ontvangst problemen

Jongens, het is nog steeds k*t hier. Ben een paar weken op vakantie geweest en ik dacht dat mijn probleem opgelost zou zijn door het koelen van de lnb, maar helaas...De laatste dagen heb ik geen signaal op de nederlandse zenders zo rond een uur of 8 tot 10 uur('s avonds) Ik word er nu echt helemaal gestoord van. Ik heb vanavond even gekeken hoe het op dat moment met de andere zenders op de astra was en alleen bij fashion had ik een zwak signaal, de rest was allemaal goed, behalve dus de nederlandse zenders. Ik ben echt ten einde raad. Wie helpt me????

 
@Bartje30,

Aangezien je alles vervangen hebt kom ik toch terug op het verschijnsel 'externe signalen'.

Ik denk dus nog steeds dat jij niets aan het fenomeen kan doen behalve eens om je heen kijken of er in de buurt ergens iemand is met ontzettend veel antennes op zijn dak.

En dan wel binnen een straal van 100 tot 200 meter rondom jouw woning.

Mocht je zo'n iemand vinden maak dan een foto van zijn mast en laat dat zien aan ons.

De kenners kunnen je gelijk vertellen voor welke frequentiebanden de antennes zijn bedoeld en kunnen mogelijk eens langskomen om HF te meten.

Een sterk signaal op de 23cm band kan de oorzaak zijn dat jouw ontvanger(s) over zijn nek gaat en het signaal van C+ blokken.

 
drz, ik heb in de buurt rond gekeken maar ik kan geen antenne's ontdekken.

Ik heb vandaag de hele dag problemen gehad met het signaal, het is om gek van te worden. Op dit moment, 22.50uur, heb ik weer geen signaal op de nederlandse zenders uitgezonderd RTL 4 en 5 waar ik een zwak signaal binnen krijg.

 
@bartje30,

Heeft iemand in de buurt bij jou daar misschien ook last van?

Ik zou eens gaan informeren bij iemand met een schotel.

Probeer anders een compleet werkende set te lenen en die er naast te plaatsen.

Je schreef al dat je zo'n beetje alles vervangen hebt wat er vervangen kon worden maar dat dat geen resultaat gaf.

Heb je al eens bij je dealer naar een oplossing gevraagd?

(of heb de set 2é hands misschien?)

Heb je écht geen boom in de nabijheid van je schotel staan?

Vreemde situatie hoor!

Wat voor LNB gebruik je? (type, merk, model)

 
Heb je niet in de directe omgeving van je een hoog gebouw staan? Hoeft niet in de baan van de schotel te liggen overigens.

Reden voor deze vraag is dat om de meeste flats of hogere gebouwen GSM providers stuurzenders hebben staan voor de netwerken. Vooral de hoge band provider (1800 band) kunnen wel voor storing zorgen op bepaalde frequenties. Dat is zeker het geval als op een lokatie diverse van deze stuurzenders staan.

Ken een persoon die woont direct naast een lokatie waar dit het geval is en die heeft voor bepaalde transponders bijna een meter schotel nodig om de Astra te kunnen ontvangen.

 
Bartje,

Hoe staat de paal precies in de grond?

In de winter is de grond nat en de paal staat dan ook muur vast maar in de zomer bij het uitdrogen van de grond kan er ook speling optreden.

Ook denk ik aan magnetische velden. Hoe breng je de kabel naar binnen? (Door de grond) Als de kabel langs of in de buurt van vermogens kabels ligt bestaat de kans dat het signaal vervormd wordt. (is er industrie in de buurt?) maar kijk ook in huis!

Probeer ook eens een andere groep. Halogeen verlichting (12V) TL enz, de transformatoren storen enorm op het net. Ik weet niet of de box die harmonische geheel of gedeeltelijk er uit filteren.

Als de kabel in de grond licht is het ook mogelijk dat er water in de kabel is getrokken.

Wat drz ook suggereert zijn warmte trillingen. Alle zweef vliegtuigen zoeken landerijen op, met of zonder gewas op ivm thermiek. Een open maïs veld is zo’n prachtige plaats voor.

Sterkte

Gr Vladimir.

 
Hoi Bartje,

Echt jammer. Ik kan me je frustratie maar al te goed voorstellen. Helaas woon je voor mij behoorlijk uit de buurt, anders zou ik eventueel Bit-Error-Rate,signaalniveau en frequentiestabiliteit e.d. bij je kunnen meten. Wel ben ik benieuwd of je een prime-focus of een off-set schotel bezit. Bij een prime-focus heb je wel een aparte feedhorn nodig en kun je niet zomaar domweg een universal LNB ervoor knopen, dit is vaak onwetendheid van velen en niemand kwalijk te nemen. Ik verneem het wel van je, ik zou je graag willen helpen voor zover mogelijk.

Vriendelijke groeten,

Johnny

 
Als eerste wil ik iedereen alvast bedanken voor de hulp en de goede raad. Ik zal proberen alle vragen en opmerkingen te beantwoorden.

Ik heb in de buurt nog niet geinformeerd of er meer mensen met dezelfde problemen zijn. Er hangen hier best veel schotels, alleen worden de meeste niet meer gebruikt sinds er hier een paar jaar geleden kabel is gekomen. Ik zal eens informeren.

Ik zou misschien een compleet werkende set kunnen lenen, maar ik heb hier nog een vaste schotel hangen en daarop heb ik een andere lnb, andere ontvanger en andere kabel ook geprobeerd en dat werkte ook niet. Ook met mijn dbox heb ik dezelfde problemen gehad, dus volgens mij moet het iets "externs" zijn.

Het is geen 2e hands set, alles is nieuw gekocht bij verschillende zaken.Ik heb bij een paar zaken geinformeerd, maar dan krijg je antwoorden van: je schotel zal wel niet goed uitgericht staan, probeer eens een andere lnb of kabel en meer van dat soort opmerkingen.Ik snap dat ook wel een beetje, omdat hun waarschijnlijk dagelijks met dit soort vragen te maken hebben en de oplossing die ze aandragen in veel gevallen ook wel zal werken. Alleen bij mij dus niet.

Ik gebruik een philips universal lnb, maar heb er ook al alps en amstrad in gehad.

Er staat een boom naast mijn schotel, maar die heeft absoluut geen invloed op het uitzicht.

Er staat geen hoog gebouw in de buurt, ik kan ook geen gsm mast ontdekken. Het is ook zo dat wanneer ik op de nederlandse zenders geen signaal heb, ik op de meeste andere zenders op de astra gewoon bijna 100% signaal binnen krijg.

De paal is in beton gegoten en staat waterpas.

Magnetische velden heb ik ook aan gedacht, de kabel ligt niet in de grond, maar komt gewoon bovengronds naar binnen. Geen industrie in de buurt en bij mij binnen ook niks ongewoons. Een andere groep heb ik nog niet geprobeerd, zal ik eens doen.

De schotel is een off-set schotel van 1m20 van het merk echostar.

Iedereen nogmaals bedankt en misschien komen uit deze antwoorden weer nieuwe suggesties naar voren.

 
bartje30: diegene van wie ik mijn egis robotkop heb gekocht, deed hem van ellende weg! hij woont n.l. in nijmegen precies tussen een kpn straalverbinding van nijm. en oss (zijn verhaal )

haaks op deze lijn was de ontvangst goed. een vriend van me die vlak bij het ns station woont , op dezelfde lijn , heeft ooit met een spectrumanalyser veel vreemde signalen gekonstateerd

misschien dat iemand met zo'n apparaat je kan helpen

gr trust

 
Hoi Bartje,

Ik begin ook inderdaad te geloven in iets externs. De enige juiste manier is inderdaad, wat trust al zegt, spectraal bij jou thuis te meten. Ken je toevallig niet iemand bij jou in de buurt die een spectrum analyser bezit? Hint: een beetje doorgewinterde cai-tecnicus kan niet zonder zo'n apparaat. Ook bestaat de mogelijkheid dat gewone huis, tuin en keukenapparatuur roet in het eten gooit. 2 jaar terug heb ik meegemaakt dat een "lekkende" magnetrondeur enkele digitale kanalen volledig platlegde zodra er een gehaktballetje werd opgewarmd. De oorzaak is dan natuurlijk snel gevonden. Verplaats voor de grap je ontvanger eens een metertje zodra het zich weer voordoet. Niet geschoten is altijd mis.

Groeten,

Johnny

 
@Billy,

Deze storing duurt wel een paar uur en een magnetron staat meestal een paar minuten aan.

Ik weet niet wat voor gehaktballen jij opwarmt maar die wil ik dan nooit meemaken :biggrin: :biggrin: :biggrin:

@bartje30,

Dat met die regenbui op je LNB heeft zeker maar 1 keer geholpen of werkt die truuk nog steeds?

Wat Billy en Trust beweren kan best wel eens waar zijn.

Zo heb ik met verwarmingsketels ook het één en ander meegemaakt.

Complete tv's lagen plat op sommige frequenties door een bepaald type ketel.

Misschien inderdaad verstandig om je ontvangertje eens een andere plek te geven.

En dan wel een flink eind uit de buurt van de plak waar hij nu staat.

 
drz ze zeggen dat je alles een keer mee moet maken, dus misschien toch maar een keer die gehaktballen van billy???

Dat met die regenbui heeft alles bij elkaar denk ik een dag of acht, negen gewerkt maar nu dus niet meer. Ik heb mijn ontvanger al een paar keer verplaatst, maar dat helpt helemaal niks. Verder heb ik binnen zowat alle elektrische apparaten al eens uitgezet, maar ook dat had geen resultaat. Ik blijf het raar vinden dat ik alleen in de zomer deze problemen heb, als een zender of zoiets de oorzaak is zou ik het hele jaar toch problemen moeten hebben?

 
Dat hoeft niet het hele jaar zo te zijn.

Sommige straalverbindingen van de KPN (of dergelijks) staan alleen vanwege sommige zomerprogramma's aan.

Ik had in de tijd dat ik op een flat in Zaandam woonde een straalverbinding ,genaamd "de rode hoed" vanaf het gelijknamige gebouw in Amsterdam, die mij het leven zuur maakte op 10GHz.

Dat was ieder voorjaar tot de herfst weer een feest!

Steenvast als de schotel in die richting zette ging bij mij de complete ontvanger over zijn nek.

Ik denk overigens niet dat jij daar last van zou hebben omdat jouw schotel ten opzichte van de aardse straalzenders 30gr. omhoog kijkt.

Maar met een reflectie via de muur waar jouw schotel voor staat zou het misschien best kunnen.

Ik ben reuze benieuwd wat de oorzaak bij jou is.

Misschien kunnen we met wat techneuten op het funboard eens bij jou een dagje bivakkeren ofzo en eens in de rondte meten.

Met mooi weer en een kratje kan het een leuk dagje worden :biggrin:

 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan