinden dat het niet nodig zou zijn bij wat zij doen. Op een Windows pc he... dat soort halve zolen werkt mee aan misbruik van internet.
Het is dus ook een goede zaak dat als er spam vanaf een pc komt of deze meewerkt aan een botnet DDOS aanval, de provider gewoon de verbinding tot nader order afsluit.
Het kan een hele lange en brede discussie worden zonder eind, iemand met vertrouwen en iemand zonder vertrouwen wat het huidige internet betreft, zie elkaar maar in een paar woorden te overtuigen.
De discussie gaat niet om de betrouwbaarheid van internet en ik weet ook niet hoe je er bij komt dat we hierin van mening zouden verschillen. Ik vertrouw internet ook niet. Internet is niet veilig, zal het ook nooit worden. Het verschil van mening ligt er in dat jij denkt dat de overheids iets zou moeten doen waarvan ik vind dat dit geen overheidstaak is en daarnaast vrijwel zeker ook niet mogelijk is grotendeels.
De een ziet internet inderdaad als een noodzakelijk kwaad. Ik zie het als een leuk tijdverdrijf met schier onbegrensde mogelijkheden, maar wel ook met de nodige gevaren en daar moeten mensen zich beter van bewust worden. Daarom zie ik ook meer in cursussen dan fake veiligheidsgevoel door de overheid, die zelf niet eens afdoende aan veiligheid kan doen. Dus ja wat dat betreft heb je gelijk. Veiligheid en bescherming is een achtergeschoven kindje aan 't worden.
V.w.b. de privacy ben ik 't ook met je eens. Het boeit totaal niet of je iets te verbergen hebt of niet, je hebt recht op privacy en zeker met die sleepwet zijn we daar dan wel helemaal vanaf, voor zover dat overigens al niet het geval was.
Want Big Brother heeft altijd al meegekeken, al sinds de BBS tijd en daar zijn ook bewijzen van.
Het Dark Web zal zeker groeien, totdat ze daar weer iets op vinden want er is al bekend dat de overheid al deels dingen weet terug te vinden ondanks gebruik van Tor.
Facebook? Ach.... al dan niet van voorbijgaande aard, wie wet het al. Als internet echt alleen nog FB en banken wordt zal het internet een snelle dood sterven.
Veilig zal 't mijns inziens nooit worden.
Jij ook een fijne avond gewenst!