ontvangst problemen

Bartje,

Heb je ook al eens in de buurt rondgekeken naar een lokale zendamateur?

Misschien dat er op de 23cm band een sterk signaal jouw ontvanger dicht gooit! (1240-1300 MHz)

Vermogens van 200 Watt en meer is geen uitzondering meer op die freq. band!

Of een lokale 3cm amateur die een hoornstraler of schotel recht over jouw woning heeft gericht?

Heb je al eens geprobeerd om je ontvanger te verplaatsen als de storing optreed?

Inderdaad is een analoge ontvanger een goed middel om eens even te kijken wat er precies aan de hand kan zijn.

 
Hoi allemaal...

Jammer, de man is nog niet geholpen. Het enige wat ik me nu nog kan bedenken is wat jij al zei, DRZ, een stevige 23cm draaggolf of een oscillator van een DECT telefoon o.i.d. of,......puur de temperatuur. Meneer kan dit simpelweg uitproberen door hem eens goed te koelen door een verkoelde regenbui na te bootsen op de LNB. Soms kun je ook de ontvanger opnieuw de "paketten" laten inlezen wanneer het probleem zich weer voordoet. Helaas kan de LNB een enorme hoge temperatuur bereiken wanneer de zon er stevig op los brult. Ik ga er derhalve vanuit dat meneer een off-set heeft. Een prime-focus is nog erger.

Tja, er zijn nu wel veel mogelijkheden al besproken, ben benieuwd.

Groeten,

Johnny

 
Een dect telefoon heb ik niet. Hoge temperaturen zou wel kunnen. Gisteren had ik laat in de avond, toen de temperatuur dus gezakt was, geen problemen meer. Toen ik vandaag thuis kwam regende het hier en was de temperatuur een stuk lager, geen problemen gehad. De vraag is dan wat er te warm wordt, de lnb of de ontvanger? De lnb heb ik al verschillende keren vervangen en zogauw ik er een andere lnb in zet heb ik dezelfde problemen meteen weer. De ontvanger heb ik soms uren aan een stuk uit gezet,zonder stroom, en ook dan had ik meteen na inschakeling alweer problemen.

Een zendamateur zou wel kunnen, maar hoe kom ik daar achter?

Ik heb hier een scanner liggen, maar in het betreffende frequentiegebied ontvang ik niets.

Het is gewoon een beroerde situatie, kabel heb ik hier niet en ik ben dus helemaal afhankelijk van satellietontvangst.

 
Ik zou eventueel mijn schotel een paar meter kunnen verplaatsen, maar ik vrees dat dat niet veel helpt. Op mijn vaste schotel heb ik dezelfde problemen en die hangt een paar meter schuin achter mijn draaibare. De enige mogelijkheid om 'm te verplaatsen is door 'm een paar meter naar voren te zetten, maar dan blijft ie in dezelfde baan staan. Dit is de enige plek met vrij zicht.

 
@bartje,

Een stenen muur geeft bij volle zon natuurlijk ook een berg warmte af.

Als de schotel op een meter van de muur af staat krijgt deze dus dubbel zoveel warmte voor zijn kiezen zodat de schotel kan vervormen.

Bij een warmte probleem van een lnb denk ik al gauw dat alle ontvangst weg is en niet een paar zenders.

Maar het zou natuurlijk best kunnen, maar bij 3 verschillende lnb's en 2 verschillende ontvangers......???

Probeer het eens met schaduw zou ik zeggen.

 
hoi drz, maar ik heb er ook 's avonds last van als de zon niet schijnt. Ik had gisteren pas rond 23.00 uur weer een normale ontvangst.

 
warmte is dus uitgesloten.

Vochtproblemen misschien?

heb je al eens een klap(je) met een hamertje gegeven op je LNB?

Ik weet wel een oplossing maar die is erg ingrijpend.

Alles vervangen :))

Moeilijk hoor! het is erg jammer dat je zover weg woont...

Iemand nog een suggestie?

 
type L136 H136 L207 H207

Ik heb namelijk met de L207 geen problemen maar met mijn L136 wel. op alle twee de schotel opstellingen met de L136 heb ik 25% minder ontvangst dan met de L207.

Ik meet vanaf de schotel tot aan mijn ontvanger een prima waarden dus dat is hier het probleem niet alleen heb ik een verloop in het ontvanger blik.

Ik heb vandaag de inporteur gebeld en het verhaal voor gelegt en zal het dit weekeind in Engeland bespreken met mensen van Humax wat er gedaan kan worden om dit probleem op te lossen in mijn geval.

G.R Pecari

 
Hoi Pecari, ik heb een L 1.37. Zou het dan toch de ontvanger zijn?? Zoals gezegd had ik met een Nokia 9500 dezelfde problemen, daarom was de ontvanger toch eigenlijk wel het laatste waar ik aan dacht, maar wie weet..

 
Ik heb hier ook een nokia9500 gehad en heb daar nooit problemen mee gehad.

en ik denk dat het aan het type ontvanger ligt meschien dat je iemand kent met een humax5400 met type L207 dan weet je het gelijk als je die even aan je schotel hangt.

G.R Pecari

 
Een kennis van me heeft een 5100, ik weet niet welke loader er in zit. Hij komt volgende week langs om te testen. Vanavond heb ik trouwens geen problemen gehad.

 
Eindelijk, ik weet de oorzaak. Vandaag had ik, na ongeveer 1 week goede ontvangst, weer problemen. Ik heb het advies van Billy opgevolgd en een regenbuitje nagebootst op mijn LNB en meteen had ik weer een goed signaal!! Vrijdag dus als eerste werk een nieuwe LNB halen. Enige probleempje is nu nog welk merk LNB. Ik heb nl. vorig jaar al twee andere LNB's getest en daar had ik ook problemen mee, eentje was een ALPS, de andere weet ik niet meer. Nu hangt er een Philips in. Iemand suggesties?

Pecari, hoe is het bij jou met de ontvangst? Je zou eens hetzelfde kunnen proberen als ik gedaan heb.

Iedereen nog bedankt voor de hulp en de tips.

 
Nou ik heb niks verrandert en waar rempel heb geen problemen meer onder vonden de laatste 5 dagen maar het blijft een vreemde zaak dus ben het nog steets niet eens waarom het probleem nu weg is zonder dat ik wat verrandert heb heb nog wat rond gebeld over dit probleem en ook nog wat mensen gesproken en het schijnt dat het meer voor gekomen is dan wij vermoeden meer het is nu weg dus we wachten maar weer af of het weer terug komt.

jij suk6 met je nieuwe LNB ik gebruik hier grundig en ook een philips en een bleu-line van 80piek en dat geeft allemaal maar wijnig verschil dus doe niet duur maar geef wat meer uit voor een grotere schotel dat heeft meer opbrengst dan een LNB.

G.R Pecari

 
Pecari, ik heb een 1m20 schotel, dat is volgens mij toch groot genoeg. Ik heb dit probleem vorig jaar ook aangekaart en toen waren er veel meer mensen die dezelfde problemen hadden. Ik zou graag weten hoe zij dit opgelost hebben, maar ik ben al lang blij dat ik weet wat de oorzaak is bij mij.

 
weer wat geleerd!

Goede tip misschien, schilder of spuit je lnb in een lichte kleur, wit ofzo tegen de zonnewarmte!

Dat kan een hoop ellende schelen als ik dit verhaal zo aanhoor.

 
Hoi Bartje,

Het lijkt er toch inderdaad op dat je local oscillator teveel verloopt. Zover ik weet garanderen ze LNB's tot ongeveer 60 graden celsius. Met een grote ( witte ) schotel zal ook de gereflecteerde zonnewarmte enorm toenemen, en geloof me, ver boven de 60 graden celsius is zeker geen uitzondering. Wel kan die dan al 3 MHz. afwijken. Met een grotere schotel hoef je niet altijd winst te halen, sommige ontvangers gaan door het sterkere signaal gewoon over de nek. Ik kan zo een merk opnoemen wat zeker niet meer moet hebben als 70 dBmicrovolt. Je signaalmeter ligt dan wel klem in de hoek maar dat is eigenlijk helemaal niet belangrijk, je signaal / ruis verhouding en de bit-error-rate zijn gewoon het belangrijkst. Een eenvoudige tip:

Laat door een goede spuiterij een hele dunne laag spuitlak van een donkere kleur aanbrengen, bijv. boerengroen. De gereflecteerde warmte zal dan sterk afnemen en geabsorbeerd worden door de schotel zelf. Niet aflakken!! Ook heel voorzichtig zijn dat het niet gebogen of beschadigd wordt. Ga er maar van uit dat de meeste LNB's in dezelfde prijsklasse redelijk op hetzelfde niveau liggen. Philips heeft onlangs wel een nieuw type uitgebracht die goed schijnt te zijn. Zelf heb ik met dit type geen ervaring.

Ik werk zelf o.a. met Swedish Microwave e.d., deze zijn puur voor Head-ends en niet te betalen voor de hobby en ook alleen eigenlijk voor prime-focus schotels.

Experimenteren maar weer,...en succes

Johnny

 
Hallo Bartje je schotel is zeker ruim voldoende en je zou zeker eerder een te grote opbrengst van singnaal hebben dan een tekort aan signaal wat ook vervelenede problemen kan geven en je de boel moet gaan dempen.

maar oke ik hoor graag of je met een nieuwe lmb geen problemen meer ondervindt.

maar volgens mij is de warmte ontwikkeling geen optie om de reden dat dan veel meer mensen dan jij en ik dat probleem zouden moeten hebben tensloten schijnt de zon overal en zijn er duizende lmb verkocht van het zelfde type en merk.

G.R Pecari

 
Hoi allemaal,

Helaas zijn er ook een hoop mensen die er last van hebben,

algemeen bekend verschijnsel bij schotels < 80cm en zeker bij prime focus.

Groetjes,

Johnny

 
Mij is opgevallen dat overdag de zenders Eurosport op de Hotbird goed zijn, ook signaal..., en s avonds valt ie steeds uit en heb ik een signaal van 30 % en kwaliteit 23 %

Overdag probleem weg, ook ik heb een Humax!...........

 
Een aantal jaar geleden kreeg ik ook deze ontvangst problemen (DVB,Dbox + ,80cm offset)

In het verleden had ik nog nooit problemen gehad.

De problemen ontstonden toen ik een andere coax cabel ging gebruiken.

Dit was een zogenaamde holle coax cabel,dit zou weer beter zijn i.v.b geleiding.

Ik twijfel er niet aan dat dit geen goede coax zal zijn,maar dan alleen niet voor mijn digi setje.

 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan