Onafgeschermd publiceren WHOIS-gegevens is in strijd met de wet

Parabolica

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
190
Punten
63
Het onbeperkt publiekelijk toegankelijk maken van WHOIS-gegevens via internet is een vorm van verwerking van persoonsgegevens waarvoor een wettelijke grondslag mist. Nederlandse registries handelen in strijd met de Nederlandse privacywetgeving door de gegevens te publiceren.

Dat concludeert de Autoriteit Persoonsgegevens naar aanleiding van een verzoek van een Nederlandse registry om zich hier over uit te spreken. De Icann, die verantwoordelijk is voor de uitgifte van top-level-domeinen, vereist van registrars en registries dat ze publiekelijk toegang bieden tot de WHOIS-database met daarin de naam, het adres, e-mailadres en telefoonnummer van domeinnaamhouders. Dit is met name om contact met de domeinnaamhouder mogelijk te maken.

Lees hier het gehele bericht op Tweakers.

Bron: Tweakers

Ik kijk redelijk veel naar wie de domeinen beheert i.v.m. de vele spam die ik ongevraagd via e-mail ontvang.

Maar als de Autoriteit Persoonsgegevens hier over valt dan mogen ze ook weleens wat gaan doen aan het verspreiden van de persoonsgegevens zoals het nu gebeurd met een telefoonnummer waaronder de naam met het (woon)adres. Vrijwel niemand heeft hier toestemming voor gegeven maar alles wordt wel ongevraagd geplaatst op het internet!

Ik zal er heel eerlijk over zijn, dit is al jaren de normale gang van zaken en ik vind het ook een goede gang van zaken.
naam, het adres, e-mailadres en telefoonnummer van domeinnaamhouders.
Dat is niet waar. Het gaat alleen om naam en email adres. Althans in Nederland.

Dat van dat telefoonnummer is alleen voor admin en/of technisch contact, niet voor de houder, daarvan wordt alleen een naam en email adres publiek gezet. De informatie is dus niet correct. Het admin/technisch contact wordt normaliter door het webhosting bedrijf gedaan. Telefoonnummer en adres is niet zichtbaar van de houder maar van de registrar (het bedrijf wat daadwerkelijk de domeinnamen aanmaakt voor het webhosting bedrijf).

Uitzondering daarom zijn de niet-NL domeinen, met name Amerikaanse zoals .com, org en .net en zo. Maar dat ligt dan ook buiten de Nederlandse wet en het ICANN stelt inderdaad de regeltjes op.
Ga je bij een buitenlandse registry kijken heb je wel kans dat die info boven water komt, maar in de meeste gevallen komt dan de informatie van het webhosting bedrijf boven water omdat er dan gekeken wordt naar adminstratief contact en daar vullen hosters vaak hun bedrijfsnaam in, logischerwijze.

Wettelijk is het ook zo dat alle online bedrijven hun adresgegevens op hun website moeten hebben staan. Dat wordt ook niet gecontroleerd en daar zeurt ook niemand over.
Maar het is een ideaal middel om oplichters en sites die je niet vertrouwd iets verder te bekijken of in elk geval contacteren, dus mijns inziens is er wel degelijk een gerechtvaardigd belang! Temeer daar de meeste bedrijven zich ook niet aan die wettelijke regel van publicatie op de website houden.
Dus ze moeten de boel zo laten. Bij de meesten, zoals SIDN, zit het achter een captcha en een verklaring en kun je niet eindeloos opvragen.

Als de Autoriteit Persoonsgegevens toegang aan Brein geeft om die gegevens te verzamelen, vind ik ook dat ze hier een uitzondering op mogen maken.

Ik ben het helemaal met jou eens Black Tiger.

Maar wat sommige sites doen met onze gegevens zoals naast jouw telefoonnummer ook allerlei extra data verzamelen en dit (openbaar) te plaatsen, dat is nu een schending van onze privacy. En treden ze daar tegen op? natuurlijk niet, Whois is inderdaad noodzakelijk.

Dat klopt Parabolica. Maar dat is dus hetzelfde probleem als met zzp'ers, de gegevens in de KvK kun je tegen kleine betaling ook zo ophalen alleen is dat met de Whois natuurlijk een stuk groter.
Ze mogen ook optreden tegen diegenen die dat publiekelijk plaatsen. Ik heb ook geen problemen met afscherming van adres en telefoongegevens, maar een echte houdernaam en een email adres moet blijven. En een relatief eenvoudige procedure blijven om adresgegevens te achterhalen als het gaat om bedrijven.
Een andere optie is met het ICANN af te spreken om er een tag aan te geven, particulier of bedrijf. En in geval van particulier dus adres en telefoonnr. afschermen. Maarja, wie gaat controleren en handhaven? Dat is nu ook al moeilijk c.q. wordt niet gedaan.

Omdat er steeds meer particulieren en bedrijven wereldwijd aangesloten worden op het internet en dus gebruik maken van het internet is dat inderdaad (bijna) niet meer te controleren. Maar juist omdat er nu veel virtueel contact plaatsvind i.p.v. visueel moet er naar mijn mening op zijn minst een betere controle worden ontwikkeld zodat iemand eventueel op verzoek kan zien met wie hij/zij zaken doet, volgens mij zijn ze daar al veel te laat mee.

Verhoog een internetabonnement met ?1,00 per jaar en reserveer dat geld voor de noodzakelijk handhaving. Nu al is de schade door o.a. oplichting 10 miljard en zijn er 2,6 miljoen cybercrimedelicten gemeld bij de politie in 2016.

En in plaats van de burger beter te beschermen gaat men het hebben over de privacybescherming door de toegang tot de WHOIS-gegevens te beperken??

volgens mij zijn ze daar al veel te laat mee.
V.w.b. de whois zijn ze daar zeker al veel te laat mee, we hebben al meer dan 20 jaar internet met whois gegevens, rijkelijk laat dus. :)
Maarja ze zijn met alles te laat, ook met controleren en handhaven op de wet zoals het verstrekken van die gegevens op websites van bedrijven, hetgeen het ook weer eenvoudiger maakt voor malafide bedrijven.

Dat verhogen van het internet abonnement is een prima idee. Wat ze nu willen is inderdaad de omgekeerde wereld, helemaal met je eens.
Maar is dat niet sowieso al jaren gaande in Nederland dat de crimineel beter beschermd wordt dan het slachtoffer? :(

Inderdaad Whois bestaat als zo'n 20 jaar bestaat en nu pas gaan ze er over zeuren. Maar een organisatie zoals Autoriteit Persoonsgegevens moet gewoon zo af en toe wat oppakken of aanpakken want met de komende sleepwet zijn ze voor wat het betreft met de bescherming van de privacy van de burger al helemaal overbodig geworden. :)

En zou dan de overheid zelf die per 01-01-2018 zelf de grootste hacker is er niet bepaald blij mee zijn dat Whois bestaat en ook gegevens kan tonen?

Als ze toch wat willen oppakken, dan moeten ze dat gedoe van Brein ook niet goedkeuren. ;)

De overheid... hmmz... ja wie weet. Denkelijk niet, want er zijn ook diverse methodes om je whois gegevens af te schermen. Een van de bekendsten is om gewoon de hosting provider e.e.a. te laten registreren, ook als houder, dan heb je alleen de gegevens van het hosting bedrijf, dus daar kom je niet verder mee.

Black Tiger zei:
De overheid... hmmz... ja wie weet. Denkelijk niet, want er zijn ook diverse methodes om je whois gegevens af te schermen. Een van de bekendsten is om gewoon de hosting provider e.e.a. te laten registreren, ook als houder, dan heb je alleen de gegevens van het hosting bedrijf, dus daar kom je niet verder mee.

En daar zouden ze eigenlijk iets aan moeten veranderen. Heel praktisch zou het zijn als je standaard aan een e-mail kan zien uit welk land het is verzonden bijvoorbeeld met een soort fingerprint (poststempel) van de locatie (land) waar iemand deze e-mail heeft aangemaakt en ongeacht hoe het is verstuurd bijvoorbeeld via een hostingsbedrijf die deze gegevens dus gewoon moet doorlaten.

Hierdoor kan iemand al snel zien als men een e-mail ontvangt van een (onbekende) afzender of de e-mail ook te vertrouwen is. Ontvang je een bericht van AH, Jumbo, Lidl of je bank maar de locatie waarvan het verzonden is komt bijvoorbeeld vanaf Washington of Cura?ao dan gaat er toch een lampje branden mag je hopen.

Heel praktisch zou het zijn als je standaard aan een e-mail kan zien uit welk land het is verzonden bijvoorbeeld met een soort fingerprint (poststempel) van de locatie (land)
Wat zou dat voor nut hebben? Feitelijk gebeurt dat nu ook al. Als het middels een email client verzonden is, dan kun je via de headers het ip adres van de verzender achterhalen en dan kun je dus ook achterhalen van welk land dat het afkomstig is.

Daarnaast heeft het weinig zin. Er zijn ook al mails vanuit Nederland verstuurd en ik kan je ook een email sturen afkomstig van AH of Jumbo of zelfs Bill Gates die er echt uit ziet en vanuit Nederland komt, zonder dat je in de gaten hebt dat het fake is.

Het werkt gewoon veel beter om met je muis op een link te gaan staan en dan te kijken waar die naar verwijst.
Als je dan een mail van de ing hebt en hij verwijst naar card-ing.br dan weet je genoeg, want dat is ing.nl of ingbank.nl in dit voorbeeld.
Ik heb zelf trouwens ook al eens mails uit Ierland en de VS gehad van bedrijven die wereldwijd gevestigd zijn zoals HP.
Het bekende Softaculous wat veel door hosting bedrijven gebruikt wordt voor automatische installatie en updates van allerhande scripts (Joomla, Wordpress, forums etc.) wordt zelfs onderhouden door.... ja schiet mij maar lek... Indi?rs. :)
En laat uit dat land nu ook net 99% van die fake Microsoft helpdesk telefoontjes vandaan komen. Dus tja, een goed spamfilter en gewoon een beetje opletten als er links komen heb je vaak meer aan.

Black Tiger zei:
Wat zou dat voor nut hebben? Feitelijk gebeurt dat nu ook al. Als het middels een email client verzonden is, dan kun je via de headers het ip adres van de verzender achterhalen en dan kun je dus ook achterhalen van welk land dat het afkomstig is.

De werkelijke afzender is in de regel niet zichtbaar via de header maar alleen het geregistreerde domein en het land waar het domein is geregistreerd en niet diegene die de e-mail daadwerkelijk heeft opgesteld.

Ik ga ervan uit dat vele gebruikers niet over deze kennis beschikt zoals via de header de afzender achterhalen of de link zichtbaar maken waardoor ze wel slachtoffer worden van o.a. phising. Juist omdat men hierdoor iets makkelijker kan zien waar deze e-mail echt vandaan komt en waar de echte afzender ook echt gevestigd is toen hij/zij de e-mail verstuurde en puur door deze verborgen gegevens wel zichtbaar te maken in de e-mail heeft men hierdoor wel een extra controle erbij, zie het als een nummerherkenning op een telefoon waarmee je het landnummer kan zien.

Er zullen ongetwijfeld nog veel meer toepassingen mogelijk zijn om de werkelijke afkomst van een e-mail te verbeteren en zichtbaar te maken voor de ontvanger en dat bepaalde kenmerken extra toegevoegd kunnen worden die standaard duidelijk in de e-mail zichtbaar worden gemaakt. Zo kan men het hopelijk ontmoedigen dan spam of phising verstuurd wordt omdat er altijd een soort vingerafdruk wordt mee verzonden ook als dit via een domein gebeurd.

Wordt een spambericht of phising e-mail verzonden vanaf een Nederlands domein dan is dat ook nog eens veel makkelijker om dit aan te pakken, tenminste als ze er ook de moeite voor willen doen. :) 

Maar als men nu geen stappen onderneemt tegen bijvoorbeeld phising dan loopt het straks de spuitgaten uit en wordt de schade vele malen groter dan nu het geval is.

De werkelijke afzender is in de regel niet zichtbaar via de header
Sorry, maar wat je nu zegt is pertinent onjuist. Ik weet beroepsmatig dat in de header wel degelijk het ip van de afzender zichtbaar is, dus degene die daadwerkelijk de mail heeft opgesteld. Daar is geen discussie over mogelijk.
De enige uitzonderingen zijn die wat ik noemde, als men webmail gebruikt of als ze mail gaan spoofen. Gebruik je een email client dan staat in de header gewoon jouw thuis-ip adres mede vermeld! En zo hoort het ook.
In de genoemde uitzonderingsgevallen helpt een middel wat jij noemt, als het al technisch mogelijk zou zijn, ook niet meer. Daarnaast zou dit dan ook nog eens voor elk land op die manier geimplementeerd moeten worden. Is zo goed als niet te doen.

Het klopt wel dat veel mensen de kennis niet bezitten om de header te achterhalen. Maar normaliter is dat ook niet nodig, als je met de muis over een link gaat kun je ook zien waar die link naar toe verwijst en anders gewoon niet er op klikken.
Er wordt ook wereldwijd geprobeerd om afspraken te maken, daarvoor zijn bijv. zaken als SPF uitgevonden, maar dan krijg je weer dat een deel dat geschikt vindt en een ander deel van de bedrijven liever iets anders wat zij dan weer beter vinden, maar waarvan de eerste groep of weer een andere groep weer vindt dat het beperkingen heeft.
En zo kom je dus inmiddels aan SPF, DKIM en DMARC en DNSSEC en het is nog steeds niet wereldwijd fatsoenlijk geregeld. En dan hebben we het alleen nog maar over de overvloed aan spam wat al lang opgelost had kunnen zijn als iedereen gewoon meegewerkt had.

Phishing is gewoon een kwestie van een beetje opletten. En als mensen er te weinig van weten en er dus nog steeds in trappen ondanks dat al zo enorm vaak in het nieuws geweest is dat je niet op links moet klikken en dat banken geen mails met links sturen, tja sorry, maar dan moet men er over gaan nadenken of men dan niet beter eens een computer cursus kan gaan volgen.
Misschien dat de overheid daar iets mee kan doen voor bijv. ouderen die daar nu nog moeilijkheden mee hebben.
Er zijn -tig soorten van phishing, niet alleen via email, dat is niet tegen te houden. En er zullen altijd wel nieuwe zaken worden gevonden om mensen te belazeren.

Black Tiger zei:
De werkelijke afzender is in de regel niet zichtbaar via de header
Sorry, maar wat je nu zegt is pertinent onjuist. Ik weet beroepsmatig dat in de header wel degelijk het ip van de afzender zichtbaar is, dus degene die daadwerkelijk de mail heeft opgesteld. Daar is geen discussie over mogelijk.

Geen discussie meer over mogelijk terwijl je even verderop schrijft dat er hierop uitzonderingen zijn of een IP adres wel of niet zichtbaar is? :)
Wie ergens een domein aanmaakt geniet gewoon bescherming waardoor de feitelijke eigenaar (lees spammer of crimineel) niet zo makkelijk is te traceren.

Black Tiger zei:
De enige uitzonderingen zijn die wat ik noemde, als men webmail gebruikt of als ze mail gaan spoofen. Gebruik je een email client dan staat in de header gewoon jouw thuis-ip adres mede vermeld! En zo hoort het ook.

Ik heb de laatste maanden menig header van een spambericht geanalyseerd en bij alle door mij bekeken headers met een IP adres is de werkelijke afzender niet te herleiden, vaak kom je terecht bij het domein of de hoster.

Gezien al die mogelijkheden die er inmiddels zijn om spam of een phising e-mail anoniem te verzenden zonder dat het dus duidelijk is voor de ontvanger wie de werkelijke afzender is geeft dit voor veel mensen een gevoel van onveiligheid wat ten kostte gaat van een wel betrouwbare verzender die misschien een verkoopactie heeft lopen maar die spammers maar al te graag kopi?ren en gebruiken om persoonsgegevens te bemachtigen. Dat de Autoriteit Persoonsgegevens dan die spammers en dubieuze domeinen die daar aan meewerken nog even wil helpen door de privacy van hun te beschermen gaat er bij mij dus niet in.

Black Tiger zei:
In de genoemde uitzonderingsgevallen helpt een middel wat jij noemt, als het al technisch mogelijk zou zijn, ook niet meer. Daarnaast zou dit dan ook nog eens voor elk land op die manier geimplementeerd moeten worden. Is zo goed als niet te doen.

Als iets technisch gezien onmogelijk is dan moet deze techniek zo snel mogelijk overboord of op non-actief worden gezet als hierdoor gebruikers een bijzonder groot risico blijven lopen om slachtoffer te worden van o.a. phising. Tenslotte bouwen ze ook geen vliegtuig wat nooit zou kunnen opstijgen of direct zou neerstorten door een slecht ontwikkelde techniek, daar gaat men altijd voor de veiligheid. Eigenlijk is het internet naar mijn mening al langzaam aan het instorten. ;)

Black Tiger zei:
Het klopt wel dat veel mensen de kennis niet bezitten om de header te achterhalen. Maar normaliter is dat ook niet nodig, als je met de muis over een link gaat kun je ook zien waar die link naar toe verwijst en anders gewoon niet er op klikken.

Ik kan dit niet helemaal als een hele goede oplossing zien omdat men heel vaak naar andere sites wordt doorgelinkt als men denkt op een ogenschijnlijke vertrouwde link te klikken. En dat het internet onbetrouwbaarder wordt valt hier te lezen.

Sommige bonafide bedrijven huren speciale bureaus in die hun diensten aanbieden om zo gegevens of orders te verzamelen omdat bedrijven zelf over onvoldoende kennis beschikken en probeer dan maar eens het kaft van het koren te scheiden van de vermelde URL's in een e-mail en of die nu wel of niet betrouwbaar zijn. Met andere woorden, wie wijs is meldt zich nergens meer voor aan. 

Black Tiger zei:
Er wordt ook wereldwijd geprobeerd om afspraken te maken, daarvoor zijn bijv. zaken als SPF uitgevonden, maar dan krijg je weer dat een deel dat geschikt vindt en een ander deel van de bedrijven liever iets anders wat zij dan weer beter vinden, maar waarvan de eerste groep of weer een andere groep weer vindt dat het beperkingen heeft.
En zo kom je dus inmiddels aan SPF, DKIM en DMARC en DNSSEC en het is nog steeds niet wereldwijd fatsoenlijk geregeld. En dan hebben we het alleen nog maar over de overvloed aan spam wat al lang opgelost had kunnen zijn als iedereen gewoon meegewerkt had.

Daarom moet er gewoon van bovenaf iets worden opgelegd waardoor het internet wel veiliger wordt voor de gebruikers zonder dat bedrijven en landen daar invloed hebben. Het gaat er uiteindelijk om, puur omdat iedereen enigszins gedwongen wordt door de overheid, door diverse instanties en bedrijven om meer gebruik te maken van e-mail en ook hun persoonlijke gegevens ergens verplicht op een site moeten invullen, en dat dit uiteindelijk ook veilig moet gebeuren is niet anders dan normaal. Jaren niks zinnigs kunnen wijzigen hoe het e-mail verkeer veiliger te maken en door het alsmaar uitstellen ervan geeft ook geen zekerheid voor de toekomst en hoop dat het er ook beter op zal worden.

Black Tiger zei:
Phishing is gewoon een kwestie van een beetje opletten. En als mensen er te weinig van weten en er dus nog steeds in trappen ondanks dat al zo enorm vaak in het nieuws geweest is dat je niet op links moet klikken en dat banken geen mails met links sturen, tja sorry, maar dan moet men er over gaan nadenken of men dan niet beter eens een computer cursus kan gaan volgen.
Misschien dat de overheid daar iets mee kan doen voor bijv. ouderen die daar nu nog moeilijkheden mee hebben.
Er zijn -tig soorten van phishing, niet alleen via email, dat is niet tegen te houden. En er zullen altijd wel nieuwe zaken worden gevonden om mensen te belazeren.

Black Tiger, ook al heeft mijn bank mijn emailadres niet ze willen het wel heel graag hebben en eigenlijk verplichten ze het, zo stond dat eens vermeld bij mijn persoonlijke berichten. Maar natuurlijk krijgen ze mijn emailadres niet want ik wil helemaal geen mail hebben van mijn bank. En phising berichten worden ook nog eens steeds professioneler qua inhoud en als iedereen dan een computercursus moet gaan volgen laat de overheid en het bedrijfsleven dat dan maar betalen en er extra snipperdagen voor regelen, zeker weten dat ze dat gaan weigeren.

Ik verplaats me even in de gemiddelde internetter die niet dagelijks de tijd heeft om elke URL in Whois te gooien en te checken. Die gemiddelde internetter heeft gewoon recht op een veilig internet.

Van mij mag er nu een slotje op. :) :)

Wie ergens een domein aanmaakt geniet gewoon bescherming waardoor de feitelijke eigenaar (lees spammer of crimineel) niet zo makkelijk is te traceren.
Nogmaals, alleen bij gebruik van webmail. Ik gebruik zelf ook domeinen en verstuur mijn mail ook via die domeinen, dus via de webhost zal ik maar zeggen en mijn ip staat gewoon zoals het hoort in de headers.
In de door jou genoemde gevallen is er dan gewoon gebruik gemaakt van webmail. Voor een spammer nauwelijks interessant.
Die zal eerder gebruik maken van gehackte accounts bij een hoster.
Webmail kun je gewoon niet afschaffen, er zijn mensen afhankelijk van, daarnaast is met name yahoo, hotmail en Gmail daar groot mee geworden.
Internationaal zou men wel kunnen afspreken het ip van de inlogger mee te sturen, maar dat zal ook niet veel helpen e.e.a te bestrijden.

Over werking van internet en of het aan het instorten is zijn we het in elk geval oneens. :)

Ik kan dit niet helemaal als een hele goede oplossing zien omdat men heel vaak naar andere sites wordt doorgelinkt als men denkt op een ogenschijnlijke vertrouwde link te klikken.
Er kan doorgelinked worden hoeveel je wilt, maar je zegt het zelf al een "ogenschijnlijke vertrouwde link", oftewel, is de door mij aangegeven oplossing wel goed, want met die oplettendheid zie je ook of het echt vertrouwd is of ogenschijnlijk. Mensen moeten leren opletten.
Daarnaast weet ieder beetje oplettend mens dat ie niet moet gaan lopen klikken of links van de bank of zaken die met geld te doen hebben en dat je het beste zelf rechtstreeks kunt intypen in je browser.
Dat het aantal lijkende domeinnamen gestegen is zal best, alles wat lucratief is blijft stijgende.

Als je te maken krijgt met een ingehuurd bureau is het ook vrij eenvoudig om na te gaan of dat inderdaad wel correct is, of gewoon hiermee niet akkoord gaan.
Het is een kwestie van opvoeding. En ook exact dezelfde reden dat ik altijd een hekel heb gehad aan windows (en nog steeds) en aan het vrijgeven van allerlei files om zaken open te zetten.
Resultaat: Je maakt de mensen er dommer mee. Het is alleen maar klikken ergens op en zo gauw iets niet werken beginnen ze te mauwen.
Na jaren van pappen en nathouden met een operating system als Windows komen daar dus nu de resultaten van boven water, met alle gevolgen van dien.
Mensen letten totaal niet meer op en denken dat alles maar vanzelf moet gaan maar zo werkt het niet.
Zelfde met opleidingen en rekenmachines. Als een functie van een kassa uit valt weten mensen niet eens meer hoeveel geld ze moeten teruggeven want er zijn er veel te weinig die nog hoodfrekenen kunnen.

Daarom moet er gewoon van bovenaf iets worden opgelegd waardoor het internet wel veiliger wordt voor de gebruikers zonder dat bedrijven en landen daar invloed hebben.
Gaat hem niet worden, want dat is niet mogelijk, zou ook geen idee hebben wat of hoe. Internet is daarnaast altijd bedoeld om vrij met elkaar te kunnen communiceren en vanwege de steeds grotere bemoeienis van overheid is het darkweb ook aan het groeien. Het is niet aan banden te leggen.
Veiligheid wordt gewaarborgd door bepaalde afspraken met elkaar te maken, dat gebeurt ook, ligt vast in RFC's.
Maar net zoals wij sloten met inbrekerskeurmerk kunnen hebben, wil dat niet zeggen dat er niet meer ingebroken gaat worden of gestolen. Er zullen altijd vormen van diefstal en phishing blijven.

puur omdat iedereen enigszins gedwongen wordt door de overheid, door diverse instanties en bedrijven om meer gebruik te maken van e-mail en ook hun persoonlijke gegevens ergens verplicht op een site moeten invullen
Dat ben ik met je eens. Overheden, instanties en baken dwingen de mensen op internet en dat is niet altijd een goede ontwikkeling. Dat is ook een groot deel oorzaak van deze pogingen tot phishing.
Maar de meerderheid wil internetbankieren. Dat kan veilig, maar men moet dan wel niet zomaar op links gaan klikken.

De gemiddelde internetter zal inderdaad niet snel een whois checken maar kan wel even naar een linkje kijken of leren daar niet op te klikken.
Recht zelfs op een veilig internet? Nee sorry,  internet is al helemaal geen recht en veiligheid kan men op straat niet eens garanderen dus zeer zeker niet in de digitale virtuele wereld.
De gemiddelde internetter.... tja het wordt hoog tijd dat die na al die jaren van waarschuwen en die zaken die elk jaar herhaaldelijk weer in het nieuws komen, eindelijk eens wakker worden en in de gaten krijgen dat ze toch een beetje moeten opletten.
Je laat je beurs ook niet op de vensterbank liggen met het raam open toch?
En anders wordt het hoog tijd voor een cursus, voor een snorbrommer heb je tegenwoordig ook een rijbewijs nodig, en terecht!

Overigens ging ik er van uit dat we de hele discussie over de gemiddelde internetter voerden. Wij zelf kunnen inderdaad veel meer.

Black Tiger zei:
Nogmaals, alleen bij gebruik van webmail. Ik gebruik zelf ook domeinen en verstuur mijn mail ook via die domeinen, dus via de webhost zal ik maar zeggen en mijn ip staat gewoon zoals het hoort in de headers.

Dit komt (denk ik) omdat jij bewust geen gebruik van maakt van de mogelijkheid om jouw IP adres te beschermen. Maar door spam eerst via allerlei verschillende domeinen te versturen is de header het spoor bijster. Met phising door criminelen en die bekend zijn met de ICT zal dat niet anders gaan, en hebben ze zelf de kennis niet dan kopen ze die wel. 

Er staat heel soms een localhost IP adres in de header maar ga je de locatie ervan opzoeken dan krijg de melding dat dit een IP adres is dat van miljoenen gebruikers afkomt. :) 
En getuige dit draadje op het forum van de KPN is het probleem behoorlijk aan het toenemen en men weet eigenlijk niet meer wat er nog tegen is te doen. Feitelijk zou het emailadres gewijzigd (lees opgeheven) moeten worden, maar als men dat ook gebruikt bij de vele instanties waar iemand zich ooit in het verleden heeft aangemeld of het aan al zijn contacten moet doorgeven dat je een nieuw emailadres hebt, ga dat allemaal maar eens wijzigen. :(

Black Tiger zei:
In de door jou genoemde gevallen is er dan gewoon gebruik gemaakt van webmail. Voor een spammer nauwelijks interessant. Die zal eerder gebruik maken van gehackte accounts bij een hostingbedrijf.

Bij sommige hostingsbedrijven kon ik al zien welke (sub)domeinen er waren aangemaakt waar later ook de spam van verzonden zou worden en plaatste dit vooraf al in mijn spamfilter. Er wordt dus niks gehackt maar er worden gewoon tientallen (sub)domeinen per maand aangemaakt. Ik heb het hier dan o.a. over spam die speciaal gericht is op Nederland met Nederlandse advertenties en met emailadressen en URL?s die slim zijn gekozen.

Black Tiger zei:
Webmail kun je gewoon niet afschaffen, er zijn mensen afhankelijk van, daarnaast is met name yahoo, hotmail en Gmail daar groot mee geworden.
Internationaal zou men wel kunnen afspreken het ip van de inlogger mee te sturen, maar dat zal ook niet veel helpen e.e.a te bestrijden.

Ik zeg ook niet dat webmail afgeschaft moet worden maar dat de techniek/software en het gebruik ervan wel aanzienlijk verbeterd moet worden. Zie het zichtbaar maken van een IP adres net zoals met het bellen met een afgeschermd nummer of met nummerherkenning. Als het abonneenummer zichtbaar is kan je iets beter inschatten wie er belt en waar het vandaan komt. Denk ook aan die irritante belletjes zogenaamd van Microsoft uit India en die je naar een website leiden om daar iets te downloaden met alle gevolgen van dien. Het zijn vooral de ouderen en de onwetende computer gebruikers die daar de dupe van worden. Wil iemand up to date blijven dan kan je wel elke week op computercursus want de meeste komen echt niet op de websites waar de meest essenti?le info over beveiliging is te vinden. En hoe meer leest hoe men gaat twijfelen of internet nog wel betrouwbaar is voor hun. 

Black Tiger zei:
Over werking van internet en of het aan het instorten is zijn we het in elk geval oneens. :)

Het is maar hoe een ieder het ervaart. ;)

Black Tiger zei:
Het is een kwestie van opvoeding. En ook exact dezelfde reden dat ik altijd een hekel heb gehad aan windows (en nog steeds) en aan het vrijgeven van allerlei files om zaken open te zetten.
Resultaat: Je maakt de mensen er dommer mee. Het is alleen maar klikken ergens op en zo gauw iets niet werken beginnen ze te mauwen.
Na jaren van pappen en nathouden met een operating system als Windows komen daar dus nu de resultaten van boven water, met alle gevolgen van dien.
Mensen letten totaal niet meer op en denken dat alles maar vanzelf moet gaan maar zo werkt het niet.
Zelfde met opleidingen en rekenmachines. Als een functie van een kassa uit valt weten mensen niet eens meer hoeveel geld ze moeten teruggeven want er zijn er veel te weinig die nog hoodfrekenen kunnen.

Het is niet alleen met Windows het komt net zo goed voor bij IOS of Linux maar het speelt ook met mobiele telefoons dat het gebruik onveilig kan zijn en dat heeft o.a. te maken met het installeren van onbetrouwbare apps. En vergeet ook niet dat men eist van Microsoft dat zij hun systeem toegankelijk maken voor derde. 

Daarom moet er gewoon van bovenaf iets worden opgelegd waardoor het internet wel veiliger wordt voor de gebruikers zonder dat bedrijven en landen daar invloed hebben.

Black Tiger zei:
Gaat hem niet worden, want dat is niet mogelijk, zou ook geen idee hebben wat of hoe. Internet is daarnaast altijd bedoeld om vrij met elkaar te kunnen communiceren en vanwege de steeds grotere bemoeienis van overheid is het darkweb ook aan het groeien. Het is niet aan banden te leggen.
Veiligheid wordt gewaarborgd door bepaalde afspraken met elkaar te maken, dat gebeurt ook, ligt vast in RFC's.
Maar net zoals wij sloten met inbrekerskeurmerk kunnen hebben, wil dat niet zeggen dat er niet meer ingebroken gaat worden of gestolen. Er zullen altijd vormen van diefstal en phishing blijven.

Als iemand met een ander communiceert en de communicatie loopt niet zoals het hoort dan be?indig je het gesprek en loop je weg. Als het kan vermijd je ook de plek waar je die persoon opnieuw kan aantreffen door een blokje om te lopen. Met internet is het net even anders mede omdat je er gebruik van moet maken.

puur omdat iedereen enigszins gedwongen wordt door de overheid, door diverse instanties en bedrijven om meer gebruik te maken van e-mail en ook hun persoonlijke gegevens ergens verplicht op een site moeten invullen

Black Tiger zei:
Maar de meerderheid wil internetbankieren. Dat kan veilig, maar men moet dan wel niet zomaar op links gaan klikken.

Ik zal het natuurlijk niet ontkennen dat men niet zomaar op een link moet klikken, maar wat heeft een verstuurde email zoals een nieuwsbrief van firma X nog voor een waarde als er links in staan die niemand kan of wil vertrouwen? Met andere woorden als iemand twijfelt moet hij/zij die e-mail met de link maar negeren en is het doel al bereikt dat e-mail op enkele uitzonderingen na hoogst onbetrouwbaar is geworden. 

Black Tiger zei:
De gemiddelde internetter zal inderdaad niet snel een whois checken maar kan wel even naar een linkje kijken of leren daar niet op te klikken.
Recht zelfs op een veilig internet? Nee sorry,  internet is al helemaal geen recht en veiligheid kan men op straat niet eens garanderen dus zeer zeker niet in de digitale virtuele wereld.
De gemiddelde internetter.... tja het wordt hoog tijd dat die na al die jaren van waarschuwen en die zaken die elk jaar herhaaldelijk weer in het nieuws komen, eindelijk eens wakker worden en in de gaten krijgen dat ze toch een beetje moeten opletten.
Je laat je beurs ook niet op de vensterbank liggen met het raam open toch?
En anders wordt het hoog tijd voor een cursus, voor een snorbrommer heb je tegenwoordig ook een rijbewijs nodig, en terecht!

Ik laat mijn beurs inderdaad niet in de vensterbank liggen maar wat als de overheid jou het verplicht om dit wel te doen? En wat als de overheid jou en andere verplicht om elke maand een herexamen te doen voor het behoud van je rijbewijs omdat de verkeersregels veranderen of het verkeer onveilig is geworden, zou jij dat pikken?

Toen ik langgeleden een cursus Windows NT volgde zoals het aanmaken van gebruikers met de noodzakelijke beveiliging zoals beperkte toegang en daar een toets over kreeg had ik binnen 3 minuten alle vragen en antwoorden op mijn PC staan zo goed had deze docent zijn PC beveiligd.  :klappen:

Black Tiger zei:
Overigens ging ik er van uit dat we de hele discussie over de gemiddelde internetter voerden. Wij zelf kunnen inderdaad veel meer.

Het kan een hele lange en brede discussie worden zonder eind, iemand met vertrouwen en iemand zonder vertrouwen wat het huidige internet betreft, zie elkaar maar in een paar woorden te overtuigen. En juist daarom moet iemand zich ook kunnen verplaatsen in de situatie van de minder ervaren gebruiker die net een paar jaar achter een PC is gaan zitten. Ik gebruik dan internet al vanaf het moment dat je nog moest inbellen met een modem. Maar ik verdiep me echt niet meer overal in, sommige dingen kan je maar beter niet weten en wat eigenlijk beter is, en dat is bewust vermijden.

De laatste maanden ben ik internet gaan zien als een noodzakelijk kwaad mede gezien je beperkte privacy. En ik krijg de indruk dat men nu achter de feiten aanloopt met de beveiliging en privacy van internet gezien de vele hacks bij toch heel veel gerenommeerde bedrijven en zelfs bij de (lokale) overheid.

Even een sceptisch toekomstbeeld, ik denk dat mensen straks alleen nog de URL van Facebook hoeven in te voeren en daar zit dan iedereen op. De rest er buiten op het internet is dan al gauw het dark web. En via Facebook mogen bedrijven en instanties straks nog meekijken wat er op je bankrekening gebeurd allemaal bij wet geregeld, en wat er verder nog mogelijk is daar zal ik maar over zwijgen. ;)

Fijne avond. :)

er staat heel soms een localhost IP adres in de header maar ga je de locatie ervan opzoeken dan krijg de melding dat dit een IP adres is dat van miljoenen gebruikers afkomt. :)
Tja ik zou zeggen doe mij dan maar eens een complete header als voorbeeld. Localhost wordt gebruikt als er webmail gebruikt wordt.
Je kunt ook een aantal keren forwarden maar ook dat komt er te staan.
Op forums waar je naar verwijst ga ik niet eens kijken, dat zijn klachten van de gemiddelde internet gebruiker die ook totaal niet weten hoe er mee om te gaan. Als ik daar al als eerste zie dat ze "een nieuwe site spamcop.net" (ook nog de punt vergeten voor .net) dan lig ik al in een deuk.
Als het allemaal zo vreselijk was, stikte ik ook van de spamklachten en mijn klanten al helemaal. Dat is niet het geval, hetgeen dus aangeeft dat mijn instellingen en het spamfilter uitstekend werken.

Ja het klopt, er zijn wat figuren bezig met domeinen en dan subdomeinen. Echter dat is gemakkelijk tegen te gaan. Je blacklist op domein.nl en dan interesseert het verder niet meer of dat sub.domein.nl of janssen.domein.nl of spam.domein.nl is als email adres want alles met domein.nl als einde, wordt geblokkeerd. Einde oefening. Als iemand hier dus last mee heeft wordt er op de foute manier geblokkeerd.
Ga maar eens kijken bij RBL's, daar wordt op domein geblokkeerd en je kunt 1000 subdomeinen maken, is je domein eenmaal geblokkeerd dan is het over.
Daarnaast is men nu ook al aan het kijken naar spam providers, dat zijn dus die providers die toestaan dat er zoveel willekeurige domeinen geregistreerd worden. Er bestaan ook al lijsten waarop je deze malafide hosters kunt blokkeren.
Kwestie van goede bestrijding. Als iemand dus last heeft van een spam op een domein, dat blokkeert en vervolgens last heeft van een subdomein op dat domein, dan wordt dus duidelijk verkeerd geblokkeerd.
Dat het tegengaan van spam moeilijker wordt? Jazeker, het is net hetzelfde spelletje als beveiliging, je loopt altijd achter de feiten aan als ze iets nieuws vinden. Zaak is het om dat nieuws z.s.m. weer tegen te gaan. Dat vereist effectieve wereldwijde samenwerking. En die is er gelukkig steeds meer en beter.

Als de spam echt vanuit Nederland komt, en dat kun je makkelijk controleren door de spam in te geven bij Spamcop (doe ik al jaren), dan kun je een klacht indienen bij spamklacht.nl en zeker als het vaker voor komt nemen die actie met behoorlijke boetes. Veelal is de spam dus wel gericht op Nederland maar komt het feitelijk niet van .nl domeinen maar van andere tld's.

Ik blijf het oneens met je idee, mensen laten zich aan de deur nog naaien door buitenlands uitziende menen. Mensen laten zich nog naaien door een Engels sprekende meneer met een telefoonnummer van Indi?. Zichtbaar maken van ip's heeft totaal geen zin. Temeer ook daar veel spammers gebruik maken van snel wisselende ip adressen en zelfs VPN's. Want dat is de tegenwoordige tijd. Zo kan ik doen alsof ik in NL zit terwijl ik toch in Brazilie woon. Ik noem maar iets.
Blokkeren moet je dus via de domeinnamen doen, dat is de beste methode. En daarnaast nog een legio van andere controles zoals o.a. het voldoen aan diverse mail server RFC's en de helo/ehlo aanmelding.
Op die manier blokkeren wij al gewoon het meeste.

Het is niet alleen met Windows het komt net zo goed voor bij IOS of Linux
Ben ik het niet mee eens. Sowieso is het al veel en veel langer met Windows zo, want die is begonnen met desktop's. Linux is altijd console geweest en is later pas gekomen met X en andere GUI's. Daarnaast werken beginners niet vlug met Linux en Apple inderdaad maarja, dat is een minderheid.
Hooguit de laatste paar jaren omdat het zo opgekomen is. Maar met DOS en voorheen met Linux console moest je gewoon wat kennis van zaken opdoen om er mee te kunnen werken.
Inderdaad speelt hetzelfde met telefoons en ze hebben het skimmen nog niet opgelost gaan ze beginnen met contactloos betalen en betalen via de app op de telefoon. Maak het maar steeds onveiliger. Wel makkelijker, maar zeker niet veiliger.
Daar zijn we het in elk geval over eens.

Ik laat mijn beurs inderdaad niet in de vensterbank liggen maar wat als de overheid jou het verplicht om dit wel te doen?
Dat is appels met peren vergelijken. De overheid verplicht je immers daartoe niet. Een email adres is geen beurs.
Maar stel de overheid zegt dat je de beurs op de keukentafel moet laten liggen, dan laat je ook niet je keukenraam open staan. Dan ga je maatregelen nemen, dan ga je leren hoe je de zaak veilig kunt maken zodat niemand bij je beurs kan.
Net zoals mensen leren inbraak-gekeurde sloten te gaan gebruiken op ramen en deuren. Dat komt de overheid je ook niet voor doen of voor je plaatsen, dat moet je zelf doen. De overheid licht hooguit voor. Zelfde hier, er is meer dan zat voorlichting. Maar de meesten willen niet luisteren of zijn er te dom voor.
Je wilt ze bijv. de kost niet geven die geen virusscanner in gebruik hebben. Zelfs mensen met "kennis" die vinden dat het niet nodig zou zijn bij wat zij doen. Op een Windows pc he... dat soort halve zolen werkt mee aan misbruik van internet.
Het is dus ook een goede zaak dat als er spam vanaf een pc komt of deze meewerkt aan een botnet DDOS aanval, de provider gewoon de verbinding tot nader order afsluit.

Het kan een hele lange en brede discussie worden zonder eind, iemand met vertrouwen en iemand zonder vertrouwen wat het huidige internet betreft, zie elkaar maar in een paar woorden te overtuigen.
De discussie gaat niet om de betrouwbaarheid van internet en ik weet ook niet hoe je er bij komt dat we hierin van mening zouden verschillen. Ik vertrouw internet ook niet. Internet is niet veilig, zal het ook nooit worden. Het verschil van mening ligt er in dat jij denkt dat de overheids iets zou moeten doen waarvan ik vind dat dit geen overheidstaak is en daarnaast vrijwel zeker ook niet mogelijk is grotendeels.

De een ziet internet inderdaad als een noodzakelijk kwaad. Ik zie het als een leuk tijdverdrijf met schier onbegrensde mogelijkheden, maar wel ook met de nodige gevaren en daar moeten mensen zich beter van bewust worden. Daarom zie ik ook meer in cursussen dan fake veiligheidsgevoel door de overheid, die zelf niet eens afdoende aan veiligheid kan doen. Dus ja wat dat betreft heb je gelijk. Veiligheid en bescherming is een achtergeschoven kindje aan 't worden.

V.w.b. de privacy ben ik 't ook met je eens. Het boeit totaal niet of je iets te verbergen hebt of niet, je hebt recht op privacy en zeker met die sleepwet zijn we daar dan wel helemaal vanaf, voor zover dat overigens al niet het geval was.
Want Big Brother heeft altijd al meegekeken, al sinds de BBS tijd en daar zijn ook bewijzen van.

Het Dark Web zal zeker groeien, totdat ze daar weer iets op vinden want er is al bekend dat de overheid al deels dingen weet terug te vinden ondanks gebruik van Tor.
Facebook? Ach.... al dan niet van voorbijgaande aard, wie wet het al. Als internet echt alleen nog FB en banken wordt zal het internet een snelle dood sterven.
Veilig zal 't mijns inziens nooit worden.

Jij ook een fijne avond gewenst! :)

Eerst zag ik internet ook als een leuk tijdverdrijf maar aangezien er steeds meer (financieel) geregeld moet worden via internet krijgt het gebruik van internet daardoor toch een iets andere doel mede omdat de aanwezigheid van de commercie flink is toegenomen.

Jij schrijft terecht dat men zich beter moet gaan beveiligen maar maak nu eens een onderscheid tussen iemand die zelf al jaren bekend is met de ICT en een beginnende gebruiker die (nog ) niet bekend is met de ins and outs van het internet. Op het KPN forum als voorbeeld, is nu men bezig met een beperkte cursus die jij aanbeveelt aan iedere onwetende gebruiker, daarom lachen als jij fouten ziet mag, maar in ieder geval is men zich nu er meer bewust van welke gevaren er spelen en waarschuwt men elkaar er ook voor. Aan de andere kant helpen die gebruikers de criminelen wel flink door zelf en in mijn ogen totaal onverantwoord hun gegevens achter te laten op het internet en op een PC, tablet of mobiele telefoon en ook bij bedrijven en de (overheid)instanties. 

Een spamfilter goed instellen waardoor je geen last hebt van spam is natuurlijk een mooi resultaat maar ik draai het liever om en zie liever dat alle e-mail in de spam terecht komt totdat ik of iemand anders toestemming geeft, omdat de afzender (hopelijk) wel is te vertrouwen, en dat je daarna pas de mail volledig kan lezen en dat de links dan pas ook een klikbare link wordt. Het zenden van spam en phishing moet gewoon ontmoedigd worden en daarvoor moet men volgens mij nu maar eens gezamenlijk naar toe gaan werken, alleen zal de overheid nooit te strenge regels gaan opleggen want daarmee snijden zij zichzelf in de vingers.

De gemiddelde gebruiker weet niet eens wat een domein is of hoe een IP adres te achterhalen. Zoals jij weet blokkeer ik nu alle IP adressen die bij spam gebruikt worden zodat een ontvangen e-mail geen verbinding kan maken met een server van het domein en ook geen .png bestand kan ophalen via een URL van een tracker en men daaraan kan zien dat de e-mail ook geopend is.

Een inbraak bij de buren wil nog niet zeggen dat jij ook meteen een slachtoffer bent, anders wordt het als jij jouw bankpas met misschien wat meer gegevens net in beheer had gegeven bij jouw buren maar zelfs dan nog is de hele wijk nog niet de dupe van die inbraak bij de buren. Maar met het internet is dat nu toch wel even anders, want dan worden er opeens honderdduizenden zo niet miljoenen mensen getroffen door een inbraak. Is er een grote kans op een inbraak of wordt er veel ingebroken dan geef jij die bankpas liever niet aan de buren maar tegenwoordig valt er bijna niet meer te kiezen. Ik vul weleens als emailadres none.X.none.nl in bij instanties maar kreeg dan een brief dat ik mijn echte emailadres moet doorgeven anders kan ik geen gebruik maken van hun diensten.  :(     

Er worden de laatste tijd teveel databases gehackt waar teveel persoonlijke gegevens in bewaard worden en de vele spam die momenteel verzonden wordt kan zomaar het gevolg zijn van een hack van een database, blijkbaar worden gegevens niet versleuteld bewaard op een server?

Ik denk dat er nu een omslagpunt is bereikt waarbij het gebruik van internet aanzienlijk veiliger moet dan dat het nu is geregeld. Als een vliegtuig gebreke vertoond maar het defect is niet direct te herleiden dan houdt men een toestel aan de grond totdat het probleem boven tafel is. Niet alleen om te voorkomen dat er slachtoffers vallen maar ook omdat de claims nog eens enorm zijn en om het vertrouwen van de passagier in het veilig vliegen niet te ondermijnen. En met het internet kan de consument niks claimen als buiten zijn schuld om zijn/haar gegevens op straat komen te liggen. 

Het wordt dus tijd voor andere tijden. :)

Fijne dag :)

Ze maken van internet inderdaad meer een (financieel) kantoor inmiddels. Wat vroeger prive met papier wordt gedaan gaat nu allemaal via internet en dat is zoals gezegd niet altijd een goede ontwikkeling.

maak nu eens een onderscheid tussen iemand die zelf al jaren bekend is met de ICT en een beginnende gebruiker die (nog ) niet bekend is met de ins and outs van het internet.
Dat is juist wat ik altijd doe, daarom dat ik ook aangeef dat het in bepaalde gevallen gewoon niet mogelijk is om voor een veilig klik and play internet te zorgen. Ik zou dat ook niet eens willen want dan is echt alle lol er vanaf.
En zo denken er velen met mij, wij willen geen afgeschermde kast, wij willen vrijheid op internet. En daar kan men over van mening verschillen, dat maakt niet uit. Maar da's wel een reden waarom het niet gaat gebeuren of minimaal erg lang tegen gehouden zal worden.

Net zoals je zegt is een van de problemen dat nog steeds veel gebruikers te pas en te onpas allerlei gegevens van zichzelf online zetten met alle nadelige gevolgen van dien. Dat hou je niet tegen met overheidsmaatregelen, daar is instructie voor nodig en ondanks dat blijven mensen dat doen.
Net zoals je ze kunt leren dat ze echt wat betere wachtwoorden moeten gebruiken maar de meesten dan toch iets eenvoudigs blijven gebruiken. En dat is ook nog steeds van toepassing op de nodige forum eigenaren en wordpress eigenaren. Voorbeeld: Een forum over honden waarbij het admin wachtwoord woef15 is. Ja sorry hoor.

Zoals jij weet blokkeer ik nu alle IP adressen die bij spam gebruikt worden
Gelukkig nog niet zo lang want de server waar Duck op draait heeft ook al een paar keer een account gehad waar een hack op was en spam van verzonden werd, gaat via het zelfde ip. :)

Dat financiele en andere (persoonlijke) gegevens en zaken die je van overheidswege en/of banken op het internet aan hun moet geven, beter beschermd moet zijn, dat lijdt geen twijfel uiteraard.

V.w.b. de spam heeft men die optie wat jij noemt al geprobeerd. Er bestaat hier en daar nog een email service, waarbij je een bericht naar het email adres kunt sturen. De ontvanger moet dan eerst een goedkeuring sturen en daarna pas kun je andere mails sturen vanaf je domein.
Dat is echter onwerkbaar gebleken, met name in het zakelijk verkeer. Te veel poespas en zelfs daarmee is nog te foetelen dus dat schiet niet op.
En als het daar niet werkt, dan gaat het niet door, dat weet je zelf ook.
Zoals eerder gezegd zijn er al maatregelen die spam tegen moeten houden, maar dan moet men ook samenwerken, dat gebeurt ook steeds beter. Maar de internationale samenwerking is gewoon te weinig.
Jazeker, SPF alleen is niet afdoende, maar als iedereen het nu eens gebruikt, helpt het wel al grotendeels, helaas is dat niet het geval. Maar er zijn er dus die het niet gebruiken omdat het niet ver genoeg gaat.
DKIM is ook mooi, maar er zijn er die dat weer niet gebruiken omdat het weer te ver gaat. Ik gebruik het zelf voor mijn bedrijf, maar niet voor het forum, want het blokkeert bijv. geforwarde emails omdat we voor email nog geen ssl gebruiken. Gaat mij ook weer wat te ver. En zo gaat het dus ook met die internationale afspraken.
Maar het gaat steeds weer iets beter, doch net als met hacken loop je als er iets nieuws uit komt achter de feiten aan voor bepaalde tijd.

Beveiliging is een veel groter issue, daar zijn we het over eens. Er worden te veel gegevens bewaard waar men vanaf het internet bij kan, dat is geen goede zaak, juist daarom is DMZ bijv. uitgevonden onder andere. Er worden ook nog te veel gegevens plain text in databases bewaard, dat is ook niet goed nee.
Maar MD5 encryptie is ook al niet meer veilig, daar zijn ook goede hash crackers voor. Er moet meer aan cryptografie en beveiliging gedaan worden, zonder meer.

We zijn het er zeker over eens dat we op een punt gekomen zijn waar veel meer aandacht aan beveiliging gegeven moet worden dan nu het geval is.
En dat gebeurt nog niet, schijnbaar vinden de banken de claims en miljoenen die ze verliezen met hacks en skimming nog niet interessant genoeg en duren oplossingen te lang. En schade wordt doorberekend aan ons burgers.

We zijn het dus veelal eens, tijd voor andere tijden, betere beveiliging maar dan wel in combinatie met betere scholing van gebruikers. Misschien verplichte internet cursussen. Want alle beveiliging staat of valt met de gebruiker.;)

@Parabolica: Misschien gaat er toch in de komende jaren eens iets in de goede richting gebeuren.
Niet dat ik er al te veel hoop op vestig, want veiligheid staat of valt met de gebruikers, maar wie weet.
Als een Amerikaans staatssecretaris zich er zorgen over begint te maken is er misschien nog hoop voor de toekomst.
https://www.security.nl/posting/538624

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan